Kuljettajien toiminta

Yhtenä iltana bussiin tuli jotain jannuja joilla oli bissepurkit kädessä.kuski sanoi että haluu että hänelle tarjotaan ryyppy.pojat ei tarjonnu kuskille huikkaa,niin pojat ei päässy bussin kyytiin.
 
Tämä on vain ko. naisen versio tapahtuneesta, ja yleensä "vääryyttä" kärsineillä on tapana kääntää tapahtunutta itselleen edulliseen suuntaan... Harmi vain että harvemmin tälläisissä tapauksissa löytyy esim. toista matkustajaa autosta joka oikeasti kertoisi mitä siellä on tapahtunut.
Kieltämättä meikäläiselläkin kävi mielessä, että taas on ollut joku "mielensäpahoittaja" asialla. Ja eikös linja-auton kuljettaja ole auton pomo, jolla on kai joskus jopa oikeus vallankäyttöön, jotta matkustajien turvallisuus ja viihtyisyys pysyy aisoissa? ;)
 
Luonnevikainen h43:n kuski lähti pysäkiltä niin, että bussia juuri ohittava auto joutui tekemään äkkijarrutuksen tai jopa väistämään vastaantulevien kaistalle. Tämä toistui usealla pysäkillä Haagassa.
 
Luonnevikainen h43:n kuski lähti pysäkiltä niin, että bussia juuri ohittava auto joutui tekemään äkkijarrutuksen tai jopa väistämään vastaantulevien kaistalle. Tämä toistui usealla pysäkillä Haagassa.

Toisaalta taajamanopeuksissa ja max 60 km/h rajoitusalueella pysäkiltä lähtevälle bussille on annettava tilaa. Tätä ei kaikki vieläkään sisäistä.
http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7777
 
Toisaalta taajamanopeuksissa ja max 60 km/h rajoitusalueella pysäkiltä lähtevälle bussille on annettava tilaa. Tätä ei kaikki vieläkään sisäistä.
http://liikenneturva.magazine.fi/www/fi/kysyttya/autoliikenne.php?we_objectID=7777
Tässä kuitenkin on muutama aika oleellinen kohta, jotka ammattikuljettaja tulee pitää selkärangassaan:

tieliikennelaki sanoi:
22 §
Tien antaminen pysäkiltä lähtevälle linja-autolle

Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä. (7.5.1997/414)

Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään."
 
Tunnollinen kuski

Tänään aamupäivällä He L 51 Eliansaarisen tie. Tunnollinen kuljettaja peruutti noin 200 m, taaksepäin pysäkille jossa oli noin 5 min. Todennäköinen syy etuajassa olisi muuten jatkanut Hakaniemen suuntaan.
 
Etenkin jos bussin vauriot löytyvät etupäästä, maksumies löytyy helposti linja-auton ohjaamosta.

Kaupunkinopeuksillakin auto liikkuu bussin mitan n. sekunnissa. Käytännössä silloin vauriot eivät voi oikein ollakaan muualla kuin etupäässä, jos pysäkiltä lähtiessä sattuu onnettomuus - muuten alkaa olla jo ennemminkin kyse peräänajosta.
 
Luonnevikainen h43:n kuski lähti pysäkiltä niin, että bussia juuri ohittava auto joutui tekemään äkkijarrutuksen tai jopa väistämään vastaantulevien kaistalle. Tämä toistui usealla pysäkillä Haagassa.
Näistä valitus HSL:lle heti, nuo pitäisi saada pois liikenteestä. :mad: Jos vilkun laittaa vasemmalle samalla hetkellä kun ovi on mennyt kiinni, vilkku ehtii vilahtaa 5-8 kertaa(pysäkin leveydestä riippuen) ennenkuin bussin etukulma ylittää kaistan reunaviivan. Tämä siis normaalisti pysäkiltä lähdettäessä. Tuolloin kaikki ehtivät kyllä halutessaan reagoida pysäkiltä lähtöön. :)
 
Kyllä auton pitää väistää lähtevää bussia! 60km/h alueellea auton on pysähdyttävä jos bussi lähtee pysäkiltä.
 
Kyllä auton pitää väistää lähtevää bussia! 60km/h alueellea auton on pysähdyttävä jos bussi lähtee pysäkiltä.

