Kuljettajien toiminta

Tänään 5 joukkoliikennekyytiä, kahdella niistä pääsi ulos STOP -nappulan painamisen lisäksi huutamalla pyynnön kuljettajalle. Pitäjänmäen aseman sijasta kuljettaja reagoi Boot Factoryn kohdalla, onneksi paikka sunnuntaisin suhteellisen turvallinen.
 
Tänään 5 joukkoliikennekyytiä, kahdella niistä pääsi ulos STOP -nappulan painamisen lisäksi huutamalla pyynnön kuljettajalle. Pitäjänmäen aseman sijasta kuljettaja reagoi Boot Factoryn kohdalla, onneksi paikka sunnuntaisin suhteellisen turvallinen.
Jos noin monta vastoinkäymistä mahtui yhteen päivään suosittelen painamaan sitä STOP nappulaa tarpeeksi ajoissa eikä 20 metriä ennen pysäkkiä kun vauhtia on suurin sallittu nopeus
 
Jos noin monta vastoinkäymistä mahtui yhteen päivään suosittelen painamaan sitä STOP nappulaa tarpeeksi ajoissa eikä 20 metriä ennen pysäkkiä kun vauhtia on suurin sallittu nopeus

Linjalla 30 poistujia oli ueampi ja STOP- nappulaa painettiin heti Jännetien pysäkiltä lähdön jälkeen. Ennen Pitäjänmäentien ja Konalantien risteyksen liikennevaloja.

Linjalla 59 heti Vähäntuvantien pysäkiltä lähdön jälkeen tarkoituksena jäädä pois Tähkätien pysäkillä.

Viidestä kyydistä 2 tehopysäytystä saman päivän aikana mikä ylitti kynnyksen kirjoittaa aiheesta tänne.
 
Linjalla 30 poistujia oli ueampi ja STOP- nappulaa painettiin heti Jännetien pysäkiltä lähdön jälkeen. Ennen Pitäjänmäentien ja Konalantien risteyksen liikennevaloja.

Linjalla 59 heti Vähäntuvantien pysäkiltä lähdön jälkeen tarkoituksena jäädä pois Tähkätien pysäkillä.

Viidestä kyydistä 2 tehopysäytystä saman päivän aikana mikä ylitti kynnyksen kirjoittaa aiheesta tänne.

On näitä pysäkin ohiajajia ollut ennenkin satunnaisesti. Ainakin 300-sarjan linjoilla olen niin havainnut.
 
On näitä pysäkin ohiajajia ollut ennenkin satunnaisesti. Ainakin 300-sarjan linjoilla olen niin havainnut.

Nobinan auto 1223 lähestyy Ruosilantien pysäkkiä ja tuulilasin alareunassa on paperilappu, jossa numerot 37(huomattavasti pienemmällä kuin esim oranssin bussin vastaava merkintä 30). Minun näkökyvylläni saan auton pysäkille 60 km/h nopeudesta vielä turvallisesti, mutta en tiedä miten vanhemmat ihmiset näkevät tuon.

Mutta tätä kysymystä pohditaan kovasti muissa ketjuissa. Luulisi jo pikkuhiljaa tekniikan miesten saavat varsinaiset näytöt toimimaan.
 
Eiköhän se ole kuljettajan tehtävä valmistautua pysähtymään jokaiselle pysäkille, ja varsinkin nyt olla erityisen tarkkaavainen, kun on tiedossa tämä linjakilpiongelma. En tiedä, miten kuskeja on ohjeistettu, mutta pitäisin aika itsestään selvänä, että kuuden kympin tiellä hieman hiljennetään pysäkkien kohdalla, jotta varmistutaan siitä, että matkustaja on nähnyt numeron.
 
Näin muuten tänään 30 -linjan bussin pysäkillä. 30 KAMPPI luki etunäytössä. Pian näyttö sammui ja muutaman sekunnin päästä sama teksti tuli takaisin. Eli häikkää on vieläkin.
 
Näin muuten tänään 30 -linjan bussin pysäkillä. 30 KAMPPI luki etunäytössä. Pian näyttö sammui ja muutaman sekunnin päästä sama teksti tuli takaisin. Eli häikkää on vieläkin.
Viimeisen kuukauden perusteella vaikuttaa siltä ettei höselillä ole mikään kiire korjata mitään. Katsotaan onko ongelmia vielä joulukuussakin.
 
