Kuljettajien toiminta

Myös S-Marketin edustalla on onnettomat suojatiejärjestelyt. On vain ajan kysymys, milloin siinä tapahtuu vakava onnettomuus.
 
Tänään 24.10. klo 12:54 linjan 560 Rastilan suuntaan ajanut auto ajoi Mellunmäentien ja Itäväylän risteyksessä törkeästi punaiseksi vaihtuneita liikennevaloja päin aiheuttaen läheltäpiti -vaaratilanteen kahdelle Itäväylää Porvoon suuntaan niille jo vihreäksi vaihtuneilla valoilla ajaneelle autolle. Mellunmäentien suunnan valot ehtivät olla vaihtuneena punaiseksi jo pari autoa ennen kuin bussi tuli jonon jatkona valojen kohdalle joten ammattikuljettaja olisi hyvin ehtinyt halutessaan pysäyttää ajokkinsa valoihin 100% turvallisesti vaikka edeltävät autot eivät niin tehneetkään.
 
Tänään 24.10. klo 12:54 linjan 560 Rastilan suuntaan ajanut auto ajoi Mellunmäentien ja Itäväylän risteyksessä törkeästi punaiseksi vaihtuneita liikennevaloja päin aiheuttaen läheltäpiti -vaaratilanteen kahdelle Itäväylää Porvoon suuntaan niille jo vihreäksi vaihtuneilla valoilla ajaneelle autolle. Mellunmäentien suunnan valot ehtivät olla vaihtuneena punaiseksi jo pari autoa ennen kuin bussi tuli jonon jatkona valojen kohdalle joten ammattikuljettaja olisi hyvin ehtinyt halutessaan pysäyttää ajokkinsa valoihin 100% turvallisesti vaikka edeltävät autot eivät niin tehneetkään.

Palautetta ehdottamasti HSL ja liikennöitsijälle.
 
Eilen 200 bussi pysähtyi Takkatien pysäkillä Espooseen päin kun matkustaja oli painanut pysähtymisnappulaa. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Eivätkö kuljettajat ole selvillä pysäkeistä vai onko tämä ylipalvelua?
 
Eilen 200 bussi pysähtyi Takkatien pysäkillä Espooseen päin kun matkustaja oli painanut pysähtymisnappulaa. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Eivätkö kuljettajat ole selvillä pysäkeistä vai onko tämä ylipalvelua?

sama toistui tänään samassa paikassa, näyttö katossakin näytti selvästi "Pitäjänmäen asema". Jos tuo pysäkkituntemus kuukauden sisällä on hallinnassa.
 
sama toistui tänään samassa paikassa, näyttö katossakin näytti selvästi "Pitäjänmäen asema". Jos tuo pysäkkituntemus kuukauden sisällä on hallinnassa.


Minä käytin aikaisemmin Takkatien pysäkkiä keskustasta tullessani ja käytän edelleenkin niillä linjoilla joilla se on vielä mahdollista. Harmitti vaan kun en hoksannut itse jäädä alas.
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - marraskuu 2020

Havainto tämäkin. Linjalla 200 on varsin usein epäsäännöllinen vuoroväli. Arkena saattaa tulla viidessä minuutissa kakasi vuoroa, sitten pitempi väli. Ainakin Elieliltä lähdetään varsin usein myöhässä, laituriin tullaan vasta lähtöaikana. Tanään sunnuntaina iltapäivällä bussi lähti lepopaikalta laituriin vasta kolme minuuttia lähtöajan jälkeen. Ymmärrän, että kuljettajilla on oikeus pitää taukonsa mutta liian kireisiin ajoaikoihin pitäisi puuttua. Ja sitten Nobina voittaa aina vain lisää liikennettä.Kauhulla odotan ensi elokuuta kun mm. 39, 14 ja muut tämän suunnan linjat siirtyvät ko. firmalle, sitten varmaan nekin lähtevät myöhässä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Painan nappulaa STOP ja odotan että kuljettaja pysähtyy seuraavalle pysäkille, mutta eipäs hiljennä yhtään joten pysähtymispyyntö on annettava vielä suullisesti. Vois olettaa että kuljettaja keskittyy työnsä aika oleelliseen osioon:matkustajien päästämiseen pysäkeillä. Varsinkin silloin kun se STOP-nappula on painettu riittävän ajoissa.

Näitä on taas viime aikoina ollut pikkasen liikaa. Tällä kertaa linjalla 39.
 
Painan nappulaa STOP ja odotan että kuljettaja pysähtyy seuraavalle pysäkille, mutta eipäs hiljennä yhtään joten pysähtymispyyntö on annettava vielä suullisesti. Vois olettaa että kuljettaja keskittyy työnsä aika oleelliseen osioon:matkustajien päästämiseen pysäkeillä. Varsinkin silloin kun se STOP-nappula on painettu riittävän ajoissa.

Näitä on taas viime aikoina ollut pikkasen liikaa. Tällä kertaa linjalla 39.
Tähän viitaten, jos matkustatte Helbin autoilla 619 tai 620 ruuhkassa(eli entisillä jokerivolvoilla). Muistakaa kans painaa Stoppia ennen kuin jäätte ulos. Näissä autoissa on haamusummeri. Kuuluu stop summerin ääni ennen jokaista pysäkkiä vaikka kukaan ei paina. Liian moni olettaa virheellisesti että joku muu on painanut ja joutuu seuraavalle. Tätä tapahtuu joka kerta
 
Tähän viitaten, jos matkustatte Helbin autoilla 619 tai 620 ruuhkassa(eli entisillä jokerivolvoilla). Muistakaa kans painaa Stoppia ennen kuin jäätte ulos. Näissä autoissa on haamusummeri. Kuuluu stop summerin ääni ennen jokaista pysäkkiä vaikka kukaan ei paina. Liian moni olettaa virheellisesti että joku muu on painanut ja joutuu seuraavalle. Tätä tapahtuu joka kerta

Jos HelB ei vaivaudu tai kykene tuota vikaa korjaamaan, olisiko kuljettajien syytä pysähtyä jokaisella reitin pysäkillä?
 
Jos HelB ei vaivaudu tai kykene tuota vikaa korjaamaan, olisiko kuljettajien syytä pysähtyä jokaisella reitin pysäkillä?
Näin olen itse tehnyt mutta kuljettajia on erilaisia. Hidastaa tokin matkantekoa mutta pääasia että kaikki pääsevät haluamalleen pysäkille :)

Tarkoituksena oli näin yleisesti kertoa asiasta, vanhoissa busseissa on erilaisia vikoja joita ei voi tai kannata korjata. Siksi ovatkin vain onneksi ruuhkassa käytössä
 
Tähän viitaten, jos matkustatte Helbin autoilla 619 tai 620 ruuhkassa(eli entisillä jokerivolvoilla). Muistakaa kans painaa Stoppia ennen kuin jäätte ulos. Näissä autoissa on haamusummeri. Kuuluu stop summerin ääni ennen jokaista pysäkkiä vaikka kukaan ei paina.

Olen itse havainnut saman myös mm. PL:n 8700LE:issä. Ainakin niissä tuo "haamuääni" kuuluu aina ennen pysäkkikuulutusta kuin ns. merkkiäänenä.
 
Jos HelB ei vaivaudu tai kykene tuota vikaa korjaamaan, olisiko kuljettajien syytä pysähtyä jokaisella reitin pysäkillä?
Ei bussien vikojen korjaaminen aina ole vaivasta tai kykenemisestä kiinni. Volvot nyt vaan on sellaisia, että vaativat erikoisissa vioissa aina useita käyntejä merkkihuollossa. Eikä välttämättä siltikään tule kuntoon.
 
Ei bussien vikojen korjaaminen aina ole vaivasta tai kykenemisestä kiinni. Volvot nyt vaan on sellaisia, että vaativat erikoisissa vioissa aina useita käyntejä merkkihuollossa. Eikä välttämättä siltikään tule kuntoon.

Juuri tätä tarkoitin ilmaisulla "ei kykene". Ehkä parempi ilmaisu olisi ollut "ei pystytä purkamatta koko bussia atomeiksi".
 
Se kuuluu valitettavasti tuon sarjan malleihin. Kuten todettiinkin niin kuuluu ennen pysäkkikuulutusta ns. merkkiäänenä. Sitä tutkittiin meidän yhtiön Volvoissa, mutta ei saa ilman vaihtamatta koko audiojärjestelmää, jota ei ymmärrettävästi tehdä noin vanhoissa autoissa enään.
 
Takaisin
Ylös