Kuljettajien toiminta

En ymmärrä kohtaa 9. Jos asiakas huomauttaa, että kuskinvaihdossa kestää liian kauan, niin huomautuksen seurauksena vaihto kestää vielä kauemmin. Miksi? Tästä saa nyt sellaisen kuvan, että kuskit alkaisivat tarkoituksellisesti viivytellä tätä asiakasta kiusatakseen. Sellaista ei varmaan tapahdu – mitä tässä oikein tarkoitetaan?
Tietenkin sananvaihto asiakkaan kanssa hidastaa toimenpidettä entisestään.
 
Toissa päivänä omalle kohdalleni sattui varsin erikoinen tilanne linjalla h56, kun tulin Kantsun suunnalta Kalasatamaan: kuljettaja paitsi puhui koko matkan kännykkäänsä jotain kaukaisempaa kuin vironkieltä, pysähtyi ukkeli joka ikiselle pysäkille ainakin minuutiksi. Mistään HSL:n täsmällisyysmittauksesta ei tuolla reissulla ollut kyse.
 
Toissa päivänä omalle kohdalleni sattui varsin erikoinen tilanne linjalla h56, kun tulin Kantsun suunnalta Kalasatamaan: kuljettaja paitsi puhui koko matkan kännykkäänsä jotain kaukaisempaa kuin vironkieltä, pysähtyi ukkeli joka ikiselle pysäkille ainakin minuutiksi. Mistään HSL:n täsmällisyysmittauksesta ei tuolla reissulla ollut kyse.
Olisit kysynyt syytä? Ainakin Tallinnassa ruuhka-aikaan bussilinjalla 5 stop-nappeja ei käytetty lainkaan, vaan bussi pysähtyi kaikilla pysäkeillä varsin kiireettömästi. Onko yleinenkin tapa, esimerkiksi korttelikaupungissa tai ruuhka-aikaan, vai sattuivatko namiskat olemaan epäkunnossa? Sattui nimittäin olemaan ainoa kerta vähään aikaan, kun olen matkustanut siellä bussilla.
 
Olisit kysynyt syytä? Ainakin Tallinnassa ruuhka-aikaan bussilinjalla 5 stop-nappeja ei käytetty lainkaan, vaan bussi pysähtyi kaikilla pysäkeillä varsin kiireettömästi. Onko yleinenkin tapa, esimerkiksi korttelikaupungissa tai ruuhka-aikaan, vai sattuivatko namiskat olemaan epäkunnossa? Sattui nimittäin olemaan ainoa kerta vähään aikaan, kun olen matkustanut siellä bussilla.

Itse tapasin tällaisen pysähtelijän joskus menneenä vuonna linjalla h53, saattaahan olla tietysti HELB:ltä Pölhölään siirtyneitä :D ;)

Onhan näitä (meitä) kuljettajia monekseen, mutta tuollaista toimintaa olisi kyllä kannattanut kysyä suoraan kuljettajalta. Itse kävelin kerran kysymään h53:a ohjastaneelta Üllarilta, että miksi ihmeessä tämä rullaa kaikki alamäet ja lähestyy liikennevaloja vaihde vapaalla. Kaveri kiihdytti aina matkanopeuteen ja napsautti vaihteen pois päältä. Sturenkadun-Helsinginkadun alamäkeä tultiin aina Mäntymäentien risteykseen asti "N" valittuna vaihteistosta. Kuulemma siksi, että polttoaineenkulutus on silloin Volvon mittarin mukaan pienempi.

Neuvoin ystävällisesti, aiempaan kuljettajakokemukseeni viitaten, kiihdyttämään rivakasti nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen ja sitten rullaamaan ajovaihteella kaasu ylhäällä. Kaveri oli kuin ei koskaan olisi kuullutkaan tuosta. Hämmästeli vielä Paciuksenkadun alamäessä, että onko se kulutus todella nollassa kun D-vaihteella rullataan.

Monenlaisia.
 
Ja usein myöhässä olo johtuu juurikin matkustajista itsestään. Kuljettaja yrittää suoriutua kireistä aikatauluista, ruuhkista, työmaa kohdista ja hankalista risteyksistä jollainlailla sääntöjä noudatellen, tai ainakin jotain sinnepäin. Ja kiitoksena kiukkuinen huuto päin naamaa "Oletpa sinä paljon myöhässä!". Tekisi mieli huutaa takaisin "Haista vittu!, mutta ei tietenkään niin voi tehdä.

Oletko miettinyt terapiaa tai muuta hoitoa? Elämä voisi olla helpompaa, jos stressaisit vähemmän.
 