Se on liikennöitsijän homma korjata autot ja varusteet kuntoon.
Nobinalla aika usein ollut häikkää linjakilvissä, vikojen korjaukseen saattaa mennä viikkoja koska ensin korjaavat välttämättömät kuten kolaroidut autot ja määräaikaishuollot.
Kuskeille ihan sama toimiiko kilvet, vähemmällä pääsee kun ajaa pimeillä kilvillä ja ehtii jopa jaloitella päättärillä..
 
Se on liikennöitsijän homma korjata autot ja varusteet kuntoon.
Nobinalla aika usein ollut häikkää linjakilvissä, vikojen korjaukseen saattaa mennä viikkoja koska ensin korjaavat välttämättömät kuten kolaroidut autot ja määräaikaishuollot.
Kuskeille ihan sama toimiiko kilvet, vähemmällä pääsee kun ajaa pimeillä kilvillä ja ehtii jopa jaloitella päättärillä..
Tämä juuri ei ole liikennöitsijän homma. Jos viittaat nyt johonkin ongelmiin vanhempien autojen kanssa niin ne ovat liikennöitsijän vastuulla ja silloin Nobina olisi tyrinyt. Näissä uusissa autoissa softa on kuitenkin HSL:n, ei liikennöitsijän, vastuualuetta. HSL varmistaa, että järjestelmä toimii ja että kaikki linjat löytyvät manuaalikilvistä. Erityisen vaikeita ovat tapaukset joissa linjakilpi toimii lähtiessä ja sitten lopettaakin toimimisen kesken matkan. Kuski ei välttämättä edes huomaa tällaista kun keskittyy ajamiseen ja ei siksi vaihda manuaalikilpeen tai paperiseen lappuun.
 
No nyt selvisi taas uusi asia: tänään liikenteessä näkyi linjan 30 autoja, joissa tunnus sekä sähköisenä että paperilla. Tälläkin pärjätään korjaustoimenpiteiden ajan, kunhan pysäkillä selviää minkä linjan auto on tulossa.
 
Mikä mahtaa olla kuljettajille ohjeiden mukainen toiminta seuraavanlaisessa tilanteessa? Eilen bussissa istuin penkille, joka kallistui selvästi siihen istuessa vasemmalle ja näytti roikkuvan osin irti seinästä. Lyhyen matkani lopuksi kävin sanomassa asiasta kuljettajalle, jota ei erityisemmin vaikuttanut kiinnostavan ja jatkoi luullakseni suoraan matkaa. Luulisi tuon kuitenkin pahimmillaan olevan turvallisuusriski, joka olisi vähintään syytä merkitä jotenkin. Kyllä se minut kantoi, joskaan en kokeillut koetella sitä erityisesti. Enkä ole mitenkään raskaammasta päästä saati sitten, että olisi istahtaessa ollut joku rajumpi nytkähdys tai kiihdytys.
 
Myönteistä välillä. Auto 969 linjalla 502 lähti tänään Kallion kirjastolta klo 11:06. Kuljettaja teki niin täydellisen suorituksen, että työn laatuun selvästi kiinnitti huomiota. Jokainen työhö liittyvä osa-alue oli hallinnassa. Lisäksi kun autokin on aina tuolla linjalla MB.
 
28.1.2022

Taitaa olla hieman makuasia, kuuluuko tämä tähän ketjuun vai tuonne havaintojen puolelle. Joka tapauksessa Nobinan A1-BYD #1293 käännettiin ympäri hieman epätyypillisessä paikassa, nimittäin Mäkipellon aukiolla. Bussi oli saapunut tuohon Pohjois-Haagan suunnasta ja sinne se sitten palasi.
 
28.1.2022

Taitaa olla hieman makuasia, kuuluuko tämä tähän ketjuun vai tuonne havaintojen puolelle. Joka tapauksessa Nobinan A1-BYD #1293 käännettiin ympäri hieman epätyypillisessä paikassa, nimittäin Mäkipellon aukiolla. Bussi oli saapunut tuohon Pohjois-Haagan suunnasta ja sinne se sitten palasi.

Tuohon kun lisää bussitutkan dataa, niin ...

Linja Määränpää Lähtöaika
bus42 Kamppi pe 28.1.2022 11:25
bus37 Honkasuo pe 28.1.2022 12:11
bus42 Kamppi pe 28.1.2022 14:59
bus25 Pajamäki pe 28.1.2022 15:47
 
Takaisin
Ylös