Kuljettajien toiminta

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,129
Palautetta ei tahdo jaksaa antaa, mutta nyt meni hermo ja tämä viesti lähti HSL:lle. Tuosta kauas jalkakäytävästä jättämisestä olen ennenkin marissut täällä foorumilla ja viikon sisällä 58:n kuski on tehnyt tuon kahdesti tuossa kohtaa. Kohdat 2 ja 3 ovat tietysti ihan arkipäivää, mutta ei silti pitäisi olla ja tässä yhteydessä tekee nyt mieli narista niistäkin, kun menee "samaan hintaan".

---

Matkustin bussilla 58 Munkkiniemen aukion pysäkiltä 1400 Pasilan asemalle. Bussi saapui ajallaan Munkkiniemen aukion pysäkille n. klo 17.40.

1) Kuljettaja jätti bussin noin 1,5 metrin päähän jalkakäytävän reunasta. Näin on käynyt samalla pysäkillä ja samalla linjalla ennenkin, muttei toki joka kerta. Pysäkillä ei rakenteellisesti mikään pakota tällaiseen ratkaisuun, sillä suuri osa kuljettajista ajaa jalkakäytävän reunaan.

2) Lähtiessään pysäkiltä 1380 Tukholmankatu kuljettaja ajoi huolimattomasti siten, että oikea etupyörä nousi jalkakäytävän reunakiven päälle ja koko auto horjahti.

3) Saapuessaan pysäkille 2076 Reijolankatu kuljettaja jarrutti niin äkillisesti, että istuessani meinasin lyödä pääni edessä olevan penkin selkänojaan.

4) Pasilan aseman pysäkille 2100 saavuttiin noin 4 min etuajassa. Edellä oli linjan 22 bussi ja sen edessä henkilöautoja. Sen vuoksi bussi jäi kohtuullisen kauas pysäkkiä osoittavasta merkistä. Kun pysäkillä odottanut naismatkustaja juoksi kohti kaukana pysäkkimerkin takana olevan bussin avointa etuovea, sulki kuljettaja oven käytännössä suoraan matkustajan nenän edestä. Tässä vaiheessa jonon ensimmäisenä olleet henkilöautot olivat liikennevalojen vaihduttua vihreiksi poistuneet ja linjan 22 auto lähti liikkeelle. Kun valot kuitenkin uudelleen vaihtuivat punaisiksi, jäi linjan 22 auto valoihin seisomaan ja perässä ollut linjan 58 auto jäi sen taakse, pysähtyen nyt juuri pysäkkimerkin ja -katoksen kohdalle. Vaikka bussi seisoi tässä kohtaa, ei kuljettaja enää avannut ovia.

Pyydän vastausta teiltä kohtien 1 ja 4 osalta ja haluan tietää, mihin toimenpiteisiin HSL liikenteen tilaajana on ryhtynyt, jotta kohdissa 1 ja 4 kuvattu toiminta ei toistu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Palautetta ei tahdo jaksaa antaa, mutta nyt meni hermo ja tämä viesti lähti HSL:lle.

Sulle käy tuuri jos saat tuohon HSL:ltä vastausta. Veikkaan että tulee vain copy&paste tyylinen Pohjolan Liikenteeltä. Itse olen myös pyytänyt oikein HSL:ltä vastausta, mutta aina on tullut liikennöitsijältä..
 
Pyydän vastausta teiltä kohtien 1 ja 4 osalta ja haluan tietää, mihin toimenpiteisiin HSL liikenteen tilaajana on ryhtynyt, jotta kohdissa 1 ja 4 kuvattu toiminta ei toistu.
"Pahoittelemme kovin tapahtunutta ja ryhdymme välittömästi toteuttamaan suunnitelmia ja toimenpiteitä bussilinjan 58 muuttamiseksi raitiolinjaksi."

Tosiasiassa, mitäpä se tilaaja voi tehdä muutakuin pahoitella asiaa, laittaa selvityspyynnön liikennöitsijälle ja kovistella hieman. Mitä muuta toivoisit? Ko. kuljettajalle rangaistus tai "kenkää"?

Hyväksy nyt se, ettei bussiliikenne ole raideliikennettä.

Kuljettajana tietysti pahoittelen kollegani toimintaa ja varsinkin Pasilan asemalla, ruuhka-aikaan, pitää olla todella valppaana.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:02 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:49 ----------

Itse olen myös pyytänyt oikein HSL:ltä vastausta, mutta aina on tullut liikennöitsijältä..
Miten tilaaja-HSL voisi selvittää tapahtunutta muutakuin kysymällä asiaa liikennöitsijältä? Ja koska se on HSL-bussiliikennettä, liikennöitsijältä saatu vastine tapahtuneeseen, on HSL-liikenteen vastaus.
 
Viimeksi muokattu:
Hyväksy nyt se, ettei bussiliikenne ole raideliikennettä.
Minusta tuossa reklamaatiossa on vähän sellaista, joka poistuisi sillä, että sama kuljettaja ajaisi ratikkaa. Kyse on kuljettajan tavasta tehdä työtään, eikä se ole kiinni ajettavasta vehkeestä.

Välillisesti tietenkin voi sanoa, että ratikka parantaisi tilanteen. Jos 12 hengen kurssille pyrkii yli 400 ratikkakuskiksi haluavaa, 339-DF:n kuvaamalla asenteella ja työhalulla varustettuja ei tarvi ottaa kurssille ja töihin. On sitten toisen keskustelun paikka, miksi tilanne on näin. Johtuuko asiantila siitä, että ratikka on ratikka eikä bussi vai jostain muusta? Onko tässäkin raidekerroin: paitsi että ratikalla matkustetaan mieluummin kuin bussilla, ratikalla myös ajetaan mieluummin kuin bussilla? Vai onko HKL-raitioliikenne ylivoimainen työnantaja ja bussifirmat kehnoja niin, ettei haluta firmoihin töihin, vaikka itse työ olisi muuten kelvollista?

Oma kokemukseni on, että bussikuljettajissa on paljon vaihtelua, mutta en muista näin pahan päivän kokenutta bussinkuljettajaa itse tavanneeni. Ja keskimäärin minusta juurikin 58:n palvelu on ollut parhaasta päästä.

Antero
 
Hieman pohdintaa bussien toiminnasta Pasilan aseman pysäkillä, joka voi olla varsinkin ruuhka-aikaan aika haastava:

Kun tulen jo täynnä busseja olevalle pysäkille, jään suosiolla odottamaan pysäkkialuetta edeltävän suojatien taakse. Luen ja ennakoin risteyksen liikennevalojen vaihetta ja näen, koska pysäkkialue on tyhjentymässä seuraavan vihreän valon aikana. Sitten ajan pysäkille aivan siihen palvelualueen etureunaan saakka, mutta kuitenkin niin, etten vaikeuta oikealle kääntyviä. Sitten jos en voi jäädä ko. suojatien taakse odottamaan ja joudun ajamaan siihen pysäkkialuetta edeltävään kaarteeseen, mutta kuitenkin jään selvästi kauas itse alueesta, pyydän ystävällisesti matkustajia odottamaan pienen hetken, että päästään pysäkille. En pidä siitä, että ovet pitäisi avata siellä kaukana, sillä se aiheuttaa juoksureaktion pysäkkikatoksen alla odottelevissa asiakkaissa. Toisaalta, jos siinä seistessäni etuoveeni tullaan koputtamaan näytän heille ystävällisesti käsimerkillä, että menevät pysäkkikatoksen luo, ajan sinne kyllä tuota pikaa. Teen heidät varmoiksi ja luottavaisiksi siihen, etten jätä heitä kyydistä. Jos joudun avaamaan ovet jo aikaisemmin, eli vastoin edellisestä toimintaperiaatettani, varaudun kyllä siihen, että pysähdyn uudelleen. Toisin sanoen varmistan sen, ettei kukaan sillä hetkellä pysäkkialueella kuljettamaani bussilinjaan pyrkivä jää kyydistä. Toki rajallisissa määrin ja ovet suljetaan ja lähtöpäätös tehdään myös varsin ripeästi; yleensä pyrin ajoittamaan sen läheisen risteyksen lähestyvään vihreän valon vaiheeseen, jolloin pääsen jatkamaan matkaa varsin kivuttomasti. Mutta, en minäkään avaa enää ovia, jos joudun jäämään noihin liikennevaloihin ja olen jo selvästi ohi pysäkkialueen. Siinä jos avaisi, niin juoksijoita kyllä riittäisi. Toiminnan ko. pysäkillä pitää olla "huomaavaista ja kohteliasta, mutta päättäväistä", jotta varsinkin 58/58B ja 59 kaltaiset runkolinjamaiset bussilinjat pidetään ruuhka-aikaankin mukana suunnitellussa vuorovälissä ja tuotantotavoitteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Hyväksy nyt se, ettei bussiliikenne ole raideliikennettä.

