Havaintoja HSL-alueelta - joulukuu 2012

Eri firmoilla eri käytännöt ;) Ja ei sillä paljon se kestää, pitäähän joku joka laitteen osaaa vaihtaa lähettää paikalle jne. Auton vaihtoon tarvitaan vain kuljettaja joka kuitenkin varikolla päivystää. Itse olen ollut kyydissä autossa jossa matkakortinlukija rikki, ja toivat uuden auton koska se kävi helpommin. Ja viallisen laitteen ilmoituksesta varikolle kesti 9min ennen kuin uusi auto oltiin paikalle tuotu. Näin Nobinalla ja 76B:llä :smile:

Ja nuo ajat ovat tarkistettu HSL:n myynti- ja palveluohjeesta.
Ne jotka siellä varikolla päivystävät on meillä myös koulutettu vaihtamaan nuo laitteet. Tarvitsee yhden avaimen, lukko auki,kone irti, uusi kiinni, lukkoon se on siinä. Juu, on myös vikoja joissa auto on vaihdettava, mutta.... Minä mm. teen näitä vaihtoja, uskon tietäväni asiasta jotain... :lol:
 
Ei sinne uutta autoa tarvitse vaihtaa vaan kortinlukija on vaihdettava mahdollisimman nopeasti, en muista mikä aika Hsl:n vaatimuksissa on, muistaakseni 2-3 tuntia...

Voi olla, mutta VT 338:ssa matkakortinlukija ei ole toiminut pitkään aikaan, yli viikkoon ja syy tähän on se, että varaosia ei ole tällä hetkellä ja tästä ei luonnollisestikaan tule sanktioita, koska varaosien ja laitteiden toimittaja on HSL.
 
Ne jotka siellä varikolla päivystävät on meillä myös koulutettu vaihtamaan nuo laitteet. Tarvitsee yhden avaimen, lukko auki,kone irti, uusi kiinni, lukkoon se on siinä. Juu, on myös vikoja joissa auto on vaihdettava, mutta.... Minä mm. teen näitä vaihtoja, uskon tietäväni asiasta jotain... :lol:

Niin teet, väitinkö ettet tiedä? Ai mitään johtoja sun muita ei tartte kiinnittää mihinkään? Jo on jännä kone sitten.. Itse kyllä näin helpommaksi vain viedä uuden auton tilalle, sitähän ei koskaan tiedä missä se vika on. Ja mitä siinä menettää? Jonkunhan sinne pitää kuitenkin ajaa. HelBillä voi olla omat käytäntönsä, en ala väittelemään miten teillä se hoidetaan. Jokaisella yhtiöllä omat tapansa, ja HSL:lle se ja sama mikä tämä tapa on kunhan on toimiva laite.

Ja edelleenkin, kaikilla niitä varalaitteita ei ole. HelB on suurin liikennöitsijä ja vieläpä kaupungin omistama joten en hetkeäkään epäile etteikö siellä niitä laitteita hyllyt täynnä notkuisi.
 
Luulen, että ovat nyt vaan tuurailemassa siellä, kun 195:n Volvothan (808-811) on tarjottu ensi tiistaista alkaen linjalle h45 ilmastoituna ja jne varusteltuna ja yhdessäkään niitä ei tainnut vielä olla

H45:lle pitäisi tulla tiistaina 810-814 mitkä ovat H68:lla. ja niissä ei varmasti ole mitään tehty! Helb 810 ja 811 puuttuu HELMI-näytöt!
 
Eikös BusComin laitteet ole telakkakiinnityksellä? Vähän sama kuin laittaisit puhelimen laturiin/telakkaan kiinni.

Vähän niinkun joo, ja sitten lukko kiinni ettei niitä varasteta. Johtotason hommiin joutuu sitten vasta jos vika on laitteiden "pohjassa" eli kuljettajapäätteen osalta keskusyksikössä. Siellä se vika todennäköisesti on tuossa Vt 338:kin jos ei "sämpylän" eli kortinlukijan vaihto auta :)

joboo sanoi:
Helb 810 ja 811 puuttuu HELMI-näytöt!

Näyttöjen asentamiseen menee ehkä pari minuuttia ja koko Helmi-laitteiston asentamiseen ehkä tunti-pari ;) se siis tuskin on ongelma, mutta muihin jälkiasennuksiin menee vähän enempi aikaa ja niitä luultavasti tehdään nyt kun autot on vedetty pois 195:ltä :)
 
Viimeksi muokattu:
Vähän niinkun joo, ja sitten lukko kiinni ettei niitä varasteta. Johtotason hommiin joutuu sitten vasta jos vika on laitteiden "pohjassa" eli kuljettajapäätteen osalta keskusyksikössä. Siellä se vika todennäköisesti on tuossa Vt 338:kin jos ei "sämpylän" eli kortinlukijan vaihto auta :)

Eikö tälläsissä tapauksissa juurikin ole varmempaa suoraan uusi auto lähettää tilalle, jossei se pelkän kuljettajapäätteen tai kortinlukijan vaihto auta? ;) Kuljettaja tuskin harvemmin osaa sanoa missä vika on jne. ja jos lähetetään mies ainoastaan vaihtamaan jompikumpi laitteista ja vika ei poistukkaan, joudutaan sitten odottamaankin sitä vara-autoa vielä.

Aikaahan kyllä on kuten totesin, 4tuntia matkakortinlukijan vioittuessa ja 2tuntia kuljettajapäätteen vioittuessa.
 
Eikö tälläsissä tapauksissa juurikin ole varmempaa suoraan uusi auto lähettää tilalle, jossei se pelkän kuljettajapäätteen tai kortinlukijan vaihto auta? ;) Kuljettaja tuskin harvemmin osaa sanoa missä vika on jne. ja jos lähetetään mies ainoastaan vaihtamaan jompikumpi laitteista ja vika ei poistukkaan, joudutaan sitten odottamaankin sitä vara-autoa vielä.

Aikaahan kyllä on kuten totesin, 4tuntia matkakortinlukijan vioittuessa ja 2tuntia kuljettajapäätteen vioittuessa.

Tällaisen vian takia ei autoa vaihdeta tähän aikaan vuodesta kun vara-autot ovat vähissä tai niitä ei esim. ruuhka-aikana ole ollenkaan.
 
Niin teet, väitinkö ettet tiedä? Ai mitään johtoja sun muita ei tartte kiinnittää mihinkään? Jo on jännä kone sitten.. Itse kyllä näin helpommaksi vain viedä uuden auton tilalle, sitähän ei koskaan tiedä missä se vika on. Ja mitä siinä menettää? Jonkunhan sinne pitää kuitenkin ajaa. HelBillä voi olla omat käytäntönsä, en ala väittelemään miten teillä se hoidetaan. Jokaisella yhtiöllä omat tapansa, ja HSL:lle se ja sama mikä tämä tapa on kunhan on toimiva laite.

Ja edelleenkin, kaikilla niitä varalaitteita ei ole. HelB on suurin liikennöitsijä ja vieläpä kaupungin omistama joten en hetkeäkään epäile etteikö siellä niitä laitteita hyllyt täynnä notkuisi.
Juu, mitään johtoja ei tarvitse kytkeä. Ja aivan varmasti Veolialta löytyy hyllystä varaosat lukijan toimimattomuuteen, vaihtoehtoja on tasan 4; keskusyksikkö, myyntilaite, lukijanpohja tai itse lukija...tai se viides on kaapelivika, mutta johtoja kyllä löytyy uusia... mutta se siitä.. :lol:
 
Juu, mitään johtoja ei tarvitse kytkeä. Ja aivan varmasti Veolialta löytyy hyllystä varaosat lukijan toimimattomuuteen, vaihtoehtoja on tasan 4; keskusyksikkö, myyntilaite, lukijanpohja tai itse lukija...tai se viides on kaapelivika, mutta johtoja kyllä löytyy uusia... mutta se siitä.. :lol:

Viime aikoina laitteissa on ollut niin paljon vikoja, että varaosat ovat menneet saman tien kun ovat tulleet. Laitteiston ongelmana alkaa olla ikääntyminen ja vikoja ilmenee kiihtyvään tahtiin. Noin kolme vuotta pitäisi pärjätä nykyisellä laitteistolla.
 
Tällaisen vian takia ei autoa vaihdeta tähän aikaan vuodesta kun vara-autot ovat vähissä tai niitä ei esim. ruuhka-aikana ole ollenkaan.

Niin tai olin lisäämässä sen verran että eikös se voi olla hyvin myös kalliimpaa laittaa uusi auto, se on juurikin 1 auto pois vara-autoista.
 
Niin tai olin lisäämässä sen verran että eikös se voi olla hyvin myös kalliimpaa laittaa uusi auto, se on juurikin 1 auto pois vara-autoista.
Juuri näin, ja se viimeinen vara-auto voi olla juuri kyseiselle linjalle sopimaton, sanktiota tulee ;) Oikeasti harvassa on ne buscom viat jotka vaativat sellaisia varaosia että auto pitää pitää linjalla viikosta toiseen lukijan toimimatta(en ole vielä törmännyt meillä) :lol:
 
Niin tai olin lisäämässä sen verran että eikös se voi olla hyvin myös kalliimpaa laittaa uusi auto, se on juurikin 1 auto pois vara-autoista.

Mutta jos siinä linjalta pois otetussa autossa ei ole sen suurempaa vikaa, vaan riittää se pelkkä vaihtaminen niin siinähän on auto jota sitten voidaan varalle pitää. Auton vaihtamisella voidaan varmistaa että varmasti kaikki pelittää. Tietenkin jos on sellainen auto josta sanktiota tulee, niin sillon ei kannata.

Nobinalla ainakaan Hakunilan varikolla sellaisia autoja ei näytä olevan varalla, jotka eivät sopisi kaikille linjoille.
 
Mutta jos siinä linjalta pois otetussa autossa ei ole sen suurempaa vikaa, vaan riittää se pelkkä vaihtaminen niin siinähän on auto jota sitten voidaan varalle pitää. Auton vaihtamisella voidaan varmistaa että varmasti kaikki pelittää. Tietenkin jos on sellainen auto josta sanktiota tulee, niin sillon ei kannata.

Nobinalla ainakaan Hakunilan varikolla sellaisia autoja ei näytä olevan varalla, jotka eivät sopisi kaikille linjoille.
Jos linjalta otetaan jonkin pienemmänkin vian vuoksi auto pois, miten se soveltuisi paremmin jollekin muulle linjalle? Esim. Buscom-vika? Miten voit päällisin puolin tietää mikä auto käy mihinkin?
 
Jos linjalta otetaan jonkin pienemmänkin vian vuoksi auto pois, miten se soveltuisi paremmin jollekin muulle linjalle? Esim. Buscom-vika? Miten voit päällisin puolin tietää mikä auto käy mihinkin?

Tietenkin siinä käyttäydytään tapauskohtaisesti. Kaikkialla ei toimi kuten Helsingin Bussiliikenne Oy:llä.
 
Takaisin
Ylös