Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

  1. #1

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    HSL:n facebook -sivuilla HSL oli kommentoinut toisen käyttäjän kysymään kysymykseen kännykkälippujen kelpuudesta näin:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut HSL
    Bussit kuuluvat ns. suljetun rahastusjärjestelmän piiriin eli bussinkuljettaja tarkastaa, että matkustajilla on voimassa oleva lippu. Kännykkälipun tarkastaminen hidastaisi matkan tekoa liikaa. Kännykkälippu kelpaa vain metrossa, ratikoissa ja lähijunaliikenteessä Helsingin alueella. Lisäksi kännykkälippua voi käyttää metron itäisillä liityntäbussilinjoilla, joissa on metron tavoin avoin rahastusjärjestelmä.
    Tuo paksunnettu kohta kiinnitti huomion. Mitä tämä tarkoittaa? Eikös siellä ole ollut suljettu rahastusmalli, eli kuskille lipun näyttää, jo monta vuotta... Tuon kommentin jälkeen olen muutamaan otteeseen kysynyt samassa kirjoituksessa, että mitä tämä tarkoittaa, mutta (yllätys yllätys) HSL:tä ei ole kukaan viitsinyt vastata..

    Facebook -postaus, jossa HSL kirjoittanut ko. kommentin.
    Viimeisin muokkaaja zige94; 03.11.2012 kello 07:14. Syy: lisätty linkki facebookkiin

  2. #2
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Tuo paksunnettu kohta kiinnitti huomion. Mitä tämä tarkoittaa? Eikös siellä ole ollut suljettu rahastusmalli, eli kuskille lipun näyttää, jo monta vuotta... Tuon kommentin jälkeen olen muutamaan otteeseen kysynyt samassa kirjoituksessa, että mitä tämä tarkoittaa, mutta (yllätys yllätys) HSL:tä ei ole kukaan viitsinyt vastata..
    Kyllä metron 90-sarjan liityntäbussilinjoilla on avoin rahastusjärjestelmä niiltä osin, että kyytiin voi mennä vaikka kuljettaja ei olisikaan bussissa.

  3. #3
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Niin se on siis avoin vain päätepysäkillä. Matkan varrelta pitää sitä kännykkälippua vilauttaa kuskille. Eriasia on saako kuljettaja lipusta selvää, riippuen kännykän tekstin koosta ja taustan sekavuudesta. Myös tarkastuskoodi on aika hidas tarkastaa, mutta en viitsi sitä tässä levittää, muuten joku voi alkaa väärentää niitä entistä enemmän
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  4. #4
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3552

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Laitanpa kysymyksen tähän vanhaan ketjuun. Onko avorahastusta enää käytössä Itä-Helsingin liityntälinjoilla, eli voiko terminaalista nousta bussiin odottamaan bussin lähtöä sillä aikaa kun kuski on tauolla? Vuosaaressa olen todennut linjoilla 90/96 että kun haluaa matkustaa Porslahdentieltä Aurinkolahteen, niin Vuosaaren metroasemalla pitää nousta pois, odottaa muutama minuutti ulkona ja kuskin tultua tauolta pääsee takaisin sisälle. Sama juttu myös toiseen suuntaan. Mielestäni tämä on aika erikoinen käytäntö kun matka joka tapauksessa jatkuu samalla bussilla. On muutenkin hullua miksi linjatunnusta pitää Columbuksessa vaihtaa vaikka käytännössä 90/96 on samaa linjaa. Eihän esimerkiksi linjan 81 tunnuskaan vaihdu Herttoniemen metroasemalla vaikka se on vain linjan välipiste.

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6000

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Onko avorahastusta enää käytössä Itä-Helsingin liityntälinjoilla, eli voiko terminaalista nousta bussiin odottamaan bussin lähtöä sillä aikaa kun kuski on tauolla?
    Tuntuu riippuvan ihan kuljettajasta. Harvinaisempaa se tuntuu olevan kuin menneinä vuosina, mutta ainakin Itäkeskuksen 90-sarjan liityntälinjoilla sitä tapaa edelleen.

  6. #6
    Tuomas avatar
    Liittynyt
    04.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Heilurilinjan numeronvaihdoksessa on ainakin se hyvä puoli, että heilurin eri puoliskoilla voi tarvittaessa olla eri liikennöintiajat ja vuorovälit.

    Herttoniemessä Laajasalon suunnan bussit tulevat laituriin vasta vähän ennen lähtöä, joten avorahastus ei tietenkään ole käytössä. 80:n ja 82:n osalta laiturissaoloaika on pitempi, mutta en ole tarkkaillut, menevätkö kollegani taukotilaan, ja jos menevät, jättävätkö bussin auki.

    Ei taida nykyajan busseissa olla edes sitä mahdollisuutta, että avorahastuksen aikana matkustajat voisivat avata (ja sulkea) ovia itse.
    T: Tuomas Lehti
    Rattiriemua-blogini, Facebook-seinäni
    Kirjoitan tällä foorumilla yksityishenkilönä enkä minkään yhtiön, yhtymän, yhdistyksen tms. edustajana.

  7. #7

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    530

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Itäkeskuksen metroasemalla linjojen 54, 58, 554 ja 561 kuljettajat tapaa aina tarkastaa liput, kun taas 90-sarjan linjojen bussit on ehkä jopa puolet kerroista ilman kuljettajaa laiturilla. Veikkaan siis että on olemassa jonkinlainen HSL:n tai Nobinan sisäinen ohjeistus, että Itäkeskuksen metroasemalla on avorahastus 90-sarjan linjoilla.

  8. #8
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Muistan, että matkustajille tiedotettiin jossain vaiheessa (5-10 vuotta sitten), että Itäkeskuksessa avorahastus ei ole enää käytössä myöhäisiltaisin lisääntyneen ilkivallan vuoksi. Muistelen myös, että käytäntö oli ennen voimassa aina liityntälinjoilla sekä HKL:n/Helbin linjoilla kuten silloinen h54. Sen sijaan esim. Veolian (nyk. Transdev) 519-linjalla se riippui kuljettajasta, yleensä kuitenkin bussi seisoi terminaalin päässä lukittuna ja auto ajettiin lähtölaituriin vasta n. 5 min ennn lähtöaikaa.

    Ymmärtääkseni käytännöstä ei kuitenkaan olla luovuttu kokonaan liityntälinjojen osalta missään vaiheessa. Eri asia sitten, tuleeko kuljettajalle mitään noottia, vaikka karauttaisi lähtölaituriin vasta viime hetkellä ennen lähtöaikaa.

  9. #9

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    611

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Käytän harvoin metron liityntälinjoja mutta kun asiaa ajattelen, niin kyllä useasti bussi on seissyt Itiksessä lähtölaiturissa ilman kuskia ja matkustajat ovat päässeet sisälle.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

    Kaikki metroasemilta lähtevät linjat eivät muuten ole liityntälinjoja. Näillä ei-liityntälinjoilla käsittääkseni on normaalit rahastuskäytännöt, joskin runkolinjat 550 ja 560 ovat sitten kokonaan oma lukunsa täysavorahastuksineen.

    Minäkin olen havainnut, että Laajasalon suunnan liityntälinjojen bussit tulevat (Herttoniemi M:n) lähtölaitureihinsa usein vain hetkeä ennen lähtöä. Siinähän syntyy nopeasti sellainen mielikuva, että rahastuskäytäntö ei poikkeaisi normaalista suljetusta järjestelmästä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 13.07.2011, 22:26
  2. Metron ilmastointi
    kirjoittanut Stadi Liikkuu foorumissa Metrot
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 10.07.2010, 11:41
  3. Metron liikennöintiaika
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 66
    Viimeisin viesti: 29.12.2009, 23:54
  4. Metron paloturvallisuus
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 28.10.2009, 13:02
  5. Metron tukilinja 99
    kirjoittanut ilpo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 14:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •