Poistuneita linjanumeroita

Aikanaan oli iso uutinen, kun joskus 70-luvulla alkoi linja 13 Tikkurila - Korso - Vierumäki peräti neljän isännän ajamana eli Helsinki-Maaseutu-Liikenne, Oy Liikenne Ab ( > Hakunilan Liikenne Oy ), Lähilinjat Oy sekä V.J. Huttunen Oy. Kun viimeksi mainittu meni konkurssiin, jaettiin osuudet uudestaan kolmen muun kesken.
Mitä tulee aikaisemmin mainittuun Espoon laiturinumerokilvitykseen, löytyi bussidatasta sopiva kuva http://bussidata.kuvat.fi/kuvat/J/Juhanilan+Linja/11+UBA-111+JL+110809.jpg
 
Helsinki:
82A Roihuvuori - Rautatientori (1975)
82V Roihupellon teollisuusalue - Mekaanikonkatu - Rautatientori (1975)
91V (myöhemmin 91X) Puotila - Itäväylä - Rautatientori (1970 -luvulla)
91S Puotila - Puotinharju - Kasarmitori (1970 - 1980 -luvuilla, ennen metroa)
92A Myllypuro (Harakkamyllyntien ja Myllypadontien risteys) - Senaatintori (1975)
92B Puotila - Itäkeskus (M) - Myllypuro (1980 -luvulla)
94T Vesala (Paneliantie) - Kontula - Rautatientori (1975)
94K Kontula (Kotikonnuntie) - Rautatientori (1975)
96V Vuosaari (Kallvikintie) - Itäväylä - Rautatientori (1970 -luvulla)
97A Mellunmäki (Pallastunturintie) - Itäväylä - Puotinharju - Hakaniemi (1975)
97A Itäkeskus (M) - Kontula - Vesala - Mellunmäki - Itäväylä - Itäkeskus (M) (Metoliikenteen alettua Kontulaan)
97B edellinen päinvastoin (Metoliikenteen alettua Kontulaan)
97S Mellunmäki (Rukatunturintie) - Kontula - Senaatintori (1975)
97X Mellunmäki (Rukatunturintie) - Kontula (M) (Metoliikenteen alettua Kontulaan)
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku muuten sanoa, onko linjaa h43 koskaan ajettu nivelbussilla, tai millä Haagan linjalla on ollut nivelbusseja? Muistan nähneeni vajaa 15 vuotta sitten Näyttelijäntiellä useinkin N202:n. En vain muista, oliko STA:n vai HKL:n.

Olisiko ollut linja h51? Noihin aikoihin sille oli sijoitettuna STA:n laatikko-niveliä sarjasta 177-192 (osa muutettin loppuaikoinaan 600-sarjaan uusien teli-ikaruksien tieltä)
 
Muutama linjakartoista poimittu lopetettu tunnus (monet näistä lienee jo mainittukin) sekä pari muistinvaraista:

00 muistelen jostain metron alkuaikojen tiedotteesta lukeneeni, että 00-tunnuksella varustetut bussit olivat valmiina lähtöön metron liikennehäiriön sattuessa. Vuosi on täytynyt olla 1982 ja metron reitti silloin Rautatientori – Itäkeskus. Itse en ole nähnyt ko. tunnusta, vahvistaako joku tiedon?

19 Olympiaterminaali – Suomenlinna (jäätietä,) n. 1985…? Otaksun, että numero 19 on edelleen teknisenä linjatunnuksena Suomenlinnan lautalle – ei varmaa tietoa.

44 on almex-aikana ollut metron linjanumero. Onko sitä ollut muualla näkyvillä kuin almex-laitteissa? Mahtaako tuokin olla edelleen olla metron teknisenä linjatunnuksena – ei varmaa tietoa.

12 Olympiaterminaali – keskusta (mihin? Rautatieasema?) Käsittääkseni Siljan tilausajobussi, 1980/90-lukujen vaihteessa
12 käytettiin tunnuksena myös keskustan pikkubussipalvelulinjakokeilussa, n. 1995
14A Eira – Tukholmankatu
14V Eira – Itä-Pasila, loppui Pasilan-rengasseiskan alkaessa 1985
16A Hernesaari – Suvilahti, loppui metron aloittaessa
20T Erottaja – Lauttasaari (Isokaari)
21 Erottaja – Lauttasaari (Vattuniemi)
21N Rautatientori – Lauttasaari (Vattuniemi)
34 Merihaka – Munkkiniemi – Lehtisaari, yhdistettiin seutulinjaan 192 n. 1989?
34A Munkkiniemi – Lehtisaari, yhdistettiin seutulinjaan 192 n. 1989?
63V Postitalo – Metsälä – Suursuo
(67 ja )67T Rautatientori – Paloheinä (T= Tuohustien kautta)
68V Rautatientori – Käpylä – Tuomarinkylä (68 oli silloin Rautatientori – Itä-Pasila – Tuomarinkylä)
71T Rautatientori – Pihlajisto
78A Vuosaari-Kontula(Ostostie) – loppui muistaakseni Kontulan metron alkaessa 1986
94K Rautatientori-Kontulankaari – muutettiin sittemmin 94:ksi, n. v. 1975
92B Myllypuro – Itäkeskus (M) – Puotila, n. 1982-86
95B Rautatientori – Porttitie – Vesala – loppui kaiketi metron alkaessa
87 Herttoniemi – Laajasalon öljysatama

S-linjoja:
Kasarmitorilta on lähteneet ainakin linjat 62S, 64S, 71S, 75S, 76S, 77S, 80S, 81S, 82S, 86S, 90S, 91S, 94S, 95S sekä Senaatintorilta linjat 92S, 96S ja 97S, jotka noudattivat esikaupungeissa pitkälti päälinjan reittiä.
Jätkäsaaren satamaan ajettiin linjan 55 pidennystä tunnuksella 55S, joka myöhemmin vaihtui 55V:ksi. Loppui n. 1985, jolloin aloitettiin linja 15.

Pikalinjoja:
39X, 40X, 42X, 66X, 84pika/snabb (myöh. 84X,) 91V, 97X, jotka noudattivat päälinjan reittiä, mutta pysähtyivät vain määrätyillä pysäkeillä.

Selventävistä linjakirjaimista muuten kysely: millä linjalla on mahtanut olla eniten kirjaimia käytössä? Olisko h94, jolla on aikojen saatossa ollut ainakin tunnukset 94, 94A, 94B (kahtena eri versiona samaan aikaan,) 94K, 94N, 94S, 94T, 94X sekä tietysti 94(M) jos oikein aletaan halkoa... Onko muilla linjoilla ollut moista kirjainsekamelskaa?
 
Helsinki

39A Kamppi - konala - malminkartano Lakkautettiin 13.08.2012
39V Kamppi - Konala (teollisuusalue) Lakkautettiin 11.08.2004
 
Vs: Poistuneita Helsingin sisäisiä linjanumeroita

29 Erottaja-Meilahden klinikat, kulki joskus myös tunnuksella 24A, olikohan reitti jotenkin eri?

Sama reitti. 29 oli kuvaavampi, sillä sen päätepiste Meilahden klinikat on 00290 Helsinki. Koska linjoilla 24 ja 29(24A) oli sama autokierto, niin tuonaikaisista käsikäyttöisistä linjatunnuksista oli kuljettajan helpompi vetää esiin pelkkä A-lisäkirjain kuin rullata numeroa 5 pykälää suuremmaksi... – ei varmaa tietoa.

29/24A lopetettiin n. 1990, ja katso! rakentamalla perusreitin varrelle uusi pysäkki Paciuksenkadulle, saatiin paitsi lopetettua rinnakkaislinja, myös harvennettua perusreitin palvelua.
 
44 on almex-aikana ollut metron linjanumero. Onko sitä ollut muualla näkyvillä kuin almex-laitteissa? Mahtaako tuokin olla edelleen olla metron teknisenä linjatunnuksena – ei varmaa tietoa.

21 Erottaja – Lauttasaari (Vattuniemi)

44 on ainakin pari vuotta sitten ollut metron linjatunnuksena tarkastusmaksulapuissa kohdassa "Linja" tms. Ihmettelin sitä kun sukulainen näytti ja katsoin että mikä ihme on linja 44..

Jos normaali 21 on ollut tuollainen, niin alkoi kiinnostaa mitä reittiä tuo on ajanut ja milloin 21V on perustettu ja oikeastaan miksi? Onko ollut rinnakkain tuon 21:n kanssa vai onko myöhemmin perustettu? Ja miksei käytetä tunnusta 21, menevätkö vanhemmat Lauttasaaren asukkaat sekaisin ikivanhasta linjatunnuksesta?
 
Helsinki:
97X Mellunmäki (Rukatunturintie) - Kontula (M) (Metoliikenteen alettua Kontulaan)

Tämä lisälinja kulki Kontulan ja Mellunmäen väliä kylläkin tunnuksella 97T (lähde: Metrouutiset 1/86) Kyseinen linja lopetettiin 1989 kun metroa jatkettiin Mellunmäkeen.
 
44 on ainakin pari vuotta sitten ollut metron linjatunnuksena tarkastusmaksulapuissa kohdassa "Linja" tms. Ihmettelin sitä kun sukulainen näytti ja katsoin että mikä ihme on linja 44..

Hauska kuulla: jotain vanhaakin on siis säilytetty :)

Jos normaali 21 on ollut tuollainen, niin alkoi kiinnostaa mitä reittiä tuo on ajanut ja milloin 21V on perustettu ja oikeastaan miksi? Onko ollut rinnakkain tuon 21:n kanssa vai onko myöhemmin perustettu? Ja miksei käytetä tunnusta 21, menevätkö vanhemmat Lauttasaaren asukkaat sekaisin ikivanhasta linjatunnuksesta?

20 ja 21 oli vanhastaan (1966->) Lauttasaaren linjoja ja niiden rinnalla oli eri kirjainversioita ml. ruuhka-21V Asema-aukiolta Vattuniemeen. 1970-luvulla kokeiltiin kaupungin läpi kulkevia heilureita eli linjojen 65 ja 66 jatkeita, jotka ovat voimissaan kaiketi länsimetron tuloon asti. Tuolloin 1970/80-lukujen vaihteessa 21 surkastui ruuhkalinjaksi Erottajalta Vattuniemeen ja ainakin 1980-luvun aikana sen reitti oli varsin mielenkiintoinen:
aamupäivällä ajettiin kahdeksikon muotoista reittiä Erottaja-Bulevardi-Särkiniementie-Vattuniemi/Vattuniemi-Meripuistotie-Kamppi-Erottaja ja illalla kahdeksikko ajettiin päinvastoin. 21V puolestaan ajoi Asema-aukio-Meripuistotie-Vattuniemi.
Taisi olla pahinta lama-aikaa (n. 1995,) jolloin epäselvästä 21:stä luovuttiin ja säilytettiin vain selkeä ruuhkatunnuksella ajava 21V. Sittemmin, kun Vattunientä alettiin muuttaa teollisuusalueesta asuinalueeksi, linjaa 21V alettiin vahvistaa ja nykyisellään se on melkeimpä alueen päälinja.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:19 ----------

Yhä on käytössä Areenan suurtapahtumien jälkeisenä kiertolinjana :)

30:n idea oli alun alkaen hukassa: sitähän ajettiin aluksi kahdeksikkona Areena-Tulli-Rusa-Areena-Sörkka-Areena. Taisi kulkea ihan päivittäin ja otaksun, että tyhjänä kulki. Het'kohta linja muuttui ympyrälinjaksi Areena-Tulli-Rusa-Areena ja liikennettä oli vain areenan tapahtumien jälkeen. Samalla perustettiin linja 22B, Areena-Sörkka, jota myös ajettiin vain tilaisuuksien jälkeen. Muistanko oikein? Onko tuo 22B edelleen hengissä?
 
Tämä lisälinja kulki Kontulan ja Mellunmäen väliä kylläkin tunnuksella 97T (lähde: Metrouutiset 1/86) Kyseinen linja lopetettiin 1989 kun metroa jatkettiin Mellunmäkeen.
Tunnus oli tosiaan aluksi 97T josta se muutettiin 97X:ksi. Muistelin että alkuperäinen tunnus olisi ollut 97V joka on edelleen käytössä ja jota en siksi maininnut.
 
Tunnus oli tosiaan aluksi 97T josta se muutettiin 97X:ksi. Muistelin että alkuperäinen tunnus olisi ollut 97V joka on edelleen käytössä ja jota en siksi maininnut.

Arkistostani löytyy myös Metrouutiset Elokuulta 1989 joka käsittelee MM:n metroaseman avaamista ja siihen liittyviä linjastomuutoksia, suora lainaus lehden sivulta 1 "Linja 97 ajaa Itäkeskuksesta Mellunmäkeen entistä reittiään, muttei enää Kontulaan. Linjan 97T liikennöinti lopetetaan" Eli kyllä se tunnus säilyi samana koko linjan olemassaoloajan.
 
Espoon 4T Mitä reittiä on ajanut Otaniemi - Latokaski?
eikö 160K ja 165K tuohon aikaan muka ajaneet tuota kautta?

Omassa aikataulussa on reittinä: 4T Otaniemi - Kivenlahden teolisuusalue. (Kiviruukki).

160K ollut jonkun aikaa siellä.
165K kutakuinkin nykyistä V-reittiä. Tosin K-kiersi tapiolan aluksi, jonka muutoksena muuttui V-vuoroksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:31 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:24 ----------

Listoilta tuntuu uupuvan kokonaan

ESPOO:
12 S Otaniemi - Tapiola - ...... - Kivenlahden teol. - Tapiola
14 S Otaniemi - Tapiola - ...... - Kivenlahden teol. - Tapiola,
... kuvaa normaali reittiä, poikkeuksena noissa oli,että poikkesivat Kivenlahden teollisuusalueella
( nyk. 165V reittiä mukaillen )


43 K Kivenlahti - Soukka - Kaitaa - Suomenoja - Eestinlaakso - Pisa - Puolarmetsä... jataa normaalia reittiä.

SEUTU:

128 Nöykkiö - Helsinki
128 VZ Nöykkiö - Länsiväylää (suomenojan liittymästä) - Helsinki
 
Arkistostani löytyy myös Metrouutiset Elokuulta 1989 joka käsittelee MM:n metroaseman avaamista ja siihen liittyviä linjastomuutoksia, suora lainaus lehden sivulta 1 "Linja 97 ajaa Itäkeskuksesta Mellunmäkeen entistä reittiään, muttei enää Kontulaan. Linjan 97T liikennöinti lopetetaan" Eli kyllä se tunnus säilyi samana koko linjan olemassaoloajan.
Kyllä tuota väliä liikennöitiin myös tunnuksella 97X. Linja ajoi suoraan Kontulantietä poikkeamatta Vesalan kautta kuten 97A ja 97B tekivät. Muistini mukaan linja ei myöskään pysähtynyt Kontulan metroaseman ja Pallastunturintien (nyk. Pallaksentie) välisillä pysäkeillä. Linja oli ruuhkalinja joka kulki aamuisin ainoastaan Kontulan suuntaan ja iltapäivisin vain Mellunmäen suuntaan. Siitä en mene takuuseen olivatko nuo X -vuorot vain joitain lisälähtöjä joita ei aikatauluissa edes ollut. Asuin ko ajankohtana kuten edelleenkin Mellunmäessä joten en ole pelkästään lehtitietojen varassa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös