Lähilinjat

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Kun Kerava on nyt siirtymässä YTV-alueeseen niin katsokaamme vielä kerran taaksepäin ja miettikäämme että mitä linjoja Lähilinjat oy on historiansa aikana ajanut :?: :cry:
Tässä on muutama linja näin aluksi.
Kerava
33 Koivikko-Savio-Tori-Asema-Ahjo/Kaskela 1983-199?
633 Helsinki-Tuusulantie-Koivikko-Kannisto-Asema-Ahjo. Linjan 850 olessa lakkautettuna linja ajoi suurimman osan perusvuoroista Nikkilään asti. Kun 850 alkoi taas ajaa Kerava - Nikkilä -väliä niin kyseiseltä väliltä loppui viikonloppuliikenne.
633K ajoi Keravalla Reittiä ...-Asema-Kilta-Kaleva-Kurkela-Asema ja muutama vuoro toisinpäin.
633N ajoi 633:n reittiä Helsigistä Kulomäentielle asti siitä se ajoi Korson kautta Koivikkoon josta 633:n reittiä eteenpäin, myöhemmin linjalla käytettiin tunnusta 634.
733 Helsinki-Kehä 3-Lahdentie-Sorsakorpi-Ahjo-Ahjo-Asema-Kurkela-Kaleva, tämä oli 733:n viimeisin reitti. Aikoinaan 733:lla on ollut monellaisia variaatioita. Silloin kun se ajoi Mattilanpuistosta suoraan asemalle niin Kalevan kautta kulkeneet vuorot käyttivät (vain aikatauluissa) Y ja N-tunnuksia. Lisäksi N-vuorot ajoivat Vantaalla Nikinmäen läpi.
733T ajoi vain lauantaisin ja sunnuntaisin käyden Keravan vankilalla nuoriso-osaston portilla kääntymässä (ihan siellä perällä). Vuoroja oli 1 suuntaansa.
733K ajoi Kerava-Helsinki vanhaa reittiä Helsinki-Hämeentie-Viikintie-Malmin Hautausmaa-Vanhaa Porvoontietä nyk Koivukylänväylälle asti josta Lahdentietä Keravalle. Linjaa ajettiin vielä 1990-luvun alussa.
733Z Moottoritietä Jaakkolasta/:laan (vrt nyk 738)
738S Kerava-Lahdenväylä-Hämeentie-Hakaniemi-Kasarmintori, linja taisi olla ainoa 3-numeroinen linja joka ajoi sieltä.
739 Ahjo-Asema-Savio-Korso-Hki Pavi(Vantaalla)
Kannisto-Tori-Asema (1970-luvun alussa)

Vantaa
13 Vierumäki-Korso-Nikinmäki-Koivukylä-Tikkurila (Nykyinen Vantaa 71)
611 Helsinki-Tikkurila-Simonsilta
613 Helsinki-Ilola
631 Länsi-Pasila -Pasila-Tammisto-Ruskeasanta-Korso-Leppäkorpi
731 Helsinki-Mikkola-Korso. Osa vuoroista ajoi Keravalle asti vielä 1980-luvun alussa (vanha V.J.Huttusen linja :?: )
 
Pitäisikö tästä nyt päätellä, että bussiliikennettä on karsittu varsin dramaattisesti sitten 1970-luvun? Sääli todeta, että näin on käynyt, mahdollisuudet elää autottomana ovat heikentyneet jatkuvasti varsinkin kehyskunnissa. Mikä tässä karsimisessa on ollut taustalla? Mihin aikaan sijoittuvat karsinnan hulluimmat vuodet?
 
Lähilinjat ajeli aivan 90-luvun lopussa Keravan suunnalla varsin mukavasti: 633/K taisi ajaa arkisin ja lauantaisin puolen tunnin välein ja sunnuntaisin tunnin välein, 733 arkisin puolen välein ja viikonloppuisin tunnin välein, 873 ajeli suunnilleen kuten nytkin ja lisäksi oli ruuhkalinjat 738 ja 863. Tämä linjasto oli kaiketi suunniteltu vielä ennen yrityskauppoja. Vuosituhannen vaihduttua alkoikin sitten liikenteen voimakas supistaminen ja samalla myös kaluston uusiminen loppui. Tiedä sitten oliko tuo liikenne oikeasti niin tappiollista vai eikö se vain ollut riittävän tuottoisaa KA-yhtymän mittapuulla...
 
741 Rautatientori - Länsimäki elokuuhun 1989 saakka, jolloin metroa jatkettiin Mellunmäkeen.

Ja jollen ihan väärin muista, niin mielestäni Lähilinjat ajoi ainakin kesällä 1990 Vantaan sisäistä linjaa 17 (Tikkurila - Leppäkorpi).

Älkääkä unohtako tuoreinta Lähilinjojen liikennöimää linjaa. Eli 874:ää.
 
