Sivu 11 / 58 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 789101112131415213151 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 151-165/867

Viestiketju: Kuljettajien toiminta

  1. #151

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nak Näytä viesti
    Itse asiassa lähes vuodessa. Kesäliikenteen alussahan nuo muutokset tulivat
    18.6 eli siis 9 kuukautta riita puoliksi

  2. #152
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    550

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".

    Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.

    En tietenkään tarkoita että kuljettajien pitäisi joka hetki huolehtia siitä tuleeko joku pyöräilijä samaan aikaan jostain vai ei, mutta jos hän asian helposti havaitsee niin mikä myöskään estäisi odottamasta sitä muutamaa sekuntia ja päästämästä pyöräilijää menemään ensin sen sijaan että vaan avaa ovet ja poistuvalla matkustajalla on kohtuullista suurempi riski tehdä haluamaansa lähempää tuttavuutta eteensä yllättäen ja tilaamatta ilmestyvän kevyen liikenteen ajoneuvon kanssa?
    Niin, eri tienkäyttäjäryhmät eri tilanteissa rikkovat väistämissääntöjäkin. Joko tietämättään tai tietoisesti.
    Itse olen aikoinaan mm. Sörnäisten rantatiellä ja Bulevardilla kuuluttanut matkustajille ennen ovien avaamista, että osaavat varoa lähestyvää pyöräilijää. Sen verran vaarallisia tilanteita olin jo nähnyt.
    Silti en laita tätä bussinkuljettajan velvollisuudeksi.

    Mutta ikinä en lakkaa ihmettelemästä pyöräilijän korvien väliä. Hän näkee? bussin pysähtyvän tyhjälle pysäkille, eikä pieneen mieleenkään tule, että sieltä bussista varmasti tulee joku ulos.

  3. #153

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".
    Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.
    Koko vuoden ajan fillarilla kulkevana talvi/kevät/kesä/syyspyöräilijänä jaan kyllä Bellatrixin kokemuksia (sillä eihän esim. niihin kääntyviin tai sivuteiltä tuleviin autoilijoihin kannata koskaan täydellisesti luottaa, vaan kyllä ihan itsesuojeluvaiston takia on meidän omalla lihasvoimalla ilman massiivista suojapeltikuorta liikkuvien kaksirengaskuljettajien aina syytä varmistaa ennen muuta katsekontaktilla, että sen risteävän raskaamman ajoneuvon kuljettaja on tällaisen pyöräilijäressukan havainnut).

    Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.

    (Ja sitä paitsi, pitkään jatkuneen talven loppupuolella voi tässä vaiheessa vain todeta, että nyt maaliskuussakin jotkut tällaiset ”bussipysäkkiongelmat” ovat ainakin meidzin fillarointireiteillä himan ja duunin välillä olleet äärimmäisen marginaalisia riskejä, jos niitä vertaa esim. auringon päivällä lämmittämien sulavesien ja kovien yöpakkasten tuottamiin vaarallisen peilikirkkaisiin paannejäihin pyöräteillä.)
    Viimeisin muokkaaja Autoton espoolainen; 25.03.2013 kello 21:11.

  4. #154

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    488

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Niinpä, mutta kun nämä väistämisvelvollisuusasiat eivät aina ole niin yksinkertaisia. Tänään viimeksi olisin päässyt hengestäni kun ajaessani valo-ohjatun suojatien yli vihreän palaessa takaani tuleva, kääntyvä auto ei lain mukaisesti väistänytkään suoraan ajavaa pyöräilijää vaan meinasi ajaa yli. Ei se paljoa lohduta jos hautakiveen kaiverretaan teksti "hänellä oli oikeus mennä ensin lain mukaan".

    Tarkoitus olikin ottaa asia esille yleisellä tasolla sillä veikkaanpa ettei kovin moni pyöräilijä edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen alkuperäisessä tilanteessa, saatikka sitten välittäisi siitä, sen verran läheltä piti -tilanteita olen vuosien varrella nähnyt (ja itsekin kerran meinannut jäädä kamikazepyöräilijän yliajamaksi poistuessani bussista). Ja puuttumatta mitenkään siihen miten lakipykälät menevät eikö ole parempi jos mahdollisen onnettomuuden ehkäisee ennakoimalla tilanteen (tietenkin edellyttäen että siihen on mahdollisuus) kuin että tuijotetaan pelkästään siihen, mitä laki sanoo eikä käytetä ollenkaan sitä maalaisjärkeä.

    En tietenkään tarkoita että kuljettajien pitäisi joka hetki huolehtia siitä tuleeko joku pyöräilijä samaan aikaan jostain vai ei, mutta jos hän asian helposti havaitsee niin mikä myöskään estäisi odottamasta sitä muutamaa sekuntia ja päästämästä pyöräilijää menemään ensin sen sijaan että vaan avaa ovet ja poistuvalla matkustajalla on kohtuullista suurempi riski tehdä haluamaansa lähempää tuttavuutta eteensä yllättäen ja tilaamatta ilmestyvän kevyen liikenteen ajoneuvon kanssa?
    Ikävä sanoa mutta erittäin moni pyöräilijä ei tunnu ymmärtävän liikennesäännöistä yhtään mitään. Sen todistaa jalkakäytävillä ajelu, liikennevaloista piittaamattomuus etc. Eipä silti, kyllä jalankulkijatkin töppäilevät, esim. odottavat liikennevalojen vaihtumista seisomalla pyörätiellä yms.

  5. #155
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Tänään katselin, kun h23 päästi matkustajat ulos Pasilan aseman pysäkillä (siinä sillalla, jossa on mm. 58 ja 59:n pysäkki). Kaverilla oli kaikki ovet auki (myös etuovet) ja kun joitain matkustajia yritti siitä sisään, kuski tokaisi, että "23:sen pysäkki on tuolla kulman takana".

    En nyt tiedä, onko tuokaan aivan oikeaa toimintaa, varsinkin kun sitä tehdään aika usein. Kuitenkin osa kuljettajista (kuten esimerkiksi allekirjoittanut) palvelee matkustajia vain ko. linjan varsinaisella pysäkillä ja me saamme aika usein moitteita ja "tiukkapipon" maineen.

  6. #156
    Prompter avatar
    Liittynyt
    29.03.2012
    Sijainti
    Mäntsälä
    Viestejä
    593

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Minä olen lähettänyt HSL:lle ehdotuksen, jossa pyysin, että h23:n jättöpysäkki olisi se, jossa h58 pysähtyy. Miksikö? Pasilansillan valojen takia. Kerran kun olin tulossa h23:lla Pasilan asemalle ja menossa junaan kiireessä, niin valot vaihtuivat punaisiksi. Olisi ollut mukava ele päästää matkustajat ulos siinä pysäkillä, varsinkin kun oli hiljainen lauantai-ilta.

    Myöhästyin tuosta junasta parilla sekunnilla, ja odotin tunnin. Ei ollut mukavaa...
    Piste kuukauden perässä – katoavaa kansanperinnettä, mutta aina yhtä tärkeä.

  7. #157
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.
    Kyllä näin on; pyöräilijä on ajoneuvonkuljettaja ja siten hänellä on samat liikennesäännöt kuin rekka-autonkuljettajalla. Samat oikeudet ja samat velvollisuudet.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:36 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:28 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Prompter Näytä viesti
    Minä olen lähettänyt HSL:lle ehdotuksen, jossa pyysin, että h23:n jättöpysäkki olisi se, jossa h58 pysähtyy.
    Tuollainen jättöpysäkkikäytäntö keskellä linjaa vaan on hieman hankala käytännössä. Kaikki eivät sitä tietäisi ja kun seisot siinä "jättöpysäkillä", kaikki ovet auki, niin aivan varmasti joku pyrkisi kyytiin. Tuossa tilanteessa olisi mielestäni äärimmäisen huonoa palvelua jos kuljettaja sitten määräisi kyytiinpyrkijän kävelemään noin 50 metriä nurkan taakse, josta hän sitten "saisi" tulla uudestaan kyytiin. Ainakaan minä en sellaiseen simputukseen suostuisi, jos olisin matkustaja.

    Minusta ole selkeämpää ja parempaa palvelua, jos bussilinja h23/N:n pysäkki olisi myös Pasilan sillalla. Toki se on nykyään hieman ahdas pysäkki, mutta viimeistään koko alueen liikennejärjestelyitä uudistettaessa tämäkin muutos olisi kai ajankohtainen.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 26.03.2013 kello 15:40. Syy: typon korjaus
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #158
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    Koko vuoden ajan fillarilla kulkevana talvi/kevät/kesä/syyspyöräilijänä jaan kyllä Bellatrixin kokemuksia (sillä eihän esim. niihin kääntyviin tai sivuteiltä tuleviin autoilijoihin kannata koskaan täydellisesti luottaa, vaan kyllä ihan itsesuojeluvaiston takia on meidän omalla lihasvoimalla ilman massiivista suojapeltikuorta liikkuvien kaksirengaskuljettajien aina syytä varmistaa ennen muuta katsekontaktilla, että sen risteävän raskaamman ajoneuvon kuljettaja on tällaisen pyöräilijäressukan havainnut).

    Mutta noiden joukkoliikennepysäkkien osalta olen ehdottomasti samaa mieltä kuin lakikin, eli kun linja-autosta poistuu vaikkapa äiti lastenrattaineen tai seniorikansalainen rollaattoreineen tai kävelykeppeineen, niin kyllä se meidän reippaiden pyöräilijöiden ehdoton velvollisuus on väistää ja antaa tilaa, vaikka siitä ehkä viiden sekunnin viive omaan ”huippukiireiseen” fillarointiimme aiheutuisikin.
    Hei pyöräilijät, olettekos koskaan havainneet bussista vauhdilla poistuvaa matkustajaa? Saattaa olla esim. kiiruhtaminen seuraavaan joukkoliikennevälineeseen mielessä (juoksija saa helposti aikaan 5 m/s vauhdin). Kantakaupungin alueella näitä paikkoja on useita. Toinen tekijä mitä haluan nostaa esille on se, että automallista ja peilien asennosta riippuen kuljettajan näkökenttä takaoikealle voi olla joko vain muutaman asteen tai sitten laajakulmapeilin avustuksella jopa parikymmentä astetta. Näistä näkyvyyksistä ei pyöräilijä tai muutkaan tienkäyttäjät pysty arvioimaan mitään ellei satu olemaan itse kokemusta kyseisen bussin ajamisesta. Eli ei kannata luottaa takaa lähestyttäessä mihinkään näkyvyyteen ellei satu lähestymään aivan bussin kylkeä pitkin sisäänkäyntiä kohti (tämä koskee myös kyytiin pyrkiviä).

    IMHO jostain syystä näitä "juoksijoita" esiintyy eniten spårapysäkeillä, toiseksi eniten Lauttasaaren sillan pysäkillä keskustan suuntaan. Johtunee kaupunkilaisen viehtymyksestä tiheän vuorovälin palvelua kohtaan

  9. #159
    jtm
    jtm ei ole kirjautuneena
    jtm avatar
    Liittynyt
    24.01.2007
    Sijainti
    Kangasala
    Viestejä
    1836

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Että tälläistä...

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...34491_uu.shtml

    Minun mielestä olisi todellakin oikeudenmukaista että pojankloppi joutuisi korvaamaan kyseisen rikkomansa ikkunan... vee mikä tomppeli

  10. #160
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    829

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    Että tälläistä...

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...34491_uu.shtml

    Minun mielestä olisi todellakin oikeudenmukaista että pojankloppi joutuisi korvaamaan kyseisen rikkomansa ikkunan... vee mikä tomppeli
    Eli on ihan ok ettei kuljettaja tarkasta autoa päätepysäkillä? Tokihan autosta olisi varmasti päässyt muullakin tavalla ulos mutta enemmän tuo kyllä kuljettajan piikkiin menee.

  11. #161
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6386

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jtm Näytä viesti
    Minun mielestä olisi todellakin oikeudenmukaista että pojankloppi joutuisi korvaamaan kyseisen rikkomansa ikkunan... vee mikä tomppeli
    Oletko nyt ihan tosissasi? Ennemmin pitäisi saattaa bussiyhtiö vastuuseen teostaan.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #162
    sm3
    sm3 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.06.2010
    Viestejä
    1290

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta



  13. #163
    PKL-YTV avatar
    Liittynyt
    14.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Oletko nyt ihan tosissasi? Ennemmin pitäisi saattaa bussiyhtiö vastuuseen teostaan.

    Tottakai kuljettajan olisi pitänyt tarkistaa auto päätepysäkillä, se on ilmanmuuta selvää. Päätepysäkillä vaan pihalle ja jättää sinne, tai jos ollut niin väsynyt (päissään kenties), ettei pärjää, soittaa poliisin avustamaan. Toisaalta ihmisetkin ovat nykyisin melko avuttomia. Ei kovin kauaa sitten tapahtui seuraavaa: bussi tuli viimeisellä linjasivullaan päätepysäkille. Kuljettaja nousi aitiossaan seisomaan ja katsoi matkustamoon. Takapenkissä istunut eläkeikäinen oli ihmetellyt mitä tapahtuu ja katsonut fiksuimmaksi mennä kyyryyn, matalaksi. Kuljettaja oli sitten laittanut sisävalot pois ja lähtenyt hallisivulle, lopettanut varikolla myyntierän, sammutellut auton ja lähtenyt kotiin. Oli tankkarilla meinannut tulla hädät housuun kun oli autoon mennyt, ja kuljettajalle seuraavana päivänä kirjallinen varoitus.

  14. #164
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Minun kyytiini jäi kerran myöhäinen, jonkin verran päihtynyt, yöjuhlija. Tarkastin autoni hieman suurpiirteisesti päättärillä ennen varikolle ajoa ja saavuttuani varikolle tankkari otti bussini vastaan. Keräilin siinä varusteitani, samalla kun tankkari aloitti bussin sisäsiivousta. Aivan bussin takapenkiltä nousi yllättäen nuori nainen, joka oli yhtä pölvästynyt kuin me muutkin. Hän oli nukkunut siellä penkkien takana niin "mytyssä", etten ollut huomannut häntä. Kello oli jo niin paljon, että kaikki julkinen liikenne oli jo lopettanut liikenteensä. Minulle oli päivän selvää, että vien tämän eksyneen yökulkijan kotiinsa omalla autollani, ennen omaa kotimatkaani. Tunsin vastuuni ja huolimaattomuuteni, kun en tarkastanut bussiani huolellisemmin, painavina ja tämän tapauksen jälkeen olenkin tarkastanut autoni vuoron päätteeksi perusteellisesti.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #165
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    H43 oli pysähtyneenä pysäkille "Kanneltie 8" keskustaan päin myymään lippua matkustajalle. Perään tulleen 42:sen kuljettaja katsoi tarpeelliseksi vauhdittaa tapahtumaa tööttäilemällä...

    ---------- Viestit yhdistetty klo 2:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 2:35 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sm3 Näytä viesti
    En voi välttyä ihmettelemästä miksei mennyt ovesta. Niiden läheisyydessä kun on semmoinen vipu tai nappula josta vääntämällä kuuluu tsuhh ja kas, pääsee ulos rikkomatta mitään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajien työergonomia
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 25.09.2013, 14:02
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 13:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.11.2011, 10:00
  4. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 20:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •