Kuljettajien toiminta

Toivottavasti selviää. Kuten tuolla aiemmin onkin mainittu, kuljettajan ei tarvitse nimeään antaa, jo ihan turvallisuussyistä. Tämä opetettiin meille jo ainakin perehdyskoulutuksessa. Auton kylkinumero, kellonaika ja linjanumero riittävät kyllä kuljettajan löytämiseen.
 
Mikähän tänään askarrutti Veolian kuljettajaa niin paljon että se järkevä ajattelu jäi taka-alalle? Itse ajoin linjaa 77 ja takanani oli linjan 68 auto samalla pysäkillä. Taaemmalta pysäkiltä lähtenyt linjan 633 auto 186 vetäisi rouheasti vasenta kaistaa käyttäen ohi ja ohi päästyään taas oikealle kaistalle liikennevaloihin odottamaan valojen vaihtumista. Paikka on siis se silta mikä menee Teollisuuskadun ylitse, 633 kääntyy vasemmalle jatkaakseen Mäkelänkatua. Paikan tuntevat myös tietävät että ne valot vaihtuu suoraan Hämeentietä jatkaville ensin ja vasta myöhemmin vasemmalle kääntyville, joten tuo 633 seisoo tulppana edessä.

Kiirehän näissä hommissa ei ole, puoli minuuttia liikennevaloissa ei maailmaa kaada, mutta ihmetystä vaan herätti tuo täydellinen aivoton peliliike, jota ehkä olisi voinut odottaa yksityisautoilijalta, mutta "ammattilainen" asialla..... Ja siinä vasemmalla kaistalla oli valoissa odottamassa yksi henkilöauto ja yksi pakettiauto, tilaa olisi ollut linja-autollekin. Ja sen verran rouheasti suoritti tuon manööverin ettei kaveri varmaan ollut ensimmäistä kertaa paikalla linja-autolla, joten ei valojen ajoitus varmasti ollut mikään yllätys.
 
Liikennevakuutuslaki sanoo asiasta aivan tarkalleen, että moottoriajoneuvon liikenteessä käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko on korvattava

Lainaus alkaa:
Liikennevakuutuslaki 279/59
1 Luku
1 §
Moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö- tai omaisuusvahinko, jota jäljempänä sanotaan liikennevahingoksi, korvataan ajoneuvoa varten annetusta liikennevakuutuksesta tämän lain mukaan. Valtion omistaman ajoneuvon aiheuttama liikennevahinko korvataan valtion varoista, niin kuin valtio olisi antanut vakuutuksen.

Lainaus loppuu.

Mielestäni asiakaspalvelutehtävissä olevan pitää kysyttäessä sanoa nimensä. Niin minäkin jouduin tekemään ollessani sosiaaliturvaa toteuttamassa 41 vuoden ajan. Silloin opin myös tuon liikennevakutuksen nyrkkisäännön, johon nytkin olen vetoamassa (henkilö- ja omaisuusvahinko bussia liikenteessä käytettäessä). Bussin kylkinumero ja pysäkiltä lähtöaika on tiedossani, ja niiden turvin olen ottanut yhteyttä Nobinaan

Tämä ei mielestäni ole rinnastettavissa liukuportaissa loukkaantumiseen, koska kuljettajalla ilmeisestikin oli syytä vetäistä liinat kiinni. Muuten suojatielle syöksynyt jalankulkija olisi jäänyt bussin alle.

Jos joku on loukkaantunut kun bussi on jarruttanut niin silloinhan on kysymys liikenneonnettomuudesta.

Tieliikennelaki kertoo seuraavaa:

59 §
Ilmoitusten tekeminen

Liikenneonnettomuuteen osallisen tienkäyttäjän on toisen osallisen tai onnettomuudessa vahinkoa kärsineen vaatimuksesta ilmoitettava nimensä ja osoitteensa sekä annettava tietoja tapahtumasta.

...
 
Beenari sanoi:
Paikka on siis se silta mikä menee Teollisuuskadun ylitse, 633 kääntyy vasemmalle jatkaakseen Mäkelänkatua. Paikan tuntevat myös tietävät että ne valot vaihtuu suoraan Hämeentietä jatkaville ensin ja vasta myöhemmin vasemmalle kääntyville, joten tuo 633 seisoo tulppana edessä.

Itsekin on joskus tullut tehtyä edellämainitulla tavalla juuri tuossa paikassa, voin se hyvin tunnustaa. Yleensä tulee arvioitua sopivaa kääntymiskaistaa kulloisenkin liikennetilanteen mukaan. Väitän, ettei niissä valoissa kauaa mene, vaikka joskus jonkun edessä hieman seistäänkin. Toki tuntuu hieman hassulta ohittaa nuo suorittaa Hämeentietä menevät bussit pysäkeillään ja sitten seisoa valoissa niiden edessä. Itse pyrin välttämään kollegoita ärsyttäviä liikkeitä ja jos joku toinen joutuu hieman kiusalliseen paikkaan, pyrin omalla toimillani auttamaan häntä ulos tilanteesta.

Ammattikuljettaja ei kuitenkaan mielestäni ärsyynny moisesta. Sattuuhan niitä virhearvioita ajoittain.
 
Itsekin on joskus tullut tehtyä edellämainitulla tavalla juuri tuossa paikassa, voin se hyvin tunnustaa. Yleensä tulee arvioitua sopivaa kääntymiskaistaa kulloisenkin liikennetilanteen mukaan.

Itse pyrin kääntymään Mäkelänkadulle liikennevalojen toiminta-aikana vasemmalta kaistalta, jos mahdollista, etten jää tukkimaan oikeanpuoleista kaistaa. Öiseen aikaan, kun liikennevalot eivät ole käytössä, painelen oikealta ja vältän turhat kaistanvaihdokset. Olen todennut, että tällä mallilla olen kaikkein vähiten muiden tiellä.
 
Itse pyrin kääntymään Mäkelänkadulle liikennevalojen toiminta-aikana vasemmalta kaistalta, jos mahdollista, etten jää tukkimaan oikeanpuoleista kaistaa.
Niin mäkin pyrin, mutta jos vasemmalla kaistalla on jono autoja, tai jo ennestään busseja jonottamassa, niin sitten käytän oikeanpuoleista kaistaa. Se on kuitenkin täysin laillista ja jos se ärsyttää jotakuta, niin omapahan on häpeänsä. Niin olen minäkin odottanut siinä kääntyvien takana ja hyvin pysynyt aikataulussani. Viivästys on kuitenkin vain noin minuutin luokkaa.
 
Niin mäkin pyrin, mutta jos vasemmalla kaistalla on jono autoja, tai jo ennestään busseja jonottamassa, niin sitten käytän oikeanpuoleista kaistaa. Se on kuitenkin täysin laillista ja jos se ärsyttää jotakuta, niin omapahan on häpeänsä. Niin olen minäkin odottanut siinä kääntyvien takana ja hyvin pysynyt aikataulussani. Viivästys on kuitenkin vain noin minuutin luokkaa.

Mitä tieliikennelaki taas sanookaan...


9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
...
 
Tässä taidonnäyte s973:n erään lähdön kuljettajalta tältä päivältä. Mainittakoon, että omalla autollani en ole ajanut koskaan taajama-alueella tällaisia ylinopeuksia.

--

wp_ss_20131117_0002.jpg

--

wp_ss_20131117_0003.jpg

--

wp_ss_20131117_0004.jpg

--

wp_ss_20131117_0005.jpg

--

wp_ss_20131117_0006.jpg

--

wp_ss_20131117_0007.jpg
 
Saako kuljettaja tuosta ajosta kirjallisen varoituksen.

En tiedä, sillä en kerro tuota kyseistä lähtöä sen tarkemmin. Enkä asiasta reklamoi HSL:lle, sillä ajattelen tämän jaettavan somessa, jolla on paljon suurempi kokonaistavoitettavuus kuin yksittäisellä reklamaatiolla HSL:lle.

Mainittakoon, että kun 5000 kilon möhkäle ajaa päälle, siinä saattaa pikku-Simo, 4-v, olla ihmeissään Peijaksen vuodeosastolla.

Noista kuvista on helppo myös tehdä keskinopeuslaskutoimituksia, sillä navin käynnistymisestä alkanut aika näkyy oikeassa alareunassa ja kulunut matka tuossa alhaalla keskellä.
 
Mitä tieliikennelaki taas sanookaan... Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.

Lainsäädännössä yleisesti ja tieliikennelaissa erityisesti sana yleensä tarkoittaa että säännön soveltaminen on kunkin toimijan omassa harkinnassa. Ainakin pyöräkypräsäännöksen osalta tämä sanotaan suoraan lain perusteluissa. Kaistasäädös on sen verran vanhempi, että sen perustelutekstejä ei taida finlexistä löytyä, mutta tilanne on sama.

Lain mukaan siis pitää ajaa oikeaa kaistaa, ellei ole jotain syytä ajaa vasenta kaistaa. Se, ettei turhaan tuki liikennettä n nähdäkseni oikein hyvä syy. Ja syyn hyvyys on joka tapauksessa itse kunkin omassa harkinnassa.
 
Viime yönä ajoin Mäkelänkatua Helsingissä noin 50 km/h jolloin lentokenttäbussi ohitti minut oikealta (bussikaistalla toki) ainakin seitsemääkymppiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös