Avomallinen rahastus metron liityntälinjoilla

Liittynyt
28 Toukokuu 2010
Viestit
3,695
HSL:n facebook -sivuilla HSL oli kommentoinut toisen käyttäjän kysymään kysymykseen kännykkälippujen kelpuudesta näin:
HSL sanoi:
Bussit kuuluvat ns. suljetun rahastusjärjestelmän piiriin eli bussinkuljettaja tarkastaa, että matkustajilla on voimassa oleva lippu. Kännykkälipun tarkastaminen hidastaisi matkan tekoa liikaa. Kännykkälippu kelpaa vain metrossa, ratikoissa ja lähijunaliikenteessä Helsingin alueella. Lisäksi kännykkälippua voi käyttää metron itäisillä liityntäbussilinjoilla, joissa on metron tavoin avoin rahastusjärjestelmä.

Tuo paksunnettu kohta kiinnitti huomion. Mitä tämä tarkoittaa? Eikös siellä ole ollut suljettu rahastusmalli, eli kuskille lipun näyttää, jo monta vuotta... Tuon kommentin jälkeen olen muutamaan otteeseen kysynyt samassa kirjoituksessa, että mitä tämä tarkoittaa, mutta (yllätys yllätys) HSL:tä ei ole kukaan viitsinyt vastata..

Facebook -postaus, jossa HSL kirjoittanut ko. kommentin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo paksunnettu kohta kiinnitti huomion. Mitä tämä tarkoittaa? Eikös siellä ole ollut suljettu rahastusmalli, eli kuskille lipun näyttää, jo monta vuotta... Tuon kommentin jälkeen olen muutamaan otteeseen kysynyt samassa kirjoituksessa, että mitä tämä tarkoittaa, mutta (yllätys yllätys) HSL:tä ei ole kukaan viitsinyt vastata..

Kyllä metron 90-sarjan liityntäbussilinjoilla on avoin rahastusjärjestelmä niiltä osin, että kyytiin voi mennä vaikka kuljettaja ei olisikaan bussissa.
 
Niin se on siis avoin vain päätepysäkillä. Matkan varrelta pitää sitä kännykkälippua vilauttaa kuskille. Eriasia on saako kuljettaja lipusta selvää, riippuen kännykän tekstin koosta ja taustan sekavuudesta. Myös tarkastuskoodi on aika hidas tarkastaa, mutta en viitsi sitä tässä levittää, muuten joku voi alkaa väärentää niitä entistä enemmän :D
 
Laitanpa kysymyksen tähän vanhaan ketjuun. Onko avorahastusta enää käytössä Itä-Helsingin liityntälinjoilla, eli voiko terminaalista nousta bussiin odottamaan bussin lähtöä sillä aikaa kun kuski on tauolla? Vuosaaressa olen todennut linjoilla 90/96 että kun haluaa matkustaa Porslahdentieltä Aurinkolahteen, niin Vuosaaren metroasemalla pitää nousta pois, odottaa muutama minuutti ulkona ja kuskin tultua tauolta pääsee takaisin sisälle. Sama juttu myös toiseen suuntaan. Mielestäni tämä on aika erikoinen käytäntö kun matka joka tapauksessa jatkuu samalla bussilla. On muutenkin hullua miksi linjatunnusta pitää Columbuksessa vaihtaa vaikka käytännössä 90/96 on samaa linjaa. Eihän esimerkiksi linjan 81 tunnuskaan vaihdu Herttoniemen metroasemalla vaikka se on vain linjan välipiste.
 
Onko avorahastusta enää käytössä Itä-Helsingin liityntälinjoilla, eli voiko terminaalista nousta bussiin odottamaan bussin lähtöä sillä aikaa kun kuski on tauolla?

Tuntuu riippuvan ihan kuljettajasta. Harvinaisempaa se tuntuu olevan kuin menneinä vuosina, mutta ainakin Itäkeskuksen 90-sarjan liityntälinjoilla sitä tapaa edelleen.
 
Heilurilinjan numeronvaihdoksessa on ainakin se hyvä puoli, että heilurin eri puoliskoilla voi tarvittaessa olla eri liikennöintiajat ja vuorovälit.

Herttoniemessä Laajasalon suunnan bussit tulevat laituriin vasta vähän ennen lähtöä, joten avorahastus ei tietenkään ole käytössä. 80:n ja 82:n osalta laiturissaoloaika on pitempi, mutta en ole tarkkaillut, menevätkö kollegani taukotilaan, ja jos menevät, jättävätkö bussin auki.

Ei taida nykyajan busseissa olla edes sitä mahdollisuutta, että avorahastuksen aikana matkustajat voisivat avata (ja sulkea) ovia itse.
 
Itäkeskuksen metroasemalla linjojen 54, 58, 554 ja 561 kuljettajat tapaa aina tarkastaa liput, kun taas 90-sarjan linjojen bussit on ehkä jopa puolet kerroista ilman kuljettajaa laiturilla. Veikkaan siis että on olemassa jonkinlainen HSL:n tai Nobinan sisäinen ohjeistus, että Itäkeskuksen metroasemalla on avorahastus 90-sarjan linjoilla.
 
Muistan, että matkustajille tiedotettiin jossain vaiheessa (5-10 vuotta sitten), että Itäkeskuksessa avorahastus ei ole enää käytössä myöhäisiltaisin lisääntyneen ilkivallan vuoksi. Muistelen myös, että käytäntö oli ennen voimassa aina liityntälinjoilla sekä HKL:n/Helbin linjoilla kuten silloinen h54. Sen sijaan esim. Veolian (nyk. Transdev) 519-linjalla se riippui kuljettajasta, yleensä kuitenkin bussi seisoi terminaalin päässä lukittuna ja auto ajettiin lähtölaituriin vasta n. 5 min ennn lähtöaikaa.

Ymmärtääkseni käytännöstä ei kuitenkaan olla luovuttu kokonaan liityntälinjojen osalta missään vaiheessa. Eri asia sitten, tuleeko kuljettajalle mitään noottia, vaikka karauttaisi lähtölaituriin vasta viime hetkellä ennen lähtöaikaa.
 
Käytän harvoin metron liityntälinjoja mutta kun asiaa ajattelen, niin kyllä useasti bussi on seissyt Itiksessä lähtölaiturissa ilman kuskia ja matkustajat ovat päässeet sisälle.
 
Kaikki metroasemilta lähtevät linjat eivät muuten ole liityntälinjoja. Näillä ei-liityntälinjoilla käsittääkseni on normaalit rahastuskäytännöt, joskin runkolinjat 550 ja 560 ovat sitten kokonaan oma lukunsa täysavorahastuksineen.

Minäkin olen havainnut, että Laajasalon suunnan liityntälinjojen bussit tulevat (Herttoniemi M:n) lähtölaitureihinsa usein vain hetkeä ennen lähtöä. Siinähän syntyy nopeasti sellainen mielikuva, että rahastuskäytäntö ei poikkeaisi normaalista suljetusta järjestelmästä.
 
Takaisin
Ylös