Kuljettajien toiminta

Tässä on ainakin sellaista viestintää mitä kysyit. Forumi on tosin naapuriforumi, mutta eiköhän siitä asia käy selväksi.
http://foorumi.arktisetbussit.com/viewtopic.php?f=7&t=680&start=345

Bussin ratissa, tosin eri kaupungissa, työtä tekevänä en kyllä löydä yhtään sympatiaa tämän kollegan toimille. Järjestäytyneellä kulkueella on lain suoja, eikä sitä saa häiritä millään tavoin, kuljettiin siinä sitten millä kulkupeleillä tahansa. Se kestää sen ajan kun kestää, aikataulut ovat tässä se toissijainen asia.
 
Laitatko linkin näihin viesteihin? Kun ei ainakaan tältä forumilta näytä löytyvän...

Ilmaisin itseäni epäselvästi, myönnän sen. Meinasin toisessa some-kanavalla, en siis tällä foorumilla.
Mutta kuten ylläkin linkitettiin niin... Ilmeisesti bussikuskit saavat ajaa poliisi-ohjattuihin kulkueiden väliin tai niin Sergei selvästi luuli.

(kuljettajan nimen lähde tästä uutisesta)

Mutta en yhtään ymmärrä tuota puolustelua. Kyseessä oli selvä kulkue. Ei niihin tarvita joka risteykseen poliisiohjausta vaan keulassa olevat (yleensä) moottoripyöräpoliisit ajavat aina risteykset tukkoon, pysäyttävät liikenteen ja kun kulkueen keula on risteyksessä, jatkavat poliisit seuraavaan risteykseen. Ei sinne kulkueen väliin silti ängetä vaikkei siinä kohtaa enään poliisia olisi mutta kulkuetta vielä. Sen pitäisi olla kaikille tienkäyttäjäjille itsestään selvä asia ja sitä suuremmin ammattikuljettajille.
 
Tänään linjan h24 kuljettaja klo 19:10 ajoi hietanimen hautausmaan suuntaan ennen krematorion pysäkkiä kuljettaja rikkoi toisen autosta sivupeilin. Kuljettaja jatkoi matkaa kun mitään ei olisi tapahtunut.
 
Tänään linjan h24 kuljettaja klo 19:10 ajoi hietanimen hautausmaan suuntaan ennen krematorion pysäkkiä kuljettaja rikkoi toisen autosta sivupeilin. Kuljettaja jatkoi matkaa kun mitään ei olisi tapahtunut.

Jos olisin tuon auton omistaja, olisin todella kiitollinen, jos minuun otettaisiin yhteyttä ja kerrottaisiin tapahtuneesta. Ehditkö panna mitään tunnistetietoja merkille?
 
Odottelin tässä yhtenä arki-aamuna Elielinaukiolla klo 7.20 lähtevää linjan 321 bussia. Bussi tuli Elielille klo 7.18, purki matkustajat ulos ja ajoi suoraan lähtölaituriin. Naiskuski päästi matkustajat sisään ja sanoi että valitettavasti lähtöaika myöhästyy koska hänen on pakko käydä vessassa. Seuraavaksi lähtövuorossa klo 7.25 ollut linjan 332 bussi joutui ajamaan viereiseen laituriin koska odottelimme edelleen kuljettajaa. Tästä bussista sitten kaikki muut paitsi minä, vaihtoivatkin siihen 332 bussiin. Viimein kuski saapui klo 7.30 ja pääsimme lähtemään 10 min myöhässä. Kuski manasi kun todella tiukan aikataulun lisäksi Elielin vessa on älyttömän kaukana eikä vessassa yksinkertaisesti ehdi käydä aikataulun puitteissa.

Olen huomannut aiemminkin että jotkin linjojen 321 ja 345 arki-aamujen lähdöt Elieliltä ovat välillä myöhässä. Onko Nobina vetänyt aikataulut todella niin tiukalle että Elielille saavuttaessa ei joillakin vuoroilla jää lainkaan taukoaikaa?
 
Odottelin tässä yhtenä arki-aamuna Elielinaukiolla klo 7.20 lähtevää linjan 321 bussia. Bussi tuli Elielille klo 7.18, purki matkustajat ulos ja ajoi suoraan lähtölaituriin. Naiskuski päästi matkustajat sisään ja sanoi että valitettavasti lähtöaika myöhästyy koska hänen on pakko käydä vessassa. Seuraavaksi lähtövuorossa klo 7.25 ollut linjan 332 bussi joutui ajamaan viereiseen laituriin koska odottelimme edelleen kuljettajaa. Tästä bussista sitten kaikki muut paitsi minä, vaihtoivatkin siihen 332 bussiin. Viimein kuski saapui klo 7.30 ja pääsimme lähtemään 10 min myöhässä. Kuski manasi kun todella tiukan aikataulun lisäksi Elielin vessa on älyttömän kaukana eikä vessassa yksinkertaisesti ehdi käydä aikataulun puitteissa.

Olen huomannut aiemminkin että jotkin linjojen 321 ja 345 arki-aamujen lähdöt Elieliltä ovat välillä myöhässä. Onko Nobina vetänyt aikataulut todella niin tiukalle että Elielille saavuttaessa ei joillakin vuoroilla jää lainkaan taukoaikaa?

Tämä tilanne on ollut vuosia tuttu Pitäjänmäen kautta kulkevilla linjoilla jopa sunnuntaisin. On kuitenkin sanottava, että ainakin minun mielestäni asia olisi tänä syksynä hieman parantunut.
 
Odottelin tässä yhtenä arki-aamuna Elielinaukiolla klo 7.20 lähtevää linjan 321 bussia. Bussi tuli Elielille klo 7.18, purki matkustajat ulos ja ajoi suoraan lähtölaituriin. Naiskuski päästi matkustajat sisään ja sanoi että valitettavasti lähtöaika myöhästyy koska hänen on pakko käydä vessassa. Seuraavaksi lähtövuorossa klo 7.25 ollut linjan 332 bussi joutui ajamaan viereiseen laituriin koska odottelimme edelleen kuljettajaa. Tästä bussista sitten kaikki muut paitsi minä, vaihtoivatkin siihen 332 bussiin. Viimein kuski saapui klo 7.30 ja pääsimme lähtemään 10 min myöhässä. Kuski manasi kun todella tiukan aikataulun lisäksi Elielin vessa on älyttömän kaukana eikä vessassa yksinkertaisesti ehdi käydä aikataulun puitteissa.

Olen huomannut aiemminkin että jotkin linjojen 321 ja 345 arki-aamujen lähdöt Elieliltä ovat välillä myöhässä. Onko Nobina vetänyt aikataulut todella niin tiukalle että Elielille saavuttaessa ei joillakin vuoroilla jää lainkaan taukoaikaa?

Ei kai tiukka aikataulu ole Nobinan syytä, senhän on määritellyt tilaaja eli HSL. Postitalon puolelle mahtuisi työmaakoppi, joka voisi toimia kuljettajien WC-tilana. Sen voisi vielä kuosittaa ympäristöön sopivaksi. Silloin voisi jättää
matkustajat siihen ja kipaista WC-asioille. Tosin nyt siihen tehtyä aitaa ja pyörätietä pitäisi hieman säätää toiseen paikkaan. Muutenkin kyseinen aita tärvelee mahdollisuuden käyttää tuota kohtaa jättöpysäkkinä. Ja ei kai tuo muuta
asiaa, että kyseessä oli naiskuski? No, mieskuski olisi voinut lorottaa renkaiden väliin, jos olisi ollut oikein kiire. Yhtä kaikki, työntekijän on päästävä asioilleen, kysymys on kuitenkin työnteosta eikä ihmisrääkkäyksestä.
 
Ei kai tiukka aikataulu ole Nobinan syytä, senhän on määritellyt tilaaja eli HSL.


Onhan se Nobinan vastuulla sovittaa määrätyt lähdöt määrättyihin sarjoihin.

HSL antaa lähdöt ja operaattori sovittaa ne haluamiinsa sarjoihin. Nobina voisi vaihtaa jonkin toisen lähdön ja sarjan keskenään. Mutta money talks.
 
Ei kai tiukka aikataulu ole Nobinan syytä, senhän on määritellyt tilaaja eli HSL.

Riippunee siitä ajaako liikennöitsijä HSL:n suunnittelemilla ajo-/kierrosajoilla vai kierrättääkö se autoa linjalta toiselle tiukemmilla ajoajoilla. En tiedä nykytilanteesta mutta jokunen vuosi sitten varsinkin Nobina harrasti tuota linjalta toiselle kierrättämistä tiukemmilla ajoajoilla kuin mitä HSL oli linjan kierrosajaksi laskenut.
 
Kaipa se on tänne kirjoitettava parin viime viikon matkustuskokemuksista eräällä Vantaan sisäisellä linjalla...

Käytän tuota linjaa etenkin arkipäivisin iltaruuhkassa. Eipä siinä vielä mitään, että kuljettajat ovat olleet kuin myrkyn nielleitä. Hymyilemättömyys ja tuppisuisuus nyt ovat sellaisia asioita, joihin on jo tottunut. Tympeän kuljettajankin kyydissä kyyti on kuitenkin yleensä turvallista.

Reilu viikko sitten kotimatkastani tuli ikimuistoinen. Kuljettaja ajoi oikeastaan koko matkan epätasaisesti ja turhan reippaalla vauhdilla. Leinelän aseman lähistöllä on pari liikenneympyrää, joiden kautta tämä linja kulkee. Toisessa noista liikenneympyröistä bussinkuljettaja ajoi liikenneympyrää ajaneen henkilöautoilijan eteen - väistämisvelvollisuudestaan huolimatta. Oman näköhavaintoni mukaan pellin koliseminen oli lähellä. Henkilöautoilija suivaantui tästä ja pian me matkustajat saimmekin kuulla torvikonserttia. Bussinkuljettaja jatkoi matkaansa, kunnes pysähtyi liikenneympyröiden jälkeen olevalle pysäkille ottamaan matkustajia kyytiin. Henkilöautoilija seurasi tuolle pysäkille saakka, pysäytti autonsa ja tuli koputtelemaan bussin jo sulkeutunutta etuovea. Bussinkuljettaja lähti liikkeelle ja henkilöautoilija näytti hyvästiksi kansainvälistä käsimerkkiä. Bussinkuljettaja toimi siis väärin, mutta olisihan tuolle henkilöautoilijallekin voinut suositella vihanhallintakurssia...

Sama linja, noin viikkoa myöhemmin: kuljettaja ajoi varsin railakkaalla tyylillä. Eräässä liikennevalo-ohjatussa risteyksessä ihmettelin, kun tuli äkkijarrutus. Lähellä oli kolari vihreällä valolla risteykseen tulleen taksin sekä punaisia päin ajaneen bussin välillä. Noh, loppumatkan ajaksi bussinkuljettajan ajotyyli muuttuikin sitten rauhallisemmaksi.
 
Vantaalla olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota joidenkin kuskien intoon puhua jatkuvasti matkapuhelimeen. (Tosin tahtomattani, iltaisin busseissa on vielä hiljaisempaa matkustajien keskuudessa)
Toisaalta puhelimeen puhuminen ei ole minun matkustuskerroillani aiheuttanut ajoesitysten huonoutta. Yhden kerran oikein ihmettelin luuria korvallaan pitävän kuskin tasaista ajamista ja muun liikenteen hyvää huomioimista.
 
Toisaalta puhelimeen puhuminen ei ole minun matkustuskerroillani aiheuttanut ajoesitysten huonoutta. Yhden kerran oikein ihmettelin luuria korvallaan pitävän kuskin tasaista ajamista ja muun liikenteen hyvää huomioimista.
Puhelimeen puhuminenhan ei absoluuttisesti heikennä kuljettajan ajosuoritusta mitenkään. Joillakin ihmisillä kapasiteetti riittää sekä puhelimen käyttöön, että autolla ajamiseen (muun liikenteen huomioimisineen) samanaikaisesti. Kaikilla ihmisillä näin ei ole.

Itse asiassa väitän, että hyvin harvojen ihmisten ajosuoritus heikkenee ratkaisevasti puhelimeen puhumisen seurauksena. Valitettavasti näiden vähemmistöön kuuluvien "suoritukset" aiheuttaa kovin usein onnettomuuksia tai vähintään läheltä piti -tilanteita. Perustan väitteeni siihen, miten yleistä ja tavallista matkapuhelimen (johdottoman kännykän tai johdollisen "autopuhelimen") käyttö oli vielä aikaan, jolloin sitä ei laissa määritelty sanktioiduksi.
 
Puhelimeen puhuminenhan ei absoluuttisesti heikennä kuljettajan ajosuoritusta mitenkään.

Puutunpa tähän, kun on näin selkeä väite (keskustelun kannalta tietysti parempikin esittää väitteensä selkeästi). Puhelimeen puhuminen tutkimusten mukaan heikentää ajosuoritusta merkittävästi, eräänkin tutkimuksen mukaan nelinkertaistaa onnettomuusriskin.

Joillakin ihmisillä kapasiteetti riittää sekä puhelimen käyttöön, että autolla ajamiseen (muun liikenteen huomioimisineen) samanaikaisesti. Kaikilla ihmisillä näin ei ole.

Toki tällaisia poikkeustapauksiakin varmasti löytyy, mutta he ovat harvassa. Tutkimuksissa ei ole löydetty esim. jotain tiettyä ryhmää (kokeneet autoilijat tms) jolla puhelimen käyttö ei onnettomuusriskiä lisäisi.

Itse asiassa väitän, että hyvin harvojen ihmisten ajosuoritus heikkenee ratkaisevasti puhelimeen puhumisen seurauksena.

Useimpien käsitys omasta ajosuorituksesta ei heikkene. Kuitenkin jopa parikymppisillä (joilla ei vielä iän pitäisi vaivata) reaktioaika pitenee merkittävästi.

Valitettavasti näiden vähemmistöön kuuluvien "suoritukset" aiheuttaa kovin usein onnettomuuksia tai vähintään läheltä piti -tilanteita. Perustan väitteeni siihen, miten yleistä ja tavallista matkapuhelimen (johdottoman kännykän tai johdollisen "autopuhelimen") käyttö oli vielä aikaan, jolloin sitä ei laissa määritelty sanktioiduksi.

Noista ajoista tieliikennekuolemien määräkin on vähentynyt. Toisaalta silloinkin kolme neljästä autoilijasta oli sitä mieltä, että puhelimen käyttöä ajaessa pitäisi rajoittaa. Mielenkiintoista kyllä, eniten rajoituksia kannattivat eniten puhelinta käyttävät.
 
Mikä siinä handsfreen hommaamisessa on niin vaikeaa? Sellainen ei kuitenkaan paljoa maksa, ja sen käyttäminenkin on mielestäni huomattavasti mukavampaa kuin puhelin kädessä.
 
Takaisin
Ylös