Kuljettajien toiminta

Hei!

En tiedä onko tämä "itsestäänselvyys", mutta haluaisin kuulla foorumin kuljettajilta, miten reagoitte tilanteisiin, joissa linja-autossanne esiintyy väkivaltaa esim. yöaikaan?

Myös toinen offtopic-kysymys: mikä tällaisessa tilanteessa on turvallisin paikka linja-autossa istua? Tuntuu, että takapenkillä usein on niin raju meno että sinne ei tohdi mennä.
 
Niin tässähän on se illuusio että kun on 5-10 minuuttia aikaisemmin perillä niin pääsee aikaisemmin kotiin. Todellinen ajansäästö noissa rahtihommissa nimenomaan riippuu siitä miten nopeasti ne hommat hoituu silloin kun ei olla siellä ratin takana. En kuitenkaan usko että hetkellisistä ylityksistä ketään sakotetaan missään maassa. Mäkisellä tiellä nopeus saattaa lipsahtaa alamäessä vähän 80 paremman puolelle hetkellisesti ja tuo 89 maksimi on vain sen takia että saataisiin tarpeeksi vauhtia ylämäkeä varten kerättyä ettei auto hyydy. Jos ylämäkeä mennään 84 km/h niin silloin tosiaan myös mennään. Ei missään nimessä päästetä jalkaa kaasulta edes sekunniksikaan

Aina ei ole kysymys siitä, että pääseekö kotiin vähän aikaisemmin vai pääseekö ollenkaan työpäivän päätteeksi. Jos päivän ajoaika on täynnä, on pidettävä vuorokausilepo. Jos kotiin on 10 minuutin ajomatka, moniko keskeyttää ajon siinä kohtaa? Poliisi on jossain yhteyksissä antanut ymmärtää hyvksyvänsä tällaisen ylityksen esim kerran viikossa, mutta ei jokaisen työpäivän päätteeksi.
Olet oikeassa, että kuormanpurku ymv työn sujuminen voi ratkaista paljon työpäivän pituudessa, mutta ei varsinaisen ajoajan pituudessa.
Moni puoliperäkuski on kertonut ajavansa rajoitinta vasten, jotta ehtii ajoajan puitteissa yöpymään kotiin tai järkevälle taukopaikalle. Jos on painetta toimia näin jatkuvasti, on tietysti arvioitava ajojärjestelyn toiminnan tasoa.
 
Jos kotiin on 10 minuutin ajomatka, moniko keskeyttää ajon siinä kohtaa? Poliisi on jossain yhteyksissä antanut ymmärtää hyvksyvänsä tällaisen ylityksen esim kerran viikossa, mutta ei jokaisen työpäivän päätteeksi.
Kiusallinen tilanne jossa varmasti osa ajaa riskillä, toiset ei. Välilläkös ihmettelen kun näitä rahtareita nousee Ruskeasannan Shelliltä linjan 623/633 kyytiin ja menevät Leinelään ym. Liekö juurikin käynyt näin. Aamulla saattavat mennä takaisin sitten ajamaan vaan hallille
 
Kiusallinen tilanne jossa varmasti osa ajaa riskillä, toiset ei. Välilläkös ihmettelen kun näitä rahtareita nousee Ruskeasannan Shelliltä linjan 623/633 kyytiin ja menevät Leinelään ym. Liekö juurikin käynyt näin. Aamulla saattavat mennä takaisin sitten ajamaan vaan hallille

Onkin iso ongelma pk-seudulla mihin voit pysäköidä raskaan ajoneuvoyhdistelmän. Paikalla on muutama vaatimus, ensinnäkin yhdistelmän tai pelkän nupin on mahduttava sinne, toisekseen siinä ei saa olla pysäköintikieltoa, kolmanneksi sen on oltava turvallinen. Tuo Shell on ainakin turvallinen, mutta en muista minkälainen pysäköintiehto siellä on raskaille, olen käynyt vain syömässä tai kahvilla ja laittanut silloin pysäköintikiekon.

Samat ongelmat koskevat tietysti bussejakin ja ainakin Helsingissä saa bussilla pysäköintisakon, jos sen pysäköi paikkaan, joka on vain kuorma-autoille. Näissä paikoissa voitaisiin hyvin laittaa myös bussin pysäköimisen salliva lisäkilpi, busseja on kuitenkin vähemmän, joten tuskinpa ne kuorma-autojen paikkoja liikaa veisivät.
 
Sekä HS-kaupunkilehdessä että somessa (tiktok) on juttu linjan 111 rehellisestä kuljettajasta joka palautti matkustajan kadonneen lompakon. Laajan posititiivisen huomion saanut uutinen ei kuitenkaan ole millään tavalla kommentoitu tämän viestiketjun sivuilla. Onko tosiaan niin että ainoastaan negatiiviset havainnot kelpaavat tämän foorumin käyttäjille ? En ole kuljettaja enkä kuljettajan sukulainen, mutta olen kuitenkin pelkän matkustajan ominaisuudessa todella hämmästynyt ettei edes kerrrankin jotain positiivista voisi ilmestyä tämän ketjun sivuilla.
 
Kun suomalainen on tyytymätön, hän valittaa ja varmasti tuo sen esille. Kun kaikki kyydissä ovat hiljaa, niin teet oikein ja kaikki ovat tyytyväisiä. Näin mulle opetettiin kuljettajakurssilla
 
Sekä HS-kaupunkilehdessä että somessa (tiktok) on juttu linjan 111 rehellisestä kuljettajasta joka palautti matkustajan kadonneen lompakon. Laajan posititiivisen huomion saanut uutinen ei kuitenkaan ole millään tavalla kommentoitu tämän viestiketjun sivuilla. Onko tosiaan niin että ainoastaan negatiiviset havainnot kelpaavat tämän foorumin käyttäjille ? En ole kuljettaja enkä kuljettajan sukulainen, mutta olen kuitenkin pelkän matkustajan ominaisuudessa todella hämmästynyt ettei edes kerrrankin jotain positiivista voisi ilmestyä tämän ketjun sivuilla.

Niin, uutisiinhan tuo päätyi ilmeisesti TikTok suosion vuoksi. Vastaavia kuitenkin tapahtuu, ellei ihan päivittäin niin viikottain kuitenkin. Montakohan kertaa itse oon ottanut asiakkaaseen yhteyttä ja palauttanut löydetyn omaisuuden ilman suuremaa haloota. Tottakai on hyvä että uutisiin päätyy alalta positiivisia kokemuksia, kun suurimmaksi osaksi vain negatiiviset jutut päätyvät sinne.
 
HelBin Omnissa näköjään ollut paha kaatuminen kun kuski lyönyt jarrut lukkoon.. On ihan video jossa mies lentää lastenvaunupaikalta naama edellä 4 paikkojen luo..
Lähde: Tiktok @metalrules2
Itse olisin todn sanonut kuskille hieman kovemmin pari valittua sanaa..
 
HelBin Omnissa näköjään ollut paha kaatuminen kun kuski lyönyt jarrut lukkoon.. On ihan video jossa mies lentää lastenvaunupaikalta naama edellä 4 paikkojen luo..
Lähde: Tiktok @metalrules2
Itse olisin todn sanonut kuskille hieman kovemmin pari valittua sanaa..

Niin, sinähän tiedät mitä tuossa tapahtui? Mielestäsi siis kuljettaja iski jarrun pohjaan ihan tarkoituksella? Varsinainen tietäjä meillä täällä taas.

Tiktokin kommenteissa lukee kuvaajan itsensä toimesta että joku hyppäsi suoraan bussin eteen ja kuljettaja joutui sen takia jarruttamaan, jolla esti allejäännin. Videolla kuuluu myös kuinka torvi soi jarrutuksen yhteydessä. Kysynkin siis, mitä olisit itse sanonut vastaavassa tilanteessa kuljettajalle? "Hei kuski, aja jatkossa päälle!"
 
Viimeksi muokattu:
Tälle(kin) foorumille pesiytynyt ihmeellinen ajatusmaailma että kuljettaja on automaattisesti syyllinen kaikkeen poikkeavaan mitä tuolla liikenteessä saattaa tapahtua.
 
Tälle(kin) foorumille pesiytynyt ihmeellinen ajatusmaailma että kuljettaja on automaattisesti syyllinen kaikkeen poikkeavaan mitä tuolla liikenteessä saattaa tapahtua.

Se on se yleinen nettikeskustelijoiden skeema, jossa moottoriajoneuvon kuljettaja on aina automaattisesti syyllinen, koska kunnon kansalainenhan ei saastuttavilla peltilehmillä aja, faktoista ja tilastoista viis.
 
Niin, sinähän tiedät mitä tuossa tapahtui? Mielestäsi siis kuljettaja iski jarrun pohjaan ihan tarkoituksella? Varsinainen tietäjä meillä täällä taas.

Tiktokin kommenteissa lukee kuvaajan itsensä toimesta että joku hyppäsi suoraan bussin eteen ja kuljettaja joutui sen takia jarruttamaan, jolla esti allejäännin. Videolla kuuluu myös kuinka torvi soi jarrutuksen yhteydessä. Kysynkin siis, mitä olisit itse sanonut vastaavassa tilanteessa kuljettajalle? "Hei kuski, aja jatkossa päälle!"

Joka tapauksessa minä olenkin perus ihminen, en ammattikuljettaja, mielestäni ammattikuljettaja ei lyö jarruja lukkoon vaikka joku urpo keskellä tietä hyppäisikin eteen..
Eikös se niin pitäisi olla että matkustaja on se kaiken A ja O eikä vaaranneta niitä tuolla lailla.
 
Joka tapauksessa minä olenkin perus ihminen, en ammattikuljettaja, mielestäni ammattikuljettaja ei lyö jarruja lukkoon vaikka joku urpo keskellä tietä hyppäisikin eteen..
Eikös se niin pitäisi olla että matkustaja on se kaiken A ja O eikä vaaranneta niitä tuolla lailla.
Ei ketään saa tappaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Käsittämätöntä miten jotkut autoilijat kuvittelevat, että he voivat "opettaa" kävelijää tai pyöräilijää, jos tämä toimii tahallaan tai vahingossa tieliikennelain vastaisesti. Opettaminen yleensä siis tarkoittaa sitä, että jos kävelijä tai pyöräilijä ei "tottele" niin ajetaan päältä. Raskaammassa ajoneuvossa oleva on aina vallankäyttäjä ja hänen pitää omalta osaltaan osallistua kevyen liikenteen suojelemisessa. Vaikka bussissa kaatuminenkaan ei ole kivaa, se ei ole millään tavalla vertailtavissa siihen, että kymmenen tonnin painoinen metallikasa osuu ihmiseen 30km/h nopeudessa.
 
Takaisin
Ylös