Mitä sä ajat Vristo takaa tällä? En ymmärrä ollenkaan. Et kai sitä, että on ihan jees jättää bussi puolentoista metrin päähän jalkakäytävän reunasta niin, että matkustajien pitää kävellä ajoradalla useampi askel ennen bussiin kipuamista? Et kai sitä, että on ihan jees jättää matkustajat kyydistä pysäkin ulkopuolella (no se on mun mielestä tuossa tapauksessa ihan ok sinänsä) ja sitten ajaa siihen pysäkin kohdalle ja pitää ovet kiinni? Olen hämmentynyt. Minusta tuossa meni pieleen monta sellaista asiaa joiden ei olisi pitänyt mennä.

Ensinnäkin pysäkille pysähdytään jalkakäytävän viereen. Ehkä jossain on niin huonosti suunniteltuja pysäkkejä, ettei se onnistu, mutta MPT 1400 ei ole sellainen kun kunnollinen pysähtyminen kerran onnistuu suurimmalta osalta. Tuo oli muuten viikon sisällä jo toinen kerta tuossa kohtaa.

Ja toiseksi, sellainen matkustajien pompottaminen, että ensin juoksutetaan kauas pysäkistä, sitten suljetaan ovet nenän edestä ja sitten punaisten valojen vuoksi seistään pysäkillä, ei ole millään tavalla hyväksyttävää. Ihan sama, puhutaanko vihreästä rautapyöräisestä vai sinisestä kumipyöräisestä. Tiedän, että HKL saa palautetta siitä, että vaunu seisoo mutta ei ota kyytiin. Se palaute tulee kuitenkin yleensä tilanteessa jossa vaunu ei enää ole pysäkillä vaan liikennevaloissa. Nyt oli just päinvastoin.

Sehän on ihan arkipäivää, että dösäkuskit ajaa kanttareiden päältä ja kaasuttelee ja jarruttelee kuin räikköset. Ei sellaisesta jaksa palautetta antaa (vaikka pitäisi) ja nyt nuo ovat vaan kaupanpäällisinä tuossa. Mä olen oppinut hyväksymään nämä kanttareiden päältä ajamiset ja räikköstelyt osana helsinkiläistä bussiliikennettä ja osaltani hyväksyn ne siinä vaiheessa kun teen sen valinnan, että astun bussiin. Mutta sitä en hyväksy, että se bussi jätetään ties minne – keskelle katua tai pysäkin ulkopuolelle niin, ettei sitten kuitenkaan enää oteta pysäkiltä kyytiin.

Miten tilaaja-HSL voisi selvittää tapahtunutta muutakuin kysymällä asiaa liikennöitsijältä? Ja koska se on HSL-bussiliikennettä, liikennöitsijältä saatu vastine tapahtuneeseen, on HSL-liikenteen vastaus.

Mä olen sillä tavalla naiivi, että kuvittelen, että jos riittävän moni alkaa antaa HSL:lle (joka tilaajana on vastuussa bussiliikenteestä ja jonka kanssa minulla matkustajana on sopimus, ei minkään yksittäisen bussifirman kanssa, jonka nimeä en välttämättä edes tiedä ja josta minun ei tarvitsekaan tietää mitään) samantyyppistä palautetta, niin HSL vaalii mainettaan ja liikenteensä imagoa iskemällä nyrkin pöytään ja käskemällä sopimusliikennöitsijöitään toimimaan kunnolla.

Niin että mitä mä odotan HSL:ltä? Sitä, että ne olisivat PL:ään yhteydessä, yksilöisivät tapahtuneen ja kehottaisivat huomauttamaan kuljettajalle, että tämä on toiminut väärin. Tietääpähän ainakin, ettei voi toimia ihan miten tykkää.

Mutta, en minäkään avaa enää ovia, jos joudun jäämään noihin liikennevaloihin ja olen jo selvästi ohi pysäkkialueen.

Juuri tässä on se villakoiran ydin. Tämä kuljettaja kun jäi valojen vaihtumisen jälkeen edelleen sen 22-bussin taakse. 22 ei ollut enää pysäkillä. Mutta koska 58 oli sen takana, niin 58 oli juurikin pysäkin kohdalla, vaikka kuskin näkemys kai oli toinen. Mun mielestä olisi ollut lähes OK sulkea ne ovet tuon matkustajan nenän edestä ja siirtää auto pysäkille ihan sujuvuuden nimissä, mutta kyllä siinä pysäkillä sitten olisi pitänyt avata ovet uudelleen, kun kerran suoraan pysäkkikatoksen luona seistiin ja tuossa on vielä pitkä valokierto.
 
Hyvä nimimerkki "339-DF"!

En tietenkään pidä kollegani toimintaa oikeanlaisena. Mutta en voi vastata hänen puolestaankaan. Itse en toimi noin, lue omaa viestiäsi edeltävä viestini, niin ymmärrät hieman omaa ajatustani työssä ollessani.

Minua vaan hieman ärsyttää se, että sinä pyrit tuon tuostakin viestissäsi vähättelemään muita joukkoliikennemuotoja kuin raitioliikennettä. Tätä pyydän heti anteeksi, jos olen väärässä. Mutta, olen kiinnittänyt huomiota tähän useasti ja esimerkiksi muistan tämän viestiketjun aloitusviestisi kaltaisen viestin lähimenneisyydestä. Siinä kritisointisi kohdat olivat myöskin tuo Munkkiniemen aukion pysäkki sekä Tukholmankadun pysäkki. Silloinkin minä yritin selvittää asiaa ja pahoitella saamaasi huonoa palvelua.

Minua vaan harmittaa, että ne kerrat kun sinä, hyvä "339-DF", matkustat HSL-bussiliikenteellä, saat niistä vain huonoja kokemuksia; kritisoitavaa ja valituksen aiheita. Kunpa edes kerran sinullekin osuisi miellyttävä bussimatkakokemus.

Toisaalta minua harmittaa myös se, että vaikka kuinka yrittää itse toimia oikein ja liikenteen laatua parantavasti sekä luoda mielikuvaa "HSL-brändistä", kaikki ponnistelut tuntuvat valuvan hukkaan kun lukee palautetta tämän kaltaisesta toiminnasta. On kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi. Tässä on myös yksi syy, miksi en enää halua kouluttajaksi tai esimieheksi. Turhauttavaa, kun tulosta parempaan suuntaan ei näy.
 
Viimeksi muokattu:
Minua vaan hieman ärsyttää se, että sinä pyrit tuon tuostakin viestissäsi vähättelemään muita joukkoliikennemuotoja kuin raitioliikennettä. Tätä pyydän heti anteeksi, jos olen väärässä.

Joo, mä arvelinkin että kyse on tästä. Että kun en tykkää busseista niin nillitän turhasta. Ei se nyt kuitenkaan ihan niin ole.

Ennen tänäistä menopaluuta 58:lla menin bussilla viimeksi eilen (14) ja vaikka se oli aivan täynnä, niin täynnä, että kuljettaja jopa kuulutti ja pyysi tiivistämään käytävällä (eka kerta kun tuollaista kuulen, positiivista) niin ihan perusmatka se oli. Olisiko pitänyt raportoida täällä, että DF kulki bussilla ja kaikki meni ihan hyvin? :)

Toki olen sitä mieltä, että matkustusmukavuus ratikassa on parempi, ja niin taitaa olla suurin piirtein koko Helsinki, mutta siitä huolimatta olen alkanut käyttää busseja yhä enemmän. Linjat ovat aika rajoitettuja – menen Pasilaan 58:lla, joka nykyään kulkee kaikkina aikoina ja aina aika tiheästi, sekä sitten 14/18/39:lla, jonka palvelu on oikein hyvää (bussiksi, heh heh). Niin, ja käytän silloin tällöin myös bussia 53. Viimeksi kuljin sillä viime lauantaina. Edelleen se on mielestäni aivan turha, mutta miksei Linjoilta voisi tulla sillä Munkkaan, kun nyt virkamiehistö suuressa viisaudessaan on sen meille antanut ja kun siellä saa välillä ihan privaattikyytiäkin.

Eli joo, olet oikeassa siinä, että tykkään ratikoista. Mutta väärässä olet siitä, että ryhtyisin antamaan aiheetonta palautetta.

Ja joo, olen aiemminkin marissut tuosta MPT:n pysäkistä ja siitä, että kuskit ei viitsi ajaa jalkakäytävän reunaan. Ja marisen niin kauan, että palvelu muuttuu sellaiseksi kuin sen kohtuudella voi olettaa olevan. Yhtä mieltä olemme siitä, että kuskin pitäisi ajaa siihen jalkakäytävän reunaan, eikö?

Mitä muuten tarkoitat sillä, että vähättelen "muita" kuin ratikoita? Sen myönnän ihan auliisti, että busseista puhun kriittiseen sävyyn. Lasketaan kuitenkin pois se penkin yli kulkeva tukitanko, josta postasin kuvan muutama päivä sitten. Se oli kyllä ihan puhdas kysymys eikä mitään piruilua. Voit olla varma, että jos olisin löytänyt ratikasta vastaavan, niin olisin ihmetellyt sitä ihan yhtä lailla.

Mutta entäs metro ja junat? Okei, mun mielestä on hölmöä jatkaa metroa Espooseen ja vielä typerämpää yrittää automatisoida se, mutta kyllä tuo meidän nykyinen tunnelijuna palvelee tarkoitustaan ihan hyvin. Tulee tiheästi ja menee perille nopeasti. Ei siinä ole mitään valittamista. Se, lähteekö se väliasemilta aikataulussa vai ei, on aivan sivuseikka. Ei kukaan katso Stockan huiviosastolla metron aikataulua ja lähde sitten tepsuttamaan sen mukaan asemalle :)

Lähijunalla tulee mentyä harvoin. Viimeksi menin muistaakseni toissa sunnuntaina. Se tuli ajallaan ja saapui ajallaan ja oli liian täysi eli liian suosittu. :)

Minua vaan harmittaa, että ne kerrat kun sinä, hyvä "339-DF", matkustat HSL-bussiliikenteellä, saat niistä vain huonoja kokemuksia; kritisoitavaa ja valituksen aiheita. Kunpa edes kerran sinullekin osuisi miellyttävä bussimatkakokemus.

Ei se ole noin. Mutta kun mä olen vaan tällainen tavallinen suomalainen, joka jupisee silloin kun joku asia on pielessä mutta on hlijaa silloin kun kaikki on kunnossa. :) Jos jaksaisin, voisin pitää vaikka pari kuukautta tukkimiehen kirjanpitoa bussimatkoista ja sitten laskea erikseen ne, joista on huonoja kokemuksia. Kyllä enemmistö matkoista on ihan tavallisia. Sellaisia, jotka eivät ole mainitsemisen arvoisia.
 
Okei, asiallinen selvitys perusteluineen. Uskon vilpittömyyteesi. Ei mitään lisättävää tai vastakysymystä enää. :)

Mä jatkan osaltani "ikuista taistelua" laadukkaamman bussiliikenteen puolesta, osana HSL-liikennettä.

Kerrohan sitten, mitä palautteesi vastattiin.
 
Mä jatkan osaltani "ikuista taistelua" laadukkaamman bussiliikenteen puolesta, osana HSL-liikennettä.

Tämä on mukavaa että joku sentää jaksaa jatkaa taistelua, vaikkakin menee varmasti kymmenen ellei kymmeniä vuosia että bussiliikenne on sellaista mitä sen pitäisi olla, siis juurikin kuljettajien asenne sekä kaluston kunto. Olen myös oppinut huomaamaan minkä liikennöitsijän milläkin varikolla (eli mille linjoille sitten osuu) on ne kamalimmat kuskit. Ja ennenkun Chauffer tulee tänne valittamaan, niin sanon että niitä kamalia kuljettajia on tasapuolisesti jokaisella liikennöitsijälle, ei vain HelBillä. Juttelin vastikään yhden 74N:n Tattarisuon kuljettajan kanssa, joka oli tullut vuodenvaihteessa juurikin HelBiltä Veolialle, todella asiallinen kaveri ja ajotyyli oli mitä parhain vaikka sää oli todella kamala ja Arabian kurakadut kamalassa kunnossa..

Mun mielestä on hyvä että laitetaan HSL:lle/liikennöitsijälle palautetta. Itse jossain vaiheessa pistin useastikkin, esim. väliaikapysäkkien ohittelusta ja mitä tapahtui: kuljettajat alkoivat noudattaa väliaikoja eikä ole tarvinnut enään laittaa palautetta aiheesta (linjat 54, 512K, 519(A) ja 520). Samalla tavalla itse en jaksa ajotyylistä laittaa, koska ei se kuljettaja ajotapaansa muuta vaikka esimies siitä huomauttaisi. Ehkä nyt jos on ollut aivan kamala kuljettaja, joka oikonu liikenneympyrän päältä (74N kun käännytään Vanhalta Tapanilantieltä Kotinummentielle), ajaa todella nopeasti (74N pysäkiltä 3429 - Rautatientorille 16minuutissa joka ei pitäisi olla mahdollista..), ajaa tarkoituksella kauas pysäkiltä ilman mitään syytä jne... Harvemmin onneksi tulee enään käytettyä muita linjoja kuin 76A/B, josta ei ole mitään valitettavaa, asiansa osaavat kuskit siellä.

vristo on kyllä hyvä esimerkki siitä, minkälainen bussinkuljettajan pitäisi olla.
 
Palautetta ei tahdo jaksaa antaa, mutta nyt meni hermo ja tämä viesti lähti HSL:lle. Tuosta kauas jalkakäytävästä jättämisestä olen ennenkin marissut täällä foorumilla ja viikon sisällä 58:n kuski on tehnyt tuon kahdesti tuossa kohtaa. Kohdat 2 ja 3 ovat tietysti ihan arkipäivää, mutta ei silti pitäisi olla ja tässä yhteydessä tekee nyt mieli narista niistäkin, kun menee "samaan hintaan".

---

Matkustin bussilla 58 Munkkiniemen aukion pysäkiltä 1400 Pasilan asemalle. Bussi saapui ajallaan Munkkiniemen aukion pysäkille n. klo 17.40.

1) Kuljettaja jätti bussin noin 1,5 metrin päähän jalkakäytävän reunasta. Näin on käynyt samalla pysäkillä ja samalla linjalla ennenkin, muttei toki joka kerta. Pysäkillä ei rakenteellisesti mikään pakota tällaiseen ratkaisuun, sillä suuri osa kuljettajista ajaa jalkakäytävän reunaan.
Tässä pysäkissä ei ole muuta kuin vikaa. Mikäli viimeinen auto on pysäköity liian lähelle pihaan menevää väylää ja pysäkillä on matkustajia niin telibussilla on vaikea kääntää siten että oltaisiin juuri kanttikiven reunassa. Ensinnäkin siksi että jalkakäytävä on kohdalla todella kapea. Pysäkiltä poistuttaessa on huomioitava myös jalkakäytävällä kulkevat ihmiset koska takaylitys pyyhkii sen melkein 2 metriä pysäkin ja jalkakäytävän puolella. 2 akselisella autolla pysäkki on hieman helpompi.
2) Lähtiessään pysäkiltä 1380 Tukholmankatu kuljettaja ajoi huolimattomasti siten, että oikea etupyörä nousi jalkakäytävän reunakiven päälle ja koko auto horjahti.
Tällä pysäkillä lähdettäessä telibussilla on kuljettajan väistettävä myös vasemman kaistan autoilijoita, keula kun melkein väkisin menee vasemman kaistan kautta. Voisi kuvitella että tässä on ollut tilanteena se ettei ole saanut kierrätettyä keulaa riittävän kaukaa jotta takarengas tulisi myös pysäkiltä pois. Yleensä tällä pysäkillä on oikea takarengas se joka saattaa edellä mainituista syistä nousta kantille.

3) Saapuessaan pysäkille 2076 Reijolankatu kuljettaja jarrutti niin äkillisesti, että istuessani meinasin lyödä pääni edessä olevan penkin selkänojaan.
Jos kyytiin pyrkivä matkustaja näyttää pysäytysmerkkiä myöhässä niin näin saattaa käydä. Tai jos joku on huomannut liian myöhään oman pysäkkinsä ja painanut stoppi nappulaa.


4) Pasilan aseman pysäkille 2100 saavuttiin noin 4 min etuajassa. Edellä oli linjan 22 bussi ja sen edessä henkilöautoja. Sen vuoksi bussi jäi kohtuullisen kauas pysäkkiä osoittavasta merkistä. Kun pysäkillä odottanut naismatkustaja juoksi kohti kaukana pysäkkimerkin takana olevan bussin avointa etuovea, sulki kuljettaja oven käytännössä suoraan matkustajan nenän edestä. Tässä vaiheessa jonon ensimmäisenä olleet henkilöautot olivat liikennevalojen vaihduttua vihreiksi poistuneet ja linjan 22 auto lähti liikkeelle. Kun valot kuitenkin uudelleen vaihtuivat punaisiksi, jäi linjan 22 auto valoihin seisomaan ja perässä ollut linjan 58 auto jäi sen taakse, pysähtyen nyt juuri pysäkkimerkin ja -katoksen kohdalle. Vaikka bussi seisoi tässä kohtaa, ei kuljettaja enää avannut ovia.
Pysäkkialuehan on 12 metriä suuntaansa liikennemerkistä jollei muuta näkyvää merkintää ole ja talvella ei maalaukset kanttikivestä oikein näy. Yleisesti koska pasilan silta on vilkasliikenteinen paikka niin myös muiden autoilijoiden on pystyttävä luottamaan siihen että kun bussissa vilkku on vasemmalle niin se on lähdössä tosiaan pysäkiltä eikä sitten samantien vilkuta itseään pysäkille takas.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - helmikuu 2013

Sulle käy tuuri jos saat tuohon HSL:ltä vastausta.

HSL:ltä tuli vastaus ja pikavauhtia. Lopussa on yksilöidympääkin vastausta. Minusta tämä on ihan hyvä ja rehellinen vastaus. Ja palaute on mennyt edelleen myös liikennöitsijälle. Katsotaan, miten PL reagoi.

---

Hei,
kiitos palautteestanne.

Kuljettajat ovat työsuhteessa liikennöitsijään. HSL:llä ei ole työnjohto-oikeutta kuljettajiin.
Liikennöitsijä voi puuttua kuljettajiensa toimintaan työnjohdollisin toimenpitein ja esimerkiksi palautekeskustelun tai perehdyttämisen avulla pyrkiä korjaamaan virheellistä toimintaa.

Omalta osaltaan HSL pyrkii kehittämään kuljettajien asiakaspalvelua toteuttamalla kuljettajille suunnattuja koulutuspäiviä. Esimerkiksi 2012 näitä päiviä oli 131 ja niihin osallistui 1610 kuljettajaa. Tänä vuonna koulutuspäiviä toteutunee n. 180.

Koulutuspäivien sisältöihin on poimittu esimerkkejä matkustajien palautteista ja palautteenne kohdan 1 mukaisia moitteita tulee varsinkin liikkumisesteisiltä asiakkailta.
Tilanteista joissa matkustaja ei ole päässyt pysäkiltä haluamansa bussin kyytiin tulee paljon palautteita. Näitä palautteita on poimittu esimerkiksi useita ja kaikissa koulutuspäivissä niistä keskustellaan kuljettajien kanssa.

Sitä en pysty takaamaan, etteikö kokemanne toiminta toistuisi, mutta parhaamme yritämme HSL -alueen bussinkuljettajien toimintakulttuurin edelleen kehittämiseksi.

Ystävällisin terveisin
XX (nimi poistettu)
 
Mä en kyllä ymmärrä miksi 58:n pitää pysähtyä Munkkiniemessä koko alueen ahtaimmalla pysäkillä, kun vain n. 100m eteenpäin bussi mahtuisi ajamaan suoraan pysäkille mutkittelematta ja kaartelematta. Lisäksi pysäkki olisi vielä keskeisemmällä paikalla siinä..
 
Yleisesti koska pasilan silta on vilkasliikenteinen paikka niin myös muiden autoilijoiden on pystyttävä luottamaan siihen että kun bussissa vilkku on vasemmalle niin se on lähdössä tosiaan pysäkiltä eikä sitten samantien vilkuta itseään pysäkille takas.

Ei 58 lähde siitä mihinkään pysäkistä vasemmalle vaan jatkaa samaa kaistaa ja kääntyy oikealle.
 
Ei 58 lähde siitä mihinkään pysäkistä vasemmalle vaan jatkaa samaa kaistaa ja kääntyy oikealle.
Pysäkiltä lähdöstä ilmoitetaan muille tienkäyttäjille vasemmalla vilkulla. Myös tuossa Pasilan aseman pysäkillä.
 
Takaisin
Ylös