Kuljettajien toiminta

Sehän matkustaja kävi käsiksi ensin kuljettajaan. Kyllä siinä sitten vaistomaisesti puolustaa itseensä.

Liikennejohtajan mielestä lippuhuijari on asiakas. Jos tuo liikennepäällikkö olisi tavaratalonpäällikkö, myymälävaras olisi sitten kai hänen mielestään myös asiakas.
 
Oliko jossain todistettu, että matkustajalla oli väärä lippu ? Kuljettajan työsuhteen purkaminen oli tässä tapauksessa ainoa järkevä vaihtoehto.

Olen jyrkästi eri mieltä. Asiaa ei varmasti ole tutkittu vielä riittävän perusteellisesti, ja on kuitenkin tehty näin iso päätös. Asiakas ei ole mikään kuningas, joka saa käyttäytyä ihan mielivaltaisesti. Toivottavasti asia menee oikeuteen, ja Pohjolan Liikenteen toiminta asiassa punnitaan. Lyödä ei saa, mutta kyllä tuolla kulkee täysin käsittämätöntä jengiä. On inhimillistä, että jossain kohtaa menee hermot häiriköiden kanssa. Kuljettajakin on vaan ihminen. Poliiseja on turhauttavaa edes kutsua, kun eivät kuitenkaan tule riittävän ripeästi.
 
Olen jyrkästi eri mieltä. Asiaa ei varmasti ole tutkittu vielä riittävän perusteellisesti, ja on kuitenkin tehty näin iso päätös. Asiakas ei ole mikään kuningas, joka saa käyttäytyä ihan mielivaltaisesti. Toivottavasti asia menee oikeuteen, ja Pohjolan Liikenteen toiminta asiassa punnitaan. Lyödä ei saa, mutta kyllä tuolla kulkee täysin käsittämätöntä jengiä. On inhimillistä, että jossain kohtaa menee hermot häiriköiden kanssa. Kuljettajakin on vaan ihminen. Poliiseja on turhauttavaa edes kutsua, kun eivät kuitenkaan tule riittävän ripeästi.

Joukkoliikennettä pyöritettäessä täytyy nähdä suuria asiakokonaisuuksia. Matkustaja meni paikalleen ja kuljettaja alkoi poistamaan matkustajaa väkisin. Kuljettaja siis tarttui matkustajaan ensiksi. Vaikka sillä matkustajalla olisi ollut postikortti tai herttakakkonen, niin ei matkustajaan pidä käsiksi käydä. Uutisoinnissa ei ainakaan ole mainintaa siitä että poistettu olisi käyttäynyt epäasiallisesti tai vaaraa aiheuttavasti muita matkustajia kohtaan.

Kerran yksi matkustaja näytti lukulaitteelle kiintoavainta ja kuljettaja vaati matkustajaa poistumaan edestä huutaen ja autoa seisottaen. Auton seisottaminen pysäkillä jatkui. Matkustajat kommentoivat asiaa. Yksi matkustaja kävi sitten rauhallisen keskustelun kuljettajan kanssa. Auto lähti liikkeelle ja kaikki voittivat.
 
Eli riittää, että osa maksaa matkansa ja toimii yhteisillä säännöillä? Ei haittaa, jos siinä sivussa joku toimii omilla säännöillä ja haukkuu kuljettajaa? Miten kuljettaja poistaa häirikön, jos häneen ei saa koskea sormen päälläkään? Ei kaupassakaan mennä ohi kassan ja haistatella vitut henkilökunnalle. Eikä lentokoneessa kuljeta ilman lippua ja uhkailla asiaan puuttuvaa henkilökuntaa.
 
Kyllä se noin menee. Asiakaspalveluammateissa ja muissakin täytyy pystyä valitsemaan se pienimmän pahan tie. Siksi kerroin esimerkin kiintoavaimella "maksavasta."

Kun yksi 10 000 tuhannesta pelehtii maksun kanssa, niin kyllä siitäkin syystä voidaan todeta että kuljettajan päätehtävä on kuljettaminen. Oikeus voimankäyttöön on kehittyneessä länsimaisessa demokratiassa vasta viimeinen keino. Tilanne bussissa oli voimankäytön oikeudellisuudesta ja tarpeellisuudesta kaukana.

Kuljettaja voi riitauttaa asian, jos katsoo että hänen työsuhteen purkamisensa oli laiton.
 
Jokainen saa olla haluamaansa mieltä. Luku yksi/ 10000:sta ei valitettavasti ole ihan tätä päivää. Ellei sääntöjä tarvi noudattaa, ne voidaan unohtaa kokonaan.
 
En ymmärrä sitä, miksi kuljettajat edes jaksavat kontrolloida kuka matkustaa voimassa olevalla lipulla ja kuka ei. Heille ei makseta siitä tarpeeksi, aikataulut ovat jo valmiiksi kireitä ja onhan HSL:llä omat matkalippujen tarkastajat, jotka liikkuvat vartijoiden kanssa päällekäyntiriskin vuoksi.
 
Toikin on ihan totta, mutta sitten asia pitää ohjeistaa noin. Toisaalta esim Turussa kuljettaja on syyllinen, jos autossa on liputon. Ohjeiden mukaan mennään. Ongelmatilanteessa kuljettaja on hankalassa välissä.
 
Eli riittää, että osa maksaa matkansa ja toimii yhteisillä säännöillä? Ei haittaa, jos siinä sivussa joku toimii omilla säännöillä ja haukkuu kuljettajaa? Miten kuljettaja poistaa häirikön, jos häneen ei saa koskea sormen päälläkään? Ei kaupassakaan mennä ohi kassan ja haistatella vitut henkilökunnalle. Eikä lentokoneessa kuljeta ilman lippua ja uhkailla asiaan puuttuvaa henkilökuntaa.

Mistä se kuljettaja tietää, ettei kyseessä ole joku piripäissään oleva kamppailulajien harrastaja tai ettei häiriön aiheuttajalla ole puukkoa lahkeessaan? Voimankäytössä on aina olemassa sekin vaara, että saakin itse turpiinsa taikka puukon kylkiluidensa väliin. Kumpikin uhka on sellainen, että tänä päivänä järkevintä olisi aina kutsua vartijat taikka poliisi paikalle.
 
Matkustaja meni paikalleen ja kuljettaja alkoi poistamaan matkustajaa väkisin. Kuljettaja siis tarttui matkustajaan ensiksi. Vaikka sillä matkustajalla olisi ollut postikortti tai herttakakkonen, niin ei matkustajaan pidä käsiksi käydä. Uutisoinnissa ei ainakaan ole mainintaa siitä että poistettu olisi käyttäynyt epäasiallisesti tai vaaraa aiheuttavasti muita matkustajia kohtaan.

Laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteestä sanoo näin:


Kuljettajalla on oikeus poistaa kulkuneuvosta häiriötä aiheuttava matkustaja, joka kuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. Jollei matkustajaa voida poistaa heti, kuljettajalla on oikeus tarpeen vaatiessa ottaa hänet kiinni, kunnes poistaminen on mahdollista. Matkustajalla on oikeus kuljettajan pyynnöstä antaa häiriötä aiheuttavan matkustajan poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi tarvittavaa apua.

4 § (13.6.2003/524)
Jos kulkuneuvosta poistettava tai kiinni otettava matkustaja koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen tai kiinni ottamisen taikka päihdyttävää ainetta kulkuneuvossa nauttiva kiellosta huolimatta jatkaa avatussa tai avoimessa astiassa olevan aineen nauttimista, kuljettajalla on oikeus käyttää sellaisia matkustajan poistamiseksi tai kiinni ottamiseksi taikka avatussa tai avoimessa astiassa olevan aineen pois ottamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina, kun otetaan huomioon matkustajan käyttäytyminen ja muut olosuhteet. Sama oikeus on kuljettajaa auttavalla matkustajalla. (14.8.2009/644)

Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1977/19770472
 
Takaisin
Ylös