Eipä tuokaan Ikarus tainnut olla ajossa kuitenkaan enää kesän metrobusseilun jälkeen :/
NF 195 (Volvo B10BLE 6x2 Ikarus E94) ilmeisesti poistettu nyt tammikuussa.
Lähde
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 03.01.2013 kello 22:53. Syy: jaettu omaksi ketjukseen
Eipä tuokaan Ikarus tainnut olla ajossa kuitenkaan enää kesän metrobusseilun jälkeen :/
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Oliko nuo nobinan teli-ikarukset 183-196 todella niin huonossa kunnossa että niistä haluttiin eroon jo paljon ennen normaalia 16v poistoikää? Vastaavat helbin ja veolian teli-ikarukset ovat kuitenkin edelleen lähes kaikki käytössä.
Osa oli osa ei, etenkin #196:ta muistan lämmölläjäivät kuitenkin yli ja ensi syksynä nobinalla on tilanne että telejä on enemmän kun riittävästi yli ja halutessaan voisi poistaa jo rupuisimmat Scalatkin (478-480)
Kyllä saman yrityksen city l:t on myös aika karmivia. Esimerkiksi #346 josta jouduin yksi päivä kärsimään, perä huusi niin lujaa, että korvissa soi vieläkinmiten lie matkustajilla jotka istuvat siellä takana :S
Viimeisin muokkaaja Nak; 04.01.2013 kello 22:09.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Nobinalla alkaa olla ylimääräistä kalustoa jo liikaakin. Uusia on tullut nyt niin paljon, että kaikkien varikoiden pihat ovat melko täynnä. Etenkin, kun vanhoja autoja ei ole poistettu samassa tahdissa. Oikeastaan niitä ei ole myyty lähes ollenkaan. Ensi kesänä ja syksynä vanhempia autoja taas poistunee paljon, kun Nobinalla vähenee tarvittava automäärä n. 40:llä. Tai riippuu tietysti kahdesta seuraavasta tarjouskilpailusta, mutta en usko noihin tarjottavan mitään alle 2003 vuosimallin autoja.
Itse autolla 183 1.1.2000 noin klo 5.00 Tuupakan varikolta ensimmäisenä Concordian Ikaruksena Vantaan linjalle 53 lähteneenä, voin sanoa että auton korissa ainoa hyvä asia oli tupakansytytin. Sekin siitä syystä, että se oli normaalikokoisella liittimellä varustettu. Vakaa auto ajaa johtuen jäykästä telistä, mutta Ikaruksen kori ei kestänyt Suomen olosuhteita.
Siitä syystä niitä ei olisi koskaan pitänyt tuoda Suomen talveen. Sateen alkaminenkin piti arvata puoli tuntia aikaisemmin, jotta voi laittaa etupuhaltimen täysille. Muuten makasi penkillä melkein selällään, jotta olisi edes tuulilasin alakulmasta nähnyt ulos. Lopullisesti autot tuhottiin jo ensimmäisen puolen vuoden aikana Tuupakan varikolla puutteelliseen huoltoon. Vaikka sopimus oli huollosta, niin se jäi puuttumaan lainatiloissa lainahenkilökunnalla. Minäkin kuljettelin autoja Saloon ruostesuojaukseen muutaman vuoden vanhoina. Mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Suurin syy oli kuitenkin korin rakenteet. Lattiat mätäni muutamassa vuodessa ja sitä kautta koko kori. RIP![]()
Ikaruksen halvempi hinta johtui pitkälti siitä, että koria ei valmistettu RST-materiaalista kuten esim. Carrus. 2000/2001 Ikaruskin alkoi vääntämään päällipellit rosterista, mutta runko oli edelleen mustaa rautaa. E94F taitaa olla sitten jo läpeensä rosteria ja hintakin oli taas kalliimpi.
Lattioiden hoidossa en ymmärrä nykybussienkaan kohdalla sitä, että kun mattoon tulee halkeama, sen annetaan ensin kerätä riittävästi kosteutta sinne ja sen jälkeen ruuvataan turkkipellin pala päälle "aromipesäksi"![]()
Olen nähnyt useassakin Scalassa takapyöräkotelon päältä mattojen revenneen ja podesterien kulmista halkeilee. Näissä on sama juttu edessä vielä :S Tiettävästi Helbin 2xx-4xx Scaloihin on aika pitkälti jouduttu jo tekemään uutta lattiaa jo aika aikaisessa vaiheessa, mutta muistaakseni Lak tuli remonteissa vastaan aika hyvinMyös 8700LE:ssä saumat vetäytyy ja puutteellisen lattialämmityksen takia jäitä poistettaessa etuoven seutu on hakattu ihan romuksi
Minä pidän Ikaruksessa juurikin ajotuntumasta, Scaniakin menee kohtuu pehmeästi. Ja jos ruuveja on edes joskus kiristelty jne on kyytikin melko äänetöntä. Tällä hetkellä Nobinan 141 on juuri tämmöinen ja lukeutuu meikäläisen mieli työkaluihin.
Tuulilasin huuruuntumistakin pystyy ehkäisemään vaihtamalla raitisilmasuodattimen joskus (siitä kuljettajan selän takaa). Yksi päivä juuri heitin autosta 345 sen mäelle ja se oli semmoinen musta ja tahmainen klöntti (liekö koskaan vaihdettu) ja koko ohjaamossa leijaili pöly hetken aikaa, kun nakkasin sen ovesta ulos Etupuhallin alkoi jostain kumman syystä kuulostamaan pirteämmältä
Minä väittäisin, että Ikarusten kohtalo johtui siitä että niissä oli uutena kaikkia pikkuongelmia enemmän, kuin perus Carruksessa (mm. Ovivikoja enemmän) ja puutteellisen ylläpidon takia ongelmat vain kasaantuivat ja sitten niitä paikkailtiin jälkeenpäin "jesse-teipillä ja rautalangalla" asenteella. Nyt kun Carrukset vikailevat vanhuuttaan, niihin sovelletaan samaa rautalanka taktiikkaa ja se alkaa jo näkymään.
RIP Ikarukset
puoli tuntia sai vääntää tätä tänne, kun foorumi herjasi mulle että viesti sisältää liikaa kuvia, vaikka minä en kyllä näe yhtään kuvaa![]()
Viimeisin muokkaaja Nak; 05.01.2013 kello 12:17.
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta
Ei niitä kyllä mielestäni ollut sen enempää kuin tuossa on nytkään![]()
Mutta nyt kun kokeilin niin olihan niitä ollut kaksi liikaa alunperin. 5 hymiötä näköjään rajoituksena, viestin pituudesta riippumatta![]()
Ylläoleva teksti edustaa vain kirjoittajan omaa näkemystä asiasta