Poistuneita linjanumeroita

Taitaa olla kaikkien selitysten äiti.

Olet oikeammassa kuin luultavasti osasit arvatakaan. Selitys on nimittäin Länsimetro. Koska Länsimetron myöhästymisen myötä Etelä-Espoon linjasto pidettiin (lähes) ennallaan, mutta kuitenkin muun Espoon linjanumeromuutokset tulivat voimaan, pitäisi monella pysäkillä olla linjanumerokilpi mallia sekametelisoppa. Sellaisia ei kuitenkaan valmiina ollut, joten virheitä saattaa (edelleen) olla.
 
Olet oikeammassa kuin luultavasti osasit arvatakaan. Selitys on nimittäin Länsimetro. Koska Länsimetron myöhästymisen myötä Etelä-Espoon linjasto pidettiin (lähes) ennallaan, mutta kuitenkin muun Espoon linjanumeromuutokset tulivat voimaan, pitäisi monella pysäkillä olla linjanumerokilpi mallia sekametelisoppa. Sellaisia ei kuitenkaan valmiina ollut, joten virheitä saattaa (edelleen) olla.

Juuri tästä on kyse, ja osin myös erilaisista linjakilpien malleista. Espoossahan ei aiemmin ole ollut päreitä vaan yksittäinen linjalevy. Päreet oli pantu tilaukseen kaikille pysäkeille, ja niiden asentaminen oli ehditty eteläisessä Espoossa jo aloittaakin, kun tieto viivästymisestä tuli. Tiukan aikataulun ja myös tiettyjen muiden syiden vuoksi päädyttiin ratkaisuun, jossa pohjoiseen Espooseen asennetaan uudet linjapäreet (koska uudet linjanumerot) ja eteläiseen Espooseen vanhat linjalevyt nippusiteillä jo asennettujen päreiden päälle (koska vanhat linjat ja vanhat linjanumerot). Koska linjastoon kuitenkin tuli yksittäisiä muutoksia ja koska tietyissä keskisen Espoon paikoissa kulkee sekä uusien että vanhojen linjanumeroiden busseja, tässä väliaikaisessa tilanteessa päädyttiin tässä ketjussa kuvattuun julisteratkaisuun.

Länsimetron viivästyminen vaikutti yllättävän moneen juttuun, ja tämä nyt oli niistä yksi. Tilannetta katsottaneen uudestaan, jos lähtökohdat muuttuvat (ts. arviot länsimetroon+liityntälinjastoon siirtymisestä täsmentyvät).
 
Eiköhän nyt olisi kuitenkin selittelyjen jälkeen viedä kaikille pysäkeille väliaikainen vaikkapa kevytrakenteisempi ja halvempi kilpi, joka kertoo mitkä bussit pysäkillä pysähtyvät.
 
Eiköhän nyt olisi kuitenkin selittelyjen jälkeen viedä kaikille pysäkeille väliaikainen vaikkapa kevytrakenteisempi ja halvempi kilpi, joka kertoo mitkä bussit pysäkillä pysähtyvät.

Printattavat isot raskaat muovitarratkin on keksitty ja niille saa kaupasta printtereitä. Sitten tarvitaan enää kätevä henkilö asemoimaan kaikki tarvittavat linjat tarralle ja länttäämään tuollaisen megatarran pysäkkikylttiin. Toki tuo ratkaisu kannattaa korvata myöhemmin tyylikkäämmällä ja kestävämmällä ratkaisulla.
 
Nyt JOhan Näs tai joku muu joka tietää, voisi ystävällisesti kertoa meille aktiivisille joukkoliikenteen käyttäjille , mikä Petterin esittämän ratkaisun estää ?

Nyt olemassa oleva ratkaisu kuuluu lähinnä Spede Pasasen ja Pirkka-Pekka Peteliuksen sketseihin.

Vai mitä :

TAULU 1
tästä kulkee bussi 123

TAULU 2
taulussa 1 oleva tieto ei välttämättä pidä paikkaansa
 
Eiköhän nyt olisi kuitenkin selittelyjen jälkeen viedä kaikille pysäkeille väliaikainen vaikkapa kevytrakenteisempi ja halvempi kilpi, joka kertoo mitkä bussit pysäkillä pysähtyvät.

Muistelen jossain päin Tapiolan seutua nähneeni hiljattain nippusiteillä pysäkkiliuskojen telineeseen kiinnitetyn ison levyn, johon oli tulostettu tällä hetkellä voimassa olevien ja tuon pysäkin kautta kulkevien linjojen "päreet".

Pahoittelen tekstini epämääräisyyttä, mutta kun noilla ei taida olla mitään vakiintuneita tai vielä vähemmän virallisia nimiä...
 
Muistelen jossain päin Tapiolan seutua nähneeni hiljattain nippusiteillä pysäkkiliuskojen telineeseen kiinnitetyn ison levyn, johon oli tulostettu tällä hetkellä voimassa olevien ja tuon pysäkin kautta kulkevien linjojen "päreet".

Pahoittelen tekstini epämääräisyyttä, mutta kun noilla ei taida olla mitään vakiintuneita tai vielä vähemmän virallisia nimiä...

Vallikalliossa ja Leppävaarankadulla näin tätä Sketsi-viihteeksi paremmin sopivaa infoa , mutta käyn tällä viikolla tarkistamassa. En usko että kukaan tosissaan voisi väittää että tällä "saattaa olla virheitä"-infolinjalla voitaisiin kovin montaa viikkoa jatkaa.
 
Tätä lienee tosiaan syytä katsoa vielä uudemman kerran vielä loppuvuoden aikana. Alkuperäinen suunnitelma nimittäin oli käsittääkseni se, että keskiseen Espooseen, jossa on uusien ja vanhojen linjanumeroiden päällekkäisyyttä, järjestettäisiin myös tähän väliaikaiseen tilanteeseen oikeaa tietoa osoittavat linjakilvet. Tai sitten olen vain ymmärtänyt väärin. Yhtä kaikki juuri tästä syystä tehtiin näitä (sinänsä naurettavia) "saattaa olla virheitä" -tiedotteita, joita asennettiin etenkin tolppapysäkeille. Tolppapysäkeillä ei olisi ollut mitään muuta tietoa kertoa muuttuneesta tilanteesta. Nykymuotoisten linjakilpien toimitusajat ovat aika pitkiä, ja tuossa tilanteessa oli toimittava kuitenkin kohtalaisen nopeasti.

Petterin esittämä ratkaisu taitaa olla pohtimisen arvoinen, mutta äkkiseltään tulee mieleen pari ongelmaa. Totta kai ne ovat osin ratkaistavissakin.
- Volyymi. Espoossa ja Kauniaisissa taitaa olla yhteensä vähintään toistatuhatta pysäkkiä (riittääkö edes), ja linjakilpien koissa on merkittävää vaihtelua. Tämä vaatisi juuri sen kuuluisan Jonkun tekemään kilvet käsipelillä ja samalla Jonkun osaavan asentamaan ne täsmälleen oikeisiin paikkoihin. Nykyinen linjakilpiprosessi on hyvin pitkälle automatisoitu. Tämä voisi myös vaatia jotain viilaamista alihankkijoiden kanssa tehtyihin sopimuksiin. Nimenomaan se on ongelma, että tämä koskee enemmän tai vähemmän _kaikkia_ eteläisen Espoon pysäkkejä - työ on tilattava kuukausia etukäteen, ja normaalisti tällaiset muutokset sellaisessa ajassa tiedetäänkin. Kun nyt on jouduttu linjaston nytkyttämään parin kuukauden sykleissä, tätä ei ole todettu järkeväksi. Yhden julisteen asentaminen valmiiseen julistekaappiin on täysin eri luokan toimenpide kuin pysäkkikilpien kanssa säätäminen, vaikka ei nuo julisteasennuksetkaan ihan yhdessä yössä tapahdu.
- Viranomaisvaatimukset. Pysäkillä on oltava pysäkin liikennemerkki, että bussi voi siinä pysähtyä, ja liikennemerkin tulee olla tietyllä tavalla heijastava. Tämä ei suoraan liity mainittuun tarra-asiaan, mutta voi joissain tapauksissa liittyä. Asia joka tapauksessa tuli vastaan, kun harkitsimme linjakilpien huputtamista hätäratkaisuna. Siihen ei kuitenkaan menty.

Espoossa taisi myös tässä kesken prosessin vaihtua myös pysäkki-infoa pysäkeille vievä alihankkija, mikäli nyt ihan oikein muistan. Pitää kysellä tästä ja muista jutuista vielä erikseen infrapuolelta.

Täällä HSL:ssä muuten perustetaan vuodenvaihteen organisaatiomuutoksen yhteydessä erillinen matkustajainformaatiotiimi, johon tulen itsekin kuulumaan. Toivottavasti sillä saataisiin myös tähän asiaan vähän lisäselvyyttä ja matkustajainfon kokonaiskuvaa selkeämmäksi. Nythän nämä asiat ovat olleet infrapuolen ja tiedotuksen hallussa vähän tilanteesta riippuen.
 
Sitä on aina välillä kuvitellut, että HSL on matkustajia varten eikä niin, että matkustajat ovat HSL:ää varten. On selvää, että linjapäreet ja muu informaatio maksavat, mutta kyllä sen silti tulisi olla aina ehdottomasti ajantasaista.

Pysäkkejä on tuhansia, se on aivan totta, mutta mitä sitten? Informaation tarvitsijoita on satoja tuhansia.

Oli selitys mikä hyvänsä, länsimetro, heinäsirkkojen parvi tai jokin muu, olisi HSL:n tullut laskeutua norsunluutornistaan laittamaan Espoon informaatio kuntoon. On käsittämätöntä, että kun samanaikaisesti laitetaan koko kaupungin linjanumerointi uusiksi, pysäkki-informaatiota ei saada millään ajankohtaiseksi.

Minulla on ehdotus: laittakaa nyt hyvänen aika edes pysäkkikatoksissa oleviin infotauluihin aakolmonen; vaikkapa tähän malliin:

TÄLLÄ PYSÄKILLÄ PYSÄHTYVÄT LINJAT

218
235
237

Pahoittelemme Länsimetron viivästymisen keskeyttämää pysäkki-informaation saattamista ajantasaiseksi.

Tai jotain sellaista.
 
Tätä lienee tosiaan syy......................ksi. Nythän nämä asiat ovat olleet infrapuolen ja tiedotuksen hallussa vähän tilanteesta riippuen.

Eli puolustat sitä että on pakko jatkaa nykyisellä sekoittavan ja arvauspolitikkaan perustuvan informaation linjalla.
 
Eli puolustat sitä että on pakko jatkaa nykyisellä sekoittavan ja arvauspolitikkaan perustuvan informaation linjalla.

Ei ollut tarkoitus puolustella (vaikka nyt kun uudestaan luen, se vaikuttikin vähän siltä), vaan avoimesti kertoa, mistä tässä nyt on kyse ja miksi HSL:n touhu näyttää "maastossa" siltä kuin se näyttää. Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita ideoista, yritetään saada niitä myös käyttöön. Voin sanoa suoraan, että ennen HSL-aikojani en olisi uskonut, millainen härdelli kaikkeen voikaan liittyä.

Pysäkki-informaation uusimisessa menee yleensä noin kaksi kuukautta asennuksineen, mittavissa tapauksissa vähän pidempäänkin. Rahalla tietysti saisi ja hevosella pääsisi, mutta normaalitilanteessa tämä riittää oikein hyvin. Suuret linjasto- ja linjanumeromuutokset ovat yleensä kuukausia etukäteen täsmällisesti tiedossa. Niin nytkin, kunnes sitten yhtäkkiä eivät olleetkaan. Meidät yllätettiin ihan täysin housut kintuissa kesäkuussa.

Menee jossitteluksi, mutta nämä kesä-heinäkuussa tehdyt inforatkaisut eivät nyt ehkä olleet ihan täysosuma. Se oli kuitenkin senhetkisillä tiedoilla parasta, mihin kykenimme. Esimerkiksi Pohjois-Espoon linjanumerouudistusta olisi voitu lykätä, jolloin tämän ristiriitaisen julisteinfon tarve olisi varmaan vähentynyt reilusti yli puolella. Liikaa systeemilähtöistä ajattelua, ehkä.

Nyt saatan taas laittaa selittely- ja puolusteluvaihteen päälle (pahoittelut siitä), mutta täytyy muistaa, että tämä oli poikkeustilanne. Vantaan linjastouudistus 2015 meni tämän osalta suunnitellusti, ja Espoossa oltiin matkalla samaan kunnes koitti kesäkuun kymmenes. Toinen huomionarvoinen asia on, että emme ole saaneet Espoon infoista mitenkään erityisen paljon palautetta. Siksi ne ehkä ovatkin jääneet vähän taustalle, epäakuuteiksi.

Mutta pakko on pystyä parempaan. En ole itse ehtinyt tehdä mitään Espooseen liittyvää näiden viestien lisäksi, mutta hyvä että tämä tuli nyt puheeksi. Lisätään listalle.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:36 ----------

Vielä jatkoksi, että Espoon linjakilvet on nyt ilmeisesti saatu asennettua (Etelä-Espoon tapauksessa niin, että uusien kilpien päälle on nippusiteillä kiinnitetty vielä vanhat). Ja jos näin on, niin nämä "saattaa olla virheitä" -laput ovat ainakin Leppävaaran ympäristössä täysin tarpeettomia. Täytynee jossain vaiheessa käydä omin silmin katsomassa, missä mennään.
 
Asian vierestä: foorumimme jäsen on täällä meille avoimesti selittämässä miksi asiat ovat pysäkki-infon suhteen niin kuin ovat.

Kohdellaan häntä foorumin jäsenenä; ei työnantajansa edustajana. HSL:llä on omat palautekanavat ja keskustelupalstat, joilla saa HSL:n virallisia vastauksia.

Mielestäni jlf:n kaltainen foorumi on yksityishenkilöiden välistä keskustelua varten, eikä kenenkään tarvitse täällä kirjoitella duuni-identiteetillään tai olla vastuussa työnantajansa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.
 
"En mää täs syyllistä kaippa Lahtista ja linjakilppi mä kaippa !"
Se tässä nyt onkin kiinnostavinta että pysäkillä kerrotaan mitä busseja siihen pysähtyy. Maallikko ajattelee että se voidaan kertoa. Siksi käyn itsekin katsomassa Leppävaarankadut ja Vallikallion pysäkeillä, kuinka minua opastetaan.
Olen satunnainen foorumin käyttäjä enkä tule pohtineeksi kuka missäkin roolissa ja missä tarkoituksessa kirjoittaa. Nyt keskustelumme häiritsi kolmatta osapuolta. Lopputuloshan oli hyvä.
 
Asian vierestä: foorumimme jäsen on täällä meille avoimesti selittämässä miksi asiat ovat pysäkki-infon suhteen niin kuin ovat.

Kohdellaan häntä foorumin jäsenenä; ei työnantajansa edustajana. HSL:llä on omat palautekanavat ja keskustelupalstat, joilla saa HSL:n virallisia vastauksia.

Mielestäni jlf:n kaltainen foorumi on yksityishenkilöiden välistä keskustelua varten, eikä kenenkään tarvitse täällä kirjoitella duuni-identiteetillään tai olla vastuussa työnantajansa tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.

Jep. Ei myöskään ole HSL:n operatiivisen tason henkilön vika, että putiikin johto suunnittelee operaatioitaan tavalla, jota usein luonnehditaan itärajan taakse viittaavalla ilmaisulla.

Pysäkki-info on tyypillisesti sellainen asia, että sen laajamittaiseenkaan päivittämiseen ei saisi kulua yhtä viikonloppua enempää. Nythän sitä suunniteltiin tehtävän kuukausikaupalla, pikkuhiljaa. Olen aivan varma siitä, että kohtuullista setelinippua heiluttamalla on mahdollista mobilisoida vaikkapa sata kappaletta kahden hengen teekkaripartioita vaihtamaan laput käden käänteessä.

Se, että HSL tuli asiassa yllätetyksi housut nilkoissa, johtuu ennen kaikkea HSL:n johdon uskomattomasta naiiviudesta. Uskotaan, että länsimetro lähtee liikkeelle vuotta aiemmin ilmoitettuna päivänä ilman mitään siirtymäkautta, eikä tehdä viiveiden varalle minkäänlaista varasuunnitelmaa.
 
Takaisin
Ylös