Kuljettajien toiminta

Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta oliko matkustajat pysäkeillä ”oikeassa kohdassa”, jos kerran auton saattoi ajaa niin, että piti kävellä useampi metri eteenpäin? Eikö pysäkille kuulu ajaa etupäähän asti, jotta tarvittaessa taakse mahtuu toinen bussi, tai että ainakin toisen bussin kuljettaja näkee mahdolliset kyytiin tulijat. Mikä on pitkän pysäkin etuosan tarkoitus, jos bussi pysäytetään korkeintaan pysäkin puoleen väliin? Ja miksi ne katokset täytyy rakentaa myös korkeintaan puoleen väliin asti? Haaskataan tilaa ja tehdään pysäkin käyttö ruuhkaiseen aikaan hitaaksi. Ja pysäkin käyttö tulisi selkeyden vuoksi olla aina sananlaista, eli täytetään edestä - niin kuin vanha sanonta menee!
 
Tässä muutama päivä sitten 345:n kuski jätti pysähtymättä kahdelle perättäiselle pysäkille. Matkustaja painoivat nappia hyvissä ajoin ennen pysäkkiä. tämä oli kyllä huippusuoritus, kun samassa asiassa töpätään kaksi kertaa viiden minuutin sisällä. Vähän tuli huoli kuljettajan kunnosta.
 
Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta oliko matkustajat pysäkeillä ”oikeassa kohdassa”, jos kerran auton saattoi ajaa niin, että piti kävellä useampi metri eteenpäin? Eikö pysäkille kuulu ajaa etupäähän asti, jotta tarvittaessa taakse mahtuu toinen bussi, tai että ainakin toisen bussin kuljettaja näkee mahdolliset kyytiin tulijat. Mikä on pitkän pysäkin etuosan tarkoitus, jos bussi pysäytetään korkeintaan pysäkin puoleen väliin? Ja miksi ne katokset täytyy rakentaa myös korkeintaan puoleen väliin asti? Haaskataan tilaa ja tehdään pysäkin käyttö ruuhkaiseen aikaan hitaaksi. Ja pysäkin käyttö tulisi selkeyden vuoksi olla aina sananlaista, eli täytetään edestä - niin kuin vanha sanonta menee!

Juuri näin. Sörnäisten uudet pysäkit maalle päin on erittäin hyvä esimerkki surkeasta pysäkkisuunnittelusta. Pysäkkikatokset ja kyltit laitettu puoli väliin pysäkkiä ja ihmiset seisovat niiden kohdalla. Sitten kun ajaa auton pysäkin päähän asti niin ihmiset motkottavat kun joutuivat kävelemään.

Minua kiinnostaisi kuulla tohpeerin määritelmä "oikealle kohdalle". Itselläni se on pysäkin pääty.

23.8. Savonlinjalla linjalla 73 oli hieman outo maahanmuuttajataustainen maskiasuinen kuljettaja. Hakaniemessä bussi seisoi kilvittä kaukana lähtökohdasta. Lähti sitten kilvitettynä liikkeelle ja oli niin ja näin, että viitsi ottaa minua kyytiin pysäkin kohdalta. Sörnäisistä nousi nainen lastenvaunujen kanssa kyytiin. Bussin vielä ottaessa matkustajia etuovesta pyrki toinen vaunujen kanssa kyytiin. Kuljettaja ei avannut ovea vaikka matkustaja painoi ulkona nappulaa kaksi kertaa. Kun bussi lähti liikkeelle niin matkustajien huuto sai vasta kuljettajan pysäyttämään uudelleen ottaakseen sisään pyrkijät kyytiin. Aikanaan kun jäivät alas alkoi kuljettaja moittia heitä, että he eivät muka selvästi ilmaisseet haluavansa bussiin! Lisäksi hän moitti erästä etuosaan istahtanutta maskiasuista äitiä ja lasta. Jotenkin käsitin, etteivät he saisi puhella kun korona voi levitä. Jossain vaiheessa Tapanilassa takaovea ei avattu vaikka matkustajat tästä huomauttivat. Pysäkeillä pysähdyttiin , että sisään pyrkivät joutuivat aina siirtymään monta metriä eteenpäin vaikka odottivat oikealla kohdalla. Lisäksi tällä veikkosella oli omituisia ajantasauspysäkkejä kuten Malmilla missä Ala-Malmin pysäkillä seistiin useita minuutteja ja terminaalin kohdalla oltiin sitten myöhässä.

Mitä tulee muuten tähän tohpeerin viestiin niin taitaa olla sama kaveri, jonka kanssa meidän varikon kuljettajille ja myös itselläni on useita kertoja ollut ongelmia. Meidän linjoilla on 611:n (Savonlinja) kanssa yhteinen laituri Rautatientorilla. Suurimmaksi osaksi SL:n kanssa yhteistyö toimii hyvin, mutta muutaman kuljettajan, kuten tämän kuvailemasi hepun kanssa, on aina samat ongelmat. Siirtoajosta tai linjalta tullaan suoraan lähtölaituriin vaikka omaan lähtöaikaan on 10 - 20 minuuttiakin ja meidän lähtö on sitä ennen. Monesti kun asiasta menee huomauttamaan niin saa kettuilua ja muuta epäasiallista käytöstä takaisin. Taannoin oli oma lähtöni 4 minuutin päästä ja tämä kaveri seisoi lähtölaiturissa 15min ennen omaa lähtöaikaansa "EI LINJALLA" -kilvillä autonsa etuovella. Oisin voinut "antaa anteeksi" jos olisi edes matkustajia ottanut sitten sisälle ja asiakaspalvellut heitä, mutta ei. Itse on mahtunut laituriin, koska Nobinan 55 oli omalla pysäkillään. Kävin SL:n kuljettajan kanssa juttelemassa ja tuli vaan "Älä puutu minun asioihini" ja "Ei tänne mihinkään mahdu" ja kun ehdotin kunniakierrosta torin ympäri, kuten itse tein kun SL:n edellinen vuoro ei ollut vielä lähtenyt enkä halunnut eteen mennä. Tähän hän totesi ettei jaksa ja se on mun ongelma etten pääse laituriin. Eikä ollut ensimmäinen eikä varmastikkaan viimeinen kerta kun samasta asiasta joutuu saman kuljettajan kanssa vääntämään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mihinkään muuhun en ota kantaa, mutta oliko matkustajat pysäkeillä ”oikeassa kohdassa”, jos kerran auton saattoi ajaa niin, että piti kävellä useampi metri eteenpäin? Eikö pysäkille kuulu ajaa etupäähän asti, jotta tarvittaessa taakse mahtuu toinen bussi, tai että ainakin toisen bussin kuljettaja näkee mahdolliset kyytiin tulijat. Mikä on pitkän pysäkin etuosan tarkoitus, jos bussi pysäytetään korkeintaan pysäkin puoleen väliin? Ja miksi ne katokset täytyy rakentaa myös korkeintaan puoleen väliin asti? Haaskataan tilaa ja tehdään pysäkin käyttö ruuhkaiseen aikaan hitaaksi. Ja pysäkin käyttö tulisi selkeyden vuoksi olla aina sananlaista, eli täytetään edestä - niin kuin vanha sanonta menee!

Monissa paikoissa ajoi käytännössä ohi pysäkkialueen ennen kuin otti matkustajat kyytiin.
 
Monissa paikoissa ajoi käytännössä ohi pysäkkialueen ennen kuin otti matkustajat kyytiin.
Johtuu siitä, että pysäkkikatos on täysin väärässä paikassa. Esimerkiksi Paanutie suunnassa itään. Pysäkkikatos on alkupäässä pysäkkisyvennystä ja jos bussin haluaa suoraksi kadun reunaan, on ajettava reilusti ohi pysäkkikatoksen.

Monilla isoilla pysäkeillä, kuten Hakaniemessä ja Sörnäisissä (maalle päin) mahtuu kaksi bussia kerrallaan lastaamaan pysäkille. Kolmas, siellä perässä, on jo liikaa ja ainakin itse pidän (kun olen kolmantena jonossa) ovet suljettuna, kunnes olen pysäkkikatoksen kohdalla. Usein ihmiset lähtevät kävelemään kolmatta bussia kohti ja koputtelevat oveenkin, mutta näytän ystävällisesti kädelläni, että siirtykää pysäkin kohdalle, olkaa hyvä. Siellä jonon kolmantena en ovia avaa; silloin bussi on usein osittain pysäkkialueen ulkopuolella. Tiedän, että moni kuljettaja avaa ovet sielläkin, mutta minä en tee niin.
 
Korostan vielä, että en kaikissa tilanteissa välttämättä aja pysäkin etupäähän asti, esim. rauhallinen liikenne ja rollaattoriasiakas odottaa vähän keskemmällä. Mutta ainakin silloin, kun muitakin tulijoita pysäkkialueelle on tulossa, on hyvin suotavaa ajaa sinne etupäähän. Pysäkit tulisi jotenkin standardisoida, jotta ne olisi useammin järkevästi tehtyjä ja katokset ym. paremmin sijoitettuja. Nyt tulee jatkuvasti mitä sattuu, ja sitten seuraa vaikkapa tällaista turhaa kinastelua auton paikasta pysäkillä.
 
Tukholmassahan on, tai ainakin on ollut, käytäntö että pysäkeillä joilla katos on pysäkin keskellä varsinainen pysäkin merkki on syvennyksen etureunassa ja katoksen yhteydestä löytyy kyltti "Bussen stannar vid stolpen" eli bussi pysähtyy tolpan kohdalla -näin vapaasti suomennettuna. Olisiko tämä hyvä tapa myös HSL -alueella?
 
Johtuu siitä, että pysäkkikatos on täysin väärässä paikassa. Esimerkiksi Paanutie suunnassa itään. Pysäkkikatos on alkupäässä pysäkkisyvennystä ja jos bussin haluaa suoraksi kadun reunaan, on ajettava reilusti ohi pysäkkikatoksen.

Monilla isoilla pysäkeillä, kuten Hakaniemessä ja Sörnäisissä (maalle päin) mahtuu kaksi bussia kerrallaan lastaamaan pysäkille. Kolmas, siellä perässä, on jo liikaa ja ainakin itse pidän (kun olen kolmantena jonossa) ovet suljettuna, kunnes olen pysäkkikatoksen kohdalla. Usein ihmiset lähtevät kävelemään kolmatta bussia kohti ja koputtelevat oveenkin, mutta näytän ystävällisesti kädelläni, että siirtykää pysäkin kohdalle, olkaa hyvä. Siellä jonon kolmantena en ovia avaa; silloin bussi on usein osittain pysäkkialueen ulkopuolella. Tiedän, että moni kuljettaja avaa ovet sielläkin, mutta minä en tee niin.
Hyvä käytäntö! Myös Pitäjänmäen aseman pysäkeillä esiintyy tallaista, kyllä se mahdollinen kolmas bussi jää liian kauas.
 
Lauantaina 10. 10. tapahtui seuraavaa. 39 kääntyi Pitäjänmäentieltä Vanhalle viertotielle. Työmaan takia kulmassa on kohta missä on vain yksi kaista. Kun bussi oli pääsemässä ko. kohtaan tulee toisesta suunnasta lujaa vauhtia henkilöauto samaan kohtaan. Seistiin sitten nokat vastakkain runsaat neljä minuuttia. Matkustajat rupesivat jo kuljettajalle vihjailemaan, että tyrkkäisi henkilöauton kumoon. Lopulta 39 alkoi peruuttaa. Henkilöautoa ajoi nuori nainen. Ei voi muuta sanoa kuin että siinä oli varsinainen minä itse-tyyppi. Hänellä olisi ollut paljon helpompaa peruutella. Lisäksi paikalla on läpiajokielto busseja lukuun ottamatta enkä usko, että auto olisi tullut Niemikodin pihalta.
 
Lauantaina 10. 10. tapahtui seuraavaa. 39 kääntyi Pitäjänmäentieltä Vanhalle viertotielle. Työmaan takia kulmassa on kohta missä on vain yksi kaista. Kun bussi oli pääsemässä ko. kohtaan tulee toisesta suunnasta lujaa vauhtia henkilöauto samaan kohtaan. Seistiin sitten nokat vastakkain runsaat neljä minuuttia. Matkustajat rupesivat jo kuljettajalle vihjailemaan, että tyrkkäisi henkilöauton kumoon. Lopulta 39 alkoi peruuttaa. Henkilöautoa ajoi nuori nainen. Ei voi muuta sanoa kuin että siinä oli varsinainen minä itse-tyyppi. Hänellä olisi ollut paljon helpompaa peruutella. Lisäksi paikalla on läpiajokielto busseja lukuun ottamatta enkä usko, että auto olisi tullut Niemikodin pihalta.

Itse olisin vain ajanut lähes puskuriin kiinni ja nojannut kahdella kädellä torveen kunnes olisi muija lähtenyt pakittamaan pois alta. Ei tuollaisille saa periksi antaa.
 
Lauantaina 10. 10. tapahtui seuraavaa. 39 kääntyi Pitäjänmäentieltä Vanhalle viertotielle. Työmaan takia kulmassa on kohta missä on vain yksi kaista. Kun bussi oli pääsemässä ko. kohtaan tulee toisesta suunnasta lujaa vauhtia henkilöauto samaan kohtaan. Seistiin sitten nokat vastakkain runsaat neljä minuuttia. Matkustajat rupesivat jo kuljettajalle vihjailemaan, että tyrkkäisi henkilöauton kumoon. Lopulta 39 alkoi peruuttaa. Henkilöautoa ajoi nuori nainen. Ei voi muuta sanoa kuin että siinä oli varsinainen minä itse-tyyppi. Hänellä olisi ollut paljon helpompaa peruutella. Lisäksi paikalla on läpiajokielto busseja lukuun ottamatta enkä usko, että auto olisi tullut Niemikodin pihalta.

Huonolla tuurilla luettaisiin taas huomenna hesarista kuinka moottoripyöräilijä jäi peruuttavan linja-auton alle. Eihän tuossa ole mitään järkeä
 
Lauantaina 10. 10. tapahtui seuraavaa. 39 kääntyi Pitäjänmäentieltä Vanhalle viertotielle. Työmaan takia kulmassa on kohta missä on vain yksi kaista. Kun bussi oli pääsemässä ko. kohtaan tulee toisesta suunnasta lujaa vauhtia henkilöauto samaan kohtaan. Seistiin sitten nokat vastakkain runsaat neljä minuuttia. Matkustajat rupesivat jo kuljettajalle vihjailemaan, että tyrkkäisi henkilöauton kumoon. Lopulta 39 alkoi peruuttaa. Henkilöautoa ajoi nuori nainen. Ei voi muuta sanoa kuin että siinä oli varsinainen minä itse-tyyppi. Hänellä olisi ollut paljon helpompaa peruutella. Lisäksi paikalla on läpiajokielto busseja lukuun ottamatta enkä usko, että auto olisi tullut Niemikodin pihalta.

Jos Vanhalla Viertotiellä on edelleen vain läpiajokielto, eikä siis totaalista ajokieltoa muille kuin busseille Pitäjänmäentien päässä, ei asialla ole merkitystä, koska neitokainen on voinut asioida McDonaldsissa tai viereisessä nuudelibaarissa, eikä kyseessä silloin ollut läpiajo. Ja jos hän oli aikeissa kääntyä Pitäjänmäentielle, saa sitä ajaa Valimotielle asti ja sen jälkeen tonteille.

Peruutushaluttomuuteen oli luultavasti syynä osaamattomuus. Jonkun olisi pitänyt mennä juttelemaan hänen kanssaan ja tarvittaessa auttaa. En kuitenkaan halua puolustella hänen käytöstään, jos ajoi kovaa tuohon paikkaan, eikä osannut sitten tehdä mitään. Kuten viime aikoina on ikävä kyllä jouduttu huomaamaan, ei bussilla peruuttaminen muun liikenteen seassa ole ollenkaan riskitöntä.
 
Tuota ylempää ihmetellen. En osaa sanoa onko korona aiheuttanut ihmisille jonkilaisen minäminä asenteen. Tuntuu että nykyään ihmiset ovat törkeämpiä sekä itsekkäämpiä, etenkin liikenteessä. Nämä tuliterillä autoilla hurjastelijat ja keskisormen heiluttajat ovat yhä useammin nuoria jakkupukunaisia kuin kaljuuntuvia keski-ikäisiä pukumiehiä. Pysäkiltä ei päästetä vaan linja-auton vilkku vasemmalle tulkitaan "paina kaasua". Eilen Tapiolassa kahdesti vastaava tilanne. Ei auta kun tarpeeksi selvästi lähteä pysäkiltä (tietenkin päälle ajamatta) että saa henkilöauton jarruttamaan ja tajuamaan että se linja-autohan on tosiaankin sieltä tulossa. Yhdellä bemarimiehellä oli tosiaan niin kova tarve ohittaa minut lähtiessäni pysäkiltä että vaaransi vastaantulijatkin vaikka oli vielä n. 70 metriä takanani
 
Jos Vanhalla Viertotiellä on edelleen vain läpiajokielto, eikä siis totaalista ajokieltoa muille kuin busseille Pitäjänmäentien päässä, ei asialla ole merkitystä, koska neitokainen on voinut asioida McDonaldsissa tai viereisessä nuudelibaarissa, eikä kyseessä silloin ollut läpiajo. Ja jos hän oli aikeissa kääntyä Pitäjänmäentielle, saa sitä ajaa Valimotielle asti ja sen jälkeen tonteille.

Nainen ei tullut Mäkkärin parkkipaikalta vaan pitemmältä. Kuten kirjoitin niin pieni mahdollisuus, että olisi tullut Niemikodin pihalta mutta uskon hänen tulleen Huopalahdentieltä asti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pitäjänmäentien poikkeusjärjestelyissä Raide-Jokerin rakennustöissä (vaikka siis ilmeisesti paljon enemmän tehdään kaikenlaisia kunnallistekniikan sähkö/tietoliikennekaapelien, vesi/lämpöputkien muutoksia ja uusia katujen perustuksia) on kuitenkin ollut suorastaan yllättävää, ettei päivittäin jatkuvasti muuttuvista ja erittäin epäselvistä kaistojen ja kevyen liikenteen uudelleenreitityksistä huolimatta tähän mennessä ole ilmeisesti enempää tullut pelti- saatikka henkilövaurioita.
Terveisin eräs työntekijä Strömbergintien varrelta...
 
Takaisin
Ylös