Kuljettajien toiminta

Nyt kannattaa ottaa verenpainenapit jos on ja istua alas, kerron miltä aivan muulta, (liki 40 vuotta asiakaspalvelussa eri myynti- ja it-tukitehtävissä) alalta bussinkuljettajaksi tulleena n. 3 vuotta sitten, miltä tämä HSL:n kuskaustouhu näyttää minun silmissäni:

Väite 1. Suuri osa, ehkäpä jopa suurin! osa "kuskeista" ei välitä hittojakaan mistään muusta kuin että saa vuoron ajettua ja muusta viis

Väite 2. Osa eri firmojen kuskisuhareista ei niin ikään piittaa siitä, että pitää olla työnantajafirman ja HSL:n vaatima työasu päällä

Väite 3. Liian moni kuski ei piittaa tupakkalaista hittojakaan

Väite 4. Liian moni ei osaa puhua Suomea edes auttavasti

Väite 5. Termodynamiikka on vaikeaa. Mutta edes perusasiat fysiikasta usein auttamattoman surkeita

Väite 6. HSL- alueella on vakava kuljettajapula




Perustelut:

1: Käsittääkseni HSL kerää matkustajatietoja, kuinka moni nousee bussiin ja miltäkin pysäkiltä. Kertokaapa minulle te viisaammat, miten se HSL saa tietoa silloin, kun kuski on kuin kuollut lahna, ehkäpä ei edes viitsi vilkaista ovelle päin puhumattakaan, että kuittaisi matkustajan sisään astumisen myyntilaitteen vaihtonäppäimellä.
Paljonkohan ne matkustajamäärät busseissa ovat viturallaan tuon takia? Näyttäähän se ettei ketään tule kyytiin, kun korttilaisia on selkeä vähemmistö

Olipa kiusallisia hetkiä jokunen viikko sitten, kun kuski Linnanmäelle mennessä ei vaivautunut edes vilkaisemaan kenenkään matkustajaan päin, he sitten siinä oven suussa hämillään että mitäs nyt kun näyttivät kännyköitään...
Valtaosa kuskeista ei tajua tai_välitä_hittojakaan, että ne ovesta sisään tulijat oikeasti ovat niitä työnantajia, ei se firma, joka rahapalkan maksaa kahden viikon välein!

2: On sitä nähty kaikenlaista asua, on omaa farkkua jalassa ja paras oli beige kalastajanliivi yhellä vanhalla Helbin suharilla

3. Jos on nikotiiniriippuvuus, niin miksi pitää avata ovet ja mennä sitten käryttelemään siihen oven lähelle, tai jos sadekeli sattuu päälle, niin ihan siellä etusillalla seisoen... Kuvottavaa!

4. Olen ollut matkustajana paikallisliikenteen bussissa, jonka moottori kuumeni ja hajosi Kivenlahdessa, kuski ei osannut edes sen verran Suomea että olisi käskenyt evakuoimaan auton, onneksi moottori vain kärysi eikä syttynyt ihan tuleen

5: Helteellä ehkä ajossa jo kylmennyt auto lämmitetään uudelleen avaamalla kaikki ovet sivujen välillä. Ehkäpä nämä nerot myös kotona jättävät jääkaapin oven raolleen, otettuaan sieltä maitoa tms.?

6. Kuljettajapulan vuoksi vääränlainen ja jopa epäpätevä kuskiaines saa jatkaa päivästä toiseen kun ei voida irtisanoa vaikka syytä olisi


jne...
 
Viimeksi muokattu:
4. Olen ollut matkustajana paikallisliikenteen bussissa, jonka moottori kuumeni ja hajosi Kivenlahdessa, kuski ei osannut edes sen verran Suomea että olisi käskenyt evakuoimaan auton, onneksi moottori vain kärysi eikä syttynyt ihan tuleen
6. Kuljettajapulan vuoksi vääränlainen ja jopa epäpätevä kuskiaines saa jatkaa päivästä toiseen kun ei voida irtisanoa vaikka syytä olisi

jo 20-vuotta sitten tapahtui niin että onnettomuustilanteessa bussin matkustajat joutuivat soittamaan hätäkeskukseen ja kertomaan tilanteesta kun kuljettaja ei osannut suomea eikä tiennyt missä ollaan. Tai matkustaja ei uskaltanut nousta bussin kyytiin kun kuljettaja ei tiennyt lähiön nimeä minne on ajamassa. Mutta jo tuolloin oli paha kuljettajapula ja töihin otettiin jokainen joka vaan kurssit läpäisi ja oli d-kortti taskussa. Noh, olihan ne autotkin sitten ulkoapäin sen näköisiä että niillä on ajanut joku jolle ei pitäisi antaa mitään Nissan Micraa isompaa kulkuneuvoa alle. Että eipä ole tilanne juuri muuttunut.
 
Että eipä ole tilanne juuri muuttunut.

Tämä kuljettajapula voitaisiin ratkaista maksamalla kuljettajille nälkäpalkkaa paremmin. Mutta kaikesta pitää aina leikata paitsi ylimmän johdon palkkioista. Ei ole väliä kuinka pohjamudissa firma laahaa, kunhan johto saa bonuksensa.
 
5: Helteellä ehkä ajossa jo kylmennyt auto lämmitetään uudelleen avaamalla kaikki ovet sivujen välillä. Ehkäpä nämä nerot myös kotona jättävät jääkaapin oven raolleen, otettuaan sieltä maitoa tms.?

Tämä on kyllä niin totta. Jos autossa ei ole ilmastointia tai on huono sellainen, niin sitten ymmärrän, mutta jotkut bussit saa todella viileiksi, ja sitten päättärillä ovet vaan auki 15 minuutiksi ja kuumuus autoon. Ja kaupan päälle vielä tupakan savut sisälle.
 
1: Käsittääkseni HSL kerää matkustajatietoja, kuinka moni nousee bussiin ja miltäkin pysäkiltä. Kertokaapa minulle te viisaammat, miten se HSL saa tietoa silloin, kun kuski on kuin kuollut lahna, ehkäpä ei edes viitsi vilkaista ovelle päin puhumattakaan, että kuittaisi matkustajan sisään astumisen myyntilaitteen vaihtonäppäimellä.
Paljonkohan ne matkustajamäärät busseissa ovat viturallaan tuon takia? Näyttäähän se ettei ketään tule kyytiin, kun korttilaisia on selkeä vähemmistö

Matkustajalaskenta laitteet ovilla on lisääntymässä päin. HSL on vaatinut uusissa autoissa sitä jo jonkin aikaa, etenkin kun myyntilaitteita ei enää ole uusiin asennettu ja vanhoistakin alettu poistamaan pikku hiljaa. Vaihtonäppäimellä ei siis ole kohta enää mitään merkitystä, meidän varikolla ei ole yhdessäkään autossa myyntilaitetta enää.
 
Matkustajalaskenta laitteet ovilla on lisääntymässä päin. HSL on vaatinut uusissa autoissa sitä jo jonkin aikaa, etenkin kun myyntilaitteita ei enää ole uusiin asennettu ja vanhoistakin alettu poistamaan pikku hiljaa. Vaihtonäppäimellä ei siis ole kohta enää mitään merkitystä, meidän varikolla ei ole yhdessäkään autossa myyntilaitetta enää.

Aha? Missäs firmassa tuollainen on?


Tämä kuljettajapula voitaisiin ratkaista maksamalla kuljettajille nälkäpalkkaa paremmin. Mutta kaikesta pitää aina leikata paitsi ylimmän johdon palkkioista. Ei ole väliä kuinka pohjamudissa firma laahaa, kunhan johto saa bonuksensa.

Öh, ollaanko me saman työehtosopimuksen piirissä? Itselläni vuosipalkat pyörii vuodessa sellaista 52-55K euroa. Heinäkuussa tuli bruttona 7,5 K kun vielä lomaltapaluurahat sattuivat kuun kolmannelle tilille. Vaatii tietenkin ilta- yö- ja viikonlopputyötä.

En nyt tosiaan keksi, missä ammatissa tienaisi näin olemattomalla koulutuksella paremmin. Ehkä paperimiehenä vai tarvitaanko sinnekin jopa vuosien koulutus?
Ja ehkä veturinkuljettajana päässee samoille ansioille suht' lyhyellä koulutuksella
 
Viimeksi muokattu:
Tämä kuljettajapula voitaisiin ratkaista maksamalla kuljettajille nälkäpalkkaa paremmin. Mutta kaikesta pitää aina leikata paitsi ylimmän johdon palkkioista. Ei ole väliä kuinka pohjamudissa firma laahaa, kunhan johto saa bonuksensa.

Linja-autokuljettajan palkka on yleisesti kuljetusalalla ihan kohtuullinen. Enemmän ongelma on työnantajien välinpitämättömyys kuljettajia kohtaan. Jos auton vikoja jotka suoraan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen tai kuljettajan työturvallisuuteen joutuu "väkisin" korjauttamaan työsuojelu- tai luottamusmiesorganisaation kautta niin ei anna kovin hyvää kuvaa työnantajan asenteista kuljettajia kohtaan. Jos annetut työkalut ei toimi niin eipä siinä sitten työntekijälläkään ole suurta motivaatiota työntekoon. Eipä se metsurikaan kauaa puita sahaa tylsällä sahalla, ja jos työnantajan vastaus on että ei ole toista sahaa että koita pärjätä niin voipi olla että se saha jää metsään.
 
Linja-autokuljettajan palkka on yleisesti kuljetusalalla ihan kohtuullinen. Enemmän ongelma on työnantajien välinpitämättömyys kuljettajia kohtaan. Jos auton vikoja jotka suoraan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen tai kuljettajan työturvallisuuteen joutuu "väkisin" korjauttamaan työsuojelu- tai luottamusmiesorganisaation kautta niin ei anna kovin hyvää kuvaa työnantajan asenteista kuljettajia kohtaan. Jos annetut työkalut ei toimi niin eipä siinä sitten työntekijälläkään ole suurta motivaatiota työntekoon. Eipä se metsurikaan kauaa puita sahaa tylsällä sahalla, ja jos työnantajan vastaus on että ei ole toista sahaa että koita pärjätä niin voipi olla että se saha jää metsään.

Tässä asiassa olet muuten täsmälleen oikeassa. Huonoilla työvälineillä ei tule pitemmän päälle tehtyä hyvää jälkeä.

Muutama esimerkki: Aurinkoverhot rikki kun joku apina niitä vetelee miten sattuu, penkin kahvat, varsinkin syvyysssuunnan säätökahvat rikki, sitten rikotaan mukitelineet ja kuulutuslaitteen puomit ym.
 
Pitkästä aikaa taas hidasteluhavaintoja.

Köröttelin eilen illalla Nobinan linjalla 79 olevan auton perässä Latokartanonkaarta n. 35 km/h viidenkympin alueella. Päätin sitten salomaan aiemmista kommenteista voimaantuneena käydä reittilokista katsomassa, miten kyseisen, klo 22.21 Puistolan asemalta lähteneen vuoron matka on sujunut: oikeastaan Malmilta Herttoniemeen on ajettu jatkuvasti 10-15 km/h alinopeutta.

Onko nyt käynyt niin, että aikataulut on tahallaan suunniteltu sellaisiksi, että vuoro on köröteltävä läpi, vai onko kyse siitä, että Nobina on pitkään linjaa 79 ajettuaan aiheuttanut aikataulujen hidastumisen? "Vanhoina hyvinä aikoina" hiljaiseen aikaan ajettaessa pysähtymättömyys pysäkeillä vaikutti suunnitellun sisään aikatauluun. Mikäli joutui pysähtymään useilla pysäkeillä, linja alkoi HELMI-järjestelmän näytön mukaan jäämään joitakin sekunteja myöhään aikataulusta (eli punainen viiva alkoi kasvaa).
 
Heräsipä mielenkiinto siihen, kuinka paljon itseasiassa säästitkään tuolla kokeilullasi joten räknätäänpäs (=lasketaanpas) hieman:

Normaalilla ajotavallasi, olettaen bensankulutukseksi tuon suurimman antamasi luvun eli 7,5 litraa / 100 km bensakulusi per 100 km olisivat olleet tämän päiväisellä Vartiokylän Shellin litrahinnalla (95E 2,224 €) 16,68 €. Kokeilunaikaisella ajotavallasi bensakulut (kulutus mainitsemasi 6 l / 100km) olivat samalla matkalla 13,34 €. Säästit sataa kilometriä kohden siis 3 euroa 34 senttiä eli kilometrikohtainen säästösi oli noin 0,03 € (tarkka luku: 0,0334 €).

Tällä reilun kolmen sentin kilometrikohtaisella säästöllä (et maininnut kokeilumatkan pituutta joten kokonaissäästöäsi en pysty laskemaan) sait siis suututettua varmuudella ainakin yhden kanssakulkijasi sekä omien sanojesi mulkaan pitkällä tähtäimellä itsellesi harmaita hiuksia ja hermosi riekaleiksi (korjaa jos ymmärsin väärin).

Kyllä kannatti.

Kannattihan se, kokeiluna, ja oli hauskaa. Matka oli 8,5 km ja kesto 13 min. Otin foton ajon jälkeen tuosta auton ruudusta, jossa nuo tiedot ja kulutus 6,0 lukee. Mutta juu, ei tuosta pidemmän päälle tulisi mitään. Vaikka hiukset ja hermot kestäisivät, niin ihan jo se, että aiheuttaa vaaratilanteita hidastelemalla niin, että kanssa-autoilijat lähtevät kaistapäisiin ratkaisuihin, on minusta anteeksiantamatonta. Vaikka juridinen vastuu olisikin niillä kanssa-autoilijoilla.

Toisaalta tässä on myös se skaalaetu, jonka Kuukanko toi esiin. Eihän tuo kulutuksen lasku minulla juuri tunnu. Taidan ajaa luokkaa 12 000 km vuodessa. Siitä tulisi laskelmallasi 400 euroa vuodessa, mikä nyt tietysti on sinänsä isokin raha, mutta maksan sen mielelläni – ajalla, ja hermoilla, on isokin arvo.

Mutta kun tuo skaalautuu isoon bussifirmaan ja bussien kulutukseen, niin tuleehan siitä säästöä bussifirmalle. Höselille ei tule, koska se joutuu sitten tilaamaan enemmän bussiliikennettä. Citybus juuri kirjoitti, miten taitaa olla käynyt niin, että jos bussi 79 jatkuvasti kuhnii, niin tietokone toteaa, että aikatauluihin on lisättävä minuutteja. Sittenhän ollaan jo tilanteessa, jossa sinne linjalle on lisättävä uusi auto, jotta vuoroväli voidaan pitää ennallaan. Se on 300 000 euroa vuodessa, noin karkeasti. Vai onkohan jo enemmänkin. Että Höseli ei ainakaan säästä, eikä me veronmaksajat.
 
Pitkästä aikaa taas hidasteluhavaintoja.

Köröttelin eilen illalla Nobinan linjalla 79 olevan auton perässä Latokartanonkaarta n. 35 km/h viidenkympin alueella. Päätin sitten salomaan aiemmista kommenteista voimaantuneena käydä reittilokista katsomassa, miten kyseisen, klo 22.21 Puistolan asemalta lähteneen vuoron matka on sujunut: oikeastaan Malmilta Herttoniemeen on ajettu jatkuvasti 10-15 km/h alinopeutta.

....

Kuljettaja sovittaa nopeutensa matkustajamäärän, pysäkkiaikataulujen ja keliolosuhteiden mukaan. Sinä kutsut sitä alinopeudeksi. Alinopeuttahan ei kaupunkialueen ammattimaisessa liikenteessä ole olemassakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aha? Missäs firmassa tuollainen on?




Öh, ollaanko me saman työehtosopimuksen piirissä? Itselläni vuosipalkat pyörii vuodessa sellaista 52-55K euroa. Heinäkuussa tuli bruttona 7,5 K kun vielä lomaltapaluurahat sattuivat kuun kolmannelle tilille. Vaatii tietenkin ilta- yö- ja viikonlopputyötä.

En nyt tosiaan keksi, missä ammatissa tienaisi näin olemattomalla koulutuksella paremmin. Ehkä paperimiehenä vai tarvitaanko sinnekin jopa vuosien koulutus?
Ja ehkä veturinkuljettajana päässee samoille ansioille suht' lyhyellä koulutuksella

Sulla taitaa olla ihan oma palkkataulukko. 52-55000 euroa ei ole normaali kuljettajan palkka, ei edes kaikilla mahdollisilla lisillä. Ei edes HSL alueella. Paljonko ylityötunteja tai vapaapäivätöitä vuositasolla?
 
Sulla taitaa olla ihan oma palkkataulukko. 52-55000 euroa ei ole normaali kuljettajan palkka, ei edes kaikilla mahdollisilla lisillä. Ei edes HSL alueella. Paljonko ylityötunteja tai vapaapäivätöitä vuositasolla?
Tuota minäkin ihmettelin. Mulla on kaikki kokemuslisät ja suurin palkkaluokka enkä ansaitse tuollaista vuosipalkkaa. En tokikaan tee juuri yli- tai vapaapäivätöitä (joskus kuitenkin).
 
Tuota minäkin ihmettelin. Mulla on kaikki kokemuslisät ja suurin palkkaluokka enkä ansaitse tuollaista vuosipalkkaa. En tokikaan tee juuri yli- tai vapaapäivätöitä (joskus kuitenkin).

No minä teen ilta- ja yö /vkl töitä enimmäkseen. Huomenna tulee seuraava palkka ja olen tänä vuonna tienannut yli 35 K eur. Alkuvuonna olin vieläpä saikulla leikkauksen takia jolloin tulot pienenivät tietenkin. Verokortti laskettu varovaisesti viidenkympin mukaan, mutta meneehän se väkisinkin rikki vaikka koetan himmailla etten tekisi hirveästi överiä nyt. Ja mun palkkaluokka on 2. koska olen ajellut kuormuria nuoruudessani jokusen vuoden vaikka aloitin nää hommat vasta -19.

Aika iso ero on palkassa, jos tekee ns. "virkamiesviikkoa" eli vaikkapa ma-pe aamuvuoroja jolloin ei juuri lisiä tule paljoa mitään.

Mutta palkoista puhuminen on tylsä aihe, uskokaa jos uskotte, jollette usko niin so what. En nyt tänne palkkakuittejani kuitenkaan aio skannata.
 
Mutta kun tuo skaalautuu isoon bussifirmaan ja bussien kulutukseen, niin tuleehan siitä säästöä bussifirmalle. Höselille ei tule, koska se joutuu sitten tilaamaan enemmän bussiliikennettä. Citybus juuri kirjoitti, miten taitaa olla käynyt niin, että jos bussi 79 jatkuvasti kuhnii, niin tietokone toteaa, että aikatauluihin on lisättävä minuutteja. Sittenhän ollaan jo tilanteessa, jossa sinne linjalle on lisättävä uusi auto, jotta vuoroväli voidaan pitää ennallaan. Se on 300 000 euroa vuodessa, noin karkeasti. Vai onkohan jo enemmänkin. Että Höseli ei ainakaan säästä, eikä me veronmaksajat.

Tämäpä se ongelma juuri onkin, mitä ainakaan eräät foorumin bussimatkustajat eivät ymmärrä. Aikataulusuunnittelu perustuu osin kerättyyn linjadataan, ja hidastelu johtaa siihen, että kun auto viettää liian pitkän ajan linjalla, vuoroväliä joudutaan kasvattamaan, mikäli hankintalainsäädännöstä johtuen ei voida tilata lisää liikennettä tai autopäivien lisäämiseen ei ole varaa.

Eilinen esimerkkibussi linjalla 79 ajoi reittilokista päätellen jokseenkin eräänlaisen hypoteettisen optimiaikataulun mukaisesti, eli väliaikapysäkeillä ei tarvitse seisoa. Muut kuin välipisteajat eivät sido kuljettajaa, joten ei aikataulun tietenkään näin löysä pitäisi olla, sillä tässä paitsi haitataan liikenteen sujuvuutta ja vaarannetaan liikenneturvallisuutta, mutta ennen kaikkea tuhlataan entistä niukemmaksi käyviä julkisia varoja.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös