Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2013

Autossa 812 oli puolestaan takaoven takana sijaitsevan paripenkin ikkunanpuolimmainen penkki täysin käyttökelvoton, sillä sen yli kulki diagonaalisesti tukitanko, joka esti istumisen penkillä täysin. Vahinko tuo ei ollut, sillä selkänojaan/hammassuojaan oli tälle tukitangolle tehty oikein viillotkin. Mikä tuo tanko on, miksi se on tuossa, miksei sen alla olevaa penkkiä ole poistettu ja onko tuo käyttökelvoton penkki peräti laskettu mukaan istumapaikkalukuun?

Tuo tanko on tyylikäs :lol: Vitsin sikseen, mun mielestä näyttäis siltä että tuo penkki on liian lähellä tuota ovikoneistoa jonka kulman näyttäävät todella terävältä. Eli todennäköisesti tarkoituksella tuo tehty, mutta miksi tuollainen viritelmä.. Miksei koko penkkiä tai penkkiriviä ole poistettu. Näyttää todella tyhmältä tuo viritelmä..
 
Tuo tanko on tyylikäs :lol: Vitsin sikseen, mun mielestä näyttäis siltä että tuo penkki on liian lähellä tuota ovikoneistoa jonka kulman näyttäävät todella terävältä. Eli todennäköisesti tarkoituksella tuo tehty, mutta miksi tuollainen viritelmä.. Miksei koko penkkiä tai penkkiriviä ole poistettu. Näyttää todella tyhmältä tuo viritelmä..

Olisiko tässä parempi ratkaisu? ;)
 
Olisiko tässä parempi ratkaisu? ;)

:lol: Todellisuudessa, en ymmärrä miksei tuossa ja DF:n kuvassa ole poistettu koko penkkiriviä vaan.. Oon nähnyt muutamia autoja joissa on tuo takarivistö vähän tilavampi kun siitä puuttuu tuo takaoven jälkeinen penkkirivi. Tuossa Pohjolan autossa se ei maksaisi kuin yhden istumapaikan. Noh ehkä halutaan näyttää että auto on jostain kaatopaikalta hankittu.. :cool:
 
Joo, varmaan siihen on riittävän moni satuttanut päänsä ja sitten on tehty joku hätäratkaisu. Mutta miksei ole alunperin asennettu yhtä käytävänsuuntaista penkkiä? Pitänee odottaa että Vristo ehtii lukea nämä, hän varmaan tietäisi asiasta enemmän. Edelleen pelkään, että tilaajalle on tuokin tuoli ilmoitettu istumapaikkana.

Olisiko tässä parempi ratkaisu? ;)

Tuossa on suunnilleen saman verran jalkatilaa kuin Finnairin charter-konffatuissa B757-koneissa. :lol:
 
Olisiko tässä parempi ratkaisu? ;)
Kah, tästä viritelmästä tulee jotenkin mieleen matkustaminen Vantaan sisäisillä linjoilla 2000 -luvun alussa. :)
Olisiko vielä ollut niin, että tuo toiseksi viimeinen penkkirivi työntyi takaoven aukkoon sen verran, että kulkutie portaissa oli arviolta yhden neljäsosan kapeampi kuin itse takaovi? Itse asiassa linkitetystä kuvasta näkee hieman, mitä tarkoitan.
Kukaan ei ole niin viisas kuin insinööri - paitsi unkarilainen insinööri.
 
Joo, varmaan siihen on riittävän moni satuttanut päänsä ja sitten on tehty joku hätäratkaisu. Mutta miksei ole alunperin asennettu yhtä käytävänsuuntaista penkkiä? Pitänee odottaa että Vristo ehtii lukea nämä, hän varmaan tietäisi asiasta enemmän. Edelleen pelkään, että tilaajalle on tuokin tuoli ilmoitettu istumapaikkana.

PL:n Volvo 8700LE-teliautoihin on uuden liikennöintisopimuksen myötä vaihdettu äskettäin sähkötoimiset liukuovet. Näiden uusien ovien koneisto ja oven liukukisko vaativat huomattavasti enemmän tilaa kuin alkuperäinen paineilmatoiminen koneisto. Uusi kotelo työntyy niin lähelle takaoven jälkeistä istuinta, että penkillä istuvan otsa tulee hyvin lähelle sitä. Äkkijarrutuksessa tuossa voisi kolauttaa päänsä pömpeliin, joten ikkunanpuoleinen istumapaikka on poistettu käytöstä. Käsittääkseni HSL on hyväksynyt tämän ratkaisun etukäteen.
 
Pitänee odottaa että Vristo ehtii lukea nämä, hän varmaan tietäisi asiasta enemmän.
Itse en ole ajanut noilla autoilla (PL807-812) vähään aikaan, mutta tuo nimimerkki "Miskan" selvitys asiaan on varmastikin oikea. Ja kun katsoo ottamaasi kuvaa, niin siitä voi havaita ko. ovikoneiston yläkotelon tulevan todellakin lähelle tuota istumapaikkaa. Noissa autoissa on nyt Tamwaren liukuovet (keski- ja takaovet), jotka ovat huima parannus. Ne ovat lähes äänettömät ja tarvitsevat vain vähän tilaa avautuessaan. Uusissa Volvoissahan tuollaiset on myös (PL601-619).
 
Käsittääkseni HSL on hyväksynyt tämän ratkaisun etukäteen.

Ette voi olla tosissanne? Maailman parhaassa joukkoliikenteessä asennellaan vanhaan dösään huikeen hienot liukuovet ja kun meni metsään niin estetään penkin käyttö kepillä? Ihme ettei jesseteipillä. Itkiskö vai nauraisko, noh, valitsen itkun...
 
Ette voi olla tosissanne? Maailman parhaassa joukkoliikenteessä asennellaan vanhaan dösään huikeen hienot liukuovet ja kun meni metsään niin estetään penkin käyttö kepillä? Ihme ettei jesseteipillä. Itkiskö vai nauraisko, noh, valitsen itkun...

Itse en edelleenkään ymmärrä miksei koko penkkiriviä vain poistettu siitä... Toi oikeasti näyttää siltä että bussi on jostain kaatopaikalta hankittu.. Todella ruma viritys joka kyllä pistää kyseenalaistamaan. Onko kaikissa saman sarjan volvoissa sama viritys?
 
31.1

Helb 52 / h41
Helb 101 / h51
Helb 307 / h45
Helb 402 / h45
Helb 413 / h45
Helb 419 / 360
Helb 422 / 363A
Helb 612 / h45
 
Itse en edelleenkään ymmärrä miksei koko penkkiriviä vain poistettu siitä... Toi oikeasti näyttää siltä että bussi on jostain kaatopaikalta hankittu.. Todella ruma viritys joka kyllä pistää kyseenalaistamaan. Onko kaikissa saman sarjan volvoissa sama viritys?

Todennäköisesti, koska sama ovimuutos on tehty sarjan kaikkiin autoihin.

Onpas todella tökeröä. Samalla vaivalla kuin mikä tuon tangon asentamisesta koituu, olisi voinut muuttaa penkkirivin yksöispaikaksi.
 
On tullut matkustettua linjalla 58, ja kahta asiaa en ymmärrä.

Autossa 614 sisävalot toimivat minusta juuri päinvastoin kuin mitä pitäisi. Kun kuljettaja tuli pysäkille ja avasi ovet, sammui käytävän etummaisin valaisin, se joka on sijoitettu suunnilleen ekojen penkkien kohdalle. Kun ovet sulkeutuivat, valo syttyi. Minusta loogisempaa olisi, että valo palaa pysäkillä, jotta matkustajat näkevät edetä käytävällä ja ehkä joku valonkajastus yltää kuljettajallekin asti lipunmyyntiä helpottamaan. Sen sijaan ajossa valo saisi olla pimeänä, etteivät heijastukset hankaloita ajamista. Miksi nuo valot toimivat tuolla tavoin?--
Häiritseeköhän tuo sammuva valo pysäkillä kuljettajaa joka koittaa sisäpeilien avulla tiirailla keskiovien suuntaan?

pekka
 
Takaisin
Ylös