Kuljettajien toiminta

Toivottavasti tämä kuski on ollut poikkeustapaus. Itse käytän todella usein ko. linjaa Pitäjänmäen ja Kampin välillä milloin minäkin viikonpäivänä osittain satunnaisesti, osittain tarkoituksella ja on sanottava, ettei juuri koskaan ole ollut ongelmia. Esim. tulen vaimoni kanssa varsin usein 17.10 lähdöllä Kampista poispäin ja moni kuski jo tuntee meidät ja vitsailee ruokakasseistamme.

Vähän epäilen. Ystäväni asuu Ruskeasuolla ja kertomansa mukaan lähes poikkeuksetta U-linjan bussit eivät poimi matkustajia kyytiin Mannerheimintien varrella olevalta pysäkiltä. Tämän ehkä jotenkin ymmärtää ruuhka-aikaan kun vuorovälit ovat tiheät, mutta hän vuorotyöläisenä käyttää joukkoliikennettä paljon myös hiljaisena aikana, jolloin vuorovälit eivät ole niin tiheät.

Käsittääkseni nämä liikennöitsijät ovat kuitenkin tehneet HSL:n kanssa sopimuksen myös HSL-alueen matkustajien kuljettamisesta ja saavat siitä myös rahallisen korvauksen. Ei tätä sopimusta varmasti pakko olisi ollut tehdä.

Mitähän siitä tulisi, jos esimerkiksi seutulinjojen kuljettajat alkaisivat jättää matkustajat Helsingin puolella pysäkeille ajatellen, että kyllä varmaan joku kaupungin sisäinen vuoro ne sieltä poimii kyytiinsä?
 
7.3.2014 klo 7.45

Linjan 510 auto (suuntana Tapiola) ajoi Keilalahdentietä Länsiväylän vierellä kohti umpikujaa matkustajat kyydissään.
 
Tänään(kin) linjan 552 auto ajoi Eliel Saarisen tieltä komeasti oikeaa kaistaa Vihdintien ympyrään ja siitä reippaasti ilman vilkkuja Huopalahdentielle. Onneksi oli minun takanani, takakulmaani hipoen tuli. Eliel Saarisen tieltä tullessa kun molemmat kaistat jatkavat Pitäjänmäelle ja vain vasenta mennään Munkkiniemeen/keskustaan. Ensi kerralla otan myös vasemmalle kaistalle ja tähtään siihen vierelle kun ajan 550:a ja kokeilen miten Scalan äänimerkki kuuluu :mad:
 
Osuipa lättykirjassa tälläinen vastaan:

SAA JAKAA: Olin maanantaina 3.3. 8-kuukautta vanhan tyttöni kanssa rattailla liikkeellä. Nousimme Mankkaallta 15.25 Pohjolan Liikenteen kaupunkilinjan bussiin numero 110 tarkoituksena mennä Leppävaaraan. Bussissa oli valmiina jo yhdet rattaat. Emme olleet matkanneet kauankaan aikaa, kun bussikuski jarrutti niin kovaa, että molemmat vaunut kaatuivat ja minä lensin vaunujen päälle täydestä voimasta. Asiakkaat kommentoivat bussikuskin menoa ja sanoivat, että oli jo viides kerta tämmöisellä äkkipysähdyksellä. Bussikuski huusi, että me asiakkaat voimme tulla itse ajamaan bussia, jos meillä on valittamisen aihetta. Hän kertoi ajavansa 45km/h-vauhdilla.
Rytäkän seurauksena lapseni rupesi itkemään säihkähdyksestä, onneksi hänelle ei tullut vammoja vaunujen kaatumisesta. Itse satutin kylkeni ja minun avukseni tuli nuori naishenkilö pitämään vaunuja pystyssä, koska itseäni sattui niin paljon. Loppumatkan molempia vaunuja piti tuplamäärä aikuisia, koska kuski jatkoi piittaamatonta ajoaan ja jarrutteli miten sattoi.
Koska kylkeni oli niin arka, minun oli käytävä lääkärissä. Kävi ilmi, että kylkiluitani on murtunut laajalta alueelta. Hoidoksi määrättiin lepoa. Pienen lapsen äitinä se ei ole kauhean helppoa, kun toinen tarvitsee apua kaikessa (nostamiset, imetykset ym). Koska imetän, en voi syödä Panacodia taikka Buranaa kipuihini. Yöt nukun puoli-istuvassa asenossa kipujen vuoksi, jos ylipäätänsä saan kivuiltani nukuttua.
Soitin Pohjolan Liikenteelle, jossa kerrottiin, että sairaalamaksuni kyllä korvataan, mutta kivusta ja särystä ei mitään. Ja kuljettaja saa huutia. Itseäni tämä ei pahemmin lämmittänyt.
Minä tulen tekemään rikosilmoituksen kuskin ajotyylistä, joka varmaan tulkitaan myös törkeänä liikenteen vaarantamisesta. Aion myös taistella Pohjolan Liikennettä vastaan, koska tämmöisistä vammoista en hyväksy pelkkää pahoittelua. Tämmöinen kuski ei ansaitse paikkaansa asiakaspalvelijana eikä bussikuskina, koska molemmat taidot häneltä tuntuvat puuttuvan.
Olen lukenut tarinoita, kuinka asiakkaita kaltoin kohdellaan HSL´n liikenteen alaisissa menopeleissä ilman mitään korvauksia taikka pahoitteluita. En tiedä, onko kukaan taistellut samasta asiasta bussiyhtiötä vastaan, mutta minä aion sen tehdä, koska sen verran törkeä juttu tämä on. Ja kaikki tämä minun pitäisi vaan hyväksyä mutisematta. MUR!
 
110:llä oli sopimuksen alkaessa varsin hyvätasoinen meininki mutta viime kuukausina taso on kyllä laskenut voimakkaasti. Varsinkin ajotavoissa on nykyään aika usein sanottavaa.
 
Varsinkin ajotavoissa on nykyään aika usein sanottavaa.

e18:lla on usein kuljettaja joka ajaa Ivecolla aina kaasu pohjassa ts. vaihteet vaihtuvat kick-downin kanssa kokoaika. Pysähdyksiin mennään sitten Abs ruksuttaen, ja tänä talvena ei montaa päivää ole ollut, että olisi ollut liukasta :icon_frown:

Kaahareita on joka talossa, mutta jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä pahin "aines" on pesiytynyt Pohjolaan.
PL on tosin kasvanut tässä viimeisen kolmen vuoden aikana merkittävästi ja taloon on palkattu paljon uusia kuljettajia, joukossa on myös niitä jotka ovat syystä tai toisesta jouduttu irtisanomaan muista taloista :eek:
 
Kaahareita on joka talossa, mutta jotenkin tuntuu, että tällä hetkellä pahin "aines" on pesiytynyt Pohjolaan.
PL on tosin kasvanut tässä viimeisen kolmen vuoden aikana merkittävästi ja taloon on palkattu paljon uusia kuljettajia, joukossa on myös niitä jotka ovat syystä tai toisesta jouduttu irtisanomaan muista taloista :eek:
Näinhän se Lonka-sopimus menee. Oletko sitä mieltä, että siitä tulisi luopua, jotta saataisiin vain "parasta aineesta" bussinrattiin?

Eilen linjan 731 Veolian kuski yritti vaihtaa kaistaa, ilman vilkkua, niin, että olisi tullut suoraan kylkeeni Hakaniemessä.
Että, "osataan" sitä muuallakin.

Sitten tunnustus:
Ajoin menneellä viikolla hetken väärää reittiä. Jatkoin linjalla h56 suoraan Käpyläntietä (kuten h52) kun olisi tietysti pitänyt kääntyä Kullervonkadulle. Ajatuksissani olin, kenties kevättä rinnassa. Toki huomasin erheeni heti ja tein nopean analyysin, jotta pääsen takaisin omalle reitilleni, eikä pysäkkejä jäisi väliin. Kuulutus matkustajalleni pahoitteluineen ja seuraavassa liikenneympyrässä ympäri ja samaa tietä takaisin Kullervonkadun risteykseen ja siitä omalle reitille. Aikaa tuhlautui ehkäpä parisen minuuttia ja sain asiakkailtani osakseni myötätuntoista hymyä sekä kiitostakin. Negatiivinen asia kääntyikin positiiviseksi ja muistutti asiakkailleni, että bussia kuljettaa elävä ihminen.

Älkää pelätkö virheitä, niitä sattuu kaikille. Niistä selviäminen kysyy ammattitaitoa. Toisin sanoen nopea analysointi, miten normalisoi poikkeustilanteen mahdollisimman vähäisin riskein. Harhaanajossa ei siis lähdetä kääntämään bussia jossain jossa se ei ole mahdollista tai vaarantaa muuta liikennettä. Itse olen mielessäni hahmotellut useimmat mahdolliset kääntöpaikat tai reitit, jolla pääsen takaisin reitilleni, jos joskus harhaudun.
 
Näinhän se Lonka-sopimus menee. Oletko sitä mieltä, että siitä tulisi luopua, jotta saataisiin vain "parasta aineesta" bussinrattiin?

Jos nyt Nakkia oikein ymmärsin, niin hänen pointtinsa oli se, että kun bussifirma häviää linjoja, se työntää kaikkein huonoimmat kuljettajat kilpailijoilleen. Niin minäkin tekisin. Kääntöpuoli sitten on se, että voittaja kärsii, kun ei saa valita työvoimaa vapailta markkinoilta, vaan on otettava kilpailijoiden surkeimmat kuskit töihin. Ei minulla tuohon ratkaisua ole, mutta ei tuokaan ole hyvä systeemi. Miten Lonkaa voisi kehittää niin, että ongelmasta päästäisiin eroon?

Ajoin menneellä viikolla hetken väärää reittiä. [...]Aikaa tuhlautui ehkäpä parisen minuuttia ja sain asiakkailtani osakseni myötätuntoista hymyä sekä kiitostakin.

Niinpä. Pätee melkeinpä mihin vaan asiakaspalveluun – ei ongelma ole siinä, että joku joskus mokaa, vaan siinä, miten se moka hoidetaan. Kun se hoidetaan hyvin, asiakkaalle saattaa jäädä kokonaisuudesta jopa parempi mieli kuin virheettömästä suorituksesta. Tämäkin on muuten sellainen kohta, jossa kuljettajan kielitaito on avainasemassa – on vaikea alkaa kuuluttaa matkustajille pahoitteluja, jos yhteistä kieltä matkustajien (enemmistön) kanssa ei ole.
 
Tämäkin on muuten sellainen kohta, jossa kuljettajan kielitaito on avainasemassa – on vaikea alkaa kuuluttaa matkustajille pahoitteluja, jos yhteistä kieltä matkustajien (enemmistön) kanssa ei ole.
Ehkäpä herra Putin hoitaa tämänkin omalla tavallaan.
 
Näinhän se Lonka-sopimus menee. Oletko sitä mieltä, että siitä tulisi luopua, jotta saataisiin vain "parasta aineesta" bussinrattiin?

En toki. Enhän ole edes varma, ovatko kaaharit näitä, vai sitten jotain muita työhönsä kyllästyneitä?

Ei tästä ole montaakaan päivää, kun olin Nobinan kyydissä joka vähät piittasi nopeusrajoituksista saati kanttareiden sijainneista. :(

Se on harmi sillä "Yksi pa*** muiden joukossa tekee muistakin sen hajuisia"

Itsellä kävi nolo moka tuossa viikolla, kun kaarsin linjalla 3 Nihtisillantieltä Nihtisillalle ja keula raapaisi kanttarin päälle. Tuo kohta on ollut keulan tappaja aina, mutta nyt sitä en taas muistanut. Matkustamosta kuuluikin kommenttia "Hyvä bussikuski!" :oops:
 
Jos nyt Nakkia oikein ymmärsin, niin hänen pointtinsa oli se, että kun bussifirma häviää linjoja, se työntää kaikkein huonoimmat kuljettajat kilpailijoilleen. Niin minäkin tekisin. Kääntöpuoli sitten on se, että voittaja kärsii, kun ei saa valita työvoimaa vapailta markkinoilta, vaan on otettava kilpailijoiden surkeimmat kuskit töihin. Ei minulla tuohon ratkaisua ole, mutta ei tuokaan ole hyvä systeemi. Miten Lonkaa voisi kehittää niin, että ongelmasta päästäisiin eroon?
Lonka-sopimushan on työntekijäjärjestöjen lakolla aikaansaatu etu, joka vaikuttaa niin, ettei ammatistamme tulisi kilpailun myötä pelkkää pätkätyötä, jossa kaikki etuudet (lomat, kokemuslisät, yms.) nollaudu aina firmaa vaihdettaessa kilpailutappion kohdatessa. Varmastikin työnantajapuoli luopuisi siitä heti kun vain voisi. Tämä taas tekisi ammatistamme todellista halpatyötä ja houkuttelisi jatkossa yhä vähemmän alalle.
 
Viimeksi muokattu:
Vristo hei, kyllä sun ja mun täytyy kyetä vähän tasokkaampaan keskusteluun kuin siihen perus-jlf-kinasteluun, jossa tahallaan ymmärretään kaikki väärin, eikö vaan?

Lonka-sopimus sinänsä on työmarkkinoita ajatellen aika erikoinen, vastaavaa ei löydy muilta kilpailutetuilta aloilta. Mutta työntekijän näkökulmasta sopimus on ymmärrettävä juuri niistä syistä jotka sanoit. En minä ole sitä lakkauttamassa, mutta täytyyhän muitakin vaihtoehtoja olla kuin ääripäät, täydellinen lakkauttaminen sekä nykyinen huonojen kuskien kilpailijalle tuuppaaminen.

Äkkiseltään tulee mieleen jonkinlainen laatupisteiden kerääminen, jossa kuljettaja palkittaisiin hyvästä laadusta tietyllä pistemäärällä esim. kuukausittain, ja kilpailijalle ei saisi siirtää sellaisia kuljettajia, jotka ovat keränneet laatupisteitä kaikkein vähiten. Mutta enpä tiedä, voiko tuollaista toteuttaa ja mitä kaikkia vaaroja siinä piilee. Tyypillisesti suomalaista työtä ei saa arvottaa tuolla tavalla, vaan kaikki ovat muka samanarvoisia, vaikka eivät tietysti oikeasti olekaan. Siitähän koko ongelma on lähtenyt.

Mitä muuten tapahtui sille keissille, jossa joku liikennöitsijä yritti työntää toiselle työvoimaa, jonka tämän uuden liikennöitsijän työterveyslääkäri totesi työhön sopimattomaksi? Miten niiden kuljettajien kävi?
 
Vristo hei, kyllä sun ja mun täytyy kyetä vähän tasokkaampaan keskusteluun kuin siihen perus-jlf-kinasteluun, jossa tahallaan ymmärretään kaikki väärin, eikö vaan?
Toi mun äskeinen vastaukseni ei ollut kinastelua, sorry ;).

Se oli vain selvitys siihen, miksi tämän Lonka-sopimuksen heikentäminen tai muuttaminenkaan olisi vaikeaa. Ainakaan minä en keksi, mistä aloittaa.
 
Takaisin
Ylös