Kuljettajien toiminta

Selvennetään että motarilla peruuteltu kun ensin ajettu harhaan.
Tavallaan sekin on väärään suuntaan.
Näin käynyt viimevuosina ainakin Helbin ja Nobinan ammattikuljettajille.
Seinään peruutuksissa kunnostautuneet lähinnä Nobinan kuljettajat.
Pysäkkien tuhoamista peränylityksellä harrastetaan joka firmassa ja jossei jokapäivä niin jokaviikko.
En suosittele seisomaan pysäkeillä varsinkaan talviaikaan.
 
Selvennetään että motarilla peruuteltu kun ensin ajettu harhaan.
Tavallaan sekin on väärään suuntaan.
Näin käynyt viimevuosina ainakin Helbin ja Nobinan ammattikuljettajille.
Seinään peruutuksissa kunnostautuneet lähinnä Nobinan kuljettajat.
Pysäkkien tuhoamista peränylityksellä harrastetaan joka firmassa ja jossei jokapäivä niin jokaviikko.
En suosittele seisomaan pysäkeillä varsinkaan talviaikaan.

Pysäkkien tuhoamista harrastetaan ympäri Suomen, vahinko voi käydä ihan oikeallekin ammattilaiselle. Tässä kohtaa infra näyttelee myös melkoista osaa. Tampereen keskustorilla kaadettiin moneen kertaan sama, tietty katos ennenkuin sitä ymmärrettiin siirtää muutama metri. Samaten Pirkkalassa osattiin siirtää katos turvaan jalkakäytävän taakse vasta sitten kun se oli kaadettu moneen kertaan.

Mutta noita moottoritiellä peruutteluja tai seinään peruutteluja ei oikein voi ymmärtää.
 
Muistan kyllä Helbillä olisiko juuri tänä kesänä yhden keissin jossa linjan 70 kuljettaja ajoi Pihlajamäen liittymän ohi ja päätti korjata virheen peruuttamalla keskellä moottoritietä. Sikäli paha tilanne koska tuossa harhaanajossa ei enää ole muuta tapaa korjata kuin ajamalla Kehä I itään ja siitä Kivikontienliittymän kautta Latokartanontielle mutta mistäs tuon tietää kun ei tuossa ole yhtään pysäkkiä mihin pysähtyä lukemaan karttaa ja samaan aikaan kyydissä saattaa olla 40 valittavaa matkustajaa
 
Saavuin äsken bussilla 61 Rautatientorille. Bussi jätti meidät Kansallisteatterin edessä olevalla korokkeelle, ei siis teatterin edessä olevalle jalkakäytävälle. Meitä purkautui bussista 20 ja yhdellä lastenvaunut. Siinä sitten osa joutui pakostakin kävelemään ajoradalla. Sitten korokkeen toiselta puolelta tuli hybridibussi hiljaa muutaman sentin tai millin päästä.

Täällä foormilla tiedetään mikä on oikea jättöpaikka Rautatientorille saapuville busseille. Mihin kuljettajat on ohjeistettu jättämään matkustajat. Hurjaa touhua tuo iltapäivän kokemus.
 
Et taida Salomaa olla paikallisia? Siinä on kaksi jättölaituria. Toinen Kansallisteatterin jalkakäytävä ja toinen se koroke. Kyllä on kuljettaja toiminut aivan oikein
 
Et taida Salomaa olla paikallisia? Siinä on kaksi jättölaituria. Toinen Kansallisteatterin jalkakäytävä ja toinen se koroke. Kyllä on kuljettaja toiminut aivan oikein

Olen paikallisia, mutta saavun Rautatientorille harvoin. Hyvä että selvisi että kuljettaja toimi oikein. Onkohan tuon jättölaiturin suunnittessa hyväksytty että täyden bussin matkustajat purkautuva myös korokkeen ja teatterin välisille ajoradalle ? Vai onko tuo tilapäinen ratkaisu ?

Muissa terminaalipaikoissa purkautuvan bussin matkustajille on yleensä riittävästi tilaa.
 
Kyseessähän ei ole pysäkki ollenkaan (ei tieliikennelain mukaista liikennemerkkiä), vaan toisissa päissä on vain pysäköintikielto-merkit. Tämä sallii matkustajien jättämisen noilla laitureilla, mutta ei muuta ja ohjeistuksen mukaisesti näin toimitaan. Voi olla, että saapuva bussi lähtee seuraavaksi täysin toiselle linjalle, joka lähtee toisesta lähtölaiturista kuin edellisen linjansa lähtölaituri.
 
Takkatien pysäkki poistettiin linjalta 200 mutta varsin usein Espooseen päin menevä bussi jättää siinä matkustajan pois jos joku on painanut nappulaa.
 
Datassa ei näkynyt mitään äkkijarrutusta. Voi olla että on itse kaatunut ja haluaa yrittää saada vakuutuskorvauksia bussifirmalta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Datassa ei näkynyt mitään äkkijarrutusta. Voi olla että on itse kaatunut ja haluaa yrittää saada vakuutuskorvauksia bussifirmalta

Lisäksi bussi on pysähtynyt Viikin Alepan eteen?

"Lopulta matkaa jatkanut kuljettaja pysäytti bussin Viikin Alepan kohdalle, johon oli hyvä ohjata ambulanssi."

Jutussa puhutaan Helb:in linjasta.

"MTV Uutiset tavoitti reittiä liikennöivän Helsingin bussiliikenteen tuotantopäällikön Timo Vähäkosken. Hänen mukaansa tieto tapauksesta tuli tiistaina iltapäivällä. Asiaa selvitellään."

Mikähän linja nyt okein on kysymyksessä?
 
Lisäksi bussi on pysähtynyt Viikin Alepan eteen?

"Lopulta matkaa jatkanut kuljettaja pysäytti bussin Viikin Alepan kohdalle, johon oli hyvä ohjata ambulanssi."

Jutussa puhutaan Helb:in linjasta.

"MTV Uutiset tavoitti reittiä liikennöivän Helsingin bussiliikenteen tuotantopäällikön Timo Vähäkosken. Hänen mukaansa tieto tapauksesta tuli tiistaina iltapäivällä. Asiaa selvitellään."

Mikähän linja nyt okein on kysymyksessä?

Jos bussi on lähtenyt itäkeskuksesta, niin eiköhän se linja ole ollut 550.
Käsittääkseni kuljettajan pitää ottaa huomioon myös muu liikenne, ja pysäyttää bussi sellaiseen paikkaan, jossa se ei aiheuta haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle. Jos tuo Alepan pysäkki on ollut ensimmäinen mahdollinen pysäytyspaikka, niin kuljettaja on toiminut tilanteessa aivan oikein.
 
Datassa ei näkynyt mitään äkkijarrutusta. Voi olla että on itse kaatunut ja haluaa yrittää saada vakuutuskorvauksia bussifirmalta

Kyllä hyvin pienestäkin vauhdista tapahtuva nopea vauhdin lasku voi aiheuttaa vahinkoa matkustamossa, eikä kyseessä tarvitse olla mikään "lukkojarrutus" kuudenkympin vauhdista.

Melkein tasan 14 vuotta sitten, kun vielä toimin linja-autonkuljettajana, ajoin linjaa 14 tai 18, ja olin lähdössä liikkeelle Tukholmankadun nyttemmin käytöstä poistetulta sairaanhoito-oppilaitoksen edessä olleelta pysäkiltä, joka siis oli oikeanpuoleisella kaistalla. Vilkku vasemmalle ja rauhallisesti kaasua. Takaa tullut Westendin Linjan Renault Agora linjalla 212 ohitti kuljettamani bussin vasemman kaistan kautta aggressiivisesti koukkaamalla "täyttä vauhtia" ja viisti takaisin oikealle kaistalle niin, että jouduin saman tien jarruttamaan melkein pysähdyksiin, ja silti pienen osuman seurauksena kuljettamastani bussista irtosi kuljettajna puoleinen peili ja relluun tuli jotain vaurioita takakulmaan, olisiko sivulasi särkynyt, en enää tarkalleen muista.

Vaikka vauhtia itselläni oli max. 15 km/h, äkkijarrutuksesta johtuen seisomassa ollut vanhempi rouva kaatui ja löi päänsä johonkin niin, että sai runsaasti vuotavan haavan otsaansa. No, onneksi meikku oli kulman takana ja hätäkeskus pyysi ajamaan silloiselle 14B:n ja 58B:n päättärille, josta hoitajat hakivat matkustajan pois.

Westendin Linjan kuljettaja sai sakot, rouva ilmeisesti korvauksia Wessulta ja minä puhuttelun esimieheltä "liian äkillisestä jarrutuksesta". Olisi sitten vissiin pitänyt hänen mielestään pitänyt tintata kunnolla Westendin linjan kylkeen.

Eli kyllä näitä sattuu. Olen minäkin venäyttänyt käteni, kun junan käytävällä seisoessani ja ulospääsyä odottaessani K-juna pysähtyi, lähti uudelleen liikkeelle ja ajoi alle kävelyvauhtia päin puskinta rautatieasemalla vuonna 2002. Oli hiljaisesta vauhdista huolimatta melkoinen rysäys.
 
Viimeksi muokattu:
Jos bussi on lähtenyt itäkeskuksesta, niin eiköhän se linja ole ollut 550.
Käsittääkseni kuljettajan pitää ottaa huomioon myös muu liikenne, ja pysäyttää bussi sellaiseen paikkaan, jossa se ei aiheuta haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle. Jos tuo Alepan pysäkki on ollut ensimmäinen mahdollinen pysäytyspaikka, niin kuljettaja on toiminut tilanteessa aivan oikein.

Voisikohan olla, että kyse onkin ollut Viikinmäen Alepasta, jonka ohi 550:n poikkeusreitti kulkee. 550:n reitillä Viikin suunnalla on pysäkeillä taskut, joten olisi aika outoa ajaa pois reitiltä paikkaan, jossa on vain ajoratapysäkki.
 
Otsikkoon liittyen yksi asia on minua ihmetyttänyt bussiliikenteessä pk-seudulla. Tämä ei ole siis moite, kyseessä voi olla myös ohjeistus. Raideliikenteessä jos tapahtuu jotain poikkeavaa, yksinkertaisesti vaikka juna seisoo hetken, niin kuljettaja kuuluttaa tästä. Samoin raitiovaunun kuljettaja kuuluttaa tarvittaessa. Metron kuljettajan en ole kuullut kuuluttajan. Käytän toisaalta metroa harvoin. Linja-autoa käytän usein, mutta vain yhden kerran olen kuljettajan kuullut kuuluttavan. Aihe oli se, että hän pahoitteli ajaneen harhaan. Tätä on sattunut omalle kohdalleni muutamia kertoja, mutta vain siis tämän yhden kerran kuljettaja on kertonut mitä tapahtui. Tyypillisempi esimerkki on täpötäysi bussi, joka nyt korona-aikana on harvinaisuus. Ihmiset tuppautuvat etuoven ja keskioven väliin käytävälle. Usein keskiovelta takaovelle olisi väljää käytävällä. Kukaan ei liiku ennen kuin joku matkustajista ottaa tilanteen haltuun. Näitä tapahtui useasti. Onko kuljettajia ohjeistettu, että ei kuuluteta vai mistä on kysymys?
 
Takaisin
Ylös