Oletko miettinyt terapiaa tai muuta hoitoa? Elämä voisi olla helpompaa, jos stressaisit vähemmän.

Kyllä se on osa matkustajista, joka terapiaa kaipaa. Minä tajusin jo pikkuskidinä, että se tuskin on kuljettajasta lähes koskaan kiinni, jos vuoro on myöhässä. Ei kukaan tahallaan hidastele - tai aniharva.

Tajusin myös jo ala-asteiässä, että busseja liikkuu pääkaupunkiseudulla monia satoja erilaisia ja erivärisiä, eikä todellakaan linjan 17 kuljettaja voi tietää, miksi 66A on myöhässä Ateneumilla tai miksi edellisen auton kuljettaja "ajoi ohi".

Lainattu kommentti edustaa juurikin minäminä-keskivertomatkustajan ajatusmaailmaa. Kuski hoitoon, minussa ei ole mitään vikaa.
 
Kyllä se on osa matkustajista, joka terapiaa kaipaa. Minä tajusin jo pikkuskidinä, että se tuskin on kuljettajasta lähes koskaan kiinni, jos vuoro on myöhässä. Ei kukaan tahallaan hidastele - tai aniharva.

Tajusin myös jo ala-asteiässä, että busseja liikkuu pääkaupunkiseudulla monia satoja erilaisia ja erivärisiä, eikä todellakaan linjan 17 kuljettaja voi tietää, miksi 66A on myöhässä Ateneumilla tai miksi edellisen auton kuljettaja "ajoi ohi".

Lainattu kommentti edustaa juurikin minäminä-keskivertomatkustajan ajatusmaailmaa. Kuski hoitoon, minussa ei ole mitään vikaa.

Nyt et ymmärtänyt edes vähää alusta. Kyse ei ole sitä, etteivätkö asiakkaat osaisi käyttäytyä huonosti tai etteikö matkustamon puolellakin olisi paljon hoitotarpeita. Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että jos kuskin tekee mieli huutaa "haista vittua" jollekin valittavalle asiakkaalle, niin siinä ei ole kuskillakaan kaikki kunnossa. Ei sellainen ole normaalia, eikä varmasti tervettä pidemmän päälle, jos stressitasot ovat tuota luokkaa. Kyllä silloin on syytä harkita ulkopuolista apua.

Edit. Itse en ole sanonut kuskeille koskaan muuta kuin "moi!" ja " kiitos!", eikä ole tehnyt edes mieli sanoa muuta. Pitäisin sellaista melko normaalina.
 
Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että jos kuskin tekee mieli huutaa "haista vittua" jollekin valittavalle asiakkaalle, niin siinä ei ole kuskillakaan kaikki kunnossa.

Minusta tuollainen kuulostaa aivan normaalilta ihmiseltä. Kenenpä meistä ei joskus tekisi mieli samoin huutaa. Normaali inhimillinen asia. Se tosin mahdollistaa asiakaspalvelutehtävässä toimimisen, ettei tätä toteuta koskaan.
 
Älä nyt ota liian vakavasti. Lähinnä tarkoitin sitä, että nykyään tuntuu olevan itsestään selvää, että asiakaspalvelijalle saa huutaa ja sanoa ihan mitä tahansa. Sanomattakin on selvää, että joskus meinaa hermostua turhanpäiväiselle valittamiselle. En ole ollenkaan sressaantunut, jonkun sortin terapia tekisi varmasti meille kaikille aika-ajoin ihan hyvää. Sen verran käytöstapoja omaan, että en ala esim. kaupassa haukkumaan myyjää, jos kassalla kestää kolme minuuttia normaalia kauemmin.
 
Oletko miettinyt terapiaa tai muuta hoitoa? Elämä voisi olla helpompaa, jos stressaisit vähemmän.

Kuvitteletko tosiaan että kuljettavat ovat jonkinlaisia yli-ihmisiä joilla ei ole normaalia reaktiota ? Pääasia ettei sanota suoraan hankalille asiakkaille mitä heistä ajattelee. Ongelma ja kuinka siitä selvitetään on kaikissa palvelu-ammatissa tismalleen sama.
 
Kuvitteletko tosiaan että kuljettavat ovat jonkinlaisia yli-ihmisiä joilla ei ole normaalia reaktiota ? Pääasia ettei sanota suoraan hankalille asiakkaille mitä heistä ajattelee. Ongelma ja kuinka siitä selvitetään on kaikissa palvelu-ammatissa tismalleen sama.

