Kuljettajien toiminta

Mitä muuten tapahtui sille keissille, jossa joku liikennöitsijä yritti työntää toiselle työvoimaa, jonka tämän uuden liikennöitsijän työterveyslääkäri totesi työhön sopimattomaksi? Miten niiden kuljettajien kävi?

Helb joutui käsittääkseni palkkaamaan heidät takaisin. Mitä olen kauttarantain asiaa kuullut, niin juttu on Valviralla käsiteltävänä.
 
Elämä on opettanut, että alasta ja kansalaisuudesta riippumatta joka alalla on työnsä osaavia ja ja niitä vähemmän osaavia. Se asia ei taida koskaan muuttua vaikka mitä tehtäisiin;)
 
Mitä muuten tapahtui sille keissille, jossa joku liikennöitsijä yritti työntää toiselle työvoimaa, jonka tämän uuden liikennöitsijän työterveyslääkäri totesi työhön sopimattomaksi? Miten niiden kuljettajien kävi?

Taisivat päästä Helsingin kaupungin työvoimapankkiin.
 
Yllättävän moni HSL-alueen bussinkuljettajista ei muuten käytä joukkoliikennettä omaan matkustamiseensa ollenkaan. Kuljetaan omalla autolla. Tämä aiheuttaa sen, että ei osata asennoitua matkustajan asemaan, ollaan "vain töissä". Monelle ammattilaiselle tekisi ihan hyvää istua hetken "itsensä kyydissä" ja arvioida omaa palvelukykyään sekä matkustusmukavuuttaan.

Lontoosta muistelen joskus lukeneeni, että jotkut keskusta-alueen bussivarikot on perustettu niin, ettei niissä ole lainkaan pysäköintipaikkoja henkilökunnalle, vaan työmatkoihin käytetään julkista liikennettä. Näin liikennehenkilökunta osaa ajatella paremmin oma työtään asiakkaan näkökulmasta, kun itsekin on sellainen.
 
Yllättävän moni HSL-alueen bussinkuljettajista ei muuten käytä joukkoliikennettä omaan matkustamiseensa ollenkaan. Kuljetaan omalla autolla. Tämä aiheuttaa sen, että ei osata asennoitua matkustajan asemaan, ollaan "vain töissä". Monelle ammattilaiselle tekisi ihan hyvää istua hetken "itsensä kyydissä" ja arvioida omaa palvelukykyään sekä matkustusmukavuuttaan.

Ei muuten vältttämättä noin yleisesti tekisi pahaa suunnittelijoillekaan ;) Linjastosuunnittelijoille esimerkiksi sellainen tehtävä, jossa suunnittelija tiputetaan paikkaan X ja sieltä pitäisi ilman nettiä (mm. Reittiopasta) päästä tiettyyn aikaan mennessä paikkaan Y. Toki niin, että aikataulun mukaan kulkevalla liikenteellä tämä olisi mahdolllista.

Katusuunnittelijat taas voisi laittaa tutustumaan vaihtojen ihmeelliseen maailmaan syksyn kurakeleillä tai talvella, varustuksena pikkukengät ja lentolaukku.
 
Ja linjojen aikatauluista vastaavat henkiköt voisivat koittaa ajaa tekemiään aikatauluja huonoimmillakin keleillä ja ruuhkassa. Tulisi ihan omalle kohdalle esiin se vastuuton liikenteen vaarantaminen, jota ylikireät aikataulut päivittäin aiheuttaa. Jopa koulukuljetuksissa täysin epärealistisia aikatauluja! Koita siinä sitten antaa esimerkkiä liikennekäyttäytymisestä.
 
HS kirjoittaa maksumuurinsa takaa vähän pidemmin http://www.hs.fi/kaupunki/Nuorisojo...elleen+bussikuskin+Meilahdessa/a1394332574142 ja Uusi Suomi kaikille avoimesti vähän lyhyemmin http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/67263-bussikuski-hakattiin-pahasti-helsingissa

Kun en ole ollut paikalla, en tiedä, mitä on tapahtunut. Mutta onko tilanne tosiaan vaatinut sen, että kuljettaja on itse poistunut bussistaan sen jälkeen, kun hän on saanut häirikön poistettua?

Kuljettajan toiminta vaikuttaa uutisten perusteella asialliselta kaikilta muilta osin. Ja pahoinpitely olisi jäänty tapahtumatta, jos kuljettaja olisi vain poistanut tuon häirikön ja jäänyt bussiin jatkamaan matkaansa.
 
Ei koskaan ulos bussista jatkamaan välienselvittelyä sen ulkopuolella. Tämä on meidän ohjenuoramme.

Mitä sitten lienee tässä viimeöisessä tapauksessa tapahtunut, että kuljettaja on päättänyt tehdä niin? Mutta, selväähän on, ettei nousuhumalassa oleville nuorille pärjää kun he käyttävät joukolla kimppuun.

.
 
HS kirjoittaa maksumuurinsa takaa vähän pidemmin http://www.hs.fi/kaupunki/Nuorisojo...elleen+bussikuskin+Meilahdessa/a1394332574142 ja Uusi Suomi kaikille avoimesti vähän lyhyemmin http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/67263-bussikuski-hakattiin-pahasti-helsingissa

Kun en ole ollut paikalla, en tiedä, mitä on tapahtunut. Mutta onko tilanne tosiaan vaatinut sen, että kuljettaja on itse poistunut bussistaan sen jälkeen, kun hän on saanut häirikön poistettua?

Kuljettajan toiminta vaikuttaa uutisten perusteella asialliselta kaikilta muilta osin. Ja pahoinpitely olisi jäänty tapahtumatta, jos kuljettaja olisi vain poistanut tuon häirikön ja jäänyt bussiin jatkamaan matkaansa.

Tuossa Hesarin jutussa mainitaan, että tapausta tutkitaan pahoinpitelynä. Mihin jäi järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen, josta saa komeat sakot tai pahimmillaan puoli vuotta linnaa.
 
Yllättävän moni HSL-alueen bussinkuljettajista ei muuten käytä joukkoliikennettä omaan matkustamiseensa ollenkaan. Kuljetaan omalla autolla. Tämä aiheuttaa sen, että ei osata asennoitua matkustajan asemaan, ollaan "vain töissä". Monelle ammattilaiselle tekisi ihan hyvää istua hetken "itsensä kyydissä" ja arvioida omaa palvelukykyään sekä matkustusmukavuuttaan.

Lontoosta muistelen joskus lukeneeni, että jotkut keskusta-alueen bussivarikot on perustettu niin, ettei niissä ole lainkaan pysäköintipaikkoja henkilökunnalle, vaan työmatkoihin käytetään julkista liikennettä. Näin liikennehenkilökunta osaa ajatella paremmin oma työtään asiakkaan näkökulmasta, kun itsekin on sellainen.

Tottahan tuo on, mutta täytyy muistaa myös se, että seudulla ei ole läpi yön liikennettä. Työvuorot saattavat alkaa aamulla ennen kuin ensimmäinenkään bussi on startannut varikolta tai päinvastoin päättyä yöllä siten, että itse ajetaan ne viimeiset lähdöt. Eli auto on ollut pakko hankkia, ellei satu asumaan aivan varikon välittömässä läheisyydessä. Ja kun se auto on kerran hankittu, tulee sitä helpommin käytettyä myös muuhun matkustamiseen.

Esimerkiksi itselläni varikolle ei montaa kilometriä matkaa olekaan, ensimmäinen joukkoliikenneyhteys kulkee siten, että ehtisin aikaisintaan klo 5.45 alkavaan työvuoroon edellyttäen että tuo ensimmäinen vuoro kulkee täysin aikataulussaan. Usein oma työvuoroni alkaa jo ennen tuota kellonlyömää.

Ehkä henkilökuntavuorot vähentäisivät oman auton käyttöä.
 
Ehkä henkilökuntavuorot vähentäisivät oman auton käyttöä.

HKL/STA tälläisiä käytti ja olihan ne näppärä keino päästä aamulla töihin/myöhään illasta töistä. Varsinkin vuoroissa jotka alkoivat varikolta ja loppuivat keskustan päätepysäkille ei päivän jälkeen enää tuhraantunut aikaa oman auton hakemiseen varikolta.
 
Yllättävän moni HSL-alueen bussinkuljettajista ei muuten käytä joukkoliikennettä omaan matkustamiseensa ollenkaan. Kuljetaan omalla autolla. Tämä aiheuttaa sen, että ei osata asennoitua matkustajan asemaan, ollaan "vain töissä". Monelle ammattilaiselle tekisi ihan hyvää istua hetken "itsensä kyydissä" ja arvioida omaa palvelukykyään sekä matkustusmukavuuttaan.

Olen miettinyt ihan samaa. Moni saattaisi yllättyä huomatessaan, miten töyssyistä ja heiluvaa kyytiä matkustajille tarjotaan ajamalla bussia kuin henkilöautoa.
 
Olen miettinyt ihan samaa. Moni saattaisi yllättyä huomatessaan, miten töyssyistä ja heiluvaa kyytiä matkustajille tarjotaan ajamalla bussia kuin henkilöautoa.

Itselleni kyllä on sattunut toisenlaisia kokemuksia. Ehkä yksi sadasta kyydistä on ollut sellaista, että ajotavassa on ollut toivomista. Tietysti jokaisella on omat toiveensa kuinka täydellistä etenemisen pitää olla. Enemmänkin olen ihmetellyt sitä, että kyytiin tullessa osa kuskeista ei moikkaa kollegaa ja jopa niin että ollaan samassa talossa töissä:icon_frown:
 
Itselleni kyllä on sattunut toisenlaisia kokemuksia. Ehkä yksi sadasta kyydistä on ollut sellaista, että ajotavassa on ollut toivomista. Tietysti jokaisella on omat toiveensa kuinka täydellistä etenemisen pitää olla.

Minusta tulikin pilkunviilaaja sen jälkeen, kun aloin itse ajaa bussia ja kiinnittää huomiota omaan ajotapaani. :D Toki teen itsekin virheitä ja etenkin väsyneenä ajan tavallista huonommin, mutta monesti keksisin huomautettavaa omasta tai jonkun muun ajotavasta silloinkin, kun matkustaja on ihan tyytyväinen. Aina voi tehdä hommansa paremmin!
 
Takaisin
Ylös