HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2013

Liittynyt
4 Lokakuu 2009
Viestit
3,220
HSL-alueen bussiliikenteen tarjouskilpailun 29/2013 järjestäminen on esillä HSL:n hallituksen 13.11.2012 kokouksessa.

HSL:n hallituksen 13.11.2012 kokouksen esityslista sanoi:
HSL:n talvella 2012-2013 järjestämään bussiliikenteen tarjouskilpailuun 29 tulevat ne linjat, joille on tehty kesäliikennekauden 2013 alussa päättyvät väliaikaiset liikennöintisopimukset Westendin Linja Oy:n konkurssin vuoksi järjestetyn tarjouskilpailukierroksen 28/2012 perusteella.

Kilpailutettavan bussiliikenteen laajuus on noin 1,8 milj. linjakilometriä vuodessa. Liikenteen hoitoon tarvitaan arkisin 26 linja-autoa.

Tarjouskilpailuun 29/2013 tulevat liikenteen kohteet ja linjat ovat

Kohde 167:
Linja 105
(Kamppi - Mankkaa)

Kohde 168:
Linja 109/N/T
(Kamppi - Jorvi)

Kohde 169:
Linja 206/A
Elielinaukio - Etelä-Leppävaara - Karamalmi)

Linja 212
(Elielinaukio - Laajalahti - Kauniainen

Linja 213/N
(Elielinaukio - Suvela - Espoon keskus - Mikkelä - Kauklahti)

Kaikkien kohteiden liikennöinti alkaa kesäliikennekauden alkaessa 17.6.2013.

Kohteiden 167 ja 168 linjat ovat sidoksissa Länsimetron liikenteen aloittamiseen ja siihen liittyvän liityntälinjaston perustamiseen. Tämän hetkisen arvion mukaan Länsimetron liityntäliikenne alkaa aikaisintaan vuonna 2016. Sopimuskausi jatkuu Länsimetron ja sen liityntäliikenteen alkamiseen saakka, kuitenkin vähintään vuoden kesäliikennekauden 2016 loppuun ja enintään kesäliikennekauden loppuun vuonna 2020. Näin ollen kohteiden 167 ja 168 sopimuskausi olisi vähintään 3 vuotta ja 2 kuukautta.

Kohteen 169 linjoilla 206, 212 ja 213 sopimuskausi päättyy kesäliikennekauden 2019 päättyessä. Sopimuskausi päättyy samaan aikaan kuin Turuntietä Espooseen liikennöivillä seutulinjoilla sekä Leppävaaran terminaalin liityntälinjoilla. Yhtenäisellä sopimuskaudella ennakoidaan mahdollista kaupunkiradan jatkamista Leppävaarasta Espoon keskukseen ja liityntäliikenteen järjestämistä Espoon keskuksessa. Kohteen sopimuskausi on 6 vuotta ja 2 kuukautta.

Liikennöintisopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään 3 vuoden jatko-optioon. Option käyttäminen edellyttää hyvin hoidettua liikennettä sopimuskaudella ja molempien osapuolten hyväksyntää. Optiolla voidaan myös sovittaa sopimuksen jatkaminen linjaston ja kilpailukohteiden tuleviin muutoksiin.

Länsimetron valmistumisen myötä siirrytään liityntälinjastoon. Siirtymisen yhteydessä kohteissa 167 ja 168 voidaan tehdä liikenteeseen ja suoritemääriin yleisiä sopimusehtoja suurempia muutoksia, jos kohteiden sopimusta jatketaan optiolla.

Käytettävän linja-autokaluston tulee olla A1- tyyppiä (vähintään 32-paikkainen matalalattiainen kaupunkilinja-auto), A2-tyyppiä (vähintään 40-paikkainen matalalattiainen kaupunkilinja-auto) ja C-tyyppiä (3-akselinen matalalattiainen kaupunkilinja-auto, jossa on vähintään 49 istumapaikkaa).
Kalustotyyppivaatimukset on määritelty tarkemmin kohteittain.

Kilpailukohteiden tiedot on esitetty liitteessä.

Ehdotus (SR)

Hallitus päättää
a)
järjestää bussiliikenteen tarjouskilpailun esittelyosassa mainituista kohteista 167-169 siten, että tarjouskilpailu voidaan ratkaista hallituksessa helmikuussa 2013.

b)
että kohteiden sopimuskaudet ovat seuraavat:

-kohteissa 167 ja 168 Länsimetron liikenteen aloitukseen saakka, vähintään kesäliikennekauden 2016 loppuun (3 vuotta ja 2 kuukautta) ja enintään kesäliikenteen loppuun vuonna 2020 (7 vuotta ja 2 kuukautta)

- kohteessa 169 kesäliikennekauden loppuun saakka 2019 (6 vuotta ja 2 kuukautta)

-lisäksi kaikkiin sopimuksiin sisältyy mahdollisuus enintään kolmen (3) vuoden jatko-optioon

c)
oikeuttaa toimitusjohtajan hyväksymään vähäisiä muutoksia kilpailukierroksen kohteiden määrittelyyn

d)
oikeuttaa liikennepalvelut -osaston johtajan hyväksymään tarjouskilpailusta esitettyjen tarkentavien kysymysten vastaukset

Kohteiden tiedot
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Tuolla on tietoa kaluston pisteytyksestä http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tilaaja-tuottaja.html
Koskaanhan kaikkien autojen ei tarvitsisi olla uusia, vain pelko markkinaosuuksien pienenemisestä on ajanut siihen, että tarjotaan uusia kaikilla herkuilla :D
Helb tekee nykyään tarjouksia, joihin ei montaa uutta kuulu :) esim h39:n ja h45:n uusi sopimus jossa vain neljä uutta
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Tämäkö on sitten hyvä uutinen? Mielestäni esim. s39:lta löytyvät autot ovat ihan kamalia.

Säfflet ovat jo todella huonossa kunnossa. Esim HelB 1206, 1207 ja 1217 mitkä kulkevat usein H43 ja H63 voisi autot siirtää S39:lle.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:59 ----------

Tuolla on tietoa kaluston pisteytyksestä http://www.kuukankorpi.com/paikallisliikenne/tilaaja-tuottaja.html
Koskaanhan kaikkien autojen ei tarvitsisi olla uusia, vain pelko markkinaosuuksien pienenemisestä on ajanut siihen, että tarjotaan uusia kaikilla herkuilla :D
Helb tekee nykyään tarjouksia, joihin ei montaa uutta kuulu :) esim h39:n ja h45:n uusi sopimus jossa vain neljä uutta

H45:lle ei tullut yhtään uutta. S39:lle tulee kolme uutta ja myöhemmin kai tulee lisää? Luulis että vanhat autot sitten laitetaan kunnon remppaan että näyttäisivät uusille. Tiedän jo kun nämä tulevat linjalle niin ovat sotkuisia kun mitkäkin!
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Helb tekee nykyään tarjouksia, joihin ei montaa uutta kuulu :) esim h39:n ja h45:n uusi sopimus jossa vain neljä uutta

s39:lle tulee liikennöitsijäsopimuksen mukaan 3 kpl 11-teliscalaa, joka siis meinaa mitä luultavimmin autoja 1206, 1207 ja 1217 (1208-1216 h75:n ja h77:n vakkareita). Ja tietysti uudet 1301-1304 tulevat. Varmaankin maakaasu-volvoja veivaavat pois? Ovat aika hirvityksiä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Tämäkö on sitten hyvä uutinen?

Toisaalta joo. 8700LE:tä, Carruksia, eikä Ikaruksia saa enää kaupasta ja niillä on kiva tehdä töitä :D
Jos nykyaikana ei olisi menossa kertakäyttökulttuuri, että aina uudet autot uusiin sopimuksiin, voisi kaikkien liikennöitsijöiden autot olla tasoa Åbergin Linja :) tai maakuntien liikennöitsijät jotka ajavat 20-30v vanhoilla autoilla päivittäin :)
Nykyään kuitenkin vanhempaakin kalustoa pystyy nykyaikaistamaan helpolla, tärkeimpänä päästöt mutta myös ilmastoinnit ja muut hömpötykset :)
 
Viimeksi muokattu:
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

H45:lle ei tullut yhtään uutta. S39:lle tulee kolme uutta ja myöhemmin kai tulee lisää? Luulis että vanhat autot sitten laitetaan kunnon remppaan että näyttäisivät uusille. Tiedän jo kun nämä tulevat linjalle niin ovat sotkuisia kun mitkäkin!

Sinne h45:lle on tulossa kokopäivävuoroihin vm. 08-volvoja, mun silmissä nuo ovat vielä ihan uutta vastaavassa kunnossa, sisätiloiltaankin ovat siistejä, mikä tässä siis on ongelma? Pitäisikö sun mielestä ruuhkavuorotkin ajaa uudella kalustolla, jotka sitten suurimman osan ajasta seisoisivat varikolla, eikös se ole aikamoista kaluston hukkakäyttöä? Kyllä vanhatkin autot näyttävät siisteiltä jos niistä pidetään huolta! Kun katseli ex-wessun vm-10 crossareita linjoilla 452/453 niin hurjassa kunnossa olivat sisätilat kun autojen siivous laiminlyötiin, mieluummin matkustan veolian vm-98 pehmeäpenkkisillä carruksilla kuin yhdellekään crossarilla.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Sinne h45:lle on tulossa kokopäivävuoroihin vm. 08-volvoja, mun silmissä nuo ovat vielä ihan uutta vastaavassa kunnossa, sisätiloiltaankin ovat siistejä, mikä tässä siis on ongelma?

Nämä ei kyllä ole siistejä sisältä. Penkitkin on rikottu niin joko selkänojassa jonkin näkönen polvella tekemä kuoppa tai penkistä rikottu levy jolloin istut "kuopassa"
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Nämä ei kyllä ole siistejä sisältä. Penkitkin on rikottu niin joko selkänojassa jonkin näkönen polvella tekemä kuoppa tai penkistä rikottu levy jolloin istut "kuopassa"

Ne 800-sarjan Volvot millä olen mennyt niin ovat kyllä siistejä. Tänäänkin menin jollakin 800-Volvolla Elieliltä Koivuvaaraan 363A:lla, katselin oikein kunnollla ja rehellisesti sanottuna ei mitään moitteita löytynyt :smile: Ulkopuolella kylläkin oli maalia kulunut ja kolhuja jonkun verran (ei sentään Westendin tasoa läheskään), mutta sisätilat oli ihan priimaa.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Ne 800-sarjan Volvot millä olen mennyt niin ovat kyllä siistejä. Tänäänkin menin jollakin 800-Volvolla Elieliltä Koivuvaaraan 363A:lla, katselin oikein kunnollla ja rehellisesti sanottuna ei mitään moitteita löytynyt :smile: Ulkopuolella kylläkin oli maalia kulunut ja kolhuja jonkun verran (ei sentään Westendin tasoa läheskään), mutta sisätilat oli ihan priimaa.

Näin voi olla. Toivon että HelB laittaa kuntoo nuo Volvot mitkä H45:lle tulee.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

(ei sentään Westendin tasoa läheskään)

En ymmärrä miksi kaikki nyt parjaavat Westendin autojen siisteyden tasoa? Muutamia vuosia sitten Westendin autot olivat tunnetusti seudun puhtaimmat, niin sisältä kuin päältä ja tämä pysyi mielestäni tosiasiana ihan loppuun saakka :) ainakin 213:lla ajaneet autot (1, 2, 3, [14, 15 N-lähtöjä], 16, 17, 44, 69 ja jotkut Citelikset) olivat sisältä todella siistejä. Yhdenmukaiset penkin verhoilut jotka olivat ehjät, sisätilat olivat puhtaat, ei pölyä ja hiekkaa joka paikassa, ikkunoista näki läpi, eivätkä olleet täynnä rasvaisia sormenjälkiä ja yms eritteitä jne. Töhryjäkin oli hyvin minimaalinen määrä.
Jos haluatte nähdä oikeasti kuvottavan likaisia ja töhryisiä busseja niin sisältä kuin päältä, kehotan heittämään Nobina-lasit päästä ja katsomaan niitä autoja oikeasti..
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Jos haluatte nähdä oikeasti kuvottavan likaisia ja töhryisiä busseja niin sisältä kuin päältä, kehotan heittämään Nobina-lasit päästä ja katsomaan niitä autoja oikeasti..

Viime kesänä jouduin jonkun kerran käyttämään linjaa 109 ja Lohikäärmeet ainakin olivat likaisia: heti aamusta lattia oli töhryinen, autoa ei selvästikään oltu pesty sisältä. Lisäksi ilmastoinnin kattokanavat olivat aivan hirveässä nöyhtässä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Jos haluatte nähdä oikeasti kuvottavan likaisia ja töhryisiä busseja niin sisältä kuin päältä, kehotan heittämään Nobina-lasit päästä ja katsomaan niitä autoja oikeasti..

Komps. Veikkaan että uudenkarheat VDL:tkin ovat jo muutaman vuoden päästä hirvittävässä kunnossa, Nobinan tahdilla mikään ei kestä.
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 29/2012

Näin voi olla. Toivon että HelB laittaa kuntoo nuo Volvot mitkä H45:lle tulee.
H45:lle tullee 800-sarjan volvot Suomenojan varikolta vuoden vaihteessa, samalla Suomenojalle menee Scaloja H68:lta... Ja nuo volvot kyllä ovat siistejä niin sisältä kuin päältäkin :D

---------- Viestit yhdistetty klo 15:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:09 ----------

Säfflet ovat jo todella huonossa kunnossa. Esim HelB 1206, 1207 ja 1217 mitkä kulkevat usein H43 ja H63 voisi autot siirtää S39:lle.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:59 ----------



H45:lle ei tullut yhtään uutta. S39:lle tulee kolme uutta ja myöhemmin kai tulee lisää? Luulis että vanhat autot sitten laitetaan kunnon remppaan että näyttäisivät uusille. Tiedän jo kun nämä tulevat linjalle niin ovat sotkuisia kun mitkäkin!
Miksi juuri sinun käyttämällesi linjalle pitäisi laittaa uusimmat autot? Ja noissa Säffleissä on vielä useita todella miellyttäviä, hiljaisia ja pehmeästi kulkevia yksilöitä. Mieluummin ajelen niillä kuin muutamalla Man telillä jotka nykivät ja kolisevat jne.. :lol:
 
Takaisin
Ylös