Uusi 39, Kamppi-Martinlaakso

Liittynyt
24 Lokakuu 2007
Viestit
2,238
Vanhakin 39 oli merkityksellinen, hyvin kuormitettu peruslinja Malminkartanosta Konalan ja Pitäjänmäen kautta Kamppiin. Linja 539 yhdistetiin tähän uuteen 39:ään ja näin saatiin varsin toimiva linja, joka luo uusia yhteysvälejä myös päivällä ja viikonloppuisin.

Olen ajanut linjalla 39 vuodesta 1993 lähtien ja saanut seurata useitakin muutoksia. Mutta suurempi muutoshan tuli vasta nyt kun linja alkoi kulkea Munkkiniemen kautta sekä edelleen jatkaen Myyrmäkeen ja Martinlaakson. Erityisellä mielenkiinnolla seuraan kuinka linja otetaan Vantaan puolella vastaan. Tähän mennessä ajaessani 39:llä Vantaan puolella kyydissä on ollut 1-5 matkustajaa. Mutta toivoa sopii, että matkustajat "löytävät" linjan.
 
Epäilen hyvin että tuo vähäinen matkustajamäärä johtuu juurikin siitä että lähes kaikki Myyrmäestä ja Martinlaaksosta tulevat, käyttävät Junayhteyttä, joka on selvästi nopeampi tapa matkustaa Helsinkiin.
 
Epäilen hyvin että tuo vähäinen matkustajamäärä johtuu juurikin siitä että lähes kaikki Myyrmäestä ja Martinlaaksosta tulevat, käyttävät Junayhteyttä, joka on selvästi nopeampi tapa matkustaa Helsinkiin.

Miksi kaikkien pitää päästä päärautatieasemalle? Eikö kukaan ole länsi-Vantaalta menossa esimerkiksi Konalan-Pitäjänmäen teollisuusakselille tai Meilahden sairaalakampukseen?
 
Miksi kaikkien pitää päästä päärautatieasemalle? Eikö kukaan ole länsi-Vantaalta menossa esimerkiksi Konalan-Pitäjänmäen teollisuusakselille tai Meilahden sairaalakampukseen?


Konalan/Pitäjänmäen alueille on varmasti työmatkalaisia, mutta nämä liikkuvat enimmäkseen ruuhka-aikoina, nämä matkustajat ovat varmasti periytyneet linjalta 539, jotka käyttivät tuota reittiä jo aiemmin. Meilahteen taas pääsee kätevimmin suoremmilla linjoilla 452 ja 453. Jos ihan kustannuksia ajatellaan, niin järkevintä olisi ajaa perus 39:ä vain Malminkartanoon ja sitten ruuhka-aikoina vaikka tunnuksin A tai V Martinlaaksoon asti. Nykyinen, lähes tyhjien telibussien ajattaminen Martsariin asti ei ole kovin järkevää.
 
Konalan/Pitäjänmäen alueille on varmasti työmatkalaisia, mutta nämä liikkuvat enimmäkseen ruuhka-aikoina, nämä matkustajat ovat varmasti periytyneet linjalta 539, jotka käyttivät tuota reittiä jo aiemmin. Meilahteen taas pääsee kätevimmin suoremmilla linjoilla 452 ja 453. Jos ihan kustannuksia ajatellaan, niin järkevintä olisi ajaa perus 39:ä vain Malminkartanoon ja sitten ruuhka-aikoina vaikka tunnuksin A tai V Martinlaaksoon asti. Nykyinen, lähes tyhjien telibussien ajattaminen Martsariin asti ei ole kovin järkevää.

Tarkoituksena on juuri seurata pitemmällä tähtäyksella tätä uutta linjaa. Tiedämme että 39 oli ennen uudistustakin hyvin kuormitettu linja Helsingin puolella. Nyt tässä viestiketjussa voidaan tarkkailla, missä määrin linja saa uusia matkustajia Vantaan puolella. Tällä hetkellä 39 on varsin tyhjä Myyrmäen ja Martinlaakson tuntumassa.
 
Onko tuo superhidas, kun reittioppaan Martinlaakso - Kamppi haulla ei linjaa 39 tule?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:13 ----------

Ei tule yhtään 39:ää Myyrmäki - Malminkartano haullakaan, ei illallakaan, onko reittioppaan tiedot tuon linjan osalta varmasti ajantasalla?
 
Ei tule yhtään 39:ää Myyrmäki - Malminkartano haullakaan, ei illallakaan, onko reittioppaan tiedot tuon linjan osalta varmasti ajantasalla?

Ei muuten tule, ei Ihan hyvästä reittioppaastakaan. Jotain siellä täytyy olla pielessä, sillä pakottamalla se näyttämään vain busseja se tarjoaa ratkaisuksi kävelyä.
 
reittioppaan Martinlaakso - Kamppi haulla ei linjaa 39 tule?

Jaa, kyllä mää sain tulemaan, kun vähän kikkailin. Jos siis dösällä haluaa matkustaa, niin pitää ottaa juna-täppä pois ja jos nimenomaan vain yhdellä dösällä ilman vaihtoja niin vielä valikoida "vähiten vaihtoja." Jne.

Onko tuo superhidas?

Googlemappi antais reitin pituudeksi reilu 17 km, joten n. tunnin ajoaika (pitääkö todellisuudessa kutinsa?) ei oo mun mielestä edes hidas, koska onhan se reippaasti ratikkaa nopeampi. Mutta junalla saattaisit jo olla perillä.
 
Viimeksi muokattu:
On se hidas. Ei Jokerillakaan kannata mennä Itiksestä Tapiolaan.


Eikä 7A:lla Pasilan asemalta Pasilan asemalle Kruununhaan kautta.

En usko, että HSL:llä on ollut minkäänlaista tarkoitusta tehdä 39:stä reittiä, jolla kuljetaan Martinlaaksosta Kamppiin. Tämäntyyppisten linjojen tarkoitus on tuottaa matkustusmahdollisuuksia reitin varrella olevien paikkojen välillä. Ilmiötä voi tutkia vertailemalla toisiinsa linjapituutta, matkustajakilometrejä ja nousujen määrää.
 
En usko, että HSL:llä on ollut minkäänlaista tarkoitusta tehdä 39:stä reittiä, jolla kuljetaan Martinlaaksosta Kamppiin. Tämäntyyppisten linjojen tarkoitus on tuottaa matkustusmahdollisuuksia reitin varrella olevien paikkojen välillä.

En usko minäkään, sillä johan HSL-alueella on ollut pitkään linjoja, jotka toimivat samalla periaatteella kuin 39 nyt. Hyvä esimerkki on Jokeri. Kukaan ei matkustane koko matkaa Westendinasemalta Itäkeskukseen, ainakaan säännöllisesti, vaan lyhyitä ja keskipitkiä matkoja reitin varrella.
 
En usko minäkään, sillä johan HSL-alueella on ollut pitkään linjoja, jotka toimivat samalla periaatteella kuin 39 nyt. Hyvä esimerkki on Jokeri. Kukaan ei matkustane koko matkaa Westendinasemalta Itäkeskukseen, ainakaan säännöllisesti, vaan lyhyitä ja keskipitkiä matkoja reitin varrella.

Jokerilla kuitenkin on matkustajia koko reitin varrella, 39:n ongelma on se, ettei Malminkartanon ja Martinlaakson välisellä reitillä ole juurikaan matkustajia Ruuhka-aikojen ulkopuolella. Linjan voisi päättää jo Myyrmäen asemalle, jolloin matka-ajan lyhentyessä saisi säästettyä yhden autonkin. Myyrmäen terminaali vaan on jo nykyisinkin niin ahdas, ettei sinne ilmeisesti haluta päättää yhtään uutta linjaa. 39:n ja 539:n yhdistäminen oli mielestäni hyvä juttu joka selkeytti linjastoa, joten toivotaan että myös Vantaan puolella linja saa matkustajia jota kyllä hieman epäilen.
 
Vantaan puolella on myös mahdollisuus korvata jokin sisäinen linja Myyrmäen alueella 39:llä. Eiköhän tälläinen operaatio nähdä viimeistään Kehäradan liityntälinjarempan yhteydessä, olisihan se ollut aika hasardia rukata vielä Länsi-Vantaan linjastoa samaan pakettiin koko kantakaupungin ja Länsi-Helsingin kanssa.
 
Takaisin
Ylös