738:n edeltäjä 733Z oli ruuhkalinja. 738:n tullessa tuolla tunnuksella elokuussa 1998 linjan luonne muuttui; se alkoi kulkea myös keskipäivällä sekä iltaisin, samoin lauantaina. Nyttemmin, Keravan kaupunkiradan aikana linja on "palannut" juurilleen eli ruuhkalinjaksi. 738:n tullessa linjalla 733 vuorotarjonta väheni samassa suhteessa. 738:sta on sanottu, että se on paljolti nykyisen toimitusjohtajan "käsialaa". Näin ollen sillä ei olisi mitään tekemistä edellisen omistajan kanssa.
Ylläolevissa kommenteissa ei taida esiintyä linja 853 Keravalta Kilpilahteen (Sköldvikiin). Linjalla on vain muutama kierros koko päivänä, joten suoritteet eivät ole kovin kaksisia. Linjaverkoston kannalta tämäkin reitti lienee maininnan arvoinen.
Mitä tulee linjan 873(B) liikennöintiin, niin yhteen aikaan sillä oli liikennettä myös pyhäpäivinä (kesällä välttämättä ei). Tunnusta 873N ei myöskään taida esiintyä aiemmin tässä keskustelussa.
Mainittakoon, että eräänä lyhyehkönä aikakautena linjan 733 tietyt vuorot jatkoivat Killasta Hyrylään saakka.
 
SD202 sanoi:
741 Rautatientori - Länsimäki elokuuhun 1989 saakka, jolloin metroa jatkettiin Mellunmäkeen.
Ja toki Lähilinjat ajeli elokuuhun 1989 asti myös linjaa 940 Rautatientori - Itäkeskus - Hakunila.
 
Ja linja 33 on ajanut 90-luvun alkuvuosina lenkin Sompion kautta, reittiä Aleksis Kiven tie - Luhtaniituntie - Seunalantie. Tämä oli kuitenkin vain kokeilu eikä kestänyt kovinkaan kauaa.
 
Tässä on jonkinlainen vertailu keravan aikatauluista vuosilta 1986, 1996, 2000 ja 2006. Mukana on vertailun vuoksi myös muut yhtiöt.
 
Resiina sanoi:
Tässä on jonkinlainen vertailu keravan aikatauluista vuosilta 1986, 1996, 2000 ja 2006. Mukana on vertailun vuoksi myös muut yhtiöt.
Tämä on tietenkin pilkunviilaamista, mutta muistaakseni linjaa 863 liikennöi Lähilinjojen lisäksi myös Sirolan Liikenne ainakin 1990-luvun puolelle. Vakioautona oli Sirolan Liikenteen loppuaikoina auto 33 (ZBO-634, Lahti 400-Scania K112).
 
Rattivaunu sanoi:
SD202 sanoi:
(ZBO-634, Lahti 400-Scania K112).
Sittenkin K113CLB.
Kah niinkös se olikin? Olikos sitten Liikenne Oy:n vuonna 1988 hankkimista Lahti 400 -koppaisista busseista ainoastaan Hakunilan Liikenteen autot 52 ja 53 varustettu K112CLB -alustalla? Vai olivatko nekään?
 
SD202 sanoi:
Olikos sitten Liikenne Oy:n vuonna 1988 hankkimista Lahti 400 -koppaisista busseista ainoastaan Hakunilan Liikenteen autot 52 ja 53 varustettu K112CLB -alustalla? Vai olivatko nekään?
Hakunilan 52 ja 53 olivat "vanhaa erää" eli K112-alustalla. Saman hankintaerän pikkukoneiset olivat kuitenkin K93CLB:itä...sekä Hakunilalla että Sirolalla.
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Keravallahan on ollut kerrassaan mainiot yhteydet niin kaupungin sisällä kuin myös Helsinkiin päin suuntautuneessa liikenteessä ennen vuosituhannen vaihdetta. Vantaan aikataulukirjan 98-99 mukaan 633 on kulkenut arkisin päivällä 30 min välein ja ruuhkassa n. 15 min välein, lauantaisin puolen tunnin välein sekä sunnuntaisin tunnin välein.

733 kulki arkisin puolen tunnin välein ja viikonloppuisin tunnin välein ja muistelen, että 738 olisi kulkenut arkisin aamusta iltaan ilman mitään keskipäivän taukoja, jolloin oli vielä erillisiä Kasarmitorille kulkevia ruuhkavuoroja. Lisäksi muistelen, että 738:aa ajettiin myös lauantaisin.

Lentoasemalle pääsi hyvin linjalla 863 ja linjat 633, 733 ja 738 muodostivat Keravan sisäisen liikenteen palvelun.

Nykyään noista linjoista on jäljellä enää n. 30 prosenttia - ainoastaan linjan 873 vuoroja on lisätty vuosien varrella.

Olisiko Kerava pitänyt liittää YTV-alueeseen jo vuosia sitten, jottei tätä radikaalia supistusta olisi tapahtunut, sillä yhteisellä lippujärjestelmällä olisi todennäköisesti myös turvattu junan liityntäyhteyksiä Keravalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös