700N ja 710N

Liittynyt
17 Elokuu 2010
Viestit
933
Nämä yölinjat ovat ilmeisesti ainoat, joita ei ole siirretty kilpailutuksessa samaan pakettiin alueen muitten linjojen kanssa vaan ne kilpailutetaan erikseen. Linjat voisi siirtää jatkossa siten, että 710N:n reitti muutettaisi 731:ksi ja 700N:n reitin voisi muuttaa kulkemaan Korson asemalta Pohjois-Nikinmäkeen ja linjatunnus voisi olla 730N. Näin linjat voisi kilpailuttaa samalla linjojen 730 ja 731 kanssa. Mikään linjojen nykyisistä alueista ei jäisi katveeseen eikä muutos aiheuttaisi lisäkustannuksia, päinvastoin. Näitä alueitahan auttaa myös yölinja 633N. Nykyisinhän linjat ovat ympyrälinjoja ja paluumatkalla Helsinkiin matkustajia on vain yksittäisiä. Uusi 730N voisi palata tyhjänä Rautatientorille, mutta 731:n noin 50 minuutin ajoajan kanssa voisi harkita, että se ajaisi linjaa pitkin Rautatientorille. Toki uuteen 730N:ään tulisi muutama minuutti lisää ajoaikaa, mutta se ei tulisi ongelmaksi jos Pohjois-Nikinmäestä ajettaisiin tyhjänä Rautatientorille.
 
Nämä yölinjat ovat ilmeisesti ainoat, joita ei ole siirretty kilpailutuksessa samaan pakettiin alueen muitten linjojen kanssa vaan ne kilpailutetaan erikseen. Linjat voisi siirtää jatkossa siten, että 710N:n reitti muutettaisi 731:ksi ja 700N:n reitin voisi muuttaa kulkemaan Korson asemalta Pohjois-Nikinmäkeen ja linjatunnus voisi olla 730N. Näin linjat voisi kilpailuttaa samalla linjojen 730 ja 731 kanssa. Mikään linjojen nykyisistä alueista ei jäisi katveeseen eikä muutos aiheuttaisi lisäkustannuksia, päinvastoin. Näitä alueitahan auttaa myös yölinja 633N. Nykyisinhän linjat ovat ympyrälinjoja ja paluumatkalla Helsinkiin matkustajia on vain yksittäisiä. Uusi 730N voisi palata tyhjänä Rautatientorille, mutta 731:n noin 50 minuutin ajoajan kanssa voisi harkita, että se ajaisi linjaa pitkin Rautatientorille. Toki uuteen 730N:ään tulisi muutama minuutti lisää ajoaikaa, mutta se ei tulisi ongelmaksi jos Pohjois-Nikinmäestä ajettaisiin tyhjänä Rautatientorille.

Erillisistä aamuyön seutulinjoista todennäköisesti luovutaan vuonna 2015, kun Kehäradan myötä linjastoa muutenkin myllätään. Liikennöintisopimuksetkin ovat tuolloin sopivasti katkolla. Helsingin 04N korvataan HSL:n liikennöintisuunnitelman mukaan jo ensi syksynä 20N:llä. Helsingin viimeiseksi 0N-linjaksi jäänee siten 03N, jonka voisi ehkä yhdistää jotenkin vaikkapa 23N:n kanssa.
 
Kehäradalla tulee varmaan kuitenkin olemaan liikennettä ympäri vuorokauden? Onhan kentälle nykyäänkin liikennettä läpi yön :) Tämän lisäksi yö-linjastoahan voisi jotenkin kehittää liityntäliikenteenä tikkurilasta :)

Vaihtuuko tuon 04N muutoksen yhteydessä liikennöitsijäkin jo?
(mielestäni 20N voisi nykyisellään korvata linjan 21V ilta- ja viikonloppuliikenteen myös)
 
Vaihtuuko tuon 04N muutoksen yhteydessä liikennöitsijäkin jo?
(mielestäni 20N voisi nykyisellään korvata linjan 21V ilta- ja viikonloppuliikenteen myös)

Ei, vaihtuu vasta tammikuun 2014 alusta lähtien Nobinasta Veoliaksi. Samaan aikaan vaihtuu myös 76N:n (entinen 05N) liikennöitsijä Nobinasta HelB:ksi.
 
700N ja 710N on jo valmiiksi typistetty huippuvuosiltaan, kun 741N korvasi sen Jakomäessä ja Hakunilassa. Eiköhän noiden päivät ole luettu...
 
Mitäs näiden linjojen kilpailutukselle kuuluu? Milloin ratkeaa?

Sopimus päättyy 08/14 joten jos korkeintaan kolmen vuoden optioita ei käytetä on nämä linjat mukana syksyllä alkavalla kierroksella joka ratkeaa tämän vuoden joulukuussa :)

Siellä onkin mielenkiintoinen kierros tulossa mikäli optioita ei käytetä :) Lähes kaikki Veolian liikenne Vantaalta ja Espoosta ja aika paljon muidenkin linjoja mahtuu mukaan.
 
Siellä onkin mielenkiintoinen kierros tulossa mikäli optioita ei käytetä :) Lähes kaikki Veolian liikenne Vantaalta ja Espoosta ja aika paljon muidenkin linjoja mahtuu mukaan.

Niin, mielenkiintoinen ja iso kierros, lähes kaikki Vantaan sisäiset ja Länsiväylän seutulinjat kun tulisivat tuohon kilpailutukseen. :) Uskon tosin, että optioilla mennään Kehäradan ja Länsimetron valmistumiseen saakka, ja kun ne valmistuvat eri aikaan, saataisiin linjat kilpailutettua kahdessa erässä.
 
Mitäs näiden linjojen kilpailutukselle kuuluu? Milloin ratkeaa?

Eiköhän nämäkin aamuyölinjat tulla korvaamaan normaalilinjojen N-tunnuksilla, näinhän on jo tehty suurimmalle osalle erillisistä aamuyölinjoista.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:01 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:54 ----------

Niin, mielenkiintoinen ja iso kierros, lähes kaikki Vantaan sisäiset ja Länsiväylän seutulinjat kun tulisivat tuohon kilpailutukseen. :) Uskon tosin, että optioilla mennään Kehäradan ja Länsimetron valmistumiseen saakka, ja kun ne valmistuvat eri aikaan, saataisiin linjat kilpailutettua kahdessa erässä.

Näin mäkin uskon, ei ole mitään järkeä kilpailuttaa suurta määrää linjoja vajaaksi kahdeksi vuodeksi kun koko linjasto muokataan täysin uusiksi. Liikennöitsijät jatkanevat nykyisellä kalustolla kehäradan ja länsimetron valmistumiseen asti. Sen jälkeen seudulle saadaankin sitten melkoinen määrä uutta kalustoa lyhyen ajan sisällä. Varsinkin veolia joutuu uusimaan suuren osan kalustostaan pärjätäkseen kilpailussa.
 
Olin saanut virheellistä informaatiota, jonka mukaan linjat olisivat jo muka kilpailutuksessa. Siksi kysyin.
 
Takaisin
Ylös