Poistuneita linjanumeroita

Näköjään joskus ollut myös 79V.
Osaako kukaan luetella eri kerrat, kun 79:llä on ollut joku apulinja? Viimeisimpänä tosiaan nyt syksyllä aloittanut 79B Siilitie M - Latokartano (Agronominkatu).
 
Näköjään joskus ollut myös 79V.
Osaako kukaan luetella eri kerrat, kun 79:llä on ollut joku apulinja? Viimeisimpänä tosiaan nyt syksyllä aloittanut 79B Siilitie M - Latokartano (Agronominkatu).
Se V-versio taisi noihin aikoihin olla oikeastaan se päälinja ja 79 vain apuna. Kulki reittiä Pitäjänmäki (Takkatie) - Etelä-Haaga - Pohjois-Haaga(mistä varsinainen 79 lähti mukaan) - Maunula - Pihlajamäki - Viikki - Herttoniemi. Taisi olla vuosi 1988 kun päälinja 79 käännettiin Talonpojantielle ja Pihlajamäestä Pohjois-Haagan sijaan Malmille. Asuin silloin Talonpojantiellä opiskelija-asuntolassa ja matka bussipysäkille lyheni noin kilometrillä.

Liittyikö 79V:n loppu siihen, kun 550 aloitti? Reitissä on aika paljon samaa.
 
Liittyikö 79V:n loppu siihen, kun 550 aloitti? Reitissä on aika paljon samaa.

Joo, 79V lopetti 550:n aloittaessa 2003. 79V:tä voidaankin pitää jonkinlaisena 550:n esiasteena. Yhteistä reittiä perus-79:n kanssa ei ollut kovinkaan paljoa, joten minusta se oli enemmänkin oma itsenäinen linjansa kuin 79:n apulinja.
 
Se V-versio taisi noihin aikoihin olla oikeastaan se päälinja ja 79 vain apuna. Kulki reittiä Pitäjänmäki (Takkatie) - Etelä-Haaga - Pohjois-Haaga(mistä varsinainen 79 lähti mukaan) - Maunula - Pihlajamäki - Viikki - Herttoniemi. Taisi olla vuosi 1988 kun päälinja 79 käännettiin Talonpojantielle ja Pihlajamäestä Pohjois-Haagan sijaan Malmille.

Vuoden -86 linjakartassa 79:n kääntöpaikka oli Oulunkylän torilla yhdessä linjan 64S kanssa.
 
79V muistutti viimeisen 1,5 vuoden aikana 550:tä etenkin siltä osin, että Haagassa se kulki Eliel Saarisen tien keskiosaa Huopalahden aseman alta. Ennen vuotta 2002 79V käytti samoja reittikatuja kuin nykyinenkin 52 samalla alueella. Oulunkylän ja Viikin välinen reitti oli tietenkin täysin erilainen Maaherrantien puuttuessa; sen paikalla oli vain vanha satamarata, joka tosin ehti lyhentyä yhteysradaksi metroverkolle. Rata ja tie menivät vuodesta 2003 lähtien joidenkin vuosien ajan yhteisväylänä Oulunkylästä Pihlajiston kautta Viikkiin. Nyttemmin raideyhteys valtakunnalliselta rataverkolta metrolle on muuttunut kokonaan toisenlaiseksi aivan muunlaista reittiä ja kiskot Oulunkylästä metron koestusraiteelle on purettu.
 
Elokuussa poistuivat Keravan linjat 5K, 5T, 8 ja 8T. Myös vitonen poistui Keravalta, mutta kulkee yhä Espoossa. Jo kesäkuussa poistuivat lisäksi 5B ja 8L.
 
Koska täällä on osoitettu mielenkiintoa Helsingin sisäisen linjan 79 historaa kohtaan niin kaivoin vanhaan joukkoliikennewikiin tekemäni artikkelin tyngän koneeltani.
Linja 79
Linjan historia
* Kevät.1966
Linjan liikennöinti alkoi reitillä Herttoniemi-Pihlajamäki-Oulunkylä
Liikennöitsijä Helsinki-Maaseulu Liikenne Oy
* Kesä.1966
Linjan reittiä jatkettiin Maunulan ostoskeskuksen luo
* 20.08.1972
Linjan reittiä jatkettiin Pohjois Haagaan
* 27.09.1976
Linjan päätepiste siirtyi Herttoniemen liikenneympyrän läheisyyteen
* 23.11.1981
Linjan päätepysäkki siirtyi Herttoniemen metroaseman linja-autoterminaaliin
* 13.10.1980
Linjan päätepysäkki siirtyi Näyttelijäntieltä Ida Albergin tielle
* 18.04.1983
Linjan päätepysäkki siirtyi Oulunkylään
* 01.06.1987
Linjan päätepysäkki siirtyi Malmille
* 15.12.1987
Linjan reitti siirtyi Talonpojantielle
* 01.06.1990
Linjan reitti muuttui ...-Abraham Wetterintie-Sorvaajankatu-Asentajankatu-Sahaajakatu-Muuntajakatu-...
* 02.01.1997
Linjan reitti muuttui ...-Linnanrakentajantie-Laivalahdenportti-Laivalahdenkaari-Kaivolahdenkatu-Linnanrakentajantie-Abraham Wetterintie-...
* 17.08.1998
Linjan reitti muuttui, ei enään Herttoniemenrannan kautta

Rinnakkais sekä apulinjat ja niiden linjahistoria

Apulinja 79A
* 03.09.1995
Linjan liikennöinti alkoi reitillä Siilitie-Latokartano Siilitie-Viikintie-Talonpojantie-(Päätepysäkki Ylioppilaskylä)-Pihlajamäentie-Viikintie-Siilitie
* 29.08.1999
Linja lakkautettiin
* Syksy.2004
Linjan liikennöinti alkoi reitillä Latokartano-Siilitie (Vain tässä suunnassa)
* 03.01.2005
Linjaa liikenöitiin myös suunnassa Siilitie-Latokartano
* 05.06.2005
Linja lakkautettiin

Apulinja 79V
* 20.08.1972
Linjan liikennöinti alkoi reitillä Herttoniemi-Suursuo-Pitäjänmäen teollisuus alue
Liikennöitsijä Helsinki-Maaseutu Liikenne Oy
* 27.09.1976
Linjan päätepiste siirtyi Herttoniemen liikenneympyrän läheisyyteen
* 21.11.1977
Linjan päätepysäkki siirtyi Takkakujan kääntöpaikalle ja linja alkoi kulkea molempiin suuntiin Pitäjänmäentietä
* 23.11.1981
Linjan päätepysäkki siirtyi Herttoniemen metroaseman linja-autoterminaaliin
* 18.08.1994
Pukinmäen eritasolittymä otettiin käyttöön
* 11.08.2002
Linjan retti muuttui ...-Eliel Saarisentie-...(Etelä Haagan läpi)
* 15.08.2003
Linja lakkautettiin
Lähteet

* HRO:n vuosikertomukset 1920-1944
* HKL:n Vuosikertomukset 1945-1993
* Raitio -lehdet
* HKL:n vanhat aikataulut ja linjakartat
 
Kukaan ei ole tainnut mainita Nikkilän vanhoja linjoja

760 Helsinki–Nikkilä (nyk. 785)
761 Helsinki–Nikkilä–Paippinen
762 Helsinki–Nikkilä–Paippinen–Järvenpää (nyk. 786)
763 Helsinki–Nikkilä–Pornainen (nyk. 787)
764 Helsinki–Nikkilä–Pornainen–Halkia (nyk. 787A)
766 Helsinki–Nikkilä–Pornainen–Askola
773 Helsinki–Hinthaara–Pornainen
774 Helsinki–Hinthaara–Halkia
776 Helsinki–Hinthaara–Porvoo (nyk. 788)
780 Helsinki–Hindsby–Gesterby
781 Helsinki–Gesterby
782 Helsinki–Stufas–Gesterby

Lisäksi Nikkilän kautta Mäntsälään ajoi 765, mutta numero on edelleen käytössä yhdellä vuoroparilla Hki-moottoritie-Järvenpää-Mäntsälä.
 
Mahtaakohan kellään olla kuvaotosta edesmenneen seutulinjan 128 Nöykkiön taannoisesta päätepysäkistä? Alue on nykyään täysin muuttunut ja olisi jännä nähdä miltä se aikanaan näytti.
Entä osaako osaako kukaan kertoa kumpi entisistä Tuomarilan linjoista, s154 ja s270,on vanhempi?
 
Mahtaakohan kellään olla kuvaotosta edesmenneen seutulinjan 128 Nöykkiön taannoisesta päätepysäkistä? Alue on nykyään täysin muuttunut ja olisi jännä nähdä miltä se aikanaan näytti.
Entä osaako osaako kukaan kertoa kumpi entisistä Tuomarilan linjoista, s154 ja s270,on vanhempi?

Vanhaa 128 kääntöpaikkaa on käsitelty tässä jo aijemmin. Sijaitsi Viimeiseksi Kirkkoharju - Laidunrinne risteyksessä, kuvat löytää karttahaku.
 
Vanhaa 128 kääntöpaikkaa on käsitelty tässä jo aijemmin. Sijaitsi Viimeiseksi Kirkkoharju - Laidunrinne risteyksessä, kuvat löytää karttahaku.

Kyllä vain mutta kysyinkin viestissäni nimenomaan jos jolla kulla löytyisi kuvaa tai kuvalinkkiä josta näkee millainen paikka on aikanaan ollut ennen kuin se kaavoitettiin ja myllättiin uuteen uskoon. Kuukle mapsista tosiaan näkee paikan muttei valitettavasti sitä miltä se on 90-luvulla näyttänyt.
 
Lähijunista poistui linjatunnus X viime kesäaikatauluun siirtymisen yhteydessä, en tiedä palaako se takaisin?

Bussilinja 219 (Leppävaara-Järvenperä) ei liikennöi nyt kesäaikataulun voimassaoloaikana, toivottavasti palaa talviaikatauluun siirryttäessä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös