Kuljettajien toiminta

Jos bussinkuljettaja kuljettaa bussia työnantajaltaan saamansa ohjeistuksen mukaisesti, niin minulla matkustajana bussin sisällä ei ole mitään sitä vastaan. Jos takana tuleva autoilija kokee sen ajotavan ongelmaksi, niin ongelma on silloin bussin takana ajavan korvien välissä.
Mielenkiintoista. Eli hyväksyisit teoriassa vaikka minkälaisen ajotavan ja säännöistä, sekä laeista luistamisen mikäli käsky siihen on tullut ylempää.
 
Ja haluaisin nähdä sen työnantajan, joka sanoisi kuljettajalleen, että "sun pitää ajaa kovempaa".

Ei ole suoraan sanottu mutta on annettu ymmärtää että jos ajat nopeammin niin ehdit työajan puitteissa kotia eikä tarvitse tehdä 10-15 minuutin ylityölappuja.
 
Jos vielä sallinet todeta, niin linja-auton kuljettaminen on kyllä kaikkea muuta kuin tulosvastuullista tuotantojohtamista. Linja-autoa kuljetettaessa ajetaan liikenteen tilaajan määräämillä aikatauluilla työnantajan käskyvallan alaisena autoa paikasta toiseen noudattaen välipisteaikoja. Nykyisin ne välipisteajat vaan ovat sitovia, aikanaan olivat - jos edes olivat - vain painettuna ajosarjoihin. Se, että korottaa itsensä jotenkin erityisasemaan muiden tienkäyttäjien joukossa alkaa näemmä johtaa linja-autonkuljettajilla samaan kuin pääkaupunkiseudun pyöräilijöillä. Kadut ovat heidän - ja vain heidän - tarpeitaan varten, ja muut sopeutukoot siihen.

Noi tilaajan aikataulutkin ovat suuntaa antavia, kun kyse on esimerkiksi sankasta lumisateesta ja liukaasta kelistä, jolloin tommosen n. 12 tonninen linja-auto on kuin pulkka mäessä. Liikenneturvallisuus menee edelle täysin. Sen jälkeen kyllä valitettavasti nykyään polttoaineen kulutus on toinen jolla on merkitystä. Ainakin erään firman autoissa, jopa alkolukko on yhdistetty verkkoon, ja jos kuljettaja puhaltaa tuloksen syötyään jäätelön, ja savukkeen jälkeen ottaa pastillin suuhunsa. Tulee varikolta puhelu, "mitäs sä siellä puuhaat? ", johon kuljettaja vastasi söin juuri. Varikolta tuli vaihtoautolla toinen kuljettaja, ja esimies uudestaan puhalluttamaan. Tuloksen ollessa 0.00. Auto ei vain lähde käyntiin, kun 30. Minuutin kello juoksee. Tapauksen vuoksi jäi yksi ajamaton lähtö.
 
Mielenkiintoista. Eli hyväksyisit teoriassa vaikka minkälaisen ajotavan ja säännöistä, sekä laeista luistamisen mikäli käsky siihen on tullut ylempää.
Yksikään työnantaja ei käske rikkomaan lakeja. Sen sijaan kaikki käskevät ajamaan turvallisesti, täsmällisesti, taloudellisesti ja ennakoiden.
 
Noi tilaajan aikataulutkin ovat suuntaa antavia, kun kyse on esimerkiksi sankasta lumisateesta ja liukaasta kelistä, jolloin tommosen n. 12 tonninen linja-auto on kuin pulkka mäessä. Liikenneturvallisuus menee edelle täysin. Sen jälkeen kyllä valitettavasti nykyään polttoaineen kulutus on toinen jolla on merkitystä. Ainakin erään firman autoissa, jopa alkolukko on yhdistetty verkkoon, ja jos kuljettaja puhaltaa tuloksen syötyään jäätelön, ja savukkeen jälkeen ottaa pastillin suuhunsa. Tulee varikolta puhelu, "mitäs sä siellä puuhaat? ", johon kuljettaja vastasi söin juuri. Varikolta tuli vaihtoautolla toinen kuljettaja, ja esimies uudestaan puhalluttamaan. Tuloksen ollessa 0.00. Auto ei vain lähde käyntiin, kun 30. Minuutin kello juoksee. Tapauksen vuoksi jäi yksi ajamaton lähtö.

Nämäkin on jänniä yleistyksiä. Minä ajoin linja-autoa, niin paikallis- kuin kaukoliikenteessä, myös sankassa lumisateessa ja liukkaalla kelillä, eikä se ollut koskaan "kuin pulkka mäessä", kunhan tiedosti mitä teki. Mitään ajoneuvoa ei voi talvisissa olosuhteissa ajaa kuin kesällä, vaan silloin ennakointi korostuu. Jos liikenne ei kulkenut, niin silloin oltiin myöhässä aikataulusta. Tarkoitinkin sitä ihan yleistä tietoa olevaa seikkaa, että kuljettaja ei päätä aikatauluista, vaan tilaaja. Kaikenlaisia häiriöitä voi aina sattua matkan varrelle, mutta normaaliolosuhteet on toki se lähtökohta.

Tilannenopeudesta ja turvavälistä se on kiinni, olipa kesä tai syksy. Ja liikenneturvallisuushan menee kaikissa olosuhteissa kaiken edelle.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:15 ----------

Mielenkiintoista. Eli hyväksyisit teoriassa vaikka minkälaisen ajotavan ja säännöistä, sekä laeista luistamisen mikäli käsky siihen on tullut ylempää.

Mielestään parhaat kuljettajat istuukin usein siellä matkustamon puolella. :lol:

Loppujen lopuksi tämä on täysin yksiselitteinen asia. Tieliikennelain 20 §:n 1 momentin mukaan ajoneuvoa ei saa ajaa aiheettoman hitaasti eikä tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla. Aiheeton hidastelu säästösyistä on siis lain mukaan kiellettyä ja siitä toivottavasti aletaan vielä jossain vaiheessa rankaisemaankin.

Minkä ihmeen takia meillä muuten tuhlataan valtavat määrät julkisia varoja pikaraitioteihin ja raitiovaunujen nopeuttamisprojekteihin ja pidetään yllä joukkoliikennekaistoja, jos kerran sillä kulkuvälineen nopeudella ei ole mitään väliä? Melkoinen paradoksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:17 ----------

Yksikään työnantaja ei käske rikkomaan lakeja. Sen sijaan kaikki käskevät ajamaan turvallisesti, täsmällisesti, taloudellisesti ja ennakoiden.

...eli turhaa ja laitonta hidastelua välttäen. Jotenkin kyllä hämmästyttää, että linja-autonkuljettajiin alkaa tarttua pyöräilijöiltä tuttu individualismi, jonka mukaan kaikki infra rakennetaan palvelemaan heidän tarpeitaan ja heidän liikennekäyttäytymisensä ja sen aiheuttamat tarpeet tulee priorisoida kaikkien muiden liikennemuotojen edelle. Ei tätä kritiikkiäni pidä lukea niin, että kaipaisin niitä aikoja, jolloin busseja ajettiin kesäkuumalla etuoven etulehti auki, ovet laitettiin kiinni siinä vaiheessa kun vauhtia oli jo vähintään parikymppiä mittarissa ja raitiovaunuja kaatui ylinopeuden vuoksi vaihteissa ja mutkissa parin vuoden välein. Mutta oletan kyllä, että ammattikuljettaja tietää, että hän ei ole yksin liikenteessä ja ottaa myös muut liikennemuodot huomioon.
 
Linja-autonkuljettajia HSL-alueen liikenteessä on muutama tuhat. Siihen mahtuu monenlaista ammattilaista.
 
Mielenkiintoista. Eli hyväksyisit teoriassa vaikka minkälaisen ajotavan ja säännöistä, sekä laeista luistamisen mikäli käsky siihen on tullut ylempää.

Niin on - todella mielenkiintoista. Mikä liikennöitsijä, missä ja milloin on kehoittanut kuljettajiaan huonoon ajotapaan ja laista luistamiseen ? Saisikos yhden esimerkin.
 
Niin on - todella mielenkiintoista. Mikä liikennöitsijä, missä ja milloin on kehoittanut kuljettajiaan huonoon ajotapaan ja laista luistamiseen ? Saisikos yhden esimerkin.

Jorma Jortikan Linjat Oy, Suomussalmen maalaiskunnassa, taisi olla tammikuussa 1948. Voin kyllä muistaa väärinkin, kun luistaa kuin laki.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään taas Nobinan kuljettaja loisti hienolla ajotavallaan, 60km/h alueella ajetaan 60km/h ja rullaillaa nopeus 30km/h ja taas 60km/h ja takas 30km/h. Haluan nähdä yhden liikennemerkin mikä näyttää tieosuudelle "aja tässä 30-60km/h"
Tämän voisi perässä ajava kokea jo turvallisuus riskiksi, kun ei tiedä mitä nopeutta edessä oleva meinaa ajaa.
 
Tänään taas Nobinan kuljettaja loisti hienolla ajotavallaan, 60km/h alueella ajetaan 60km/h ja rullaillaa nopeus 30km/h ja taas 60km/h ja takas 30km/h. Haluan nähdä yhden liikennemerkin mikä näyttää tieosuudelle "aja tässä 30-60km/h"
Tämän voisi perässä ajava kokea jo turvallisuus riskiksi, kun ei tiedä mitä nopeutta edessä oleva meinaa ajaa.
Missä ja koska? Tsekkaisin väittämäsi todenpitävyyden.
Mitä tiellä oli bussin edessä? Liikennevaloja? Lähestyttiin pysäkkiä? Matkustajalle liikennetilanteet eivät avaudu samaan tapaan kuin kuljettajalle.
 
Vaikka osa kuljettajista edelleen ajaa vauhdikkaasti, jarruttaa voimalla, niin yhä useampi ajaa todella rauhallisesti, ehtii odottamaan että invalidi ehtii istumaan ennen kuin lähtee pysäkiltä, ottaa muun liikenteen huomioon, joustaa. Lisäksi he ovat vielä monet asiakaspalvelun todellisia helmiä. Moni heistä on suhteellisen nuoria, mutta heitä on kaiken ikäisiä. Kiitos taitaa kuulua liikenneopettajille jotka neuvovat tasaisen ja polttoainetta säästävän ajotavan. Toivottavasti työnantajat palkitsevat tämän ajotavan, jotenkin. Viimeisten vuosikymmenien aikana on muutos ollut huomattava, en ole vuosiin joutunut pitämään istuessani kiinni edeltävän penkin selkänojasta pysyäkseni penkillä.
 
Tossa Hape olet oikeassa. Meillä nuoret ammattikuljettajat ajavat todella esimerkillisesti kun taas nämä nuoret jotka ovat pelkkiä yksityisautoilijoita ovat täysin toinen ääripää
 
Nimenomaan. Bussinkuljettajan tehtävä ei ole kuljettaa bussia tavalla, joka miellyttää yksityisautoilijoita. Siitähän nimittäin ei tulisi yhtään mitään.
Liikenne kokonaisuutena on vähän erilaista paikkakunnasta riippuen, kuten kaikki tiedämme. Valitettavasti löytyy niitäkin paikkakuntia, joissa yksityisautoilijat ei monesti piittaa linja-auton kuljettamisesta. Lienee selvää, että se ennen pitkää voi johtaa linja-auton kuljettajan tiukempaan oikeuksistaan kiinni pitämiseen.
 
Jorma Jortikan Linjat Oy, Suomussalmen maalaiskunnassa, taisi olla tammikuussa 1948. Voin kyllä muistaa väärinkin, kun luistaa kuin laki.

Muistit väärin . Se oli helmikuussa 1947.

---------- Viestit yhdistetty klo 11:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:17 ----------

Tänään taas Nobinan kuljettaja loisti hienolla ajotavallaan, 60km/h alueella ajetaan 60km/h ja rullaillaa nopeus 30km/h ja taas 60km/h ja takas 30km/h. Haluan nähdä yhden liikennemerkin mikä näyttää tieosuudelle "aja tässä 30-60km/h"
Tämän voisi perässä ajava kokea jo turvallisuus riskiksi, kun ei tiedä mitä nopeutta edessä oleva meinaa ajaa.

Auton perässä ei pidäkään ajaa. Edellä ajavaan ajoneuvoon on pidettävä turvallisuusväli, jos edelläajava ajoneuvo pysähtyy jostain syystä äkillisesti. Silloin ehtii reagoimaan riittävässä ajassa ja saamaan oman ajoneuvon pysäytettyä turvallisesti ilman peräänajoa.
 
Missä ja koska? Tsekkaisin väittämäsi todenpitävyyden.
Mitä tiellä oli bussin edessä? Liikennevaloja? Lähestyttiin pysäkkiä? Matkustajalle liikennetilanteet eivät avaudu samaan tapaan kuin kuljettajalle.

Tämähän oli todella huvittavaa koska liikennevalot olivat vihreällä, seurasin matkan kulkua koko ajan myös IPhoneen ladattavalla sovelluksella (transport) mikä perustuu HSL:n omaa dataa joka näyttää auton kulkemisen ja nopeuden reaaliajassa muutaman sekunnin viiveellä, keskellä yötä kyseisellä tieosuudella matkustajia kyytiin ei tule ja näkee jo pitkälle valaistun pysäkin onko siellä kukaan seisomassa vai ei. Jos ajellaa suoraa tietä mitään estettä, muu liikenne niin väihäistä että ei ole syytä ajella hitaasti. Nobinalla usein näitä nopeus ongelmia ei välttämättä kuljettajassa vika vaan koko yhtiössä!
 
Takaisin
Ylös