Kuljettajien toiminta

Ei 58 lähde siitä mihinkään pysäkistä vasemmalle vaan jatkaa samaa kaistaa ja kääntyy oikealle.
Ihanko tosi? En olekkaan kuin 4 vuotta ajanu ko linjaa joten luulisi että minulla on erittäin hyvä reittituntemus ko linjasta. Kyseinen pysäkki on samalla kääntymiskaista oikealle ja useimmiten siellä bussin takana on joku muu auto jolle se tieto pysäkiltä lähdöstä on tärkeä.

Aina kun lähtee pysäkiltä, käytännössä siirretään ajoneuvoa sivusuunnassa jolloin TLL 35§ sanoo seuraavaa:

35 §
Suuntamerkki

Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:40 ----------

Mä en kyllä ymmärrä miksi 58:n pitää pysähtyä Munkkiniemessä koko alueen ahtaimmalla pysäkillä, kun vain n. 100m eteenpäin bussi mahtuisi ajamaan suoraan pysäkille mutkittelematta ja kaartelematta. Lisäksi pysäkki olisi vielä keskeisemmällä paikalla siinä..

Ennenhän 58 pysähty pysäkille 1390 Munkkiniemen Aukio. sitten joku fiksu keksi siirtää sen tuolle nykyiselle Munkkiniemen puistotie 1400 pysäkille. Tästä muutoksesta on nyt pari vuotta aikaa. Mielestäni oli vaan todella huono siirto.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mä en kyllä ymmärrä miksi 58:n pitää pysähtyä Munkkiniemessä koko alueen ahtaimmalla pysäkillä, kun vain n. 100m eteenpäin bussi mahtuisi ajamaan suoraan pysäkille mutkittelematta ja kaartelematta. Lisäksi pysäkki olisi vielä keskeisemmällä paikalla siinä..

Ennenhän 58 pysähty pysäkille 1390 Munkkiniemen Aukio. sitten joku fiksu keksi siirtää sen tuolle nykyiselle Munkkiniemen puistotie 1400 pysäkille. Tästä muutoksesta on nyt pari vuotta aikaa. Mielestäni oli vaan todella huono siirto.

Nykyinen pysäkki sijaitsee asutuksen painopisteen kannalta huomattavasti paremmassa paikassa. Kun matkustajien ja kuljettajien tarpeet eivät käy yksiin, täytyy miettiä, kumpaa ryhmää varten tuo bussilinja on olemassa.

Kun Puistotien katusuunnitelman mukaiset työt tehdään, bussipysäkistä tulee ulokepysäkki, mikä poistanee nykyisen ongelman. Tänään muuten sattui olemaan 58 tuossa pysäkillä kun kuljin ohi. Nätisti kiinni jalkakäytävän reunassa kuten kuuluukin. Että kyllä se onnistuu jos halutaan.

Ihanko tosi? En olekkaan kuin 4 vuotta ajanu ko linjaa joten luulisi että minulla on erittäin hyvä reittituntemus ko linjasta.

Onpa kiva asenne. Muita kirjoittajia arvostava ja silleen.
 
Nykyinen pysäkki sijaitsee asutuksen painopisteen kannalta huomattavasti paremmassa paikassa. Kun matkustajien ja kuljettajien tarpeet eivät käy yksiin, täytyy miettiä, kumpaa ryhmää varten tuo bussilinja on olemassa.

Kun Puistotien katusuunnitelman mukaiset työt tehdään, bussipysäkistä tulee ulokepysäkki, mikä poistanee nykyisen ongelman. Tänään muuten sattui olemaan 58 tuossa pysäkillä kun kuljin ohi. Nätisti kiinni jalkakäytävän reunassa kuten kuuluukin. Että kyllä se onnistuu jos halutaan.
Niin, jos nyt ihan rehellisesti taas asiasta sanoo niin ensin olisi voinut laittaa pysäkin kuntoon ja Sen jälkeen vasta siirtää pysäkki, ei niinkuin nyt tehtiin. Mutta, kuten jo on taas osoitettu niin takapuoli edellä mennään näissä asioissa puuhun. Ko. pysäkillä on jo yksi mamma jäänyt peräylityksen alle, kummallista et aina pitää ensin sattua ennenkuin asioihin tulee muutoksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pysäkiltä lähdöstä ilmoitetaan muille tienkäyttäjille vasemmalla vilkulla. Myös tuossa Pasilan aseman pysäkillä.

Tiedän kyllä. Duracell käytti kuitenkin sanamuotoa "vilkuttaa takas", minkä minä luen niin, että ollaan bussilla tultu pysäkiltä pois ja halutaan ajaa sinne takaisin. Tai mihin oltaisiin sitten menossa takaisin, jollei kerran mistään olla poistuttukaan? En siksi oikeastaan ymmärrä, miksei bussilla voisi pysähtyäkin uudelleen. Takana tulevan auton pitää pysyä joka tapauksessa edellä ajavasta bussista niin kaukana, ettei aja perään, ja bussi saattaisi joutua pysähtymään muustakin syystä, vaikkapa punaisesta valosta. Sitähän varoittamassa on joka ajoneuvossa jarruvalotkin.

Eli siis: mihin tuossa pysäkillä bussin perässä tulevan auton muka pitäisi luottaa, jos näkee vasemmalle vilkuttavan bussin, joka ei edes vaihda kaistaa? Ei ainakaan siihen, että se bussi jatkaa pysähtymättä eteenpäin.
 
Tai mihin oltaisiin sitten menossa takaisin, jollei kerran mistään olla poistuttukaan? En siksi oikeastaan ymmärrä, miksei bussilla voisi pysähtyäkin uudelleen.

Tässä nimenomaisessa tapauksessa se juurikin pysähtyi uudelleen ja vieläpä siten, että seisoi aivan pysäkkikilven/katoksen kohdalla, sillä edessä oli punainen valo ja kaista täynnä (koska siinä seisoi toinen bussi).
 
Tuo Pasilan aseman pysäkki siinä sillallahan ei oikein enää vastaa nykyisin sen kautta kulkevien, tiheävuorovälisten bussilinjojen vaatimuksia. Joista yksi on vieläpä yksi raskaimpia Helsingissä.

Se on ongelmallinen siinä suhteessa, että ko. pysäkkialue toimii käytännössä myös seuraavasta risteyksestä oikealle kääntyvän liikenteen ryhmityskaistana. Tästä seuraa se, että kun siinä pysäkillä on busseja on niiden joukossa myös muuta liikennettä. Osa toki seisoo myös sen vasemmalla puolella olevalla kaistalla, aikeissa vaihtaa kaistaa heti pysäkin jälkeen oikealle. Siinähän alkaa melkein heti sulkuviiva, jota ei käytännössä noudateta. Kun bussilla 58 lähdetään tuolta pysäkiltä näytetään vilkkua ensin vasemmalle pysäkiltä lähdön merkiksi ja sitteen vilkku pannan näyttämään oikealle kääntymistä. Jos bussi on ollut siellä pysäkkialueella hieman kauempana ja antanut vasemman vilkun lähtömerkiksi, koko muu liikenne myös tulkitsee sen niin. Nyt jos se päättääkin pysähtyä uudelleen noukkimaan lisää matkustajia ja vilkku taas oikealle sen merkiksi, se voi aiheuttaa vaaratilanteita muulle liikentelle. Syynä on siis tuon pysäkkialueen ahtaus, siihen saapuvat suuret bussimäärät sekä läheinen risteys, josta muun liikenteen pitää päästä kääntymään oikealle.

Itse hoidan tuon tilanteen aina niin, että jos joudun avaamaan ovet muualla kuin "paalupaikalla", pidän vilkun oikealla koko ajan, sen merkiksi, etten ole vielä lopettanut asiakkaiden pysäkkipalvelua. Jos bussia pitää vielä siirtää suljen ovet (koska ovet auki ei voi tietenkään ajaa), siirrän bussia tarvittavan verran eteenpäin ja pidän vilkkua edelleen oikealla. Vasta sitten kun katson pysäkkipalvelun päättyneeksi laitan vilkun vasemmalle sen merkiksi ja siirryn pois pysäkkialueelta. Koko sen ajan kun bussini on ruuhkan tai muun takia pysäkkialueella, olen varautunut avaamaan ovet uusille matkustajille, ellei bussini ole aivan täynnä ("Täynnä"-valo päällä sen merkiksi) tai jotain. Tämä on mielestäni kaupunkibussinkuljettajan ydintoimintaa. Kun olen pysäkkialueen ulkopuolella, vaikkapa siinä valoissa odottamassa, pysäkkipalvelu minun bussini osalta on päätynyt ja siitä mennään sitten heti kun valot ovat vaihtuneet, jotta muu liikenne ja seuraavat bussit pääsevät liikkeelle.

Tämä oikeanpuoleisin reunakaista, pysäkkialueineen, on ongelmallinen senkin takia, että siitä saa ajaa bussilla suoraan Asemapäällikönkadulle (mm. linjat 59, 505 ja 518), mikä osaltaan aiheuttaa hämmennystä muussa liikenteessä.

Omasta mielestäni Pasilan aseman kummatkin bussipysäkit ovat jääneet auttamattomasti ajastaan jälkeen ja kaipaisivat pikaista uudistamista.
 
Jos kyytiin pyrkivä matkustaja näyttää pysäytysmerkkiä myöhässä niin näin saattaa käydä. Tai jos joku on huomannut liian myöhään oman pysäkkinsä ja painanut stoppi nappulaa.

Tuollaisissa tapauksissa olisi parempi vaan ajaa ohi. Parempi tarjota "huonoa palvelua" kuin aiheuttaa vaaraa.
 
Tuollaisissa tapauksissa olisi parempi vaan ajaa ohi. Parempi tarjota "huonoa palvelua" kuin aiheuttaa vaaraa.

Näin voi olla, mutta toisaalta kuljettaja joutuu tekemään tuon päätöksen sekunnin osissa. Silloin saattaa joskus syntyä vääräkin päätös. Potentiaalinen huono palaute matkustajalta ohiajamisesta kannustaa kuitenkin vähän tekemään ennemmin sen jarrutuksen.

Tässä DF:n tapauksessa toki ei välttämättä ollut ollenkaan kyse tästä. Olen kyllä itsekin saanut PL:n kyydissä aikamoista rallihöykytystä, niin että ollaan melkein nenä kiinni edessä olevassa penkissä ihan joka jarrutuksessa. Mutta onneksi hyvin harvoin.
 
Omasta mielestäni Pasilan aseman kummatkin bussipysäkit ovat jääneet auttamattomasti ajastaan jälkeen ja kaipaisivat pikaista uudistamista.

Niin ovat. Missähän vaiheessa 58:sta oikein on tullut niin suosittu?

Sillan pysäkkijärjestelyistä ja koko sillasta on olemassa kohtuullisen hyvä liikennesuunnitelma, mutta eihän se asia käytännössä mihinkään etene. Kun silta kuitenkin siinä aseman edustalla on levennetty (samaan leveyteen johon koko silta on tarkoitus joskus hamassa tulevaisuudessa leventää, jos kaupunki saa houkuteltua jonkin tekemään ne Keski-Pasilan tornit), niin eikö uusia, parempia järjestelyitä voisi tälle osuudelle toteuttaa jo nyt?
 
Niin ovat. Missähän vaiheessa 58:sta oikein on tullut niin suosittu?

Sillan pysäkkijärjestelyistä ja koko sillasta on olemassa kohtuullisen hyvä liikennesuunnitelma, mutta eihän se asia käytännössä mihinkään etene. Kun silta kuitenkin siinä aseman edustalla on levennetty (samaan leveyteen johon koko silta on tarkoitus joskus hamassa tulevaisuudessa leventää, jos kaupunki saa houkuteltua jonkin tekemään ne Keski-Pasilan tornit), niin eikö uusia, parempia järjestelyitä voisi tälle osuudelle toteuttaa jo nyt?

Auttaisiko asiaa akuutisti ja edullisesti muiden kuin joukkoliikenteen ajokielto sillalla? Henkilöautoille on kuitenkin hyvin lyhyen matkan sisällä monikaistaiset väylät kulkea ratalinjan toiselle puolelle.
 
Auttaisiko asiaa akuutisti ja edullisesti muiden kuin joukkoliikenteen ajokielto sillalla? Henkilöautoille on kuitenkin hyvin lyhyen matkan sisällä monikaistaiset väylät kulkea ratalinjan toiselle puolelle.

Auttaisi kovasti, eihän sitä siltaa oikeastaan kannata käyttää kuin sellaisiin automatkoihin, jotka tehdään yhdestä Pasilasta toiseen. Muiden kannattaa ajaa Hakamäentien tai Nordenskiöldinkadun kautta nytkin, vaikkeivät ehkä niin teekään. Näitä yhdestä Pasilasta alkavia ja toiseen päättyviä matkoja taas lie aika vähän eikä niiden autojen kierrättäminen jompaa kumpaa kautta olisi mikään iso katastrofi. Mutta kun on niin vaikeeta eikä liikennesuunnitteluosasto tahdo.
 
Niin ovat. Missähän vaiheessa 58:sta oikein on tullut niin suosittu?
Pikku hiljaa, ilmeisesti. Nyt kun lauantainakin ostosaikaan ajetaan 10 min vuorovälillä, on se jotain aika ainulaatuista bussiliikenteen yleisissä vuoroväleissä nykyaikaan.
 
Pikku hiljaa, ilmeisesti. Nyt kun lauantainakin ostosaikaan ajetaan 10 min vuorovälillä, on se jotain aika ainulaatuista bussiliikenteen yleisissä vuoroväleissä nykyaikaan.

Puhumattakaan vartin vuorovälistä sunnuntaina. Olin aika yllättynyt, kun pari viikkoa sitten sunnuntaina tajusin tuon – ja se minun bussini oli Pasilasta lähtiessä seisomakuormassa.
 
Pohjolan Liikenteeltä tuli vastaus nyt sunnuntaina aamupäivällä. Hyvä vastaus tämäkin.

---

Kiitoksia palautteestanne.
Kaikissa neljässä kohdassa valitettavasti on kuljettaja toiminnut väärin.
Toimenpiteenä olemme antaneet varoituksen kuljettajalle.
Olemme Pahoillamme kuljettajan tyylistä.

Hyvää talven jatkoa
XXX (nimi poistettu)
 
Takaisin
Ylös