Kaasubussit

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,148
Onko meillä kaasubusseja koskevaa topikkia? Ei löytynyt kuin johdinautot ja etanoli.

Eilisessä HBL:ssä oli isohko juttu pk-seudun kaasubusseista. Kaasun ystäville juttu ei ollut mieluista luettavaa. Muutamia näkökohtia:

- Kampin bussiterminaalin lasiseinä ei kestä kaasubusseja vaan muodostaa turvallisuusriskin
- sen muuttaminen maksaisi liikaa
- HelB:n tj kertoo, että kaasubussien käyttö on 30 % kalliimpaa kuin dieselien
- kaasut vaativat 30 % enemmän huoltoa kuin dieselit
- HelB ei aio hankkia lisää kaasubusseja
- HSL-alueen 1300 bussista 55 kulkee kaasulla
- Gasum aikoo ottaa käyttöön useita biokaasun tuotantolaitoksia eteläsuomessa
- Suomenojalla otetaan käyttöön Gasumin ja Helsingin seudun ympäristöpalveluiden yhteinen jätevedestä biokaasua tekevä tuotantolaitos, joka kattaisi 50 kaasubussin polttoainetarpeen
 
- Kampin bussiterminaalin lasiseinä ei kestä kaasubusseja vaan muodostaa turvallisuusriskin
- sen muuttaminen maksaisi liikaa
Johtuuko tämä siis kaasubussien aiheuttamasta tärinästä (resonoinnista), vai siitä, että kaasu voisi vuotaa terminaalin sisätiloihin? Olen aina luullut, että kaasubusseilla ei saa ajaa Kamppiin vain siksi, koska sieltä puuttuu jokin onnettomuusvalmius, kuten vaikkapa joku tuuletusjärjestelmä.
 
Johtuuko tämä siis kaasubussien aiheuttamasta tärinästä (resonoinnista), vai siitä, että kaasu voisi vuotaa terminaalin sisätiloihin? Olen aina luullut, että kaasubusseilla ei saa ajaa Kamppiin vain siksi, koska sieltä puuttuu jokin onnettomuusvalmius, kuten vaikkapa joku tuuletusjärjestelmä.
Kampin rakenteita ei ole suunniteltu kaasubussin palokuormalle. Kaasu voi räjähtää jos sitä palamattomana vuotaa huonetilaan tai sitten se palaa voimakkaasti purkautuessaan kaasusäiliöistä. Kaasubussit on suunniteltu meillä siten, että säiliöonnettomuudessa paine ja palokuorma kohdistuvat ylöspäin. Kampissa on katto vastassa liian lähellä.

Olen nähnyt videon palavasta kaasubussista. Se ei räjähtänyt, mutta kun kaasu purkautui kovalla paineella säiliöiden varoventtiilistä, lieskalla oli pituutta 10–15 metriä. Videon tapauksessa sivusuuntaan. Purkautuminen ja palo kestivät monta minuuttia. Minun ymmärrykselläni vastaava tapaus Kampissa on yksinkertaisesti liikaa sellaisessa suljetussa tilassa.

Antero
 
En ole vielä koskaan ajanut yhdelläkään dieselbussin veroisella kaasubussilla (ja olen ajanut kaikkilla HSL-alueella käytössä olleilla tyypeillä) ja mielestäni niiden käyttövarmuus on aika huono. Saattavat esimerkiksi sammua keskelle risteystä.

Miksi panostaa huonosti toimivaan tekniikkaan, joka on kalliimpaa ja jolla on ilmiselvät turvallisuusriskinsä (viittaan nimim. "tlajusen" linkittämään videoon, jossa palava kaasubussi muuttuu "liekinheittimeksi")?
 
Viimeksi muokattu:
En ole vielä koskaan ajanut yhdelläkään dieselbussin veroisella kaasubussilla (ja olen ajanut kaikkilla HSL-alueella käytössä olleilla tyypeillä) ja mielestäni niiden käyttövarmuus on aika huono. Saattavat esimerkiksi sammua keskelle risteystä.

Miksi panostaa huonosti toimivaan tekniikkaan, joka on kalliimpaa ja jolla on ilmiselvät turvallisuusriskinsä (viittaan nimim. "tlajusen" linkittämään videoon, jossa palava kaasubussi muuttuu liekinheittimeksi)?
Saanko kysyä oletko ollut Helbillä tai Tammelundilla töissä? Minä olen kyllä ajanut monellakin erittäin hyvällä kaasubussilla! Toiminta noissa kaasubusseissa on vain paljon enemmän kiinni huollon täsmällisyydestä, vaativat hiukan enemmän huoltoa. Ja päästöjen takia noita vissiin kokeiltiin... enää niitä ei kuulemma meillekään tule :lol:
 
Saanko kysyä oletko ollut Helbillä tai Tammelundilla töissä? Minä olen kyllä ajanut monellakin erittäin hyvällä kaasubussilla! Toiminta noissa kaasubusseissa on vain paljon enemmän kiinni huollon täsmällisyydestä, vaativat hiukan enemmän huoltoa. Ja päästöjen takia noita vissiin kokeiltiin... enää niitä ei kuulemma meillekään tule :lol:
Olen ajanut kaasubusseja HKL-Bussiliikenteellä ja HelBillä. Noista olen ajanut 98xx ja 99xx "uukkareilla, "säffledaameilla" (kummallakin akselityypillä) ja teli-MAN:eilla sekä autoilla HelB 504 ja 505. Säffleillä ajoin myös hetken Concordia Bus:illa. Erikoisin kaasubussi, jota olen ajanut oli Taksikuljetuksella ollut midi-kokoinen O405N1. Noista parhaimpia ja varmimpia ovat olleet nuo "uukkarit". Mutta, nekin häviävät, mielestäni, kirkkaasti vastaaville dieselmalleille. "Säffledaameja" (HelB 201-228 ja 229-232) en ole kuullut koskaan, kenenkään kehuneen. Kertoohan sekin jotain, että ne on nyt poistettu vasta kymmenen vuoden iässä, monet yksilöt jo vuosia aiemmin.

Vai väitätkö, ettei sinun kuljettamasi kaasubussissa ole koskaan ollut sellaisia ongelmia kuin vaikkapa nykivä, hidas liikkeellelähtö, moottorin sammuminen esimerkiksi liikennevalohin (tai joskus jopa keskelle ristystä)?
 
Mersun kaasubussit ovat kai jollain tapaa varmempia kuin muut.
Ainakin muistan kuulleeni Launo Elersin (TLL) joskus sanoneen helbiltä lainassa olleen kaasu-volvon jälkeen näin "jos meillä olisi volvoja, olisi firma ollut nurin jo monta kertaa" :p
Tosin jostain syystä TLL:kin siirtyi diesel-busseihin päästötason saavutettua maakaasun ;)

Kuinka paljon kaasubussi kuluttaa kaasua litroina/100km? Olen miettinyt oman henkilöauton muuntamista etanolikäyttöiseksi, mutta etanoiia kuluu bensaan verrattuna niin paljon enemmän, että en saisi koskaan kuoletettua etanoli muutos-sarjan hintaa auton elinaikana. Onko kaasussa vähän sama, että sitä kuluu paljonkin dieseliä enemmän?

Kaasusäffle on iha ok jos se on kunnossa. Tosin lämmityslaitteen käyttö vaatii muutaman päivän kurssin ja nitinää ja kitinää riittää.. -09 syksyllä ajoin useasti h14:lla helb 230:lla ja siinä oli tekniikka silloin täys 10. Sillä oli silloin ilo tehdä töitä :)
Jotenkin tuntuu, että teli-säfflet ovat huonompia, kuin kaksiakseliset?
 
Viimeksi muokattu:
Vai väitätkö, ettei sinun kuljettamasi kaasubussissa ole koskaan ollut sellaisia ongelmia kuin vaikkapa nykivä, hidas liikkeellelähtö, moottorin sammuminen esimerkiksi liikennevalohin (tai joskus jopa keskelle ristystä)?

Mites nestekaasulla toimineet -90 malliset K202:t? Niitähän taisivat jopa kuljettajat kehua.
 
"Säffledaameja" (HelB 201-228 ja 229-232) en ole kuullut koskaan, kenenkään kehuneen.

Vai väitätkö, ettei sinun kuljettamasi kaasubussissa ole koskaan ollut sellaisia ongelmia kuin vaikkapa nykivä, hidas liikkeellelähtö, moottorin sammuminen esimerkiksi liikennevalohin (tai joskus jopa keskelle ristystä)?
Minä olen Säfflejä kehunut, ja kehun edelleen. Lähes kaikkien poistettujen Säfflien poiston syy oli katkennut runko/kori. Eniten harmittaa 215:n poisto, auto toimi kuin unelma ja ilman kolinoita ja räminöitä vielä joulukuussa 2012. Ja talvella noilla Säffleillä pärjäsi paremmin kuin monella muulla, jos vain luistonesto, telinkevennys ja lukkoperä olivat kunnossa.Ja sitä en väitä etteikö noissa joskus mainitsemiasi oireita olisi ollut, tosin useimmiten nuokin korjaantuivat kaasupolkimen rauhallisella käsittelyllä :lol: Ja juu, kerran on kaasu Säffle minulla sammunut kun pysäkiltä lähdin ja edessä oleva päättikin pysähtyä uudelleen, juuri olin kaasua painanut ja siitä heti jarrulle, toimenpide sammutti yleisesti myös täysin kunnossa olevan kaasubussin... mutta ei siinä, kiitos vristo vastauksesta kysymykseeni, hienoa että kokemusta löytyy myös näistä helmistä :lol:
 
Olen miettinyt oman henkilöauton muuntamista etanolikäyttöiseksi, mutta etanoiia kuluu bensaan verrattuna niin paljon enemmän, että en saisi koskaan kuoletettua etanoli muutos-sarjan hintaa auton elinaikana. Onko kaasussa vähän sama, että sitä kuluu paljonkin dieseliä enemmän?
Kaasumuunnos maksaa itsensä varmasti takaisin, jos ajaa autoa edes jonkin verran. Mielestäni se on myös paljon parempi sijoitus kuin etanoli: kaasua kuluu henkilöautolla 5kg/100 km ja halvin kilohinta on tällä hetkellä 1,29€. Tästä voi välittömästi päätellä, että säästöä syntyy selvästi. Kaasun hinnannousu on myöskin paljolti maltillisempaa, kuin polttonesteiden.
 
Minä olen Säfflejä kehunut, ja kehun edelleen. Lähes kaikkien poistettujen Säfflien poiston syy oli katkennut runko/kori.
On kyllä todella käsittämätön poiston syy Volvon / Säfflen rakentamissa autoissa. Jotenkin ymmärtäisi, jos nyt olisi puhe kiinalaisista autoista tai Ikaruksista. Pitänee tarkistaa omia laatukäsityksiä. Syyttääköhän tehdas pääkaupunkiseudun katujen kuntoa? Kymmenen vuotta ja allekin on kyllä todella lyhyt käyttöikä noille autoille.

Minäkin pääsin kerran nauttimaan 65A:lla tai 66A:lla teli-Säfflestä, joka sammui keskelle risteystä lähdettyäni Ateneumin pysäkiltä liikkeelle. :) Yleensä niiden kanssa ei ollut ongelmia. Kokemukseni tosin loppuvat vuodenvaihteeseen 2005/2006.
 
Kaasumuunnos maksaa itsensä varmasti takaisin, jos ajaa autoa edes jonkin verran. Mielestäni se on myös paljon parempi sijoitus kuin etanoli: kaasua kuluu henkilöautolla 5kg/100 km ja halvin kilohinta on tällä hetkellä 1,29€. Tästä voi välittömästi päätellä, että säästöä syntyy selvästi. Kaasun hinnannousu on myöskin paljolti maltillisempaa, kuin polttonesteiden.

Tässä lähestymistavassa on se ongelma, että kaasuauton käyttökulut riippuvat ennen kaikkea verotuksesta ja veromuutoksia valtio voi tehdä hyvinkin nopeasti. Kaasuautothan ovat jo menneet dieselverolle ja myös kaasun valmisteveroa on nostettu. Olisi naivia uskoa, että kaasuauton verotus pysyisi bensiiniautoa alemmalla tasolla, jos kaasuautojen suosio kasvaa. Niin kauan kuin kaasuauto on marginaali-ilmiö, sen verotuksella ei ole fiskaalista merkitystä.
 
Henkilöautoon Etanolin muutostyöt saisi halvimmillaan muutamalla satasella, autoon johon ei tarvitse sen kummemmin ruveta bensalinjoja jne muuttamaan. Omaan autooni se olisi n. 500€. Etanolia kuluu kuulemma nopeasti viisikin litraa sadalle enemmän.
Kaasujärjestelmä olisi n. 2000-3000€ ja haittapuolena on vielä kaasutankin viemä tila takaluukusta. Farmari Volvossa noin puolet takaluukusta katoaa :(

Siksi kannattaisi ostaa valmiiksi tehtaalla rakennettu kaasuauto joita taitaa olla nykyään vain Opelilla, Volvolla ja Volkkarilla? En tiedä ketään jolla olisi, tai miten kaasuhenkilöautot toimivat.

Onko Suomessa koskaan kokeiltu etanolibussia, jotka kuitenkin Ruotsissa ovat todella yleisiä?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös