Kuljettajien toiminta

Nobinan Virolainen kuski tapellut Viiskulmassa kesken linjasivun linjalla 30 Eiraan, tiktokissa materiaali käyttäjällä @abbzai.
 
Nobinan Virolainen kuski tapellut Viiskulmassa kesken linjasivun linjalla 30 Eiraan, tiktokissa materiaali käyttäjällä @abbzai.
Kun muistaa, että miten kävi bussinkuljettajalle jokunen vuosi sitten Elielinaukiolla, niin on syytä muistuttaa, että ei koskaan pitäisi provosoitua, ja ennen kaikkea, poistua ohjaamosta. Voi käydä ihan mitä hyvänsä!
 
Tai antamalla sitä vapaa-aikaa.

Ihan järjetöntä, että yksi kuski näkyy linjalla aamusta iltaan. Tekevät 12-tuntisia päiviä. Palkaton tai palkallinen taukoilu mukana kolme tuntia.

Ei mitään vapaa-aikaa.
Ystäville, perheille ja lapsille saat sanoa heipat.
Jos edes perhettä viitsii perustaa.
Koiria et voi hankkia, kun et ole koskaan kotosalla.
Huonot asiakkaat, jotka vinoilevat, kun ei saanutkaan ilmaista matkaa Matti kukkarossa.
Ei kunnollisia mahdollisuuksia päästä vessaan, silloin kun hädässä tai syömään, silloin kun nälättää.
Liian tiukat ajoajat, et ehdi edes levätä päätepysäkillä kunnolla.
Jatkuva stressi, vaihtuvat työajat, ym.
Liikaistuminen ratissa, pitkät ajot 9 tuntia kahdessa pitkässä saa vihaamaan kaikkea mikä liittyy ajoneuvon ohjaamiseen.
Haastattelin erästä Paunun naiskuskia ennen eläkettä ja hän sanoi suoraan "Monet ovat viikkoja sairaslomalla kun eivät jaksa tätä työtä". 30+ vuotta talossa.
Lisäksi hän totesi suoraan, että tässä työssä voi myös terveys mennä: juurikin liikaistuminen, ei kunnollista vapaa-aikaa, jatkuva stressi yms., monet tupakoi päättäreillä.

Kuka sellaiseen työhön rehellisesti haluaa? Olen itsekin ollut teininä halukas bussikuskiksi Väinö Paunu Oy:lle, mutta kun haastattelin jo teininä Paunun kuskeja, niin mielenkiinto lopahti.

He kertoivat ihan uskomattomia tarinoita, eli jo silloin tehtiin järjettömiä päiviä. "Tulen illalla kotiin nukkumaan ja huomenna sama juttu", eikä tilanne ole muuttunut siitä miksikään.

TKL:n kuski sai kuulla ihan kunnolliset haukut, kun joku aineissa päivitteli koko bussille miten idiootti bussikuskinne on, ettei päästä häntä maksutta kyytiin.
Ei voi puuttua mihinkään häiriökäyttäytymiseen tai tulee "turpaan".

Siinä on se kuljettajapula, toki palkkauskin vaikuttaa.

Eniten kaduttaa elämässä se, etten ymmärtänyt opiskella aikaisemmin. Jotenkin kuvittelin, että tämä olisi kivaa hommaa olla bussinkuljettajana. Noh pari vuotta oli kivaa, sitten alkoi vihtuttamaan. Kun oli noin sadannen huutajamummon huudot ja känniläisten uhkailut saanut kuulla, niin alkaahan se vihtuttaa. Tuossa vaajyn viestissä tulikin olennaiset pointit. Nyt olen viranhaltija kuntasektorilla. Päätän itse omat työaikani ja päätän itse, mitä teen. Jos perjantaina ei oikein huvita tehdä neljään asti, lähden kotia kahdelta. Jos kalenterissa ei ole mitään ihmeellistä sovittuna, teen etänä paperihommia. Alanvaihdon jälkeen parantui terveyskin kummasti. Ei ole ollut flunssia eikä vastaavia. 30-vuotiaana piti alkaa miettimään, että nyt on opiskeltava tai kohta on liian myöhäistä. Moni vanhempi kolleega vannotti opiskelemaan. "Kadut sitä minun ikäisenäni eli noin 50-vuotiaana jos et opiskele". Itse olen aina nuoremmille paasannut opiskelun tärkeydestä. Se kaduttaa myöhemmin, jos ei opiskele nuorena. Nyt on kesätkin rennompia, kun ei tarvitse jatkuvasti olla menossa. Bussihommissa oli kesäloma ja muuten olikin kesät kiireistä. Ei saanut ylimääräisiä vapaita tai pekkasia. Tätä perusteltiin resurssipulalla. Elämäni paras hetki oli 2016, kun lykkäsin irtisanoutumisilmoituksen silloiselle aluejohtajalle Jyri Halmeelle kouraa.
Viimeisinä vuosina en kehdannut oikein edes sanoa kenellekään ammattiani. Tutut yms olivat opiskelleet ahkerasti ja päässeet työelämässä todella hyville palkoille ja työpaikkoihin. Välttelin tilanteita, joissa joku olisi kysynyt ammattiani. Sen aina näki ihmisten silmistä "arvostuksen", jos erehtyi kertomaan. Nyt teen päätöksiä, jotka vaikuttavat "isoon kuvaan" merkittävästi ja virkavastuuta on jonkin verran.
 
Aloitin lähihoitajaopinnot 56-vuotiaana. Luokassa oli myös minua vanhempia, mm yksi 59-vuotias. Päätökseen vaikutti silloinen uutuus: opiskelu työttömyysturvalla. Jahkailin kyllä että kannattaako opinnot aloittaa yli 50-senä, mutta ei ole kaduttanut.
 
Aloitin lähihoitajaopinnot 56-vuotiaana. Luokassa oli myös minua vanhempia, mm yksi 59-vuotias. Päätökseen vaikutti silloinen uutuus: opiskelu työttömyysturvalla. Jahkailin kyllä että kannattaako opinnot aloittaa yli 50-senä, mutta ei ole kaduttanut.

Niinpä, itse kouluttauduin linja-autonkuljettajaksi työvoimatoimiston avulla 56-vuotiaana. En ollut IT-seniorina enää kuuminta hottia edellisessä ammatissani.
Hyvä näin, olen jo tottunut joka toinen perjantai tulevaan palkkaan :lol:
 
Nobinan auto 1137 linjalla 300 päätti rajoittaa etuoven käyttöä. Karhunkierroksen pysäkillä seisoin etuoven vieressä ja koska kuljettaja katsoo koko ajan eteenpäin "hän ei näe". Koputin oveen jolloin kuljettaja avasi. Vanhan Hämeenkylän tien pysäkillä etuovesta pyrkivä myös koputtaa, mutta tällä kertaa ei kuljettaja suostu avaamaan.

Näin siis klo 19:55 - 20:05.
 
Tänään 14.10. PL403 oli Pirjontien pysäkillä ovet auki mutta virta päällä. Tilannehetkellä 7 min myöhässä. Matkustajan mukaan "kuski vaa häippäs sanomatta mitään". Oli kirjautunut lähdölle yms ja tien toisella puolella nähdäkseni useampikin PL:n kuljettaja (kuljettajanvaihdon takia). Matkustaja ihmetteli tätä minun bussin kuljettajalle, joka ei jaksanut vastata kysymykseen, mikähän mahtoi olla homman nimi tässä?
 
Tänään 14.10. PL403 oli Pirjontien pysäkillä ovet auki mutta virta päällä. Tilannehetkellä 7 min myöhässä. Matkustajan mukaan "kuski vaa häippäs sanomatta mitään". Oli kirjautunut lähdölle yms ja tien toisella puolella nähdäkseni useampikin PL:n kuljettaja (kuljettajanvaihdon takia). Matkustaja ihmetteli tätä minun bussin kuljettajalle, joka ei jaksanut vastata kysymykseen, mikähän mahtoi olla homman nimi tässä?

Matkustajan tehtävänä on matkustaa, eikä tehdä tyhmiä kysymyksiä. :D
 
Matkustajan tehtävänä on matkustaa, eikä tehdä tyhmiä kysymyksiä. :D

Kauan sitten, kun oli vielä STA:n City U volvot, kävi melkein joka aamu yksi matkustaja hoitamassa auton öljyventtilin kesken linjan. Sen jälkeen matkustaja käynnisti talon pihassa seisseen Hinauspalvelun hinurin.
 
Tänään 14.11.22

Linjalla 300 lähtö Myyrmäestä lähti hieman väärään suuntaan. Käännös vasempaan ja peruutus ja sitten pian oltiin taas oikealla reitillä. Lähtö oli alkuiltapäivästä
 
"Pölhölän Liikenteen" kuskit on nyt näköjään varannut Sellon edestä tulolaiturin taukotuvan edessä, oikeudekseen pistää hätävilkut päälle ja juosta kuka minnekin, vessaan, kebabia hakemaan tms. mihin vaan jonninjoutavaan.
Ottaa päähän siinä sitten koettaa sompailla ohi.

EI NÄIN!

Jos ei tahti muutu niin soitan sitten Hösselille! Mutta se loppuu!

P.S: Ne sähköbussinne voisitte sitten ajella muutenkin sinne sähköbussipaikalle, mitä tungette sinne dieselien pikaparkkiin?

Ja jos on niin huonovointista porukkaa ettei jaksa / viitsi / v**ut välittää, kävellä muutamaa kymmentä metriä, niin onko oikeissa hommissa sitten edes...

---------- Viestit yhdistetty klo 22:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:15 ----------

Tänään 14.11.22

Linjalla 300 lähtö Myyrmäestä lähti hieman väärään suuntaan. Käännös vasempaan ja peruutus ja sitten pian oltiin taas oikealla reitillä. Lähtö oli alkuiltapäivästä

Se peruuttaminen muualla kuin varikolla tai terminaalissa on kyllä sellainen vahinkomagneetti...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
P.S: Ne sähköbussinne voisitte sitten ajella muutenkin sinne sähköbussipaikalle, mitä tungette sinne dieselien pikaparkkiin?
Kaveri Pohjolan Liikenteeltä sanoi että ne on määrätty mihin paikkaan ne Yutongit ajetaan, jos ei ole määrättyä ruutua, ei ajeta sähköpaikalle. Tämän takia mm. Nobinan sähköbusseilla ei ole mitään asiaa sähköpaikoille vaikka liikennemerkki "vain sähköbusseille" niin antaisi olettaakin

Ja joo näin eilen tuon "hajonneen" PL Yutongin laiturissa Leppävaarassa mutta tätä samaa olen ihan jokaisen liikennöitsijän kuljettajilta havainnut. Palautetta vaan armotta. Jättölaiturit eivät ole parkkipaikkoja. Olen jo kertaalleen joutunut lainaamaan lähtölaituria tälläisen toiminnan takia koska kyydissä sattui olemaan sähköpyörätuoli
 
Kaveri Pohjolan Liikenteeltä sanoi että ne on määrätty mihin paikkaan ne Yutongit ajetaan, jos ei ole määrättyä ruutua, ei ajeta sähköpaikalle. Tämän takia mm. Nobinan sähköbusseilla ei ole mitään asiaa sähköpaikoille vaikka liikennemerkki "vain sähköbusseille" niin antaisi olettaakin

Ja joo näin eilen tuon "hajonneen" PL Yutongin laiturissa Leppävaarassa mutta tätä samaa olen ihan jokaisen liikennöitsijän kuljettajilta havainnut. Palautetta vaan armotta. Jättölaiturit eivät ole parkkipaikkoja. Olen jo kertaalleen joutunut lainaamaan lähtölaituria tälläisen toiminnan takia koska kyydissä sattui olemaan sähköpyörätuoli

Tänään klo 18 jälkeen oli parkissa taas Pölhölän sähköbussi, numero 453 :mad:

Niin kauan on PL = Pölhölä, kun jatkuu tuollainen tyhmeily.
 
Viimeksi muokattu:
[h=1]Nobinan bussikuski teki oudon jalkapallovirityksen Helsingissä – potkut uhkaavat[/h]Portugalin ja Sveitsin välinen jalkapallon MM-neljännesvälierä oli vielä kutkuttavassa 0–0-tilanteessa, kun Helsingin paikallisliikenteen linjan 88 bussi starttasi reitilleen Herttoniemestä.

Iltalehden lukija kertoo, että kuljettaja oli seurannut ottelua koko matkan ajan matkapuhelimestaan. Lukijan lähettämästä kuvasta käy ilmi, että kännykkä oli viritelty mittariston edessä olevaan syvennykseen.
– Kivahan se on, jos on urheilullinen, mutta keli oli turhan liukas ja vaarallinen juurikin tänään, lukija kertoo.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4803994c-b550-498d-a2c3-5cb154aa73ff
 
Takaisin
Ylös