Kuukangon sivujen mukaan 5 kpl B12BLE-8700 -telejä sinne on tarjottu, ja sarjasta 807-812 vain 808 on jätetty Euro 3 -päästöluokkaan. Mutta minua ihmetyttää suuresti, miksi sitten 808:kin sai liukuovet?
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella
Kuukangon sivujen mukaan 5 kpl B12BLE-8700 -telejä sinne on tarjottu, ja sarjasta 807-812 vain 808 on jätetty Euro 3 -päästöluokkaan. Mutta minua ihmetyttää suuresti, miksi sitten 808:kin sai liukuovet?
Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Oliko jopa niin, että PL:n uusissa Volvoissa perinteiset peilit on korvattu kokonaan niillä ruuduilla, tai ainakin ne sijaitsevat siinä perinteisen peilin paikalla/välittömässä läheisyydessä. Ehkäpä valo sammuu edestä siksi, että se ei häikäise ruutujen näkymää
Tai sitten ovipotikka on säätynyt väärään asentoon jolloin se tulkitsee oven asennon väärinpäin![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Nyt saat sitten täysin toisenlaista palautetta yhdeltä PL-kuskilta: kamerat ovat erinomaiset ja mielestäni niiden avulla ovien valvonta onnistuu jopa niin hyvin, että avorahatus ja kulku ulos/sisään kaikista ovista olisi täysin mahdollista (itseasiassa kokeilin tätä jo metrokorvausliikenteessa noilla busseilla ja hienosti pelaa). Ongelmia syntyy, jos kameroita/monitoreja on pimeänä, sillä ainakin minusta Volvo 8900:n sisäpeileistä ei näe ollenkaan niin hyvin.
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella
Nykybusseissa on kyllä peilit suoraan sanottuna hanurista. Peileistä näkee kapean alan ja matkustamo on täynnä kaikkia tankoja jotka sotkevat kuvaa. 8900:ssa oville näyttävän peilin eteen osuu vielä se kellon ja stop-valon kotelo. Vanhemmissa autoissa(City L, E94) peilit ovat laajemmin näyttäviä, jolloin matkustamoon ja oville näkee todella hyvin. Minä lukeudun peilistä tilannetta seuraaviin kuljettajiin, enkä edes pidä koskaan kameranäyttöjä päällä ohjaamossa häikäisemässäTosin jälkiasennetut näytöt loimottavat tuulilasin edessä päällä myös ajoaikana
IMO kameroihin hassattavat rahat voisi käyttää johonkin järkevämpäänkin, kuten vrk-huollon tason kohottamiseen
![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Niin eri asia nämä uudet bussit joissa onkin suunniteltu että kaikki hoituu ovikameroilla eikä peilejä tarvita.. Vanhemmissa busseissa jotka on suunniteltu peilien kanssa käytettäväksi ja jäkikäteen asennettu kamerat niin monet kuljettajat tykkäävät katsoa ja katsovatkin mielummin peileistä.
Ja kun ne kyyläysruudut menee rikki niin monenko vuoden päästä ne korjataan... "Onhan siellä peilit".
Ei mene noin meillä. Ne kamerat/monitorit pitää olla kunnossa kun peilistä näkee niin paljon huonommin. Ja nehän korjataan vain tekemällä asianmukainen vikailmoitus. Olen kerran ajanut sellaisella, jossa keskioven kamera/monitori oli pimeänä ja peilit eivät mitenkään korvaa sitä tuossa tapauksessa. Eli nyt kun ne on, niin niiden pitää myös olla aina kunnossa. Niiden vikatila on selvä turvallisuusriski.
Risto Vormala
Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
HSL-alueella
Juu,pitää ne olla kunnossa mutta, kumpi hajoaa todennäköisemmin, peili vai kamera/monitori? Itse luotan enemmän peileihin, ne kyllä voidaan uusissakin asentaa niin että niistä näkee, jos vain halutaan niin tehdä. Esim. Scalassa jossa matkustamoon 2 peiliä, toinen laajakulma koko matkustamon näyttävä ja toinen ovimonttu peileille näyttävä, oikein asennettuna, toimii vallan hyvin ja varmasti![]()
Volvo 8900:n kori tuntuu olevan suunniteltu täysin ovikameroita silmällä pitäen. Meillä on kaikissa tuon sarjan autoissa pelkät ovipeilit, ja niitä on hankala, ellei jopa täysin mahdoton, saada säädetyksi niin, että peleistä näkisi molemmille poistumisoville niin, että peilien välillä ei olisi yhtäkään tankoa tai muuta kiinteää estettä näkyvyyttä haittaamassa. Yrittänyt kyllä olen. Tilannetta helpotti hieman näiden pikkupeilien vaihtaminen astetta isompiin, mutta ovikamerat helpottaisivat näkyvyyttä oleellisesti.
Toisin on vanhemmissa autoissa, jossa näkyvyys oville ja matkustamoon on sen verran hyvä, ettei näihin edes kaipaisi kameroita korkeintaan kuin auton peräosaan tussitaiteilijoita vahtimaan. Tosin löytyy tietysti niitäkin, jotka kääntävät kaikki mahdolliset peilit näyttämään kattoon, joille nuo ovikamerat olisivat suoranainen pelastaja näissäkin...