Kuljettajien toiminta

Olettaisin, että tyhjäkäynti tai sen kestoaika ei tässä ole se pointti vaan se, että joku hörhö voisi innostua yrittämään liikkeelle sillä autolla.

Ihan samalla tavalla voisi missä tahansa terminaaleissa sun muissa "joku hörhö innostua". Yritetäänkö täällä nyt tästäkin keksiä mitä tahansa negatiivistä sanottavaa?
 
Haluaisin Autoton espoolainen kuulla perustelusi millä tapaa se olisi turvallisuusriski kun itse en saa millään mieleen vaikka tyhjäkäyttänyt kymmeniä kertojakin pitempiä aikoja bussia tyhjäkäynnillä? Tuntui niin jännältä kommentilta että haluan kuulla perustelun

Niin, harvoinpa sinne varikoille kukaan ulkopuolinen hörhö tulee autoa hakemaan pesulinjalta päin seiniä ajamaan. ;)

Yleisesti ottaen itse nappaan aina auton avaimet mukaan, jos lähden "yleisellä paikalla" katsekontaktin ulottumattomiin linja-autosta, oli siellä sillä hetkellä sitten poka sisällä tai ei. Tämä varsinkin, jos auto seisoo torialueella, jossa jos jonkinlaista ohikulkijaa riittää. Vriston mainitsema alkolukko ei sekään mikään huono käytänne ole. Tosin tässä asiassa on vähän silti tehty kärpäsestä härkänen, hienoa, että tällaisia kuskeja vielä on. Tuskin mitään todellista vaaraa tässä on kuitenkaan kellekään tapahtunut.
 
Ihan samalla tavalla voisi missä tahansa terminaaleissa sun muissa "joku hörhö innostua". Yritetäänkö täällä nyt tästäkin keksiä mitä tahansa negatiivistä sanottavaa?

No ainakaan sitä negatiivista sanottavaa ei käyttäjämme C3P sanonut, vaan spekuloi lähinnä mahdollisuuksia.
Bussikaappaukset ovat onneksi harvinaisia, mutta eivät suinkaan mahdottomia. Pahimmassa tapauksessa kyydissä olleista asiakkaista tulee panttivankeja.
 
Olettaisin, että tyhjäkäynti tai sen kestoaika ei tässä ole se pointti vaan se, että joku hörhö voisi innostua yrittämään liikkeelle sillä autolla.

Ehkä vahingossa kirjoitin MTV3-linkkini loppukysymyksen siten, että se taisi loukata ja provosoida nimenmaan monia teitä linja-autoliikenteen ammattikuljettajia.

Ja pyydän anteeksi, etten viestittänyt aivan selvästi sitä mitä halusin kommentoida.

Sillä haluaisin ehdottomasti uskoa, että tämäkin hyvin palveleva linja-auton 75 kuljettaja on täysin ammattitaitoisesti pysäyttänyt ajoneuvonsa kunnollisesti havaiten myös tuolloisen n. klo 19 matkustajatilanteen ilmeisen rauhallisuuden (ja joka tapauksessahan HSL-alueen busseissa on kuljettajilla kai nykyisin jo siinä määrin hyvin lukittuvat turvalliset ohjaamotilat, että välitöntä pelkoa esim. rahastuskassojen varastamisesta tai muista väärinkäytöksistä ei ole, vaikka kuljettaja ei olekaan ajoneuvossa?).

Mutta C3P huomautti kommentissaan juuri sitä taustalla olevaa epäilystä, että jos esim. jossakin viikonlopun yöbussivuorossa joku huonossa hapessa oleva C2H5OH-ylös/alas-promille- tai piri-esso-dulla-hepo-sekopää polttaa päreensä tällaisesta ylimääräisestä pidentyneestä bussipysäkkiviivästymisestään, niin ko. tilanteessa voi tämä hullun raivolla toimiva tyyppi yrittää kaappaamallaan käyntivalmiilla linja-autolla toistaa vaikkapa oman versionsa GermanWings-perämiehen kaltaisesta massatuhosta.
 
Laitetaanpas lisää kehuja tänne. Näin perjantaipäivänä, kun eräs äiti odotteli että pääsee lastenvaunujen kanssa ylittämään suojatien Koskelantiellä. Kohti itää matkalla ollut linjan 506 kuljettaja pysäyttikin bussinsa suojatien eteen, jotta äiti pääsee turvallisesti ylittämään suojatien. Hienointa tässä tapauksessa oli se, että bussinkuljettaja ajoi bussinsa sen verran toisenkin kaistan puolelle, ettei kukaan olisi mahtunut siitä autolla ohitse ja aiheuttamaan vaaratilannetta.
 
Hyvää että tulee vaihteeksi myös kehuja. Tässä toinenkin, vaikka tapahtui jo muutama vuosi sitten. Espoon Nihtisillassa, linjalla 5 (tai silloinen 35). Bussi seisoo pysäkillä, ottaa lisää matkustajia ja kun viimeinen on tullut ovesta sisään kuljettaja huomaa vanhahkon miehen, joka liikkuu vaivalloisesti kepillä ja yrittää epätoivoisesti viittaamalla ehtiä mukaan kyytiin vaikka hän oli vasta kymmenkunta metriä pysäkin takana. Miestä odottamalla olisi kulunut useita minuutteja jolloin kuljettaja peruuttaa bussinsa sen verran ettei mies enää tarvitse ottaa montakaan askelta ehtiäkseen mukaan kyytiin. Takana ei tietysti ollut muita linja-autoja eikä muutakaan liikennettä juuri silloin. Valpas ja palveluhenkinen kuljettaja sai ansaitun kiitoksen.
 
Vajaa tunti sitten oli taas sama viro/venäläinen sankari kuski vauhdissa kuin aikasemminkin, VT 500/v53 klo 19:18 Leinelänkaarelta Tikkurilaan. Jätti 10v pikkusiskoni jalan oven väliin, ei kiinnostanut noudattaa STOP-merkkiä Uusiniityntieltä Talvikkitielle käännyttäessä ja ei taaskaan huvittanut päästää matkustajia ulos Tikkurilan matkakeskuksella laiturilla 16. Kaksi viimeistä on ominaisia kyseiselle kuljettajalle. Itseeni vaan ihmetyttää et miksi tekee tuollaista työtä jos ei kiinnosta liikennesääntöjä noudattaa ja pysähtyy miten huvittaa? PK-seudulta vähennetään olikohan reilu 100 kuljettajaa nyt Kehäradan avautumisen ja Vantaan linjastouudistuksen yhteydessä, joten kyseinen kuljettaja voisi harkita alan vaihtoa. Toisaalta Veoliaa ei kyllä muutenkaan kiinnosta mitä heidän kuljettajansa tekee.

En foorumilaisista linja-autonkuljettajista ja muista ajokortin omaavista tiedä, mutta mun muistaakseni liikennesäännöt on liikenensääntöjä eikä "noh kattoo mikä mun fiilis on" sääntöjä.

Tohon mainitsemaani risteykseen on ihan syystä laitettu tällä viikolla stop-merkki. Talvikkitie on suosittu pyöräilytie ja juuri ennen mainittua risteystä on alamäki. Uusiniityntieltä tulevilla on väistämisvelvollisuus jalankulkijoihin ja pyöräiliöihin sekä muihin ajoneuvoihin nähden ja monesti autoilijat ja bussit eivät tuota noudata jonka vuoksi siihen iskettiin STOP-merkki. Jostain syystä monessakin paikkaa vaan tuntuu siltä ettei bussinkuljettajia STOP-merkit koske. Kyllä sen voin uskoa et voi olla vatuttavaa pysähtyä bussilla ja lähteä heti uudestaan liikkeelle mutta sitten suosittelen alan vaihtoa tai muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Olethan Zige muistanut lähettää palautetta noista tapauksista. Asioihin ei muuten pystytä puuttumaan.
 
Olethan Zige muistanut lähettää palautetta noista tapauksista. Asioihin ei muuten pystytä puuttumaan.

Tottakai, joka ikisestä. Pahimmat "ongelmat" joista oon pelkästään yksin laittanut jo 14 palautetta tän vuoden puolella on v53:n pysähtymiskäytännöt Tikkurilassa kun 2/3 osaa kuljettajista tekee niinkuin HSL on liikennöitsijää ohjeistanut ja 1/3 sitten oman mielen mukaan. Eli HSL:n ohjeistuksen mukaan (tieto siis peräisin HSL:ltä) v53 purkaa matkustajat laiturissa 16, jos STOP-nappia on painettu. Osaa kuljettajista tämä ei vaan tunnu kiinnostavan. Onneksi ovat jo melkein saaneet ruotuun, HSL:n mukaan ovat ohjeistuksen + 3 lisämuistutusta toimittanut Veolialle (eri asia tietenkin onko oikeesti vai onko vain palautteeseen liirumlaarumia vastaillut). Ehkä tosta jaksaa vielä heinäkuuhun asti vääntää ja sen jälkeen onneksi Kehärata aukeaa ja v53:een ei tarvitse astua. Elokuusta alkaen tosin v53:n korvaajaa 574:sta taitaa joutua käyttää TTS:lle matkaamiseen.
 
"taas sama viro/venäläinen sankari kuski" onko kuljettajan alkuperällä jotain merkitystä?Minusta tuntuu että Sinä Zike olet rasisti?
 
Melkoisen ahkera palautteen antaja...hmm...ovatko kaikki varmasti ihan asiasta?

Joo, tänäänkin kuski jarrutti niin kovasti, että reppuni putosi penkiltä lattialle!

No, asiaan. Vähän vaikea uskoa, että aina kuskin tehdessä virheen hän tekisi sen piittaamattomuuttaan tai tahallaan. Toki miten tilanne sen jälkeen hoidetaan on tärkeää. Kuskit tekevät rankkaa ja vastuullista työtä. Kokemukseni mukaan suurin osa virheistä menee osastoon inhimillinen erehdys, eikä suinkaan tahallisuus.

Kerran sateisella säällä 550:n kuljettaja laittoi takaovet kiinni siten, että eräs nainen oli jäämässä väliin. Ovi ei kyllä edes osunut, sillä kuljettaja huomasi asian ja avasi heti ovet. Nainen marssi bussin etuosaan ja kysyi kuskilta: Et sitten nähnyt että olin tulossa kyytiin? Kuski: Joo en nähnyt kun toi ikkuna on yläreunasta huurussa. Sinne takaovelle on vaikea nähdä. Matkustaja: No sehän ei ole mun ongelma. Kuljettaja: Sä tulit juoksujalkaa tuolta pysäkin takaa ja juoksit ovien väliin, onneks kuitenkin näin sut. Matkustaja: Vai niin, nyt kuule vähän huolellisuutta!

Kuski jäi jollain rievulla pyyhkimään etuikkunaa, jolloin tämä matkustaja suureen ääneen kailotti, että vois tämä bussi lähtö jo.
 
Takaisin
Ylös