Kuljettajien toiminta

Evoi välttyä ihmettelemästä miksei mennyt ovesta. Niiden läheisyydessä kun on semmoinen vipu tai nappula josta vääntämällä kuuluu tsuhh ja kas, pääsee ulos rikkomatta mitään.

No ainakaan minun muistaakseni oviviistä tai nappia (ellei ole vanhempi Carrus City L) niin ei voi käyttää sisäpuolelta ellei virtoja ole päällä, oven tosin olisi kääntämällä saanut auki mikäli paineet olisi ollut kateissa, mutta mistäpä sitä 16v Olarilainen olisi voinut tietää, joka tapauksessa virheen tässä on kuljettaja tehnyt kun ei ole tarkistanut bussia, en muista oliko tämmöinen tapaus kun joku oli kuollut jääkylmään bussiin. (alkoholin vaikutuksen alaisena) Matkustaja teki virheen kun rikkoi heti ikkunan, mutta ymmärtäähän sen, ei sitä voi tietää että ovet saa auki "vivusta tai napista" tosin, eka virrat päälle ja sitten, mutta harva osaa. Ahdistus/pelkorefleksi/reaktio on varmasti ollut se että ikkuna oli rikottava. Typerää toimintaa kyllä pistää lasku vielä perään jos kerran on "tyyppi ollut alkoholin vaikutuksen alaisena" eli kuljettaja, silloin hänen piikkiin pitäisi pistää tämmöiset jutut ja kenkää.
 
Mitä virtoja ja oviviiksiä tarvitaan oven hätävapauttimen käyttöön?

Älkää nyt luulko että laskun lähettäminen minusta olisi oikein enkä tietäisi että ihminen voi hätääntyneenä tehdä mitä vaan. Ihmettelen vain että nyt levitellään juttua että ainoa keino päästä pysäköidystä bussista on ikkunan rikkominen. Eikä edes harrastajat tiedä mikä se muu keino olisi ;)
 
Niin no joo, hätävapautin, mutta kuka sitä pimeässä bussissa hätääntyneenä tajuaa? harva.
Kukaan ei sanonut että tarkoitat että laskun lähettäminen oli oikein, ei siis väärinkäsitystä. :)

Eikä edes harrastajat tiedä mikä se muu keino olisi ;)
  • 1. Päävirtakytkin päälle ja ovi auki napista/viiksestä.
  • 2. Päävirtakytkin pois päältä.
  • 3. Poistu bussista ja laita ovi ulkoapäin napista kiinni.
Näin olet säästynyt ikkunan rikkomisilta. :lol:
 
No, kyllä sen hätävapauttimen tajuaa kovasti helpommin kuin tuon kolmen kohdan ohjeesi... Se pimeys on kyllä toki hyvä pointti ja esim Volvo 8900:ssa se hätävapautin on pieni musta nappi mikä on minusta kyllä jo älytöntä. Perinteinen punainen vipstaaki keltaisessa kotelossa sentään on näkyvä.
 
  • 1. Päävirtakytkin päälle ja ovi auki napista/viiksestä.
  • 2. Päävirtakytkin pois päältä.
  • 3. Poistu bussista ja laita ovi ulkoapäin napista kiinni.
Näin olet säästynyt ikkunan rikkomisilta. :lol:

Tuon jos joku satunnainen matkaaja osaa tehdä, niin hattua nostan. Mäkin olen kerran joutunut soittamaan hallin pihasta ajomestarille, että mistähän se päävirtakatkaisin nyt löytyykään.
 
Tuon jos joku satunnainen matkaaja osaa tehdä, niin hattua nostan. Mäkin olen kerran joutunut soittamaan hallin pihasta ajomestarille, että mistähän se päävirtakatkaisin nyt löytyykään.

Kuin myös. Nobinan pommisäffleissä(358-364) päävirtakytkin sijaitsee ulkona maskin takana ja suljettaessa se sulkee myös etuoven perässään. Mun tapauksessa paineet oli toki laskeneet jolloin menin vain ovea kääntämällä sisään ihmettelemään missä se nappi onkaan :p

Itse tapukseen en ota sen kummemmin kantaa, kyseessä on kuitenkin haukilahteista bättrefolkia ja 16v jonne. Tarina voi olla aika rajusti väritetty.
Länsiväylän mukaan äiti on todennut pojan nukkuvan bussissa aina, niin ehkä tämän jälkeen sitten pitää silmänsä auki. 121:n matka kampista haukilahden solmuun kestää kuitenkin vain 10min, ei luulisi olevan ylitsepääsemätöntä ;)
 
Mutta, tältä kaikelta olisi vältytty, jos kuljettaja olisi tarkastanut bussinsa huolellisemmin ennenkuin ajoi varikolle. Ammattilaisella on vastuunsa.
 
"Nuorukainen sai kyydin Haukilahteen, joka on eri suunnassa kuin hänen kotinsa."

Ei tainnut olla.

Näköjään, bussikin oli 122 eikä 121.
En sitten ymmärrä miksi tuo haukilahti tässä erikseen mainitaan, jos on kyydin kerran saanut/halunnut sinne? Vai onko saanut kyydin jonnekin, mutta ei ole uskaltanut sanoa missä haluaa jäädä pois.

Jonkinverran yöbussia ajaneena, en ihmettele muuta kuin kanssamatkustajien toimintaa. Nähdään että joku nukkuu bussissa, ennen bussit ajoivat lenkin takaisin lähtöpisteeseen johon kukaan on tuskin matkalla, mutta ei voida herättää jos nähdään että joku nukkuu :( Joskus olen huutanut matkustamoon jossain sopivassa välissä, että katsovat onko vieressä istuva hereillä.

Ajoin joskus linjaa h95 ja lopetin Keinutielle, katsoin ettei matkustamossa ole ketään, ja laitoin valot yms. kiinni ja laitoin radioon ääntä vähän enemmän ;) Siirryin Mellunmäkeen linjalle h95N ja jossain puolessa välissä matkaa siitä kuljettajan takapuolella olevalta penkiltä ilmaantui nainen kysymään, että missä ollaan. Oli nukahtanut kyyryyn sinne seinän ja penkin väliin. Ja mä sain melkein sydänkohtauksen. Kaikenlisäksi tämä oli ollut matkalla roihuvuoreen, eli ihan vastakkaiseen suuntaan :lol:
Muutenkin öisin ihmiset ovat ihan ulapalla, kerran joku tyyppi istui kaksi kierrosta h05N:n kyydissä ja sitten tuli kysymään, menenkö Haagaan :D
 
En pelkää kummituksia, mutta ajatus pimeän bussin ajamisesta ilman varmaa tietoa siitä, että on yksin, on inhottava.
 
Tänään aamulla istuin linjalla h45 kohti kamppia. Bussiin päästyäni löysin lattialta huivin jonka vein kuljettajalle, kuljettaja huusi heti seuraavalla pysäkillä matkustamoon kenen kaulaliina on pudonnut niin omistaja nouti sen sitten takapenkistä. Päästiin mukavasti töölöntorille kun nainen meni takaovesta ulos mutta ulos asti ei päässyt kun jalka jäi takaoven ja rappusen puristamiseksi, matkustaja meni heti ilmoittamaan asiasta kuljettajalle joka pysäytti bussin risteyksen jälkeen keskelle tietä hätävilkut päällä ja avasi ovet, kuljettaja riensi matkustajan luokse ja kysy onko kaikki kunnossa, kaikki oli kunnossa. Kuljettaja pahoitteli ja kertoi että matkustaja voi ilmoittaa varikolle jos jotain ilmenee jalassa.
 
En pelkää kummituksia, mutta ajatus pimeän bussin ajamisesta ilman varmaa tietoa siitä, että on yksin, on inhottava.

Enemmän kuitenkin säikähdin ajaessani pimeää bussia varmana siitä, ettei kyydissä ole enää ketään, mutta siellä olikin vielä yksi.
 
Tänään näin kaksi täysin ääriesimerkkiä kuljettajien toiminnasta.

Toinen oli linjalla h70V (auto HelB 4.) Kuljettaja tervehti matkustajia, ajoi rauhallisesti (jarrutuksetkin pehmeitä!) ja oli muutenkin hyväntuulinen. Jätti hyvän mielen :)

Toinen oli linjalla 650 (auto #179.) Kuljettaja näki juoksijan ja avasi ovet ottaakseen hänet kyytiin. Kuitenkin ovien vielä ollessa auki, hän kaasutti pois pysäkiltä ja juoksija jäi laiturille. Hän ajoi taaimmainen etuovi auki ainakin Rautatientorin liikennevaloihin asti. :(
 
Takaisin
Ylös