Kuljettajien toiminta

Jalankulkua ja pyöräilyä liikkumistarkoituksiin käyttävänä kärsimättömät autoilijat ovat minulle hengenvaara, joten en näe miksi heitä pitäisi passata ja kumarrella. Ajaisivat kunnolla.
 
Jalankulkua ja pyöräilyä liikkumistarkoituksiin käyttävänä kärsimättömät autoilijat ovat minulle hengenvaara, joten en näe miksi heitä pitäisi passata ja kumarrella. Ajaisivat kunnolla.

Polkupyöräilijät ne usein vasta suoraan sanoen liikenteen isoimpia mulkkuja ovatkin.
 
umpisurkeaa joukkoliikennettä kritisoidaan.

Jos haluat saada pienen makupalan siitä millaista umpisurkea joukkoliikenne voi olla, kokeilepa matkustaa Helsingistä Jokioisten museorautien Minkiön asemalla. Forssasta menee kiitettävä määrä busseja; 5 bussia päivässä. Niitä ei vaan ole integroitu millään tavalla. Päivän ensimmäiseen bussiin on yli kahden tunnin vaihto Forssassa, koska seuraava bussi Helsingistä saapuu 10 minuuttia Minkiön bussin lähdön jälkeen. Sitten vertaa tuota HSL-alueen pikkuterminaaleihin, joissa bussit ovat yleensä edes jotenkuten synkronoitu toisiinsa ja juniin. Lisäksi täytyy mennä aika keskelle ei mitään ettei bussi menisi tunnin välein arkisin.

Parannettavaa löytyy monestakin paikasta, mutta lyhyellä matkalla maakuntiin huomaa nopeasti, että HSL-alueen liikenne on kaukana umpisurkeasta.
 
On tämä helppo toteuttaa tietenkin mutta takana olevat autoilijat provosoituvat tästä todella herkästi. Olen sen kokenut. Ei tarvitse kuin vähän rullata niin alkaa vaaralliset ohitukset, kaistalta kaistalle koukkiminen, kiilaaminen ja raivoaminen. Lähes jokainen yksityisautoilija kokee tuollaisen ajamistyylin haitaksi liikenteen sujuvuudelle. Meillä Helbillä rungolla on nämä ajotapaa opastavat laitteet. Noudatan sitä itse kyllä mutta välillä täytyy vähän kaasua painaa reilummin mitä monitori ehdottaa kun takana on kauhea jono
Aivan järjetön ajatus, että mun pitäisi ruveta ajamaan kuljettamani linja-auton takana ajavia ajoneuvoja.

Kysymyshän ei ole hitaasti ajamisesta: kiihdytetään tavoitenopeuteen mahdollisimman ripeästi ja sen jälkeen rullaillaan ja käytetään bussin massaa ja liike-energiaa hyväksi. Niin se toimii. Kun näköpiirissä on asioita, jotka vaativat bussin pysäyttämistä (esimerkiksi liikenneruuhka, liikennevalot tai pysäkki) niin on ihan turhaa kiihdyttää vauhtia entisestään.
 
Aivan järjetön ajatus, että mun pitäisi ruveta ajamaan kuljettamani linja-auton takana ajavia ajoneuvoja.

Kysymyshän ei ole hitaasti ajamisesta: kiihdytetään tavoitenopeuteen mahdollisimman ripeästi ja sen jälkeen rullaillaan ja käytetään bussin massaa ja liike-energiaa hyväksi. Niin se toimii. Kun näköpiirissä on asioita, jotka vaativat bussin pysäyttämistä (esimerkiksi liikenneruuhka, liikennevalot tai pysäkki) niin on ihan turhaa kiihdyttää vauhtia entisestään.

Milloin linja-auton ajamisesta tuli niin hankalaa, että oikeaan kaasun ja jarrun annosteluun tarvitaan monitoreita? Minua ei hämmästytä enää yhtään, että tässäkin ketjussa niin moni kuljettaja kokee muiden tienkäyttäjien (lähinnä henkilöautojen) ajotavan niin kovin törkeäksi, kun joku monitori sanoo, että älä paina kaasua syvemmälle, vaikka mentäisiin 20 km/h alinopeutta. On melko omituista, että jonkun monitorin kyttääminen tekee ammattikuljettajasta niin itseriittoisen bussikuskin, että muulla liikenteellä ei oikeastaan ole enää mitään väliä, kunhan mennään jonkun insinöörin määrittelemää vihreää väylää.

Minulla on se käsitys, hyvä jäsen vristo, että sinulla on pitkä kokemus ammattikuljettajana. Se, mitä totesit edellä ennakoivasta ja rullaavasta ajotavasta, pitää täysin paikkansa. Siksi olenkin hämmästynyt, että mielestäsi muun liikenteen huomioiminen tarkoittaa kuljettamasi linja-auton takana ajavien ajoneuvojen "kuljettamista". Ei se sitä tarkoita.

Se tarkoittaa sitä, että et hidastele tietoisesti sillä linja-autollasi ja aiheuta haittaa muulle liikenteelle.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:01 ----------

Nimenomaan. Bussinkuljettajan tehtävä ei ole kuljettaa bussia tavalla, joka miellyttää yksityisautoilijoita. Siitähän nimittäin ei tulisi yhtään mitään.

Sinulla ei taida olla hirveästi kokemusta linja-auton kuljettamisesta.

Voin nimittäin omasta kokemuksestani kertoa, että kun kuljettaa linja-autoa tavalla, joka miellyttää sekä matkustajia, muuta liikennettä että liikennöitsijää, niin se oma työskentelykin on paljon vähemmän stressaavaa.

Jos taas kuvaamallasi tavalla kuljettaa linja-autoa tavalla, joka ei miellytä muita tienkäyttäjiä, on omassa ajotavassa joku pahasti pielessä.
 
Milloin linja-auton ajamisesta tuli niin hankalaa, että oikeaan kaasun ja jarrun annosteluun tarvitaan monitoreita? Minua ei hämmästytä enää yhtään, että tässäkin ketjussa niin moni kuljettaja kokee muiden tienkäyttäjien (lähinnä henkilöautojen) ajotavan niin kovin törkeäksi, kun joku monitori sanoo, että älä paina kaasua syvemmälle, vaikka mentäisiin 20 km/h alinopeutta. On melko omituista, että jonkun monitorin kyttääminen tekee ammattikuljettajasta niin itseriittoisen bussikuskin, että muulla liikenteellä ei oikeastaan ole enää mitään väliä, kunhan mennään jonkun insinöörin määrittelemää vihreää väylää.

Minulla on se käsitys, hyvä jäsen vristo, että sinulla on pitkä kokemus ammattikuljettajana. Se, mitä totesit edellä ennakoivasta ja rullaavasta ajotavasta, pitää täysin paikkansa. Siksi olenkin hämmästynyt, että mielestäsi muun liikenteen huomioiminen tarkoittaa kuljettamasi linja-auton takana ajavien ajoneuvojen "kuljettamista". Ei se sitä tarkoita.

Se tarkoittaa sitä, että et hidastele tietoisesti sillä linja-autollasi ja aiheuta haittaa muulle liikenteelle.
Olenko sanonut hidastelevani? Meidän monitorimme eivät sano tai estä kaasun painamista. Jos vihreä matkani on punaisella, se kertoo siitä, että en ole ennakoinut tarpeeksi.

Kun teen työtäni, niin keskityn vain kuljettajamani linja-auton ajamiseen. Jos takanani ajavat autoilijat kokevat ennakoimiseni häiritseväksi, niin se on ihan puhtaasti heidän asiansa. En aja 20 km/h alinopeutta. Jos joku kollegani ajaa, niin se on hänen asiansa, mutta sillä ei vihreälle matkalle päästä. Siihen sisältyy paljon muutakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:41 ----------

Linja-autonkuljettajan työstä on tosiaankin tullut, ja on tulossa, yhä enemmän eräänlaista rakettitiedettä. Enää ei riitä, että ajamme linjan päästä päähän mahdollisimman nopeasti, vaan nyt meistä on yhä enemmän tulossa tulosvastuullisia tuotantolaitosten johtajia. Tämä tarkoittaa entistä suurempaa vastuuta siitä mitä teemme. Asiakkaamme, työnantajamme sekä liikenteentilaaja vaativat meiltä nykyään yhä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Olenko sanonut hidastelevani? Meidän monitorimme eivät sano tai estä kaasun painamista. Jos vihreä matkani on punaisella, se kertoo siitä, että en ole ennakoinut tarpeeksi.

Kun teen työtäni, niin keskityn vain kuljettajamani linja-auton ajamiseen. Jos takanani ajavat autoilijat kokevat ennakoimiseni häiritseväksi, niin se on ihan puhtaasti heidän asiansa. En aja 20 km/h alinopeutta. Jos joku kollegani ajaa, niin se on hänen asiansa, mutta sillä ei vihreälle matkalle päästä. Siihen sisältyy paljon muutakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 05:41 ----------

Linja-autonkuljettajan työstä on tosiaankin tullut, ja on tulossa, yhä enemmän eräänlaista rakettitiedettä. Enää ei riitä, että ajamme linjan päästä päähän mahdollisimman nopeasti, vaan nyt meistä on yhä enemmän tulossa tulosvastuullisia tuotantolaitosten johtajia. Tämä tarkoittaa entistä suurempaa vastuuta siitä mitä teemme. Asiakkaamme, työnantajamme sekä liikenteentilaaja vaativat meiltä nykyään yhä enemmän.

Et sanonut, vaikka viestistäni saattoi niin käsittää. Se oli enemminkin yleinen toteamus.

Harmillista sinänsä, että ammattikuljettajien päähän on näemmä alettu iskostaa, että heidän ei tarvitse välittää muusta liikenteestä. Olen kanssasi eri mieltä siitä, että linja-auton ajaminen tarkoittaisi vain omaan liikennevälineeseen keskittymistä. Ei se mene niin millään liikennevälineellä, ja uskon, että tiedämme sen molemmat.

Tänään annoin taas harmikseni tietä pysäkiltä lähtevälle Nobinan bussille. Matka jatkui reipasta 20 km/h tuntinopeutta ilman ohitusmahdollisuutta lähes kilometrin ajan. Hän oli varmastikin niitä kuljettajia, jotka keskittyvät vain kuljettamansa linja-auton ajamiseen. Ja jos minä koin häiritseväksi sen, että minun edessäni ajetaan 20-25 km/h, niin se on varmastikin vain minun ja noin kymmenen perässäni madelleen henkilöauton ja kahden linja-auton asia.

Jos vielä sallinet todeta, niin linja-auton kuljettaminen on kyllä kaikkea muuta kuin tulosvastuullista tuotantojohtamista. Linja-autoa kuljetettaessa ajetaan liikenteen tilaajan määräämillä aikatauluilla työnantajan käskyvallan alaisena autoa paikasta toiseen noudattaen välipisteaikoja. Nykyisin ne välipisteajat vaan ovat sitovia, aikanaan olivat - jos edes olivat - vain painettuna ajosarjoihin. Se, että korottaa itsensä jotenkin erityisasemaan muiden tienkäyttäjien joukossa alkaa näemmä johtaa linja-autonkuljettajilla samaan kuin pääkaupunkiseudun pyöräilijöillä. Kadut ovat heidän - ja vain heidän - tarpeitaan varten, ja muut sopeutukoot siihen.
 
Viimeksi muokattu:
citybus sanoi:
Harmillista sinänsä, että ammattikuljettajien päähän on näemmä alettu iskostaa, että heidän ei tarvitse välittää muusta liikenteestä.
Enhän taaskaan sanonut noin. En ainakaan tarkoittanut. Tarkoitan sitä, että kun ajaa liikennesääntöjen mukaisesti ja ottaa huomioon muut tienkäyttäjät, niin kaikki sujuu hyvin. Se ei mielestäni tarkoita sitä, että pitäisi ajaa takana tulevia "karkuun". Itse olen kokenut, että kun bussilla ajaa nopeusrajoitusten tai olosuhteiden mukaisesti, niin kanssa-autoilijoiden mielestä ajan liian hitaasti. Tällaisten ihmisten takia en missään nimessä ala kiirehtimään millään tavalla.

citybus sanoi:
Tänään annoin taas harmikseni tietä pysäkiltä lähtevälle Nobinan bussille. Matka jatkui reipasta 20 km/h tuntinopeutta ilman ohitusmahdollisuutta lähes kilometrin ajan.
Missä tämä tapahtui ja milloin? Jos sulla on tietoa, niin tsekkaisin asian. Jos asia pitää paikkansa, niin pistähän palautetta asiasta. Muuten tämä on "tuuleen huutamista".

citybus sanoi:
Jos vielä sallinet todeta, niin linja-auton kuljettaminen on kyllä kaikkea muuta kuin tulosvastuullista tuotantojohtamista. Linja-autoa kuljetettaessa ajetaan liikenteen tilaajan määräämillä aikatauluilla työnantajan käskyvallan alaisena autoa paikasta toiseen noudattaen välipisteaikoja. Nykyisin ne välipisteajat vaan ovat sitovia, aikanaan olivat - jos edes olivat - vain painettuna ajosarjoihin. Se, että korottaa itsensä jotenkin erityisasemaan muiden tienkäyttäjien joukossa alkaa näemmä johtaa linja-autonkuljettajilla samaan kuin pääkaupunkiseudun pyöräilijöillä. Kadut ovat heidän - ja vain heidän - tarpeitaan varten, ja muut sopeutukoot siihen.
On se myös kummaa, että yksityisautoilija (jollainen itsekin olen) ajattelee noin.

Mulle pääasia tässä työssä on se, että pääsen työvuoroni jälkeen terveenä kotiin, kalusto on kunnossa ja saan palkkani työstäni. Oikeastaan millään muulla ei nykyään mitään merkitystä.

Minusta on tullut aika kyyninen nykyään.
 
Enhän taaskaan sanonut noin. En ainakaan tarkoittanut. Tarkoitan sitä, että kun ajaa liikennesääntöjen mukaisesti ja ottaa huomioon muut tienkäyttäjät, niin kaikki sujuu hyvin. Se ei mielestäni tarkoita sitä, että pitäisi ajaa takana tulevia "karkuun". Itse olen kokenut, että kun bussilla ajaa nopeusrajoitusten tai olosuhteiden mukaisesti, niin kanssa-autoilijoiden mielestä ajan liian hitaasti. Tällaisten ihmisten takia en missään nimessä ala kiirehtimään millään tavalla.

Missä tämä tapahtui ja milloin? Jos sulla on tietoa, niin tsekkaisin asian. Jos asia pitää paikkansa, niin pistähän palautetta asiasta. Muuten tämä on "tuuleen huutamista".

On se myös kummaa, että yksityisautoilija (jollainen itsekin olen) ajattelee noin.

Mulle pääasia tässä työssä on se, että pääsen työvuoroni jälkeen terveenä kotiin, kalusto on kunnossa ja saan palkkani työstäni. Oikeastaan millään muulla ei nykyään mitään merkitystä.

Minusta on tullut aika kyyninen nykyään.

Huudan mielummin tuuleen kun alan yksilöimään linjaa, kuljettajaa ja paikkaa julkisella nettifoorumilla. Kuten jo aiemman esimerkin kohdalla totesin, joku voi tunnistaa kaverinsa tai itsensä kuvauksesta, ja minä en ala koskaan yksittäisiä henkilöitä teilaamaan julkisesti. Ainahan voi olla näet kysymys vaikka teknisestä viasta tai siitä, että päissään oleva matkustaja tulee örisemään kuljettajan pleksin taakse. Ja viime kädessä kysymys on yksittäisen työntekijän ja hänen työnantajansa välisestä asiasta liittyen työtehtävien oikeanlaiseen suorittamiseen, joten jos annan palautetta yksilöidystä kuljettajasta, annan sen HSL:n kautta hänen työnantajalleen.

Paitsi että olen yksityisautoilija, olen myös kävelijä, pyöräilijä ja joukkoliikenteen käyttäjä. Ja entinen joukkoliikennekuljettaja. Ei se perspektiivi ole minulla roolista kiinni.
 
Alinopeus-käsitettä tuodaan medioiden toimesta säännöllisin väliajoin julkisuuteen ja samalla eri instanssien "asiantuntijat" rientävät kertomaan meille ettei moista käsitettä ole edes olemassa että jokainen saa ajaa sitä nopeutta kun katsoo tarpeelliseksi. Kuitenkin tieliikennelaki kieltää niin aiheettoman hitaasti ajamisen kuin liikenteen tarpeettoman estämisen ja haittaamisen. liikenteen pitäisi olla yhteispeliä jossa ajatellaan myös muita eikä niin että yksi kuljettaja päättää että minä nyt ajan 20 km/h alle rajoituksen ja takana tulijat saa sopeutua minun nopeuteeni. Eikä tuollainen reilusti alle nopeusajoituksen liikkuva joukkoliikenneväline anna mitenkään positiivista kuvaa joukkoliikenteestä muille liikenteessä liikkuville, tai edes kyydissä matkustaville asiakkaille. Pikemminkin päinvastoin. Tästä on olemassa ihan eläviä esimerkkejä että matkustajat ottavat sen kulkuvälineen jolla oletettavasti pääsee perille ajallaan.
 
Jokainen kuljettajahan sen päätöksen tekee itse, että millä nopeudella ajaa. Mikään operaattori ei määrää ajamaan alinopeutta tai ylinopeutta. Sen tekee jokainen kuljettaja, joka on ratin ja kuljettajapenkin välissä.
 
---------- Viestit yhdistetty klo 23:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:01 ----------



Sinulla ei taida olla hirveästi kokemusta linja-auton kuljettamisesta.

Voin nimittäin omasta kokemuksestani kertoa, että kun kuljettaa linja-autoa tavalla, joka miellyttää sekä matkustajia, muuta liikennettä että liikennöitsijää, niin se oma työskentelykin on paljon vähemmän stressaavaa.

Jos taas kuvaamallasi tavalla kuljettaa linja-autoa tavalla, joka ei miellytä muita tienkäyttäjiä, on omassa ajotavassa joku pahasti pielessä.

Jos bussinkuljettaja kuljettaa bussia työnantajaltaan saamansa ohjeistuksen mukaisesti, niin minulla matkustajana bussin sisällä ei ole mitään sitä vastaan. Jos takana tuleva autoilija kokee sen ajotavan ongelmaksi, niin ongelma on silloin bussin takana ajavan korvien välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja haluaisin nähdä sen työnantajan, joka sanoisi kuljettajalleen, että "sun pitää ajaa kovempaa".
 
Takaisin
Ylös