Pitää väistää, mutta kuten aiemmin on todettu, pitää bussin osoittaa hyvissä ajoin olevansa lähdössä liikkeelle, eli ennen kuin bussi liikkuu. Pitäähän väistävän auton kuljettajan saada tietää väistämisvelvollisuudestaan. On myös muistettava, että vaikkei auto pysähtyisikään, ei päälleajo-oikeutta ainakaan toistaiseksi ole vielä kenelläkään, edes busseilla.
 
Kyllä auton pitää väistää lähtevää bussia! 60km/h alueellea auton on pysähdyttävä jos bussi lähtee pysäkiltä.

Tässä kuitenkin on muutama aika oleellinen kohta, jotka ammattikuljettaja tulee pitää selkärangassaan:

Väistämisvelvollisuus koskee pysäkkiä lähestyviä ajoneuvon kuljettajia. 60 km/ nopeudella ajava kuljettaja saa kuivalla kelillä päällystetyllä tiellä sekunnin reaktioajalla henkilöauton pysähtymään 32 metrin matkalla.
Lähteenä Liikenneturvan sivut.
 
Niin, on oikeuksia, velvollisuuksia ja kaikenlaisia, mutta järkeä ei sitä enempääkään.

Mielestäni oikeudet ei ole aina oikea vaihtoehto liikenteessä, joskus jopa kohteliaisuus on suotavaa.
 
Väistämisvelvollisuus koskee pysäkkiä lähestyviä ajoneuvon kuljettajia.
Joonas ehti jo vastata ennen kuin lähetit oman viestisi. Toistanpa hänen sanansa.

Pitää väistää, mutta kuten aiemmin on todettu, pitää bussin osoittaa hyvissä ajoin olevansa lähdössä liikkeelle, eli ennen kuin bussi liikkuu. Pitäähän väistävän auton kuljettajan saada tietää väistämisvelvollisuudestaan. On myös muistettava, että vaikkei auto pysähtyisikään, ei päälleajo-oikeutta ainakaan toistaiseksi ole vielä kenelläkään, edes busseilla.

60 km/ nopeudella ajava kuljettaja saa kuivalla kelillä päällystetyllä tiellä sekunnin reaktioajalla henkilöauton pysähtymään 32 metrin matkalla.
Lähteenä Liikenneturvan sivut.

Entäs, jos reaktioaika onkin 2 sekuntia? Ja onko jatkuva äkkijarruttelu turvallista ja tarkoituksenmukaista?

Bussinkuljettajan näkökulmasta en osaa kommentoida, mutta autoilijan näkökulmasta kyllä. Ihan valtaosa tilanteista sujuu kuten pitääkin: kun pysäkillä on bussi, sitä osaa vähän varoa jo valmiiksi, mutta suurin osa kuljettajista panee vilkun päälle hyvissä ajoin. Jos tässä vaiheessa olen jo bussin takapään kohdalla tai hyvin lähellä sitä, jatkan matkaani ja bussikin odottaa minun tekevän niin. Jos olen vähän kauempana, jään odottamaan. (Usein odottelu on pitkähköä ja vähän turhaa, sillä se vilkku saattaa syttyä jo siinä vaiheessa kun tokavika mummeli vasta turaa huonosti toimivan matkakorttilaitteen kanssa.) Harvassa ovat loppujen lopuksi ne tilanteet, jollaista poliisi oli tässä vähän aikaa sitten todistamassa jossain maakuntakaupungissa, oliko nyt Jyväskylä vai Joensuu. Siinähän bussikuski räväytti itsensä ensin melkein autoa päin ja pani sitten vilkun päälle. Sakothan siitä tuli – bussikuskille.

Poikkeuksia on joka suuntaan, eikä niitä saa koskaan karsittua pois. Mutta yleisellä tasolla homma on minusta siistiytynyt ja sivistynyt viime vuosina. Vilkuttavalle bussille annetaan hyvin tilaa, eikä bussikaan hyökkää suin päin autoja päin, jos nämä ovat ehtineet jo rinnalle.

USA:ssa ei taida olla vastaavaa väistämisvelvollisuutta. Siellä bussit ajavat usein pysäkille, joka on aukko kadunvarsipysäköinnissä eli siis tavallaan pysäkkisyvennys. Kun ollaan valmiita, pannaan vilkku päälle ja sitten odotetaan – ja kauan, että viimeinenkin on autojonosta ehtinyt ohitse. Vapaaehtoisestikaan eivät autoilijat yleensä anna busseille tilaa.
 
Takaisin
Ylös