Kuljettajien toiminta

Laitoin palautetta.

Tänään tuli vastaus tuohon palautteeseen. Kuljettaja oli kertonut, ettei yleensä tarkista autoa tuolla pysäkillä, koska se on ajoratapysäkki. Oli pysähtynyt seuraavalla pysäkillä, herättänyt matkustajan ja vienyt tämän omalle pysäkilleen. Kiitettävää toimintaa.
 
Tänään tuli vastaus tuohon palautteeseen. Kuljettaja oli kertonut, ettei yleensä tarkista autoa tuolla pysäkillä, koska se on ajoratapysäkki. Oli pysähtynyt seuraavalla pysäkillä, herättänyt matkustajan ja vienyt tämän omalle pysäkilleen. Kiitettävää toimintaa.

Olit tarkoittanut palautteen kuljettajan haukkumiseksi,esimerkillisesti toimittuaan kuljettaja saakin kiitosta pomoltaan.Hienosti toimittu,se oli hyvää matkustajapalvelua ;)
 
Olit tarkoittanut palautteen kuljettajan haukkumiseksi,esimerkillisesti toimittuaan kuljettaja saakin kiitosta pomoltaan.Hienosti toimittu,se oli hyvää matkustajapalvelua ;)

En ollut tarkoittanut palautetta kuljettajan haukkumiseksi. Muotoilin sen kysymykseksi, ja lähetin sen HSL:n palautelomakkeesta nimenomaan kysymyksenä.
 
Tänään 15.7. h78 teki oharin Maimin sairaalalla käymättä päättärillä ollenkaan. Pysähtyi tullessaan Talvelantiellä, meni seisoskelemaan jonnekin sairaalan eteen ja kun lähtöaika koitti ajoi Talvelantietä takaisin Kirkonkyläntielle; palautetta lähetetty.
 
Hesari uutisoi HSL:n saamista kuljettajista johtuvista valituksista.

HS:n toimitukseen otti yhteyttä HSL:n bussilla matkustanut, joka kertoi nykivästä bussimatkastaan Pasilan ja Maunulan välillä. Syyksi oli selvinnyt se, että kuski oli lähetellyt tekstiviestejä ajon aikana.

Itse en ole tekstiviestejä lähettävää kuskia nähnyt kuin henkilöauton ratissa, mutta melkoisen vaarallista touhua on ollut.
 
Tänään sain nähdä todellista, jopa ylimitoitettua matkustajapalvelua. Olin keskustasta lähteneessä 270:ssä kun Tullinpuomin pysäkillä aasialaissyntyinen "pikajuoksija" säntäsi ohitsemme ja yritti päästä 40:een mikä oli jo ehtinyt Topeliuksenkadun valoihin. Eihän hän siihen päässyt muttei lannistunut vaan jatkoi juoksua viittilöiden 270:lle. Kuljettajamme pysäytti Honkatien risteyksen suojatien kohdalla ja otti juoksijan kyytiin. Mies selitti ilmeisesti tilannettaan ja lopulta bussimme pääsi Tilkan pysäkillä 40 edelle. Mies poistui etuovesta ja pinkoi 40:een ja pääsi siihen!
 
Tänään sain nähdä todellista, jopa ylimitoitettua matkustajapalvelua. Olin keskustasta lähteneessä 270:ssä kun Tullinpuomin pysäkillä aasialaissyntyinen "pikajuoksija" säntäsi ohitsemme ja yritti päästä 40:een mikä oli jo ehtinyt Topeliuksenkadun valoihin. Eihän hän siihen päässyt muttei lannistunut vaan jatkoi juoksua viittilöiden 270:lle. Kuljettajamme pysäytti Honkatien risteyksen suojatien kohdalla ja otti juoksijan kyytiin. Mies selitti ilmeisesti tilannettaan ja lopulta bussimme pääsi Tilkan pysäkillä 40 edelle. Mies poistui etuovesta ja pinkoi 40:een ja pääsi siihen!

Ihan taktinen veto. Kyydissä istuessani olen todennut, että 270 ehtii varmasti mihin tahansa.
 
Edellä mainitun syyn takia me muut kuljettajat ollaan mulkvistejä, kun ei noukita ihmisiä kyytiin mistä sattuu. Varsinkin kun h40 kulkee aika usein ja samaan suuntaan kulkee useakin eri bussilinja.
Eri asia jossain perämetsässä jonne bussi kulkee kerran tunnissa tai kahdessa..
 
Edellä mainitun syyn takia me muut kuljettajat ollaan mulkvistejä, kun ei noukita ihmisiä kyytiin mistä sattuu. Varsinkin kun h40 kulkee aika usein ja samaan suuntaan kulkee useakin eri bussilinja.
Eri asia jossain perämetsässä jonne bussi kulkee kerran tunnissa tai kahdessa..


Olen samaa mieltä kanssasi. Sehän on laissakin kiellettyä ottaa ja jättää matkustajia muualla kuin sille erikseen merkityllä pysäkillä. Matkustajat oppivat vaatimaan tuota "palvelua" muiltakin kuljettajilta. Seuraavaksi ei ole enää väliä ehtiä pysäkille. Ottaahan se bussi vaikka oman talon edestä.

Entäpä muut tiellä liikkuvat autoilijat? Mitäpä tapahtuukaan kun linja-auto pysähtyy yllättäen keskellä Mannerheimintietä ruuhkassa ottamaan matkustajia vihreiden valojen palaessa autoilijoille? Vai laitetaanko sääntöihin erillinen maininta ettei koske ruuhka-aikaa ja Mannerheimintietä? :)

Miettikääpä ensiksi seurauksia, ennen kuin alatte liian kohteliaiksi. Entisen Jokerilinjan säännökset ainoat oikeat: Matkustajat odottavat bussia, eikä toisin päin. Ja jos ovi on sulkeutunut, on matkustaja myöhästynyt ja odottaa seuraavaa bussia.
 
Sehän on laissakin kiellettyä ottaa ja jättää matkustajia muualla kuin sille erikseen merkityllä pysäkillä.
Ei käsittääkseni ole. Laissa sanotaan seuraavasti, linja-autoja mitenkään erittelemättä:

"Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy. ... Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle."

Näiden sekä pysäyttämisestä annettujen muiden liikennesääntöjen puitteissa on linja-autonkuljettajalla oikeus tehdä parhaaksi katsomaansa asiakaspalvelua muuallakin kuin pysäkeillä.
 
Ei käsittääkseni ole. Laissa sanotaan seuraavasti, linja-autoja mitenkään erittelemättä:

"Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy. ... Ajoneuvon ovea ei saa avata eikä ajoneuvoon nousta, siitä poistua taikka sitä kuormata tai sen kuormaa purkaa siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai tarpeetonta haittaa muulle liikenteelle tai ympäristölle."

Näiden sekä pysäyttämisestä annettujen muiden liikennesääntöjen puitteissa on linja-autonkuljettajalla oikeus tehdä parhaaksi katsomaansa asiakaspalvelua muuallakin kuin pysäkeillä.
Tiedänpä tapauksia joissa kuljettaja saanut tuntuvan sakon kun ottanut/jättänyt matkustajan liikennevaloissa. Kyllä ne pysäkit on sitä varten että niillä hoidetaan asiakaspalvelu. Busseja menee oikeasti esim. Mannerheimintiellä sen verran useasti että seuraavaa kyllä voi odottaa...
 
Kyllä itsellänikin on tiedossa tapauksia, että poliisi on sakottanut tilanteessa, jossa matkustajia on otettu liikennevaloista kyytiin. Kyllä tarpeettoman haitan pykälä täyttyy aika helposti, jos pysäkkialueen ulkopuolelta aletaan ottaa ihmisiä kyytiin, ja auton taakse kertyy kohtuuttoman pitkä jono tämän seurauksena. Taajamassa otto ja jättö tapahtuu pysäkkialueilla, niiden ulkopuolisia alueita eivät nämä koske.

Itsekin on saanut pahoja katseita, kun olen Tampereella Keskustorin valoissa, enkä avaa ovea koputtelijoille. Jos vilkun laittaa kertaalleen vasemmalle, tai muuten irrottautuu laiturista, "kuorman teko" on tällöin päättynyt, eivätkä ovet aukene kenenkään ottoa tai jättöä varten kuin vasta seuraavalla pysäkillä. Myös takana tulevalle liikenteelle tämä kertoo, että bussi on lähdössä, ja antaa heille mahdollisuuden toimia pykälien määrämällä tavalla.
 
Itsekin on saanut pahoja katseita, kun olen Tampereella Keskustorin valoissa, enkä avaa ovea koputtelijoille. Jos vilkun laittaa kertaalleen vasemmalle, tai muuten irrottautuu laiturista, "kuorman teko" on tällöin päättynyt, eivätkä ovet aukene kenenkään ottoa tai jättöä varten kuin vasta seuraavalla pysäkillä. Myös takana tulevalle liikenteelle tämä kertoo, että bussi on lähdössä, ja antaa heille mahdollisuuden toimia pykälien määrämällä tavalla.

Kyllähän Keskustorilla kaikenlaista heiluttajaa ja koputtajaa näkyy, mutta itse olen kanssa ottanut sen tavan että kun on laiturista lähtenyt niin sitten keskitytään liikennevaloihin ja muun liikenteen seurantaan. Tosipinkojat juoksee sitten Koskipuiston pysäkille ja tulee jonkinlainen voittajan hymy naamalla sisään.
 
Legendat sakkoja saaneiden oven aukaisijoiden suuresta määrästä ovat bussialan vanhaa perinneaarteistoa, jota siirretään tarmokkaasti uusille sukupolville. Taukotiloissa on iät ja ajat kuulunut noviiseille supatettu kuiske "älä sitten opeta niitä tähän ja tähän, vaan tee kylmästi näin ja näin". Varmaan joku on sakon saanutkin, jos ei ole tehnyt ratkaisujaan tilannetajuisesti.

Asiakaspalvelun ja liikenteen ammattilainen osaa varmasti lukea liikennevalojen sekä muun liikenteen rytmin ja tietää, milloin ylimääräisestä palvelusta ei ole haittaa kenellekään.

Varmuuden vuoksi joku voisi laittaa tänne sen pykälän, joka kieltää matkustajien ottamisen taajama-alueella muualta kuin pysäkiltä.
 
Legendat sakkoja saaneiden oven aukaisijoiden suuresta määrästä ovat bussialan vanhaa perinneaarteistoa, jota siirretään tarmokkaasti uusille sukupolville. Taukotiloissa on iät ja ajat kuulunut noviiseille supatettu kuiske "älä sitten opeta niitä tähän ja tähän, vaan tee kylmästi näin ja näin". Varmaan joku on sakon saanutkin, jos ei ole tehnyt ratkaisujaan tilannetajuisesti.

Asiakaspalvelun ja liikenteen ammattilainen osaa varmasti lukea liikennevalojen sekä muun liikenteen rytmin ja tietää, milloin ylimääräisestä palvelusta ei ole haittaa kenellekään.

Varmuuden vuoksi joku voisi laittaa tänne sen pykälän, joka kieltää matkustajien ottamisen taajama-alueella muualta kuin pysäkiltä.

Monesti poliisin tilannetaju on täysin erilainen kuin rikkeen tekevän kuljettajan. Joten lienee edelleen kuljettajan oikeusturvan kannalta parasta että ovet aukeaa vain pysäkeillä.
 
Takaisin
Ylös