Korkealattiabussit

Liittynyt
2 Toukokuu 2007
Viestit
2,402
Korkealattiabusseja on HSL-alueella enää käsittääkseni Åbergin Flyer nro. 2 ja Nobinan kaksi 8700:aa. Missähän noita parhaiten voisi bongata? Salliiko HSL enää uusia korkealattiabusseja?
 
Korkealattiabusseja on HSL-alueella enää käsittääkseni Åbergin Flyer nro. 2 ja Nobinan kaksi 8700:aa. Missähän noita parhaiten voisi bongata? Salliiko HSL enää uusia korkealattiabusseja?

Eikö Nobinan korkeat pitäisi e85:lla olla. Åbergin kakkonen on ymmärtääkseni joku varavaravara-auto tms... Åbergilainen voi itse vastata.
 
Eikö Nobinan korkeat pitäisi e85:lla olla. Åbergin kakkonen on ymmärtääkseni joku varavaravara-auto tms... Åbergilainen voi itse vastata.

#2 on ihan vakio-autona 105:sella e-lähdöissä joka arkipäivä.

KAM: 06:26, 07:36, 16:28
MAN: 05:26, 06:58, 08:18, 15:48
 
bussifriikki sanoi:
Salliiko HSL enää uusia korkealattiabusseja?

Paikallisliikennesivut sanoi:
Uusien korkealattiabussien hankkiminen HSL-liikenteeseen ei ole enää sallitua kuin Nuuksion linjoille.
Nykyään HSL ei salli korkeita, kun e85:lle, mutta salliiko HSL jatkossa esim. Kirkkonummen tulevaan liikenteeseen korkeita autoja, kun korkean matkustusmukavuus on ihan eri maata matalaan verrattuna ja Kirkkonummen liikenne tulee olemaan aika "kaukoliikenne" tyylistä :)
Pystyykö Åberg ja Nobina(tai muut joilla korkeita on muussa, kuin HSL-liikenteessä) käytännössä tarjoamaan nykyisiä korkeita enää minnekään muualle kuin e85:lle?
 
Viimeksi muokattu:
mutta salliiko HSL jatkossa esim. Kirkkonummen tulevaan liikenteeseen korkeita autoja, kun korkean matkustusmukavuus on ihan eri maata matalaan verrattuna ja Kirkkonummen liikenne tulee olemaan aika "kaukoliikenne" tyylistä :)

Ainakin Keravan seutulinjoille olisi saanut tarjota osan autoista "maaseutulinja-autoina", eli korkealattiaisina. En tosin tiedä mille linjoille tai mihin vuoroihin nuo oli Keravan seutulinjoilla ajateltu. Mutta joka tapauksessa, uskoisin HSL:n sallivan korkealattiaisia autoja myös Kirkkonummen liikenteen tarjouksiin, matalien ohella.

Jos otettaisiin mallia Tukholman seudulta, voisi Kirkkonummelle ajaa tällaisilla busseilla. :D
 
salliiko HSL jatkossa esim. Kirkkonummen tulevaan liikenteeseen korkeita autoja, kun korkean matkustusmukavuus on ihan eri maata matalaan verrattuna ja Kirkkonummen liikenne tulee olemaan aika "kaukoliikenne" tyylistä :)

Kyllähän matalaan kaupunkibussiinkin saa halutessa mukavat pehmustetut penkit, eikös esimerkiksi Tampereelta löydy paljon matalaa kalustoa joissa istuinmukavuuteen on panostettu (Paunun Volvo 8700LE:t tulee ainakin mieleen) Nythän Veoliakin alkoi pitkästä aikaa panostamaan mukaviin penkkeihin Helsingin linjojen 55, 63, 68, 69 ja 71 uusissa sopimuksissa. Mun mielestä joillekin pitkille linjoille joilla matka-aika on tunnin luokkaa tai yli, pitäisi kalustoon vaatia kunnon pehmeät penkit. Tällaisia linjoja on esimerkiksi pitkät seutulinjat 345, 633, 731 ja 738. Helsinki-Kirkkonummi liikenteeseen kunnon pehmeät penkit pitäisi ehdottomasti vaatia kun linjat kilpailutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän matalaan kaupunkibussiinkin saa halutessa mukavat pehmustetut penkit.

Saa joo, mutta istuinmukavuus on eri asia kun matkustusmukavuus. Korkeassa lattian alapuoliset rakenteet syövät melua, lattia kun ei viistä tietä ja rakenne on erilainen muutenkin kuin matalassa, kyyti on tasaisempaa. Näkisin hyvinkin esim. nykyisiä pohjolan omniexpressejä (yms.) jatkossa kirkkonummen suunnan liikenteessä, mikäli korkeita sallitaan :) Kirkkonummen sisäiseen liikenteeseen sitten toki matalia.
 
Saa joo, mutta istuinmukavuus on eri asia kun matkustusmukavuus. Korkeassa lattian alapuoliset rakenteet syövät melua, lattia kun ei viistä tietä ja rakenne on erilainen muutenkin kuin matalassa, kyyti on tasaisempaa. Näkisin hyvinkin esim. nykyisiä pohjolan omniexpressejä (yms.) jatkossa kirkkonummen suunnan liikenteessä, mikäli korkeita sallitaan :) Kirkkonummen sisäiseen liikenteeseen sitten toki matalia.

Itselleni matkustusmukavuus on sama asia kuin istuinmukavuus, käytän melko usein linjaa v56 Myyrmäestä Mellunmäkeen, ajo-aika on noin tunti, jos kohdalle sattuu pehmeäpenkkinen City L, niin matka sujuu ihan mukavasti, itse en ole kiinnittänyt huomiota meteliin tai kyydin epätasaisuuteen. Crossari kovine muovipenkkeineen taas on yhtä kidutusta noin pitkällä matkalla. Esimerkki erittäin mukavasta penkistä joka soveltuu hyvin pitkille seutulinjoille on vaikkapa Korsisaaren(82) puolimatalan Lahti 402:n penkki. Ajetaanko Kirkkonummen linjoja muuten länsimetron valmistumisen jälkeen edelleen Kamppiin, vai pätkäistäänkö ne Matinkylään?
 
Kirkkonummelainen kaverini kertoi, kuinka siellä jo mammat odottavat matalalattiabusseja "vanhojen hankalien romujen tilalle".

Istuinmukavuus on kyllä kaikilla yli 15 minuutin matkoilla tärkeä. Huonolla penkillä alkaa matka aika pian tympäistä. Matkustan Jokerilla usein melkein päästä päähän, eikä matka tunnu ikävältä, kun on melko tukevat penkit. Kun Jokerin kalusto vaihtuu, taitaa käyttö osaltani loppua. En ala kolmea varttia keikkumaan Scalan penkissä.
 
Takaisin
Ylös