Poistuneita linjanumeroita

Vielä jatkoksi, että Espoon linjakilvet on nyt ilmeisesti saatu asennettua (Etelä-Espoon tapauksessa niin, että uusien kilpien päälle on nippusiteillä kiinnitetty vielä vanhat). Ja jos näin on, niin nämä "saattaa olla virheitä" -laput ovat ainakin Leppävaaran ympäristössä täysin tarpeettomia. Täytynee jossain vaiheessa käydä omin silmin katsomassa, missä mennään.

Espoonlahdessa näkee edelleen kilpiä, joissa mainostetaan linjoja 168K-199K. Aiotaankohan näille tehdä mitään?
 
Ajelu linjalla 201 kertoo jotakin tilanteesta. Helsingin puolella tyylikkäästi linjakilvet kohdallaan ja aina kaksipuoleisia. Sitten Espoon puolella pysäkeillä E1145 ja E1147 kerrotaan linjoista 201 sekä 201B, mutta kuitenkin nämä kaksi pysäkkiä varustettu myös nippisidevirityksillä.

Pysäkillä E1969 kerrotaan linjasta 237 eikä mukana ole nippusideinformaatiota. Lopuilla sitten löytyikin linjan 201 kilvet molemminpuolisin merkinnöin.

Viestiketjun nimihän on Poistuneita linjanumeroita, yksi löytyi, jos se on vahingossa jäänyt vaihtamatta, niin siihenkin lähiaikoina tullee uusi kilpi. Kotikallion pääovella tulin pohtineeksi että voisiko yleensä bussilinjaa numeroida suunnan mukaan. Siellähän on kaksi 201:n kilpeä, jolloin pitää lukea myös määränpää.
Noh, kyllä linja 237 löytyy vielä Helsingin puolisista linjapäreistäkin. Ainakin Pajamäentie -pysäkiltä Pajamäen suuntaan ajettaessa (H1597).
 
Mikä funktio linjalla 68x oli? Esiintyy vielä Google street viewissä.

X-tunnuksella liikennöitiin ruuhka-aikaan Rautatientorilta Latokartanoon Kurvin kautta ja suoraan Lahdenväylää pitkin. Perusreitti kulki tällöin vielä Arabian lisäksi Sörnäisten rantatien kautta. 68X lakkautettiin talviaikataulujen tultua voimaan 2012, jolloin perusreitti siirrettiin kulkemaan Kurvin kautta, mutta Arabian osuus jäi edelleen olemaan. Nyt tuoreimman Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaan tarkoituksena on siirtää reitti Arabiasta Lahdenväylälle elokuussa 2017.
 
Viimeksi muokattu:
X-tunnuksella liikennöitiin ruuhka-aikaan Rautatientorilta Latokartanoon Kurvin kautta ja suoraan Lahdenväylää pitkin. Perusreitti kulki tällöin vielä Sörnäisten rantatien ja Arabian kautta. 68X lakkautettiin talviaikataulujen tultua voimaan 2012, jolloin perusreitti siirrettiin kulkemaan Kurvin kautta, mutta Arabian osuus jäi edelleen olemaan. Nyt tuoreimman Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaan tarkoituksena on siirtää reitti Arabiasta Lahdenväylälle elokuussa 2017.

Ahaa, tämmöinen järjestely. Päivittäin joudun linjaa käyttämään keskustan suuntaan ja takaisin ja entistä usemmin vaihdan sitten 79+metro yhdistelmään, kun tuo 68 on niin hidas ruuhkassa. Kelpaisi nytkin Lahdenväylää kulkeva linja kyllä.
Harmi, ettei tuo uuden linjastosuunnitelman 68 hyppää Lahdenväylälle suoraan Viikin Prismalta, vaan menee sinne 57 reitin mukaisesti.
 
Ahaa, tämmöinen järjestely. Päivittäin joudun linjaa käyttämään keskustan suuntaan ja takaisin ja entistä usemmin vaihdan sitten 79+metro yhdistelmään, kun tuo 68 on niin hidas ruuhkassa. Kelpaisi nytkin Lahdenväylää kulkeva linja kyllä.
Harmi, ettei tuo uuden linjastosuunnitelman 68 hyppää Lahdenväylälle suoraan Viikin Prismalta, vaan menee sinne 57 reitin mukaisesti.

Viikin ja Latokartanon alueelta tosin pääsee nopeimmin keskustaan joko bussin ja junan tai bussin ja metron yhdistelmällä, vaikka 68 ajaisikin Lahdenväylälle Viikin liittymästä. Ruuhka-aikaan esimerkiksi Von Daehnin kadun ensimmäiselle talolle pääsee peräti 12 minuuttia nopeammin metron ja bussin yhdistelmällä kuin linjalla 68. Nopeutukset hyödyttää niitä, jotka eivät mene keskustaan tai preferoivat voimakkaasti vaihdottomuutta.
 
Viikin ja Latokartanon alueelta tosin pääsee nopeimmin keskustaan joko bussin ja junan tai bussin ja metron yhdistelmällä, vaikka 68 ajaisikin Lahdenväylälle Viikin liittymästä. Ruuhka-aikaan esimerkiksi Von Daehnin kadun ensimmäiselle talolle pääsee peräti 12 minuuttia nopeammin metron ja bussin yhdistelmällä kuin linjalla 68. Nopeutukset hyödyttää niitä, jotka eivät mene keskustaan tai preferoivat voimakkaasti vaihdottomuutta.

Vielä kun se 506 saataisiin jatkettua Myllypuron metroasemalle Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaisesti. Linjastosuunnitelman mukaan linja piti jatkaa sinne "katuyhteyden valmistuttua"; katuyhteys on nyt valmis ja pysäkkitolpatkin paikallaan, linjaa vaan ei kuulu.

Eikä sitä oltu myöskään huomiotu vuoden 2017-2018 liikennöintisuunnitelmassa. Onko 506:n jatkosta Myllypuroon luovuttu?
 
Vielä kun se 506 saataisiin jatkettua Myllypuron metroasemalle Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaisesti. Linjastosuunnitelman mukaan linja piti jatkaa sinne "katuyhteyden valmistuttua"; katuyhteys on nyt valmis ja pysäkkitolpatkin paikallaan, linjaa vaan ei kuulu.

Eikä sitä oltu myöskään huomiotu vuoden 2017-2018 liikennöintisuunnitelmassa. Onko 506:n jatkosta Myllypuroon luovuttu?

Kyllä se 506 jatkaa Myllypuroon ensi syksystä alkaen. Kuten eräässä toisessa ketjussa oli mainittu niin tuossa äskettäin ilmestyneessä liikennöintisuunnitelmassa ei ole jo aikaisemmin päätettyjä muutoksia.
 
Kyllä se 506 jatkaa Myllypuroon ensi syksystä alkaen. Kuten eräässä toisessa ketjussa oli mainittu niin tuossa äskettäin ilmestyneessä liikennöintisuunnitelmassa ei ole jo aikaisemmin päätettyjä muutoksia.

Liikennöintisuunnitelman sivulla 6 todetaan seuraavaa:

Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman vaikutukset linjastoon

Koillis-Helsingin bussilinjasto muuttuu (HSL:n hallituksen päätös 26.5.2015, § 87) Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaiseksi syysliikenteen 2017 alussa. Linjastomuutokset ovat olleet kom-mentoitavina jo linjastosuunnitelmatyön yhteydessä talvella 2014–2015, joten niistä ei enää tässä vaiheessa pyydetä palautetta. Samassa yhteydessä joidenkin linjojen linjanumero muuttuu. Koillis-Helsingin linjastosuunnitelma vaikuttaa seuraavien nykyisten linjojen reitteihin: 68, 69, 70(T), 71(V), 72(N), 74(N), 75, 75A, 76A/B, 76N, 77, 77A, 79 ja 554(K).

Tuossa linjaa 506 ei ole mainittu, ehkä se on unohtunut? Kilpailutuksessahan reitiksi toki mainittiin Myllypuro (M) - Meilahti.
 
Toisaalta linjan 506 linjakortissa https://www.hsl.fi/sites/default/files/koheli_liite1_linjakortit_0.pdf sanotaan myös: "Infrastruktuuri: Myllypuron päätepysäkki sijoittuu metroasemalle. Päätepysäkin läheisyyteen on suunnitteilla kiertoliittymä, jossa bussi voi kääntyä. Kiertoliittymä ei kuitenkaan toteudu vielä linjan 506 reitin jatkuessa Myllypuroon, joten alkuvaiheessa linja voi Latokartanosta Myllypuroon päin ajaa Kehä I:n kautta Kivikon ja Myllypuron liittymien välin. Tällöin bussin ei tarvitse kääntyä ympäri Myllypurossa."

Sivulla sanotaan https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/koillis-helsingin-linjastosuunnitelma " Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman mukaisesti nykyinen linja 506 jaetaan kahtia vuonna 2016 ja linjatunnuksella 506 liikennöidään osuutta Viikki–Meilahti. Linjan 506 reittiä jatketaan Viikistä Latokartanonkaaren kautta Myllypuroon."
 
Takaisin
Ylös