Kuljettajien toiminta

Otan väliin ihan toisen aiheen.

Matkustin tänään töihin yhdellä Nobinan bussilla Espoosta Helsingin suuntaan. Kuljettaja sammutti bussin moottorin joka kerta kun bussi pysähtyi pysäkille, ja käynnisti sen uudestaan kun lähdettiin liikkeelle. Muutaman kerran hän teki niin myös kun seisottiin liikennevaloissa, mutta ei aina.

Onko tällainen käytäntö nykyään ohjeiden mukaista vai jotain mitä kuljettaja oli itse päättänyt tehdä?

t. Rainer
 
Otan väliin ihan toisen aiheen.

Matkustin tänään töihin yhdellä Nobinan bussilla Espoosta Helsingin suuntaan. Kuljettaja sammutti bussin moottorin joka kerta kun bussi pysähtyi pysäkille, ja käynnisti sen uudestaan kun lähdettiin liikkeelle. Muutaman kerran hän teki niin myös kun seisottiin liikennevaloissa, mutta ei aina.

Onko tällainen käytäntö nykyään ohjeiden mukaista vai jotain mitä kuljettaja oli itse päättänyt tehdä?

t. Rainer

Start&Stop toiminto...
 
Otan väliin ihan toisen aiheen.

Matkustin tänään töihin yhdellä Nobinan bussilla Espoosta Helsingin suuntaan. Kuljettaja sammutti bussin moottorin joka kerta kun bussi pysähtyi pysäkille, ja käynnisti sen uudestaan kun lähdettiin liikkeelle. Muutaman kerran hän teki niin myös kun seisottiin liikennevaloissa, mutta ei aina.

Onko tällainen käytäntö nykyään ohjeiden mukaista vai jotain mitä kuljettaja oli itse päättänyt tehdä?

t. Rainer

Olet varmaankin osunut Nobinan uuteen VDL:ään, joka on varustettu start-stop järjestelmällä.

Tämä järjestelmä sammuttaa moottorin bussin pysähtyessä pysäkeille, tai liikennevaloihin hieman pidemmäksi ajaksi. (Näin olen itse asian ymmärtänyt)
 
Otan väliin ihan toisen aiheen.

Matkustin tänään töihin yhdellä Nobinan bussilla Espoosta Helsingin suuntaan. Kuljettaja sammutti bussin moottorin joka kerta kun bussi pysähtyi pysäkille, ja käynnisti sen uudestaan kun lähdettiin liikkeelle. Muutaman kerran hän teki niin myös kun seisottiin liikennevaloissa, mutta ei aina.

Onko tällainen käytäntö nykyään ohjeiden mukaista vai jotain mitä kuljettaja oli itse päättänyt tehdä?

t. Rainer

Ihan avainta kääntämällä sammutti? Vai oliko vaan uudempi bussi, jossa on start and stop?
 
Ihan avainta kääntämällä sammutti? Vai oliko vaan uudempi bussi, jossa on start and stop?

En tiedä miten hän sen teki, koska istuin bussin takaosassa, mutta ennen ei ole tällaista ole tullut vastaan. Ja muutamalla liikennevalolla sama toistui mutta ei jokaisella, eli kuljettaja pystyi kyllä jollain tavalla vaikuttamaan siihen sammuiko moottori vai ei.

Bussi oli kyllä siistimpi sisältä kuin mitä samaa linjaa ajavat muut bussit ovat, eli on mahdollisesti uusi.
Mulla oli kyllä sellainen tunne että hidasti matkantekoa kanssa, ja vaikutti aika turhalta ainakin pysäkeillä joilla nousi vain yksi kyytiin.

t. Rainer
 
En tiedä miten hän sen teki, koska istuin bussin takaosassa, mutta ennen ei ole tällaista ole tullut vastaan. Ja muutamalla liikennevalolla sama toistui mutta ei jokaisella, eli kuljettaja pystyi kyllä jollain tavalla vaikuttamaan siihen sammuiko moottori vai ei.

Bussi oli kyllä siistimpi sisältä kuin mitä samaa linjaa ajavat muut bussit ovat, eli on mahdollisesti uusi.
Mulla oli kyllä sellainen tunne että hidasti matkantekoa kanssa, ja vaikutti aika turhalta ainakin pysäkeillä joilla nousi vain yksi kyytiin.

t. Rainer

Kyllä se on ollut uusi ominaisuus start & stop. 10xx vdl on otettu nyt käyttöön tuo. Joka on myös näissä E-Espoon PL:N veedeeällissä.
 
Nykyään tuntuu, etteivät kaikki kuljettajat edes jaksa katsoa mobiililippua esittävän matkustajan kännykkää, vaikka sitä kuinka näkyvästi esittää.

Bussin pysäytykseen pimeällä tuo mobiililippu on hyvä, kun heiluttelee kännykkää valo päällä ja mobiililippu siinä esillä, kuskin on pakko nähdä pysäkillä oleva henkilö.
 
Bussin pysäytykseen pimeällä tuo mobiililippu on hyvä, kun heiluttelee kännykkää valo päällä ja mobiililippu siinä esillä, kuskin on pakko nähdä pysäkillä oleva henkilö.

Sen verran offtopicia, että bussikuski voi jättää näkemättä matkustajan silti, toisin kuin linja-autonkuljettaja. ;)
 
Onko siis niin, että ammattikunnan sisällä, toisin kuin yleiskielessä, noilla nimityksillä on sävyero?

Kyllä se joillekin kollegoille tuntuu olevan tärkeää, että puhutaan linja-autonkuljettajista eikä bussikuskeista. Minä en ole asiasta niin tarkka.

Vähän samaan tyyliin jotkut harrastajat repivät pelihousujaan sen takia, että iltapäivälehdissä puhutaan junaradasta eikä rautatiestä tai juna-asemasta eikä rautatieasemasta.
 
Onko siis niin, että ammattikunnan sisällä, toisin kuin yleiskielessä, noilla nimityksillä on sävyero?

Tuomas tuossa yllä tietää tämän varmasti minua paremmin, mutta mun käsitykseni on se, että linja-auto ja bussi eivät niinkään ratkaise, vaan sävyero on siinä, puhutaanko kuljettajista vai kuskeista. Jälkimmäinen voi olla halventava. Mun käsitys siis on, että bussinkuljettaja on ihan OK, bussikuski taas ei.
 
Minulle sanottiin jo kuljettajakurssilla, että te olette kuljettajia ette kuskeja. Sillä ei omasta mielestäni ole väliä, puhutaanko linja-autosta vai bussista, mutta kuski-sanasta voi moni ottaa nokkiinsa, sillä se mielletään ikäväksi. Senpä takia olen ja puhun itse vain kuljettajista. :)
 
Katsoin, mitä Kielitoimiston sanakirja asiasta sanoo, ja sen mukaan kuski on arkikieltä, kun taas kuljettaja-sanalle ei ole mitään tyylimerkintää.

Tämä kuvastaa minunkin näkemystäni. Virallisissa yhteyksissä käytän linja-autonkuljettaja-sanaa, koska se on ammattinimikkeeni, ja puhekielessä varmaan lähes huomaamattani puhun bussikuskista, koska lyhyt sana on helppo sanoa.

Eli kyllä minunkin kielikorviini se sävyero on kuultavissa, mutta kuten sanottua, minäkin puhun itsestäni käytännössä kuskina, enkä koe itseäni halventavani.
 
Tuo kuljettajan ja kuskin sävyero on koskee lähinnä ammattislangia. Harrastajana olen siitä tietoinen, mutta suuri yleisö ei ole. Siksi kielitoimiston sanakirjakaan ei siitä mitään tiedä, eikä oikeastaan tarvitsekaan. Kansa puhuu ihan iloisesti kuskeista tarkoittamatta sillä mitään pahaa. Sikäli tilanne on erilainen kuin vaikka neekerin kanssa, joka oli vielä 90-luvun alussa neutraali ja sitten asteittain muuttui joidenkin mielestä halventavasta (yleisesti) halventavaksi.
 
Takaisin
Ylös