Kuvittelin, että myös kuskit ovat laskeutueet puusta ja alkaneet kävellä kahdella jalalla vähän kauemmin kuin pari vuosikymmentä sitten. Reaktioden perusteella en ole enää kovin varma asiasta. Jos ei pysty suhtautumaan asikaspalvelutyössä olan kohautuksella asiakkaiden huonoon käytökseen, vaan tekee itse mieli käyttäytyä samoin, niin suosittelen ainakin vaihtamaan ammattia. Ei se taatusti auta ongelmien selvittämistäkään, että sisällä kiehuu ja joutuu pidättelemään purkautumistaan.
 
Kyllä jokaisella joskus kiehahtaa. Mutta se menee suurella osalla ohi noin yhdessä tai kahdessa minuutissa kokonaan ellei aiemmin. Voisin ajatella tämän olevan ns. olan kohautus ettei jäädä miettimään asiaa. Se vasta ihmisiä ärsyttää jos leveän hymyn kanssa kuuntelee kun toinen valittaa, asiakas tuntee että hänelle nauretaan tai ettei oteta tosissaan. Valittavan tai riitaa haastavan ihmisen "läpi katsominen" on hyvä, eli katsoo tavallaan kuin ei siinä ketään oliskaan jolloin yleensä tilanne päättyy. Tämä toimii ainakin juopuneiden riitahaastavien kanssa, pari kertaa tämä koittaa ärsyttää ja kyllästyy kun häntä ei huomioida. Mutta jokaisella kiehahtaa vaikka sitten vain sekunnin ajan. Se on täysin normaalia, mutta todellinen asiakaspalvelija ei anna sen näkyä mitenkään.

En muuten tajua laisinkaan j-lu:n pointtia... Ja miten puusta laskeutuminen tähän liittyy.
 
Itse tapasin tällaisen pysähtelijän joskus menneenä vuonna linjalla h53, saattaahan olla tietysti HELB:ltä Pölhölään siirtyneitä :D ;)

Onhan näitä (meitä) kuljettajia monekseen, mutta tuollaista toimintaa olisi kyllä kannattanut kysyä suoraan kuljettajalta. Itse kävelin kerran kysymään h53:a ohjastaneelta Üllarilta, että miksi ihmeessä tämä rullaa kaikki alamäet ja lähestyy liikennevaloja vaihde vapaalla. Kaveri kiihdytti aina matkanopeuteen ja napsautti vaihteen pois päältä. Sturenkadun-Helsinginkadun alamäkeä tultiin aina Mäntymäentien risteykseen asti "N" valittuna vaihteistosta. Kuulemma siksi, että polttoaineenkulutus on silloin Volvon mittarin mukaan pienempi.

Neuvoin ystävällisesti, aiempaan kuljettajakokemukseeni viitaten, kiihdyttämään rivakasti nopeusrajoituksen mukaiseen nopeuteen ja sitten rullaamaan ajovaihteella kaasu ylhäällä. Kaveri oli kuin ei koskaan olisi kuullutkaan tuosta. Hämmästeli vielä Paciuksenkadun alamäessä, että onko se kulutus todella nollassa kun D-vaihteella rullataan.

Monenlaisia.

Ennen vanhaan oli vissiin tapana vaihtaa alamäessä vapaalle. Niistä vuosista tekniikka on muuttunut paljon, ja ties kuinka monen vuosikymmenen ajan onkin suositeltu kytkemään alamäessä raskas vaihde päälle.
 
Mahtaako vaihteistolle tehdä kovinkaan hyvää siinä vaiheessa, kun D kytketään vauhdissa takaisin? Joskus jyrkässä alamäessä liukkaalla kelillä autoa ei tahdo saada D:llä pysähtymään, silloin vapaan kytkeminen auttaa. Siis ihan pienessä vauhdissa. Ainakin B10B ja B7R Volvoja vaivaa tämä. Esim. alamäen alla oleva suojatien ennakointi voi olla tällainen paikka. Koulutuksessa voitaisiin painottaa nykyistä enemmän esim. selviämistä liukkaalla kelillä. Aivan liian monelle kursseilta tulleelle harjoittelijalle on uusi asia esim. telin keventäminen ennen ylämäkeen lähtöä liukkaalta pysäkiltä. Sattuu paljon turhia vahinkoja. Myös teliautolla ajamista voisi opettaa perusteellisemmin. Muutama vko takaperin todistin tilannetta, jossa kuljettaja oli pyyhkäistä suojatielle odottavan jalankulkijan kumoon. Teki täysin turhaan tiukan käännöksen, joita tulisi välttää. Liekö painotus nykyään liiankin paljon kaikessa muussa, kuin itse ajamisessa?
 
Takaisin
Ylös