Näytetään tulokset 1-14/14

Viestiketju: Kilpailutuspisteytys

  1. #1
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Kilpailutuspisteytys

    Tuli nyt taas mieleen tuosta, kun Helb 57 on saanut uudet vaatteet päällensä Hsl-elinkaarensa lopulla, että mistä/miksi on käytössä ikäraja kilpailutuksessa? Ennen aikaan olen ymmärtänyt sen hyvin, kun kilpailutuksen alkuvaiheessa 90-luvun puolessa välissä matalalattiainen kalusto on ollut uusinta uutta ja euro 2 päästötaso oli valovuosia edellä euro 0 tasolla olevia vanhuksia. Nykyään euro 2:sta saa kilpailussa 0 pistettä, mutta nykytekniikalla sekin on mahdollista päivittää euro 4 tai ehkäpä jopa euro 5 tasolle Vanhimmat tehtaasta tulleet EEV tason autot, joka on tällä hetkellä uusien autojen vaatimus, ovat jo 7v vanhoja, eli elinkaarensa puolessa välissä. Vanhimmat jälkiasennuksena tehdyt EEV-tason autot taitavat olla sitten ne Pohjolan parit Lahti 402:t vuodelta -99

    Siksipä kustannustason nousun hillitsemiseksi Hsl voisi uudistaa periaatteita niin, että ikärajat poistetaan ja keskitytään kaluston painotettuun keski-ikään kohteessa, joka voisi olla korkeintaan jotain X. Samalla voidaan kiristää laadun tarkkailua entisestään, että vanhatkin autot ovat siistejä ja liikennöitsijät voisivat olla motivoituneita pitämään autot paremmassa kunnossa kun ei ole heti ajatusmallia että kohta tämä on roskiskamaa. Siten liikennöitsijöiden ei tarvitse ostaa niin paljoa uutta kalustoa pihaan seisomaan, ellei nyt ihan välttämättä halua. Hsl maksaa jo nykyään hyvät bonukset ja antaa hyvin pisteitä jälkiasennuksista

    Esim. Linjalla 160 ajetaan kahdella telillä vain kymmenen lähtöä päivässä, älytöntä seisottaa kahta uudehkoa teliä ja ensi syksynä kahta uutta tyhjänpanttina päivät pitkät.

    Eli lyhennettynä, ikärajat pois, painotettuun keski-ikään joku hyvä raja, kaikki voittaa kun Hsl:n ei tarvitse epäsuorasti kuolettaa autojen maksuja
    Viimeisin muokkaaja Nak; 24.11.2012 kello 09:41.
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  2. #2
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Olen samaa mieltä, päästötason ja matkustusmukavuuskriteerien täyttymisen pitäisi riittää. Ei autosta välttämättä erota ulospäin, onko se rakennettu 2001 vai 2011, jos 2001 rakennetun auton kunnossapito on ollut hyvällä tasolla.
    Sakari Kestinen

  3. #3
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    650

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Kannatan täysin Nak:n ehdotusta. Nykyinen ikäraja 16 vuotta on mielestäni todella alhainen.

    Minulla itselläni on jo kauan ollut mielessäni palvelun parantamisen idea, joka tosin haittaisi uusien liikennöitsijöiden tuloa alueelle. Kerrotaan kilpailutuksessa saadut pisteet matkustajatyytyväisyydestä saadulla arvosanalla.

    Ja lisäpisteitä hyvistä penkeistä.
    Viimeisin muokkaaja Prompter; 24.11.2012 kello 14:06.

  4. #4
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    Minulla itselläni on jo kauan ollut mielessäni palvelun parantamisen idea, joka tosin haittaisi uusien liikennöitsijöiden tuloa alueelle. Kerrotaan kilpailutuksessa saadut pisteet matkustajatyytyväisyydestä saadulla arvosanalla.
    Tämähän voisi olla jollain tapaa myös kehittämiakelpoinen idea, tuollaisena suoraan, ainakin vielä ehkä raju
    Muuten tuon ikärajan poisto ja painotettuun keski-ikään keskittyminen voisi tuoda uusiakin liikennöitsijöitä alueelle, kun mukaan ei tarvitse tulla aina joko ostamalla joku tai ostamalla kaikki uusina käytännössä
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  5. #5
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Samaa mieltä, varauksin.

    Sitten vaan olisi pidettävä kalusto tosiaankin kunnossa. Joukkoliikenteen on kuitenkin taisteltava yksityisautoilua vastaan ja tarkoitus on myös houkutella autoilijoista uusia joukkoliikenteen käyttäjiä. "Vanhoilla romuilla", pölyisine penkkeineen ja homeelta tuoksuvine sisätiloineen (näin hieman kärjistetysti), ei kovin helposti saada nykyihmisiä vaihtamaan omaa autoaan siihen.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  6. #6
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Samaa mieltä, varauksin.

    Sitten vaan olisi pidettävä kalusto tosiaankin kunnossa. Joukkoliikenteen on kuitenkin taisteltava yksityisautoilua vastaan ja tarkoitus on myös houkutella autoilijoista uusia joukkoliikenteen käyttäjiä. "Vanhoilla romuilla", pölyisine penkkeineen ja homeelta tuoksuvine sisätiloineen (näin hieman kärjistetysti), ei kovin helposti saada nykyihmisiä vaihtamaan omaa autoaan siihen.
    Käsittääkseni Hsl maksaa nykyään jotain bonuksia hyvinhoidetusta liikenteestä ja pistokokein suoritettavista kaluston tarkastuksista jos kaikki on kunnossa. Tämänhän pitäisi olla se oletusarvo ja virheistä ja puutteista pitäisi tulla risuja ja siihen malliin, että liikennöitsijä ei laske laiminlyönnin olevan kannattavampaa kun asioiden kuntoon laittaminen

    Jos tämä ehdotukseni olisi joskus tosijuttu, odottaisin näkeväni enemmän peruskorjattua, ja/tai uudesta saakka paremmin pidettyä kalustoa liikenteessä. Kustannusten nousupaine vähenee, kun liikennöitsijöiden ei tarvitse maksattaa uusia ja uusia autoja tilaajalla, joka maksattaa ne asiakkailla = mahdollisesti lippuhintojen nousu pysähtyy tai ainakin pienenee ja tarjontaa voidaan vähentämisen sijaan lisätä = Lisää tyytyväisiä matkustajia
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  7. #7
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Samaa mieltä, laadukkaammista, paremmista penkeistä pitäisi antaa kyllä lisäpisteitä matkustusmukavuuden verukkeella.

  8. #8
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    335

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Esimerkiksi Tampereella peruskorjattu auto lasketaan uudeksi. Esim. eräs Buslandissa käynyt vuoden 1997 Scania L113 City L voisi periaatteessa olla ajossa vuoteen 2019.

  9. #9
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Esimerkiksi Tampereella peruskorjattu auto lasketaan uudeksi. Esim. eräs Buslandissa käynyt vuoden 1997 Scania L113 City L voisi periaatteessa olla ajossa vuoteen 2019.
    Kuulostaa ihan fiksulta käytännöltä.

  10. #10

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    735

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Itse pidän 16:sta vuoden ikärajaa bussien osalta kohtuullisena. Vaikka HSL-aluella on teknisesti hyväkuntoisia 15 vuotta vanhoja autoja on niissä usein muita ongelmia, esim. piimiintyneet lasit ja hajuongelmat (home) sekä muut luonnolliset kulumat. HSL nosti uusien sopimuksien kestoksi 7 vuotta ja se oli hyvä päätös, sopimukset voisivat olla jopa 10 vuotta kuten Jokerissa. Toki pitkäjänteisyyteen pitää pyrkiä, mutta katsomalla nykytilannetta en usko, että suurin osa busseista olisi riittävän hyvässä kunnossa 16:sta vuoden ajon jälkeen nimenomaan HSL-alueella, muualla Suomessa tietysti tilanne on eri.

  11. #11

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Suomessa kalusto ei maksa oikeastaan mitään muihin kuluihin verrattuna. Minusta voi hyvin edellyttää liikennöitsijöiltä uutta kalustoa, vanhat voi sitten kierrättää Venäjälle tai muualla itä-Eurooppaan. Olikos Hollannissa 6 vuoden maksimiikä käytettävälle kalustolle? Sama sopisi HSL:kin, vanhempi kalusto palvelkoon sitten itärajan takana.

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Olikos Hollannissa 6 vuoden maksimiikä käytettävälle kalustolle?
    Kaverin mukaan joka asuu siellä niin on 5 vuotta, mutta hän ei ole ihan sata varma, voi olla että se on jotain tota 5-6 vuoden luokkaa, ja siellä pitää kuulemman tarjota kalusto uutena kaikkiin sopimuksiin.

  13. #13
    Nak
    Nak ei ole kirjautuneena
    Nak avatar
    Liittynyt
    05.03.2010
    Sijainti
    HSL-alue
    Viestejä
    2845

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Palomaa Näytä viesti
    Kaverin mukaan joka asuu siellä niin on 5 vuotta, mutta hän ei ole ihan sata varma, voi olla että se on jotain tota 5-6 vuoden luokkaa, ja siellä pitää kuulemman tarjota kalusto uutena kaikkiin sopimuksiin.
    Huh, mikä kertakäyttökulttuuri Bussi ei huolenpidolla mene viidessä vuodessa vielä miksikän, eikä kaupasta saa miltään ominaisuuksilta parempaakaan Ehkäpä jälleenmyyntiarvo on sitten kannattava?
    Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta

  14. #14
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    04.01.2012
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1178

    oletus Vs: Kilpailutuspisteytys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Ehkäpä jälleenmyyntiarvo on sitten kannattava?
    Onhan se, voihan olla että ne ei ole kuin huoltoleasingillä hommattuja ja sitten myytyjä?

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •