Elmi oli Espoon toteuttama liikennevaloetuusjärjestelmä kuten Helmi on Helsingissä.
Monet kerrat jo pitänyt aloitta ketju tästä ja kysyä mikä on ollut Elmi?
Osasta vanhemmista busseista löytyy tämä muutaman ledin sisältävä nappulan kokoinen edellä/jäljessä näyttö ja buscomin komento F71 liittyy tähän jotenkin. Hämärä muistikuva löytyy myös jostain vanhasta buscomin käyttöohjekirjasta jossa jokseenkin selvennettiin tämän käyttöä, sitä ei kuitenkaan tarvinnut opetella enää 2008 kun oli poistunut käytöstä. Ohjekirjaakaan en löydä enää mistään![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Elmi oli Espoon toteuttama liikennevaloetuusjärjestelmä kuten Helmi on Helsingissä.
Miten se toimi, milloin ja millä linjoilla? Oliko merkittävästi huonompi toteutus kuin helmi, kun helmi on edelleen käytössä?
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Menneiden muistelua: ainakin Länsiväylän kautta ajettavilla seutulinjoilla tuo oli käytössä ja niillä muutamalla ledillä oli tarkoitus näyttää kuljettajalle ajetaanko aikataulussa vai edellä/myöhässä. Laite oli liitetty Buscomiin siten, että linjatiedot saatiin Buscomista ja Buscom saattoi toisinaan jopa piipata virheilmoitusta "tarkista reitti" tjsp. eli jonkinlainen paikannuskin siinä taisi olla käytössä. Matkustajille vuorotietoja ja saapumisaikoja näytettiin Hanasaaren ja Tapiolan keskuksen pysäkkinäytöillä. Hieman siis samanlaista ideaa kuin Helmissä mutta lopahti melkolailla alkuunsa.
Talvimaisemia Urho Kekkosen kansallispuistosta
ELMI oli lyhenne sanoista Espoon ja Länsiväylän matkustajainformaatio. Kuten karihoo muisteli, se oli käytössä Länsiväylän linjoilla. Toisin kuin Helmi, se oli pelkkä reaaliaikainen informaatiojärjestelmä matkustajille, eikä sisältänyt liikennevalotuuksia. Taustalla oli sama tamperelaisen Instrumentointi Oy:n järjestelmä kuin Tampereelle samoihin aikoihin tehdyssä PARAS-järjestelmässä (joka sekin on poistettu käytöstä, tosin Tampereelle on tehty tilalle korvaava järjestelmä).
Länsiväylän varren pysäkeillä oli ledinäyttöjä, joilla järjestelmä näytti saapuvien bussien aikoja. Paikannus ei ollut kovin tarkka, vaan jo kahden minuutin kohdalla ajan tilalle tuli bussin kuva ja yleensä koko lähtö katosi näytöstä vähän ennen bussin saapumista pysäkille. Jos lähdöstä ei ollut paikannustietoa, minuuttien vieressä näytettiin salmiakkisymbolia, joka tarkoitti samaa kuin ~ Helmin näytöissä.
ELMI poistettiin käytöstä, kun rahastusjärjestelmään alettiin asentaa GPS-paikannusta. Rahastuslaitteet eivät pystyneet käsittelemään yhtä aikaa Elmiä ja uutta GPS-paikannusta.
Elikkä Elmi oli alikehittynyt verrattuna helmiin.
Oliko tuo sitten käytössä kaikilla länsiväylän linjoilla? Ja menikö järjestelmä toimintaan automaattisesti lähdön alkaessa? Näytössä on muistaakseni neljä vihreätä ja neljä punaista lediä, osoittiko yhden ledin syttyminen minuuttia kerrallaan?
Näytön yhteydessä on myös säätöruuvi, onko sillä mitään merkitystä?
Viimeisin muokkaaja Nak; 22.10.2012 kello 08:25. Syy: lisäys
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta