Kuljettajien toiminta

Eli kuten nimimerkki "fani" jo totesikin: "bussinkuljettajalla ei ole oikeutta valita tarkoituksellisesti ja tahallaan 20kmh alinopeutta ajonopeudeksi ilman pätevää syytä. Ja pysäkkiaikataulut eivät ole pätevä syy!"

J
missä ja milloin kuljettaja tahallaan ja tarkoituksellisesti ajoi alinopeutta ilman pätevää syytä ?

---------- Viestit yhdistetty klo 19:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:37 ----------

Ihan sellainen pikku juttu vaan, että länsimaisessa demokratiassa syyttömyysolettama kytkeytyy rikosprosessiin, ei internetin keskustelufoorumilla käytävään keskusteluun.

Vastakohtaispäätellen: ei tällä foorumilla ole esitetty sellaistakaan aineistoa, jonka perusteella ei voitaisi sanoa jonkun bussinkuljettajan käyttäneen väärää ajonopeutta.

Todistustaakka on sillä joka syyttää. Syytetään kuljettajia hitaasti ajamisesta, mutta minkäänlaista dokumenttia ei ole esitetty edes yhdestä tapauksesta vieläkään. Rekkakuskie n keskustelu taukotuvassa Nobinan kuskien nopeuksista ei ole todistusaineisto.

Sinulla on tuossa keskustelutyylissäsi sellainen pieni probleema, että vaikutat toimivan jonkinlaisena omnipotenttina ja kaikkitietävänä tuomarina, joka ikään kuin arvioi meidän muiden keskustelijoiden kertomuksia pitäen lähtökohtaolettamana sitä, että Nobinan bussit eivät hidastele. Jos joku muuta väittää, niin näyttäköön väitteensä toteen. :lol: No, maailmaan mahtuu puhetta, enkä usko, että olet valmis luopumaan tuon levysi pyörittämisestä.

Levyn pyörittämine on alkanut ketjusta Nobinan huono maine sekä täällä on toinen kerta menossa hitaiden bussien teoria. Kyllä jos Sinä vaität että Nobinan autoista jotkut ajavat hiljaa , niin kerro missä ja milloin. En minä ole kaikkitietävä tuomari, mutta harmittaa kun suomalaisesta yrityksesta ja sen työntekijöistä tehdään syyllisiä ilman näyttöä.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:54 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:46 ----------

Hauskoja yleistyksiä. Minä sentään ajoin bussia melkein vuosikymmenen, ja pyörätuolimatkustaja oli kyydissäni näiden vuosien aikana kolme kertaa. Kahdet lastenvaunut sitäkin useammin, mutta tuskin koskaan oli tilannetta, että vanhus olisi joutunut seisomaan ja pitämään tolpasta kiinni. Yhden kerran jouduin puuttumaan tilanteeseen, jossa hitaasti liikkuva vanhus ei saanut istumapaikkaa. Ilmoitin, että matka ei jatku, ennen kun joku istuvasta nuorisosta luovuttaa rouvalle paikan - ja paikka löytyi. Eli jotain arkijärkeä näihin esimerkkeihinkin.
Perässä ajava henkilöauto ei voi tietää mikä tilanne on bussin sisällä. Mutta matkustaja bussin sisällä näkee. Se siitä arkijärjestä.

Kuten jo aiemmin totesin, ei pidä ryhtyä mestaroimaan linja-auton ajamisesta ja oikeasta ajotavasta, jos ei a) omaa linja-auton ajamiseen oikeuttavaa ajokorttia eikä b) ole koskaan ajanut linja-autoa. Matkustajana et pysty arvioimaan kulloinkin turvallista ajonopeutta.

Ei tämä ole kortin omistamiskysymys, vaan siitä että minä, ammattikuljettaja , HSL sekä liikennöitsijät ovat tyytyväisia joukkoliikenteen toteuttamistapaan, mutta Sinä et.

Ja vielä sananen siitä, kun väitit, että pysäkkiaikataulut tuovat jonkinlaisen "sopimuksen" kuljettajan ja matkustajien välille: yksittäinen pysäkkiaikataulu ei ole kuljettajaa sitova. Tämän HSL ilmaisee myös selvästi toteamalla kaikissa pysäkkiaikatauluissaan (paitsi välipisteiden), että ajat ovat arvioituja. Näissä, kuten varmasti tiedät, vaikka muuta haluatkin nyt taas väittää, ei sitouduta mihinkään aikatauluun, vaan annetaan ainoastaan aika-arvio.
Kuten ja aiemmin mainitsin ja vristokin mainitsi, pysäkkiaikataulun totetuminen on laadukasta palvelutasoa. Ja nykyään se onnistuu hämmästyttävän usein. Bussinkuljettaja tarvittaessa hidastaa vauhtia, jotta pysäkkiaikataulu toteutuu. Tämä on täysin hyväksyttävää ja hyvä asia. Mutta Sinä vänkäät vastaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:54 ----------

...

Itse odottelen ennakkotapausta, jossa poliisi olisi pysäyttänyt "hidastelevan" bussinkuljettajan takia HSL-alueella. Voi mennä kuitenkin hetki.

Siihen mennee hetki, ja sen jälkeen vasta on oikeutettua puhua hitaasti ajavista busseista.
 
Siitä olen samaa mieltä että ajoneuvon nopeus bussin sisällä tuntuu erilaiselta kuin bussin perässä ajettaessa. Nykyään on kullakin pysäkillä aika, jolloin bussi siihen saapuu. Tämä pitää hämmästyttävän hyvin paikkansa. Aina ei tietenkään olosuhteista johtuen ole mahdollista. Bussinkuljettaja pyrkii noudattamaan pysäkkikohtaisia aikatauluja. Siten hän ei voi ajaa liian hiljaa eikä liian kovaa.

Mitä ihmettä sä sepustat? Pysäkkikohtaiset aikataulut ovat arvioituja ohitusaikoja. Ei niitä pyritä mitenkään erityisemmin noudattamaan. Ainoat ajat, mitä kuuluu noudattaa on lähtöaika linjan ensimmäiseltä pysäkiltä sekä lähdöt väliaikapysäkeiltä: näiltä ei lähdetä etuajassa.
Jos mä noudattaisin jokaista pysäkkikohtaista aikataulua niin päätepysäkille saavuttaisiin reilusti myöhässä. Esim. omalla liikennöintialueellani on reittejä, jossa saatat olla lähtöpysäkin ja väliaikapysäkin välillä ensiksi jopa 4 minuuttia etuajassa ja silti väliaikapysäkille saavutkin myöhässä, vaikket olisi kertaakaan pysähtynyt matkalla pysäkille ja olet ajanut suurinta sallittua nopeutta. Jos odottelisin tai hidastelisin sen verta että tuo 4 minuuttia etuajassa menisi nollaan, olisin vähän ajan päästä 4 minuuttia myöhässä. Tämän vuoksi niillä pysäkkikohtaisilla ajoilla ei ole mitään merkitystä, vain ja ainoastaan lähtöpysäkillä sekä väliaikapysäkeillä. Jos pysäkkiajat olisivat jokseenkin paikkaansa pitäviä, voisi niitä "noudattaa" paremmin, mutta kun täällä päin tuntuu että ne pysäkkien ohitusajat on arvottu jostain hatusta tyyliin.

Jos sattuu olemaan sellainen reitti, jossa tiedän ettei ole tuollaisia epäloogisuuksia vaan mennään "oikeasti" etuajassa niin saatan pysäkille tehdä toiminnot hitaammin, odottaa hieman pidempään ennen kuin pysäkiltä lähden liikkeelle yms. (edellyttäen että on pysäkkisyvennys eikä ajorata-pysäkki). Mutta liikennevirrassa en ala laskemaan nopeutta ilman kunnollista syytä ja sitä ei ole se että olen etuajassa.

Kun bussissa on kahdet lastenvaunut, pyörätuoli ja tolpista kiinni pitäviä seisovia vanhuksia, niin silloin ajtetaan turvallista nopeutta.

Yhdetkään lastenvaunut tai pyörätuolit eivät ole aiheuttaneet sitä, että tarvisi ajonopeutta suoralla tiellä muuttaa. Kyllä, esimerkiksi käännöksissä ja liikenneympyröissä ajan vielä rauhallisemmin kun on lastenvaunut, pyörätuoli tai seisojia kuin silloin kun on vain istujia. Mutta suoralla tiellä ajonopeus on kuitenkin sama. Kiihdytykset ja jarrutukset ovat samanlaisia itselläni aina, tasaisia & pehmeitä (asiakaspalautteiden perusteella). Ainoa poikkeus, jossa itse olen tiedostaen ajanut hieman hitaammin, on ~100 koululaisen tuulilasikuorma, jossa ajetaaan 80km/h nopeusrajoitusalueella mutkaisella ja epätasaisella tiellä. Siinä on n. 50 seisovaa koululaista, pakkautunut tiiviisti, joten ajan yleensä n. 65-70 km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Perässä ajava henkilöauto ei voi tietää mikä tilanne on bussin sisällä. Mutta matkustaja bussin sisällä näkee. Se siitä arkijärjestä.

Ei voikaan, mutta jos bussin sisällä on käynnissä uhkaava tilanne, miksi kuljettaja kiihdyttäisi vauhtia ja alkaisi ajamaan ohittajan perässä kiinni niin kuin citybus mainitsi tapahtuneen?
 
Perässä ajava henkilöauto ei voi tietää mikä tilanne on bussin sisällä. Mutta matkustaja bussin sisällä näkee. Se siitä arkijärjestä.

Viestintäsi alkaa olla melko sekavaa. Kuten sinun olisi suomen kielen taitoisena tullut kontekstista ymmärtää, tarkoitin sitä, että käyttämäsi esimerkki pyörätuoleineen, lastenvaunuineen ja vanhuksineen oli täysin hypoteettinen eikä normaalia joukkoliikennevälineen täyttöastetta kuvaava.

Tiedätkö muuten, kuka tietää vielä vähemmän tilanteesta bussin sisällä kuin se henkilöautoilija? Sinä, joka et edes ole paikalla.


Ei tämä ole kortin omistamiskysymys, vaan siitä että minä, ammattikuljettaja , HSL sekä liikennöitsijät ovat tyytyväisia joukkoliikenteen toteuttamistapaan, mutta Sinä et.

Kuten ja aiemmin mainitsin ja vristokin mainitsi, pysäkkiaikataulun totetuminen on laadukasta palvelutasoa. Ja nykyään se onnistuu hämmästyttävän usein. Bussinkuljettaja tarvittaessa hidastaa vauhtia, jotta pysäkkiaikataulu toteutuu. Tämä on täysin hyväksyttävää ja hyvä asia. Mutta Sinä vänkäät vastaan.

Viestisi on sekava ja totuudenvastainen. Kuten zige94 mainitsi, pysäkkiaikataulua ei voi noudattaa eikä se ole kuljettajaa sitova aikataulu, ja kuten voit itse HSL:n aikataulusta todeta, pysäkkiaikataulut ovat laskennallisia arvioita. Ja kun kahden pysäkin välimatka voi olla alle minuutin, jokaiselle pysäkille ei voida antaa eri minuutin aikataulua tietylle vuorolle. Pysäkkiaikataulusta ei myöskään tule sitovaa sillä, että sinä jankutat kerta toisensa jälkeen sen jotenkin "sitovan" kuljettajaa.

Minä en ole missään väittänyt, etten olisi tyytyväinen joukkoliikenteen toteuttamistapaan. Sekava väitteesi ei tältäkään osin pidä paikkaansa. Sen sijaan sinun käsityksesi joukkoliikennevälineiden kuljettamisesta tuntuu olevan täysin todellisuudesta vieraantunut.

En tiedä, johtuuko sekava keskustelutapasi siitä, ettet ymmärrä viestien kontekstia, käsiteltävää asiaa vai onko viestintäsi vain trollausta, mutta yritä edes pysyä faktojen lähimailla viestinnässäsi.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:29 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:21 ----------

Toinen hyvä esimerkki on HSL:n vastaukset valituksiin kuumista autoista näin kesähelteillä kun ilmastoinnit ei toimi. Kuulemma joku käy aamuyöstä joka autosta säätämässä erikseen termostaatit aamun lämpötilan mukaan niin sen takia autossa on kuuma päivällä :eek: EI voi muuta kun nauraa. Siinä pääsee kumpikin, HSL ja liikennöitsijä halvemmalla kun selitetään vakavalla naamalla jostain termostaatista ja jätetään ilmastoinnit korjaamatta. Sillä että matkustaja tuntee olevansa lähinnä saunassa ei ole kummallekaan väliä. Taas se liikennöitsijä joka pitää ilmastoinnit kunnossa häviää ja miettii seuraavaa kesää että kannattaako kalliita laitteita korjata jos tilaajaa ei kiinnosta että toimiiko ne laitteet vai ei.

Valitin itse aikanaan toistuvasti Veolian kuumista VDL:istä linjoilla 68 ja 71, ja toisinaan neuvoin jopa kuljettajaa painamaan ilmastoinnin päälle. HSL:n vastaukset olivat toistuvasti ylimalkaisia todeten, että "ilmastointi on päällä automaattisesti". No on varmaan, kun sisällä on yli 30 astetta lämmintä ja jäähdytyssymbolin ympärillä ei pala valo.
 
Itse odottelen ennakkotapausta, jossa poliisi olisi pysäyttänyt "hidastelevan" bussinkuljettajan takia HSL-alueella. Voi mennä kuitenkin hetki.

Kyllä se pysäytys saataisiin helposti aikaan vaikka huomenna, mutta se, että poliisimies määräisi oikeasti sakon, tai lähinnä kai liikennevirhemaksun, sitä saa kyllä odotella kauan. Tieliikennelaki kun kuuluu niihin lakeihin, jonka toteutumista valvotaan vain joiltakin osin ja jonka pykälistä vain osan noudattamista pidetään tarpeellisena. Bellatrix jo luettelikin monia muita käytännössä dekriminalisoituja tekoja, vaikka ne siellä laissa lukevatkin.

Levyn pyörittämine on alkanut ketjusta Nobinan huono maine sekä täällä on toinen kerta menossa hitaiden bussien teoria.

Miten usein olet ajanut autolla bussin perässä ja seurannut nopeusmittarista edessä kulkevan bussin nopeutta verraten sitä tieosuuden nopeusrajoitukseen?
 
Kyllä se pysäytys saataisiin helposti aikaan vaikka huomenna, mutta se, että poliisimies määräisi oikeasti sakon, tai lähinnä kai liikennevirhemaksun, sitä saa kyllä odotella kauan. Tieliikennelaki kun kuuluu niihin lakeihin, jonka toteutumista valvotaan vain joiltakin osin ja jonka pykälistä vain osan noudattamista pidetään tarpeellisena. Bellatrix jo luettelikin monia muita käytännössä dekriminalisoituja tekoja, vaikka ne siellä laissa lukevatkin.
Joo, totta.
Moni rikkoo päivittäin tieliikennelaki jopa törkeällä piittaamattomalla tavalla: suojatien eteen pysähtyneet ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, stop-liikennemerkin noudattamatta jättäminen jne.

Tätä Twitter-tiliä on mielenkiintoista seurata:

https://twitter.com/DPasterstein?t=Ii0ds_6JjatHb9JGliog_g&s=09
 
Joo, totta.
Moni rikkoo päivittäin tieliikennelaki jopa törkeällä piittaamattomalla tavalla: suojatien eteen pysähtyneet ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä, stop-liikennemerkin noudattamatta jättäminen jne.

Tätä Twitter-tiliä on mielenkiintoista seurata:

https://twitter.com/DPasterstein?t=Ii0ds_6JjatHb9JGliog_g&s=09
Raivostuttava henkilö kieltämättä joskus. Tällä hetkellä viimeisinkin twiitti, jossa puoliperävaunuyhdistelmä kääntyy risteyksestä oikealle. Ikäänkuin kuljettajalla olisi ollut mitään mahdollisuutta nähdä pyöräilijä joka meinasi hänen kylkeensä ajaa. Pyöräilijä tulee takaviistosta pimeältä puolelta ja kaikenlisäksi seinä näköesteenä. Jos taas olisi pysähtynyt ja kiivennyt pelkääjän puolelle katsomaan niin olen melko varma, että poliisilla olisi ollut jotain kysymyksiä siitäkin toimintamallista. Tajuaakohan komisario miten hankalaa tuolta on havainnoida mitä tahansa muuta suuntaa kuin eteenpäin..

Toisessa twiitissä sen sijaan Salomaan kovasti ihannoima ammattikuljettaja, jotka tekevät kuten parhaaksi katsovat.
 
Mitä ihmettä sä sepustat? Pysäkkikohtaiset aikataulut ovat arvioituja ohitusaikoja. Ei niitä pyritä mitenkään erityisemmin noudattamaan. ....
Ainakin jossain vaihheessa busseissa oli näyttö, joka näyttö sen, oliko bussi etuajassa vai jäljessä. En ole varma onko sellaista enää. Olen ymmärtänyt että tuo laite nimenomaan myötävaikuttaa siihen että kuljettajalla on mahdollisuus ajaa pysäkkikohtaisten aikataulujen mukaisesti. Itse joukkoliikenteen käyttäjänä olen havainut niiden täsmäävän hämmästyttävän hyvin. Ei niitä tietenkään huonoissa keliolosuhteissa ja vaikeissa ruuhkissa voi ottaa huomioon. Vristo otti tämän asian yhteydessä esiin joukkoliikenteen palvelutason. Kannattaa kerrata tuo Vriston viesti.
.

Yhdetkään lastenvaunut tai pyörätuolit eivät ole aiheuttaneet sitä, että tarvisi ajonopeutta suoralla tiellä muuttaa. ..
Käytän joukkoliikennettä itse kaupunkialueella. Kaupunkialueella tilanne on eri.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:44 ----------

Ei voikaan, mutta jos bussin sisällä on käynnissä uhkaava tilanne, miksi kuljettaja kiihdyttäisi vauhtia ja alkaisi ajamaan ohittajan perässä kiinni niin kuin citybus mainitsi tapahtuneen?

Kirjoitat että "mainitsi tapahtuneen". Olisiko voitu kirjoittaa myös: "väitti tapahtuneen". Tai tulkitsi niin tapahtuneen.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:46 ----------

...

Miten usein olet ajanut autolla bussin perässä ja seurannut nopeusmittarista edessä kulkevan bussin nopeutta verraten sitä tieosuuden nopeusrajoitukseen?

Tuolla lauseella puhuit itsesi pussiin. Eihän se ole tarkoituskaan että bussi pyrkisi saavuttamaan tieosuuden suurimman sallitun nopeuden. Tarkoitan nyt esim Helsingin kaupunkialuetta. Niiden nopeusrajoitusmerkkien sijaan kannattaa kiinnittää huomio tasaiseen ja turvalliseen ajoon. Kirjoitit itse myös polttoainesäästöistä, joita Kuukanko hyvin täsmensi. Sitä tuskin kiistät että tämä polttoainesäästö tulee lähitulevaisuudessa vielä merkityksellisemmäksi asiaksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:51 ----------

..

Toisessa twiitissä sen sijaan Salomaan kovasti ihannoima ammattikuljettaja, jotka tekevät kuten parhaaksi katsovat.

Ainakin jossain määrin ihannoin raskasta työtä tekevää kuljettajaa, joka vie minut turvallisesti paikasta toiseen. Myönnän että olen suorastaan suuttunut siitä, että ilman näyttöä mollataan projektiluonteiseti joukkoliikenneyritys ja sen kuljettajat.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:53 ----------

Kyllä se pysäytys saataisiin helposti aikaan vaikka huomenna, mutta se, että poliisimies määräisi oikeasti sakon, tai lähinnä kai liikennevirhemaksun, sitä saa kyllä odotella kauan. ...?

Ei se poliisi pysäytä, kun tajuaa täysin kuljettaja suorittaa työtään ja osaa tehdä oikeat ratkaisut.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:59 ----------

..

Viestisi on sekava ja totuudenvastainen. Kuten zige94 mainitsi, pysäkkiaikataulua ei voi noudattaa eikä se ole kuljettajaa sitova aikataulu, ja kuten voit itse HSL:n aikataulusta todeta, pysäkkiaikataulut ovat laskennallisia arvioita. Ja kun kahden pysäkin välimatka voi olla alle minuutin, jokaiselle pysäkille ei voida antaa eri minuutin aikataulua tietylle vuorolle. Pysäkkiaikataulusta ei myöskään tule sitovaa sillä, että sinä jankutat kerta toisensa jälkeen sen jotenkin "sitovan" kuljettajaa.
Minä en ole missään vaiheessa väittänyt pysäkkiaikataulun sitovan kuljettajaa. Olen joukkoliikenteen käyttäjänä todennut että bussi tulee hämmästyttävän useasti pysäkille pysäkkikohtaisen aikataulun mukaan. Vristo täsmensi hyvin tämän asian merkitystä. Kannattaa kerrata tuo Vriston viesti.
 
Ainakin jossain määrin ihannoin raskasta työtä tekevää kuljettajaa, joka vie minut turvallisesti paikasta toiseen. Myönnän että olen suorastaan suuttunut siitä, että ilman näyttöä mollataan projektiluonteiseti joukkoliikenneyritys ja sen kuljettajat.


Et tunnu ymmärtävän sitä että asioista voidaan keskustella yleisellä tasolla menemättä yksityiskohtiin. Täällä monet käyttäjät ovat yleisellä tasolla kirjoittaneet havaintojaan että Nobinan autot ajavat välillä huomiota herättävän hitaasti. Se ei tarkoita sitä että sinulle aletaan vääntämään rautalangasta yksittäistä tapausta. Ei vaikka kuinka väkisin vääntäisit asiaa. Meillä ei ole Suomessa salomaan oikeusistuinta jossa jonkun pitäisi todistaa kuinka Nobina viisi vuotta sitten ajeli itäväyllä 30 km/h alle rajoituksen.
 
Ei se poliisi pysäytä, kun tajuaa täysin kuljettaja suorittaa työtään ja osaa tehdä oikeat ratkaisut.
Jännä sinänsä, että Dennis Pastersteinin mukaan poliisi pysäytti ja antoi sakot sekä puoliperävaunuyhdistelmän kuljettajalle, sekä tilauslinja-auton kuljettajalle, vaikka hekin tekivät vain työtään - ja omasta mielestään varmaan oikeat ratkaisutkin. Ammattikuljettajia molemmat.
 
Jännä sinänsä, että Dennis Pastersteinin mukaan poliisi pysäytti ja antoi sakot sekä puoliperävaunuyhdistelmän kuljettajalle, sekä tilauslinja-auton kuljettajalle, vaikka hekin tekivät vain työtään - ja omasta mielestään varmaan oikeat ratkaisutkin. Ammattikuljettajia molemmat.

Noh, Kuopion turma osoitti että varsinkin tilausajoista voi löytyä kaikenlaista ammattilaista ja yrittäjää.
 
Tällä hetkellä viimeisinkin twiitti, jossa puoliperävaunuyhdistelmä kääntyy risteyksestä oikealle. Ikäänkuin kuljettajalla olisi ollut mitään mahdollisuutta nähdä pyöräilijä joka meinasi hänen kylkeensä ajaa. Pyöräilijä tulee takaviistosta pimeältä puolelta ja kaikenlisäksi seinä näköesteenä. Jos taas olisi pysähtynyt ja kiivennyt pelkääjän puolelle katsomaan niin olen melko varma, että poliisilla olisi ollut jotain kysymyksiä siitäkin toimintamallista. Tajuaakohan komisario miten hankalaa tuolta on havainnoida mitä tahansa muuta suuntaa kuin eteenpäin...
Se on kieltämättä hankalaa.
Mutta:
Meillä on busseissa nykyään oikealla puolella toinen pienempi laajakulmapeili, jolla näkee aika hyvin. Ja uusimmissa (mm. BYDit) on kamerat, jotka näyttävät oikean kyljen tapahtumia ajon aikana. Lisäksi teen itse seuraavasti kun lähestyn vastaavaa risteystä kuin tuossa twiitissä: katson jo hyvissä ajoin, että onko pyöräilijöitä lähestymässä minun oikealla puolellani. Jos on niin olen erittäin varovainen enkä aloita varsinaista kääntymistäni ennen kuin mahdollinen pyöräilijä on mennyt. Minun työurani pahin liikenneonnettomuus (vuonna 1992) on nimenomaan pyöräilijän kanssa enkä halua uusia sitä. Täytyy vaan olla erittäin varovainen heidän kanssaan.
 
Noh, Kuopion turma osoitti että varsinkin tilausajoista voi löytyä kaikenlaista ammattilaista ja yrittäjää.
Siis en missään nimessä sano etteikö kuljettaja olisi sakkoaan ansainnut tässä tilanteessa. Muunmuassa Ajo- ja lepoaikasäädökset on olemassa ihan hyvästä syystä ja niitä tulee noudattaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:28 ----------

Se on kieltämättä hankalaa.
Mutta:
Meillä on busseissa nykyään oikealla puolella toinen pienempi laajakulmapeili, jolla näkee aika hyvin. Ja uusimmissa (mm. BYDit) on kamerat, jotka näyttävät oikean kyljen tapahtumia ajon aikana. Lisäksi teen itse seuraavasti kun lähestyn vastaavaa risteystä kuin tuossa twiitissä: katson jo hyvissä ajoin, että onko pyöräilijöitä lähestymässä minun oikealla puolellani. Jos on niin olen erittäin varovainen enkä aloita varsinaista kääntymistäni ennen kuin mahdollinen pyöräilijä on mennyt. Minun työurani pahin liikenneonnettomuus (vuonna 1992) on nimenomaan pyöräilijän kanssa enkä halua uusia sitä. Täytyy vaan olla erittäin varovainen heidän kanssaan.
Hankala yrittää selittää, mutta tuollaisesta korkeasta vanhasta Scaniasta ei ole niin hyvät näkymät maan tasolle kuin bussista. Käytännössä oikealle katsottaessa bussin ohjaamosta näät esteettömästi, ehkä jopa hieman takaviistoon jos jaksaa vähän kurottaa, mutta tuolta näät ihmisiä 20m päässä, katuvaloja ynnä muita epäolennaisia asioita. Rekoissa on ihan järjetön kuollut kulma (ihan kokemuksesta). Ja esimerkiksi tuossa on tuo seinä edessä sen verran pitkälle lähelle risteystä, että jos pyöräilijä tuli kovaa vauhtia niin ei häntä olisi mitenkään pystynyt näkemään.

Kuljettaja teki mitä todennäköisimmin tuon käännöksen niin hyvin kuin mahdollista eikä fyysisesti mitenkään pystynyt havaitsemaan pyöräilijää ja sai silti sakot. Oikealla tilannenopeudella todella hiljaa risteykseen, niin että toinen osapuoli voi vaikuttaa lopputulemaan. Jos tuossa tilanteessa olisi ollut jalankulkijoita pyöräilijän sijaan niin mitään tuollaista tuskin olisi tapahtunut. Pyöräilystä pitäisi todella opettaa jotakin koulussa... Joillakin ei valitettavasti ole alkeellisintakaan käsitystä miten liikenteessä pitäisi toimia.

Toki myöskin hyvä, että tekniikka tulee avuksi asioissa joita voi olla hankala muuttaa.
 
Et tunnu ymmärtävän sitä että asioista voidaan keskustella yleisellä tasolla menemättä yksityiskohtiin. Täällä monet käyttäjät ovat yleisellä tasolla kirjoittaneet havaintojaan että Nobinan autot ajavat välillä huomiota herättävän hitaasti. Se ei tarkoita sitä että sinulle aletaan vääntämään rautalangasta yksittäistä tapausta. Ei vaikka kuinka väkisin vääntäisit asiaa. Meillä ei ole Suomessa salomaan oikeusistuinta jossa jonkun pitäisi todistaa kuinka Nobina viisi vuotta sitten ajeli itäväyllä 30 km/h alle rajoituksen.

On oikeus ja kohtuus kun jostain syytetään, niin annetaan edes yksi esimerkki. Mutta ei tietenkään anneta, koska reittilokista voidaan tarkistaa, kuinka asia todellisuudessa oli. Siten väitteen perättömyys ilmenisi heti kättelyssä.

---------- Viestit yhdistetty klo 09:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:47 ----------

Jännä sinänsä, että Dennis Pastersteinin mukaan poliisi pysäytti ja antoi sakot sekä puoliperävaunuyhdistelmän kuljettajalle, sekä tilauslinja-auton kuljettajalle, vaikka hekin tekivät vain työtään - ja omasta mielestään varmaan oikeat ratkaisutkin. Ammattikuljettajia molemmat.

Poliisi pysäyttää kun on syy. Turvallinen ja taloudellinen ajotapa ei ole bussin pysäyttämisen syy. Sitä tarkoitin.
 
Hankala yrittää selittää, mutta tuollaisesta korkeasta vanhasta Scaniasta ei ole niin hyvät näkymät maan tasolle kuin bussista. Käytännössä oikealle katsottaessa bussin ohjaamosta näät esteettömästi, ehkä jopa hieman takaviistoon jos jaksaa vähän kurottaa, mutta tuolta näät ihmisiä 20m päässä, katuvaloja ynnä muita epäolennaisia asioita. Rekoissa on ihan järjetön kuollut kulma (ihan kokemuksesta). Ja esimerkiksi tuossa on tuo seinä edessä sen verran pitkälle lähelle risteystä, että jos pyöräilijä tuli kovaa vauhtia niin ei häntä olisi mitenkään pystynyt näkemään.

Kuljettaja teki mitä todennäköisimmin tuon käännöksen niin hyvin kuin mahdollista eikä fyysisesti mitenkään pystynyt havaitsemaan pyöräilijää ja sai silti sakot. Oikealla tilannenopeudella todella hiljaa risteykseen, niin että toinen osapuoli voi vaikuttaa lopputulemaan. Jos tuossa tilanteessa olisi ollut jalankulkijoita pyöräilijän sijaan niin mitään tuollaista tuskin olisi tapahtunut. Pyöräilystä pitäisi todella opettaa jotakin koulussa... Joillakin ei valitettavasti ole alkeellisintakaan käsitystä miten liikenteessä pitäisi toimia.

Toki myöskin hyvä, että tekniikka tulee avuksi asioissa joita voi olla hankala muuttaa.
Kieltämättä on noin ja itsellenikin tapahtuu arviointivirheitä pyöräilijöiden suhteen vielä nykyäänkin. Kun yhteiskuntamme on sellainen, että lapsetkin pyöräilevät, niin esimerkiksi pyöräilijäajokortin vaatiminen voisi olla aika mahdoton ajatus.
 
Takaisin
Ylös