Järjetöntä Helsingin ja Vantaan vastakkainasettelua

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Puistolasta ei ole kunnollista yhteyttä Itä-Helsinkiin. Bussi 75A menee Jakomäkeen. Sitä voitaisiin helposti jatkaa muutaman kilometrin Mellunmäkeen. Ongelma on vain se, että tämä vajaa kaksi kilometriä pitäisi ajaa Vantaan rajojen puolella. Nyt on suunnitelmissa rakentaa erillinen tie Kontulasta Jakomäkeen, jotta bussilinjan ei tarvitsisi mennä Vantaan puolelle. Kysymys kuuluu, miksi Vantaan 61 voi käydä Helsingin puolella niin paljon, mutta 75A ei voi mennä Vantaan puolelle?
 
Vantaan puolella ei siinä tapauksessa voi olla pysäkkejä.

Kirkkonummen suunnalla liikennöitäessä ymmärtäisi historiallisista syistä että tämäkään ei riittäisi, vaan bussin ikkunat olisi sen lisäksi suljettava luukuilla ja eteiseen sijoitettava aseistettu vartija...
 
kemkim sanoi:
Puistolasta ei ole kunnollista yhteyttä Itä-Helsinkiin. Bussi 75A menee Jakomäkeen. Sitä voitaisiin helposti jatkaa muutaman kilometrin Mellunmäkeen. Ongelma on vain se, että tämä vajaa kaksi kilometriä pitäisi ajaa Vantaan rajojen puolella. Nyt on suunnitelmissa rakentaa erillinen tie Kontulasta Jakomäkeen, jotta bussilinjan ei tarvitsisi mennä Vantaan puolelle. Kysymys kuuluu, miksi Vantaan 61 voi käydä Helsingin puolella niin paljon, mutta 75A ei voi mennä Vantaan puolelle?
Hyvä idea! Samalla voitaisiin rakentaa kokonaan uusi tie Hakuninmaalta Hämeenlinnaväylälle, jottei Helsingin sisäisen linjan 47 vain tarvitsisi ajaa Vantaan puolella - pysähtymättä. :twisted:

Vakavammin puhuen: Milloinkohan YTV:llä ja/tai HKL:llä myönnetään, ettei ihmisten liikkuminen Pääkaupunkiseudulla noudata niin orjallisesti kuntarajoja kuin joukkoliikennesuunnittelijat luulevat? Mutta ehkä jonain kauniina päivänä Pääkaupunkiseudulla on vain yksi joukkoliikenteen suunnitteluyksikkö, joka suunnittelee kaikki Pääkaupunkiseudun linjat. Eikä kaksi erillistä suunnitteluorganisaatiota...
 
SD202 sanoi:
Vakavammin puhuen: Milloinkohan YTV:llä ja/tai HKL:llä myönnetään, ettei ihmisten liikkuminen Pääkaupunkiseudulla noudata niin orjallisesti kuntarajoja kuin joukkoliikennesuunnittelijat luulevat? Mutta ehkä jonain kauniina päivänä Pääkaupunkiseudulla on vain yksi joukkoliikenteen suunnitteluyksikkö, joka suunnittelee kaikki Pääkaupunkiseudun linjat. Eikä kaksi erillistä suunnitteluorganisaatiota...
Nythän ollaan jo paljon lähempänä; muutama vuosi sitten niitä oli vielä neljä... Eikös Helsingissäkin pohdittu bussiliikenteen suunnittelun siirtoa YTV:lle, mutta ajatus hylättiin koska HKL:n vaikutusvalta Helsingin politiikassa on suurempi kuin ytv:n voisi koskaan olla (tjsp.)
 
Kyllähän HKL voisi halutessaan vaikka yhdistää linjat 75A ja 94, mutta rahaa ja halua tämän yhteyden toteuttamiseen ei vain ole tainnut olla. Itse en kyllä missään nimessä johtaisi linjaa 75A Mellunmäkeen, koska Jakomäen ja Mellunmäen välillä on jo nykyisellään tiheästi ja ympäri vuorokauden kulkeva bussiyhteys.

Toki asiassa voi olla yhteydessä esimerkiksi joukkoliikennelautakunnan jäseniin. HKL:n suunnitteluyksikkö on juuri uudistamassa Itä-Helsingin liityntälinjastoa, joten jos muutoksia haluaa vielä ensi syksyksi saada, alkaa olla kiire. Liityntälinjastoa käsitellään lautakunnan seuraavassa kokouksessa ensi viikon torstaina 2.3.
 
Takaisin
Ylös