Kaasubussit

Kaasu-MAN syttynyt tuleen Tukholmassa, ilmeisesti ottanut osumaa kaasusäiliöön, ajessaan liian matalan tunnelin varoitusponttoonien kanssa yhteen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/buss-har-exploderat-vid-centralstationen

Kuvien perusteella palo on ollut räjähdysmäinen ja koko bussi on tuhoutunut ilmeisen nopeasti. Tuossa olisi ollut ainekset suureen katastrofiin jos bussi olisi ollut linjalla täynnä matkustajia. Nyt bussi taisi olla siirtoajossa ilman matkustajia, ainoastaan kuljettaja loukkaantui.
 
Voiko muuten olla mahdollista, että Helb aikoo korvata kaikki maakaasu-MANit uusilla biokaasu-Scanioilla (telit Suburbaneilla ja 2-akseliset Citywideillä)? ite olen vaan ymmärtänyt ettei ne Helbin kaasu-MANit ole aivan luotettavimmasta päästä ja uskon uusien biokaasu-Scanioiden olevan paljon luotettavampia ja kestävämpiä. Olen ainakin kuullut usean Helbin kuljettajan moittivan niitä Manneja.
 
Voiko muuten olla mahdollista, että Helb aikoo korvata kaikki maakaasu-MANit uusilla biokaasu-Scanioilla (telit Suburbaneilla ja 2-akseliset Citywideillä)? ite olen vaan ymmärtänyt ettei ne Helbin kaasu-MANit ole aivan luotettavimmasta päästä ja uskon uusien biokaasu-Scanioiden olevan paljon luotettavampia ja kestävämpiä. Olen ainakin kuullut usean Helbin kuljettajan moittivan niitä Manneja.

Miksi ihmeessä näin tehtäisi? Manneilla ei hirveän montaa vuotta ole jäljellä nykyisissä sopimuksissa, että eiköhän ne loppuun ajeta jos vaan kestävät. Sähköautot tulee tuloaan väkisinkin, eli ihan hirveästi ei kannattane dieseliin tai ehkä kaasuunkan satsata. Etanoli on nähty ja niitä tuskin tullaan näkemään juurikaan enempää. Unohdat nyt sen, että vanhojen korvaaminen uudella ei suinkaan ole mikään itsestään selvyys, vaan mittava taloudellinen investointi jossa pitää miettiä myös tulevaisuutta. Kuljettajan mielipiteet ei näissä kyllä juurikaan paina.
 
Kuvista ja tekstistä päätellen kyse oli siitä, mistä arvelinkin: kuljettaja töppäsi pahemman kerran. Paikka oli liian matala ko. ajoneuvolle. Reitillä tällaista tuskin sattuisikaan.

Uskaltaisitko itse kuljettaa tuollaista pyörien päällä olevaa palopommia huomioiden oma ja matkustajien turvallisuus?
 
Kuvista ja tekstistä päätellen kyse oli siitä, mistä arvelinkin: kuljettaja töppäsi pahemman kerran. Paikka oli liian matala ko. ajoneuvolle. Reitillä tällaista tuskin sattuisikaan.

Turvallisuusajattelu ei voi perustua sille, ettei koskaan tapahtua eksymistä. Paaliin vaan.
 
Kaiketi kuljettaja oli ajanut ensin näihin esteisiin, jolloin kaasusäiliö olisi jo vahingoittunut:

https://goo.gl/maps/k6SAtPUBidL2

Sinänsä kyllä melko huolestuttavaa jos kuljettaja ei itse tuota huomanut ja toisaalta, että kaasusäiliö olisi näin pienestä vahingoittunut. Lopullisesti ne sitten menivät kun auto osui tunneliin menon estävään palkkiin:

https://goo.gl/maps/w5XEvk71QeJ2
 
Viimeksi muokattu:
Videolta näkyy, että osuma tuli vähän myöhemmin olevaan jykevämpään esteeseen. Silti huolestuttavaa, että kaasutankki räjähtää osumasta.
 
Kun on olemassa kaikenlaisia peräänajo- ja kaistavahteja, niin ei luulisi olevan kovin iso ongelma tehdä korkeusvahti, eli jos yrittää mennä liian matalasta alikulusta, niin tekniikka vetäisi jarrut kiinni.. Jos täysi kaasubussi törmää alikulkuun, niin jälki on aika rumaa.
 
Kun on olemassa kaikenlaisia peräänajo- ja kaistavahteja, niin ei luulisi olevan kovin iso ongelma tehdä korkeusvahti, eli jos yrittää mennä liian matalasta alikulusta, niin tekniikka vetäisi jarrut kiinni.. Jos täysi kaasubussi törmää alikulkuun, niin jälki on aika rumaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/11_foot_8_Bridge

kannattaa katsoa videoita joissa siis tulee punaiset valot kohti siltaa ajaville jos sillan sensorit havaitsee että liian korkea ja sitten tulee pistematriisinäyttöön teksti että käänny älä aja suoraan ja kuitenkin siihen siltaa on ajettu ja ajetaan parhaillaan..... epäilisin että ei tuollaiset automaattijarrutkaan estäisi kovimpia idiootteja
 
Ruotsalaislehden kommenteista luin, että olisi noista ekoista alkanut jo vuotaa.

Tuli tästä mieleen, että ei luulisi olevan liian vaikeaa tehdä kaasutankkeihin vuodonilmaisinta (perustuen kaasun paineen nopeaan alenemiseen), joka pysäyttäisi bussin ja estäisi ajamasta bussilla ainakaan ilman kuljettajan kuittausta jotenkin muuten kuin kosketusnäytön kautta...?
 
Takaisin
Ylös