Tikkurila-Hakunila -alueen linjastosuunnitelma

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
HSL on pannut näkyviin Tikkurila-Hakunila -alueen linjastosuunnitelman.

Plussaa:
- Nykyinen 62 on numerolla 562 pantu nopeammalle reitille Hakunilasta Tikkurilaan.
- 734 ja 736 ilmeisesti menevät molemmat Talvikkitien ja Hiekkaharjun kautta? Tämä on hyvä Tarhurintielle nousseen kerrostalorykelmän palvelemiseksi.
- 74 jatkettu Hakunilaan, mikä antaa ko. lähiön asukkaille suoran yhteyden Malmille. Loistavaa!
- Reittivaihtoehtojen runsautta esim. Simonkylästä Tikkurilaan on karsittu. Toivoa sopii, että vuorovälit ovat riittävät ja tahdistetut kummallakin jäljelle jäävällä reitillä.
- 70V jatkettu numerolla 611 Tikkurilaan

Miinusta:
- Eikö 562 olisi KRP:n kohdalta voinut ajaa suoraan asemalle ja jatkaa sitten Tikkurilan keskustan palveluiden ääreen? Junaan menijöitä varmaan harmittaa tuo parin kilometrin kunniakierros ennen asemalle tuloa...
- 701 on kyllä melko jännä runkolinja, kun vuoroväli näkyi olevan 30 minuuttia...
- Koivutielle näkyy merkityn jokin bussilinja, mutta ko. katu on nykyään umpikuja.
 
En kyllä ymmärtänyt tuosta kartasta reittejä lainkaan, kun päätepisteet osoitetaan ainoastaan, eikä mitään viitteitä siitä missä reitti menee :lol:
Myös nuo uudet tunnukset sekaannuttaa (vanhat voisivat olla vaikka suluissa), mutta päättelin että esim. 808 on nykyinen v88 ja 701 on nykyinen 741K? On mahtava uudistus tämä linjanumeroiden muutos :redface:
732 ja 734 ajavat tulevaisuudessa Helsingin sijasta Tikkurilaan? Ja nykyisen 732:n päätepysäkillä näkyy olevan linja 722.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärtänyt tuosta kartasta reittejä lainkaan, kun päätepisteet osoitetaan ainoastaan, eikä mitään viitteitä siitä missä reitti menee :lol:
Tästä pääsee näkemään noita yksityiskohtaisempia reittejä ja vuoroväleja, mutta eivät kartat tuollakaan ihan helppolukuisia ole.

Myös nuo uudet tunnukset sekaannuttaa (vanhat voisivat olla vaikka suluissa), mutta päättelin että esim. 808 on nykyinen v88 ja 701 on nykyinen 741K? On mahtava uudistus tämä linjanumeroiden muutos :redface:
732 ja 734 ajavat tulevaisuudessa Helsingin sijasta Tikkurilaan? Ja nykyisen 732:n päätepysäkillä näkyy olevan linja 722.
Jossain se siellä taidettiin selittää, että 732 on nykyinen 72 ja 734 nykyinen 71/73. Suorat Helsinkiin menevät linjat näkyvät tosiaan muuttuvan 732 -> 722 ja 734 -> 724. Kyllä noihin tottumiseen varmaan hetki menee. Meillä Simonkylässä sentään 623 näyttäisi säilyttävän reittinsä ja numeronsa :)
 
Joo löysinkin nuo heti kirjoitukseni jälkeen :) En voi todeta näistä taivaanrantojen maalauksista, kuin että onneksi en ole tavallinen joukkoliikenteen käyttäjä :D sen verran sopivasti länsimetro ja kehärata sotkee samaanaikaan tuttuja kuvioita :D

Eikös 570 pitänyt olla Jokeri 2:n tunnus? Tässä suunnitelmassa se on kuitenkin Tikkurila-Myyrmäki linja.
 
74:n reittiä on muutettu tuossa Malmin kohdalla. Se kiertää tuossa Ormuspellon aika hyvin, minkä voi nähdä huonona puolena. Toisaalta tuossa 74 tarjoaa keskeisistä osista Malmia yhteyden Porttipuistoon ja Hakunilaan, mikä on todella hyvä asia. Tuolla reitillä tuo linja on yhä enemmän päällekkäinen 76:n kanssa: ainoa selvä poikkeama reiteissä radan länsipuolella on se, ettei 74 kulje Tapulikaupungin kautta. Varmaan 76:n käyttötarve vähenee tuollaisen uudistuksen myötä. Tuosta vaan tulee sellainen kysymys mieleen, että voisiko tuon 74:n laittaa kulkemaan Tapulikaupungin kautta, jolloin 76:n radan länsipuolen osuus jäisi kokonaan turhaksi ja Tapulikaupungin isolta kerrostaloalueelta pääsisi myös Porttipuistoon sekä Hakunilaan. Tuo tietenkin pidentäisi jonkin verran bussin reittiä ja matka-aikaa, mutta toisaalta voisi tuoda uusia matkustajia reitin loppupäähän. Täytyy tässä sanoa, että koematkustin nykyisen 74:n Porttipuistoon viime perjantaina klo 14:32 lähteneellä vuorolla ja kuljin tuolla heti Hakaniemen jälkeen tulevalta Haapaniemen pysäkiltä aina Porttipuistoon saakka ja hieman laskeskelin, että kuinka paljon matkoja tuolla vuorolla kertyy. Kyllä niitä matkoja tehtiin tuolla kyseisellä vuorolla siinä 50 kappaletta ja vielä Tapanilastakin noustiin linjalle kyytiin. Kyllä muutamia matkaajia jäi pois uuden reitin Helsingin puoleisella osuudella pois ja Vantaan puolelle jatkoi myös muutama matkaaja, joten vaikuttaisi siltä, että tuo reitinjatke on tuonut linjalle jonkin verran uusia käyttäjiä.

Ajatellen Jokiniemeen tulevaa täydennysrakennusaluetta, niin kyllä tuo 562:n reitti on ihan perusteltu. Onhan tuo kiertely tietenkin hieman ikävää rautatieasemalle menijöiden kannalta.

Kyllä Jokeri II:selle oli tarkoitus tulla linjanumeroksi 570, mutta voihan tuota muuttaa. Miten olisi linjanumero 560, vai onko se numero tarkoitettu johonkin muuhun käyttöön?

Linja 574 on tuossa uudelleennumeroitu 535 ja reitiksi sille on sanottu Tikkurila-Koivuhaka-Espoon keskus ja se kulkisi arkisin ruuhka- sekä päiväsaikaan puolen tunnin välein. Se on todella hyvä, jos tuo 574 todella siirtyisi kulkemaan Espoon keskuksen ja Tikkurilan välillä, olen tuollaista täällä toivonut jo aiemminkin. Tuolloin Tikkurilasta pääsisi bussilla vaikkapa Koskelon teollisuusalueelle töihin. Tuolla reitillä riittäisi asukkaita sen kummassakin päässä. Espoon päässä tuota linjaa voisi oikeastaan jatkaa vaikka Tuomarilaan tai jonnekin radan eteläpuolelle, jotta sielläkin päässä olisi enemmän asukaspohjaa reitin varrella.

Mitäpäs jos 803:n jättäisi kulkemaan väliä Sotunki-Hakunila ja tuon osuuden Länsisalmi-Hakunila yhdistäisi Helsingin sisäiseen linjaan 91. Tuolloin Östersundomista tulisi yhteys Hakunilaan. Tuollainen linja tarjoisi uudenlaisen vaihtoyhteyden Östersundomin kautta ajavista Porvoon suunnan busseista. Hakunilalaiset pääsisivät myös vaihtamaan Porvoon suunnan busseihin. Hiljalleen Östersundomin väkiluvun alkaessa kasvaa, tuosta voisi jalostaa jotain järkevääkin.
 
Joo löysinkin nuo heti kirjoitukseni jälkeen :) En voi todeta näistä taivaanrantojen maalauksista, kuin että onneksi en ole tavallinen joukkoliikenteen käyttäjä :D sen verran sopivasti länsimetro ja kehärata sotkee samaanaikaan tuttuja kuvioita :D

Länsimetro taitaa oikeasti tulla kuitenkin vasta pari vuotta kehäradan jälkeen... ;)
 
Kyllä Jokeri II:selle oli tarkoitus tulla linjanumeroksi 570, mutta voihan tuota muuttaa. Miten olisi linjanumero 560, vai onko se numero tarkoitettu johonkin muuhun käyttöön?

Jokeri 2 on tarkoitus numeroida 560:ksi. Jokeri 3 eli linja 570 ei todennäköisesti toteudu ainakaan täydessä laajuudessaan vielä tällä vuosikymmenellä Vantaan heikon taloustilanteen takia.

Mitäpäs jos 803:n jättäisi kulkemaan väliä Sotunki-Hakunila ja tuon osuuden Länsisalmi-Hakunila yhdistäisi Helsingin sisäiseen linjaan 91. Tuolloin Östersundomista tulisi yhteys Hakunilaan. Tuollainen linja tarjoisi uudenlaisen vaihtoyhteyden Östersundomin kautta ajavista Porvoon suunnan busseista. Hakunilalaiset pääsisivät myös vaihtamaan Porvoon suunnan busseihin. Hiljalleen Östersundomin väkiluvun alkaessa kasvaa, tuosta voisi jalostaa jotain järkevääkin.

Linjojen v3 ja h91 sopimuskaudet on ajoitettu päättymään vuoden 2015 lopussa, joten tähän yhdistämiseen on jo varauduttu. Yhdistäminen ei kuitenkaan välttämättä onnistu kovin helposti, koska toinen linjoista palvelee koulumatkayhteyksiä Sotungin alueelta Västersundom skolaan ja Hakunilan kouluihin, toinen eri puolilta liitosaluetta Sakarinmäen kouluun ja Östersundom skolaan. Aikataulut määräytyvät koulujen alkamis- ja päättymisaikojen mukaan, eivätkä Hakunilan ja Östersundomin päät välttämättä osu yhteen.
 
Jokeri 2 on tarkoitus numeroida 560:ksi.

Poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmassa se kyllä oli vielä 570, mitä olen oikeastaan ihmetellytkin, koska 560 on paljon loogisempi. Olin jo vastaamassa Tislauskolonnin viestiin ihan samoin kuin sinäkin, mutta sitten kävin tarkistamassa. Numerointia on ehkä muutettu sen jälkeen.
 
Poikittaislinjaston kehittämissuunnitelmassa se kyllä oli vielä 570, mitä olen oikeastaan ihmetellytkin, koska 560 on paljon loogisempi. Olin jo vastaamassa Tislauskolonnin viestiin ihan samoin kuin sinäkin, mutta sitten kävin tarkistamassa. Numerointia on ehkä muutettu sen jälkeen.
Mun mielestä loogisin linjanumero on J2 (ja Jokeri ykköselle J1). Miksi pitää sotkea hyvä brändi jollain päälleliimatulla seutulinjanumerolla?
 
Takaisin
Ylös