Kuljettajien toiminta

Tämä kuljettajapula voitaisiin ratkaista maksamalla kuljettajille nälkäpalkkaa paremmin. Mutta kaikesta pitää aina leikata paitsi ylimmän johdon palkkioista. Ei ole väliä kuinka pohjamudissa firma laahaa, kunhan johto saa bonuksensa.
Tai antamalla sitä vapaa-aikaa.

Ihan järjetöntä, että yksi kuski näkyy linjalla aamusta iltaan. Tekevät 12-tuntisia päiviä. Palkaton tai palkallinen taukoilu mukana kolme tuntia.

Ei mitään vapaa-aikaa.
Ystäville, perheille ja lapsille saat sanoa heipat.
Jos edes perhettä viitsii perustaa.
Koiria et voi hankkia, kun et ole koskaan kotosalla.
Huonot asiakkaat, jotka vinoilevat, kun ei saanutkaan ilmaista matkaa Matti kukkarossa.
Ei kunnollisia mahdollisuuksia päästä vessaan, silloin kun hädässä tai syömään, silloin kun nälättää.
Liian tiukat ajoajat, et ehdi edes levätä päätepysäkillä kunnolla.
Jatkuva stressi, vaihtuvat työajat, ym.
Liikaistuminen ratissa, pitkät ajot 9 tuntia kahdessa pitkässä saa vihaamaan kaikkea mikä liittyy ajoneuvon ohjaamiseen.
Haastattelin erästä Paunun naiskuskia ennen eläkettä ja hän sanoi suoraan "Monet ovat viikkoja sairaslomalla kun eivät jaksa tätä työtä". 30+ vuotta talossa.
Lisäksi hän totesi suoraan, että tässä työssä voi myös terveys mennä: juurikin liikaistuminen, ei kunnollista vapaa-aikaa, jatkuva stressi yms., monet tupakoi päättäreillä.

Kuka sellaiseen työhön rehellisesti haluaa? Olen itsekin ollut teininä halukas bussikuskiksi Väinö Paunu Oy:lle, mutta kun haastattelin jo teininä Paunun kuskeja, niin mielenkiinto lopahti.

He kertoivat ihan uskomattomia tarinoita, eli jo silloin tehtiin järjettömiä päiviä. "Tulen illalla kotiin nukkumaan ja huomenna sama juttu", eikä tilanne ole muuttunut siitä miksikään.

TKL:n kuski sai kuulla ihan kunnolliset haukut, kun joku aineissa päivitteli koko bussille miten idiootti bussikuskinne on, ettei päästä häntä maksutta kyytiin.
Ei voi puuttua mihinkään häiriökäyttäytymiseen tai tulee "turpaan".

Siinä on se kuljettajapula, toki palkkauskin vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajapula on tällä hetkellä globaali ilmiö. Se on seurausta koronaepidemian supistuksista, jonka seurauksena ihmisiä lomautettiin ja irtisanottiin. Osa tästä porukasta on pysyvästi alan ulkopuolella ja kun liikennöitsijät ja liikenteentilaajat taas lisäävät tuotantoaan, ei ole tekijöitä. Olin menneenä kesänä Britanniassa, jossa sama ilmiö oli havaittavissa kaikkialla siellä. Eikä koske pelkästään liikennealaa, vaan ihan kaikkea perustyön tekemistä (ruuhkat lentoasemilla yms.).

Tai antamalla sitä vapaa-aikaa.

Ihan järjetöntä, että yksi kuski näkyy linjalla aamusta iltaan. Tekevät 12-tuntisia päiviä. Palkaton tai palkallinen taukoilu mukana kolme tuntia.

Ei mitään vapaa-aikaa.
Ystäville, perheille ja lapsille saat sanoa heipat.
Jos edes perhettä viitsii perustaa.
Koiria et voi hankkia, kun et ole koskaan kotosalla.
Huonot asiakkaat, jotka vinoilevat, kun ei saanutkaan ilmaista matkaa Matti kukkarossa.
Ei kunnollisia mahdollisuuksia päästä vessaan, silloin kun hädässä tai syömään, silloin kun nälättää.
Liian tiukat ajoajat, et ehdi edes levätä päätepysäkillä kunnolla.
Jatkuva stressi, vaihtuvat työajat, ym.
Liikaistuminen ratissa, pitkät ajot 9 tuntia kahdessa pitkässä saa vihaamaan kaikkea mikä liittyy ajoneuvon ohjaamiseen.
Haastattelin erästä Paunun naiskuskia ennen eläkettä ja hän sanoi suoraan "Monet ovat viikkoja sairaslomalla kun eivät jaksa tätä työtä". 30+ vuotta talossa.
Lisäksi hän totesi suoraan, että tässä työssä voi myös terveys mennä: juurikin liikaistuminen, ei kunnollista vapaa-aikaa, jatkuva stressi yms., monet tupakoi päättäreillä.

Kuka sellaiseen työhön rehellisesti haluaa? Olen itsekin ollut teininä halukas bussikuskiksi Väinö Paunu Oy:lle, mutta kun haastattelin jo teininä Paunun kuskeja, niin mielenkiinto lopahti.

He kertoivat ihan uskomattomia tarinoita, eli jo silloin tehtiin järjettömiä päiviä. "Tulen illalla kotiin nukkumaan ja huomenna sama juttu", eikä tilanne ole muuttunut siitä miksikään.

TKL:n kuski sai kuulla ihan kunnolliset haukut, kun joku aineissa päivitteli koko bussille miten idiootti bussikuskinne on, ettei päästä häntä maksutta kyytiin.
Ei voi puuttua mihinkään häiriökäyttäytymiseen tai tulee "turpaan".

Siinä on se kuljettajapula, toki palkkauskin vaikuttaa.
Tähän sanon vain, että on meitä niitäkin, jotka tykkäävät kuljettajatyöstä. Toki se on ajoittain aikamoista puurtamista, mutta sellaista se on nyt vain on.

Itse olen tehnyt tätä koko aikuisikäni. Minulla on viiden hengen perhe eikä ole ollut ongelmia sen suhteen. Minulle vuorotyö on tämän työn suola enkä jaksaisi tyypillistä toimistotyötä.

Stressi? Mitä se on? Minä en jaksa ottaa stressiä liikennetilanteista, ruuhkista tai matkustajista. Kun saan bussin työpäiväni jälkeen varikolle, suljen ajatukseni siltä. Minulle tämä työ ei seuraa työn ulkopuolelle. Nukun yöni hyvin ja seuraava työpäiväni sujuu riittävästi levänneenä. En vietä vapaa-aikanani "kuluttavaa elämää". En tupakoi, en käytä alkoholia, syön tervellisesti, liikun ja lepään riittävästi. Lisäksi harrastan asioita, jotka eivät liity mitenkään työhöni. Sitten kun työpäivä taas koittaa, nautin siitä, että saan tehdä sitä liikkuvassa maisemakonttorissani ja saan kohdata ihmisiä. Joka päivä samassa toimistossa, samoilla työajoilla; ei kiitos minulle!
 
Aha? Missäs firmassa tuollainen on?

Pohjolan Liikenne. Meidän varikolla on 100% sähköliikenne 2021 vuoden Yutongeilla. Niihin ei asennettu enää HSL:n lipunmyyntilaitetta ollenkaan, vaan matkustajanlaskentalaitteet kuten sopimus edellyttää.

Hauskana yksityiskohtana, Reittilokista voi nykyisin seurata julkisesti myös vuoron täyttöastetta, kuten vaikkapa tällä ajamallani vuorolla.
 
Tai antamalla sitä vapaa-aikaa.

Ihan järjetöntä, että yksi kuski näkyy linjalla aamusta iltaan. Tekevät 12-tuntisia päiviä. Palkaton tai palkallinen taukoilu mukana kolme tuntia.

Ei mitään vapaa-aikaa.
Ystäville, perheille ja lapsille saat sanoa heipat.
Jos edes perhettä viitsii perustaa.
Koiria et voi hankkia, kun et ole koskaan kotosalla.
Huonot asiakkaat, jotka vinoilevat, kun ei saanutkaan ilmaista matkaa Matti kukkarossa.
Ei kunnollisia mahdollisuuksia päästä vessaan, silloin kun hädässä tai syömään, silloin kun nälättää.
Liian tiukat ajoajat, et ehdi edes levätä päätepysäkillä kunnolla.
Jatkuva stressi, vaihtuvat työajat, ym.
Liikaistuminen ratissa, pitkät ajot 9 tuntia kahdessa pitkässä saa vihaamaan kaikkea mikä liittyy ajoneuvon ohjaamiseen.
Haastattelin erästä Paunun naiskuskia ennen eläkettä ja hän sanoi suoraan "Monet ovat viikkoja sairaslomalla kun eivät jaksa tätä työtä". 30+ vuotta talossa.
Lisäksi hän totesi suoraan, että tässä työssä voi myös terveys mennä: juurikin liikaistuminen, ei kunnollista vapaa-aikaa, jatkuva stressi yms., monet tupakoi päättäreillä.

Kuka sellaiseen työhön rehellisesti haluaa? Olen itsekin ollut teininä halukas bussikuskiksi Väinö Paunu Oy:lle, mutta kun haastattelin jo teininä Paunun kuskeja, niin mielenkiinto lopahti.

He kertoivat ihan uskomattomia tarinoita, eli jo silloin tehtiin järjettömiä päiviä. "Tulen illalla kotiin nukkumaan ja huomenna sama juttu", eikä tilanne ole muuttunut siitä miksikään.

TKL:n kuski sai kuulla ihan kunnolliset haukut, kun joku aineissa päivitteli koko bussille miten idiootti bussikuskinne on, ettei päästä häntä maksutta kyytiin.
Ei voi puuttua mihinkään häiriökäyttäytymiseen tai tulee "turpaan".

Siinä on se kuljettajapula, toki palkkauskin vaikuttaa.

Tällaisen valituslistan voi keksiä melkein ammatista kuin ammatista ja tiettyjen työkavereiden kanssa keskustellessa heillä on aina kaikki pielessä, palkka on liian pieni, työnantaja on peestä, asiakkaat on peestä ja missään muussakaan asiassa ei ole kehumista. Yleensä näiden ihmisten kanssa ei kannata keskustella mistään muustakaan, sillä ovat perusnegatiivisia tai jos negatiivisuus koskee vain työelämää, niin voisivat vaihtaa alaa, mutta monellakaan ei ole siihen rohkeutta, vaan puhtaasta tottumuksesta jatkavat entiseen malliin, vaikka asiakkaiden, työkavereiden ja heidän itsensä kannalta olisi hyvä, että keksisivät jotain muuta.

Esimerkiksi itse työskentelen sosiaalityöntekijänä ja tämänkin työn pitäisi juttujen mukaan olla yhtä kärsimystä. Kuitenkin minä, ja moni työkaverinikin, tulevat tyytyväisinä töihin, tekevät tyytyväisinä työnsä, ovat palkkaan suhteellisen tyytyväisiä ja työolot on kohtuulliset.

Olen joukkoliikenneharrastaja ja aina välillä pyörittelen mielessäni ainakin tilapäistä ammatinvaihdosta. Työuraa on maksimieläkkeeseen 37 vuotta ja vaikka työstäni tykkäänkin, on se tietyllä tavalla kuormittavaa. 37 vuodessa ehtii tekemään yhtä sun toista.
 
Te, jotka osaatte sitä Reittilokia käyttää, miten tarkka se on? Satuin viime yönä näkemään erikoisen tilanteen. Espoon Kaskitieltä tuli noin klo 00:26 (siis tämän vuorokauden puolella, varhain su-aamuna) linjan 125N bussi aikamoisen reipasta vauhtia. Samaan aikaan Nöykkiönkadulta idästä tuli risteykseen henkilöauto. Kolmion takaa tuleva bussi ei joko huomannut autoa ollenkaan tai oli päättänyt panna auton väistämään isomman oikeudella, sillä olisihan se ikävää joutua painamaan jarrupoljinta. Kun etuajo-oikeutettu auto ei väistänytkään vaan soitti torvea kohtalaisen pitkään, niin bussi lopulta sitten alistui jarruttamaan. Näkisikö sieltä Reittilokista, millä nopeudella bussi lähestyi tuota risteystä? Kuskihan sai vauhdin kyllä hidastumaan, eikä kolaria tullut, mutta tilanteeseen nähden sieltä tultiin kyllä aivan liian reippaasti.
 
Tai antamalla sitä vapaa-aikaa.

Ihan järjetöntä, että yksi kuski näkyy linjalla aamusta iltaan. Tekevät 12-tuntisia päiviä. Palkaton tai palkallinen taukoilu mukana kolme tuntia.
Juuri tämä onkin aina ollut Paunulla iso ongelma. Kolme tuntia taukoa päivässä ja työpäivät kestää aamusta iltaan. Ei paljoa mieltä lämmittänyt, että autoissa oli komeat kromin kiiltävät pölykapselit kun työvuorojen suunnittelu oli aivan järjetöntä eikä toiveita työvuorojen suhteen edes yritetty ottaa huomioon. Muualla ei ole pölykapseleita, mutta inhimillisyyttä riittää. Paikallisesti kun oli joskus sovittu, että sidonnaisuutta voidaan muuttaa työajaksi, ei siitä päästy koskaan irti. Minulle se oli helvetti maan päällä vaikka moni kai pitää hyvämaineisena toimijana alalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tai antamalla sitä vapaa-aikaa.

Ihan järjetöntä, että yksi kuski näkyy linjalla aamusta iltaan. Tekevät 12-tuntisia päiviä. Palkaton tai palkallinen taukoilu mukana kolme tuntia.

Ei mitään vapaa-aikaa.
Ystäville, perheille ja lapsille saat sanoa heipat.
Jos edes perhettä viitsii perustaa.
Koiria et voi hankkia, kun et ole koskaan kotosalla.
Huonot asiakkaat, jotka vinoilevat, kun ei saanutkaan ilmaista matkaa Matti kukkarossa.
Ei kunnollisia mahdollisuuksia päästä vessaan, silloin kun hädässä tai syömään, silloin kun nälättää.
Liian tiukat ajoajat, et ehdi edes levätä päätepysäkillä kunnolla.
Jatkuva stressi, vaihtuvat työajat, ym.
Liikaistuminen ratissa, pitkät ajot 9 tuntia kahdessa pitkässä saa vihaamaan kaikkea mikä liittyy ajoneuvon ohjaamiseen.
Haastattelin erästä Paunun naiskuskia ennen eläkettä ja hän sanoi suoraan "Monet ovat viikkoja sairaslomalla kun eivät jaksa tätä työtä". 30+ vuotta talossa.
Lisäksi hän totesi suoraan, että tässä työssä voi myös terveys mennä: juurikin liikaistuminen, ei kunnollista vapaa-aikaa, jatkuva stressi yms., monet tupakoi päättäreillä.

Kuka sellaiseen työhön rehellisesti haluaa? Olen itsekin ollut teininä halukas bussikuskiksi Väinö Paunu Oy:lle, mutta kun haastattelin jo teininä Paunun kuskeja, niin mielenkiinto lopahti.

He kertoivat ihan uskomattomia tarinoita, eli jo silloin tehtiin järjettömiä päiviä. "Tulen illalla kotiin nukkumaan ja huomenna sama juttu", eikä tilanne ole muuttunut siitä miksikään.

TKL:n kuski sai kuulla ihan kunnolliset haukut, kun joku aineissa päivitteli koko bussille miten idiootti bussikuskinne on, ettei päästä häntä maksutta kyytiin.
Ei voi puuttua mihinkään häiriökäyttäytymiseen tai tulee "turpaan".

Siinä on se kuljettajapula, toki palkkauskin vaikuttaa.

Tätä se just on.
Normikuskeilla ei mitään vapaa-aikaa, aina duunissa.
Liksa huono duuniin nähden.
Itse kun vielä ajoin bussia, tein viimeiset vuodet vaan arkea ja 8 tuntia.
Sekin liikaa.
Koska Ainoa tauko palkaton safkis siinä 4-5 tunnin ajamisen jälkeen.
Se on pitkä aika kaupunkiajossa.
Liksa oli jotain vajaa tonni kahdessa viikossa.
Ei korvaa kyseistä urakkaduunia.
Joka minuutti ja varmaan sekuntti laskettu.
Tänäpäivänä en ajais hsl bussia vakituisesti edes 50e/tunti.
Mitä sit pitäis tehdä?
Lisää taukoja, sanotaan todelliset tauot 2 tunnin välein.
8 tunnin päivät kaikille jotka niitä haluaa.
Liksaa nostamalla ei parane, juttu vähän sama kun hoitoalalla.
Työolot kuntoon. Ei tule tosin tapahtumaan.
Joten en suosittele alaa kenellekkään, useimmat mitä nähnyt uudet kuskit kyllästyy vuodessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Te, jotka osaatte sitä Reittilokia käyttää, miten tarkka se on? Satuin viime yönä näkemään erikoisen tilanteen. Espoon Kaskitieltä tuli noin klo 00:26 (siis tämän vuorokauden puolella, varhain su-aamuna) linjan 125N bussi aikamoisen reipasta vauhtia. Samaan aikaan Nöykkiönkadulta idästä tuli risteykseen henkilöauto. Kolmion takaa tuleva bussi ei joko huomannut autoa ollenkaan tai oli päättänyt panna auton väistämään isomman oikeudella, sillä olisihan se ikävää joutua painamaan jarrupoljinta. Kun etuajo-oikeutettu auto ei väistänytkään vaan soitti torvea kohtalaisen pitkään, niin bussi lopulta sitten alistui jarruttamaan. Näkisikö sieltä Reittilokista, millä nopeudella bussi lähestyi tuota risteystä? Kuskihan sai vauhdin kyllä hidastumaan, eikä kolaria tullut, mutta tilanteeseen nähden sieltä tultiin kyllä aivan liian reippaasti.

Nopeus oli 30-40km/h ennen risteystä ja 15-20km/h risteyksessä. Vuoro on Reittilokilla täällä (vie hiiri reitin päälle): bit.ly/3pTgkVD
 
Nopeus oli 30-40km/h ennen risteystä ja 15-20km/h risteyksessä. Vuoro on Reittilokilla täällä (vie hiiri reitin päälle): bit.ly/3pTgkVD

Kiitos! Näkyy olleen noin 39 siinä kohtaa, jossa jarrutus on sitten pakon edessä alkanut.

(Olisin kyllä kuvitellut nopeuden suuremmaksi – osoitus siitä, miten epäluotettavia siviilien silminnäkijähavainnot ovat.)
 
Tätä se just on.
Normikuskeilla ei mitään vapaa-aikaa, aina duunissa.
Liksa huono duuniin nähden.
Itse kun vielä ajoin bussia, tein viimeiset vuodet vaan arkea ja 8 tuntia.
Sekin liikaa.
Koska Ainoa tauko palkaton safkis siinä 4-5 tunnin ajamisen jälkeen.
Se on pitkä aika kaupunkiajossa.
Liksa oli jotain vajaa tonni kahdessa viikossa.
Ei korvaa kyseistä urakkaduunia.
Joka minuutti ja varmaan sekuntti laskettu.
Tänäpäivänä en ajais hsl bussia vakituisesti edes 50e/tunti.
Mitä sit pitäis tehdä?
Lisää taukoja, sanotaan todelliset tauot 2 tunnin välein.
8 tunnin päivät kaikille jotka niitä haluaa.
Liksaa nostamalla ei parane, juttu vähän sama kun hoitoalalla.
Työolot kuntoon. Ei tule tosin tapahtumaan.
Joten en suosittele alaa kenellekkään, useimmat mitä nähnyt uudet kuskit kyllästyy vuodessa.
En käy kiistämään ajatuksiasi työstäni. Olen nähnyt vuosien varrella paljonkin sellaisia, joka eivät alalla viihdy. Olen kuitenkin nähnyt vielä enemmän niitä, jotka viihtyvät nimenomaan HSL-alueen linja-autonkuljettajina. Ainahan parannettavaa on, se on selvä.
 
Tätä se just on.
Normikuskeilla ei mitään vapaa-aikaa, aina duunissa.
Liksa huono duuniin nähden.
Itse kun vielä ajoin bussia, tein viimeiset vuodet vaan arkea ja 8 tuntia.
Sekin liikaa.
Koska Ainoa tauko palkaton safkis siinä 4-5 tunnin ajamisen jälkeen.
Se on pitkä aika kaupunkiajossa.
Liksa oli jotain vajaa tonni kahdessa viikossa.
Ei korvaa kyseistä urakkaduunia.
Joka minuutti ja varmaan sekuntti laskettu.
Tänäpäivänä en ajais hsl bussia vakituisesti edes 50e/tunti.
Mitä sit pitäis tehdä?
Lisää taukoja, sanotaan todelliset tauot 2 tunnin välein.
8 tunnin päivät kaikille jotka niitä haluaa.
Liksaa nostamalla ei parane, juttu vähän sama kun hoitoalalla.
Työolot kuntoon. Ei tule tosin tapahtumaan.
Joten en suosittele alaa kenellekkään, useimmat mitä nähnyt uudet kuskit kyllästyy vuodessa.
En ole samaa mieltä kanssasi. Olen perheellinen ja ajan pääkaupunkiseudulla enkä koe sitä ollenkaan noin vastenmieliseksi tai hankalaksi sovittaa arkeen. Tämä on työtä siinä missä muutkin. Pitkiä päiviä on mutta vastapainoksi myös lyhyitä mm. 4-9, 5-10 jne. Koko päivä käytössä
 
Mikähän Lahdessa on ongelma joillakin Koiviston auton kuljettajilla, kun he ei viitsi siirtää autoaan eteenpäin tilan edessä vapautuessa? Torin ympärillä tulee välillä tarpeettoman ahdasta. Olisi hyvä käyttää tila järkevästi ja yrittää ottaa toiset huomioon.
 
Tätä se just on.
Normikuskeilla ei mitään vapaa-aikaa, aina duunissa.
Liksa huono duuniin nähden.
Itse kun vielä ajoin bussia, tein viimeiset vuodet vaan arkea ja 8 tuntia.
Sekin liikaa.
Koska Ainoa tauko palkaton safkis siinä 4-5 tunnin ajamisen jälkeen.
Se on pitkä aika kaupunkiajossa.
Liksa oli jotain vajaa tonni kahdessa viikossa.
Ei korvaa kyseistä urakkaduunia.
Joka minuutti ja varmaan sekuntti laskettu.
Tänäpäivänä en ajais hsl bussia vakituisesti edes 50e/tunti.
Mitä sit pitäis tehdä?
Lisää taukoja, sanotaan todelliset tauot 2 tunnin välein.
8 tunnin päivät kaikille jotka niitä haluaa.
Liksaa nostamalla ei parane, juttu vähän sama kun hoitoalalla.
Työolot kuntoon. Ei tule tosin tapahtumaan.
Joten en suosittele alaa kenellekkään, useimmat mitä nähnyt uudet kuskit kyllästyy vuodessa.

Saako kysyä että millainen kuljettaja on mielestäsi "normikuski" ja millainen taas ei? jokatapauksessa on kyllä vaikea uskoa kaikkeen mitä sanot, annat kommentillasi vähän sellaisen kuvan että olisit jutellut asiasta Suomen jokaisen linja-autonkuljettajan kanssa. Siihen ei kyllä pysty millään uskomaan. Sitäpaitsi ihmisiä on niin erilaisia ja kaikki näkee ja kokee asiat eri tavalla, ja samaa pätee myös linja-autonkuljettajan ammatissa. Joku voi olla sitä mieltä että linja-autonkuljettajan työ on rankkaa, toisen mielestä taas todella mukavaa ja vaihtelevaa. Eri kuljettajilla on erilainen asenne. Itse harrastajana on tullut rupateltua usean eri kuljettajan kanssa, eikä itseasiassa tule mieleen että yksikään jututtamistani kuljettajista olisi moittinut työtään millään tavalla, kaikki ovat suhtautuneet ammattiinsa positiivisesti ja useat myös suositelleet sitä minulle.

Toki alalta löytyy myös niitäkin jotka eivät pidä työstään lainkaan, hyvänä esimerkkinä sellaiset tylyt kuljettajat, jotka eivät ota lainkaan asiakkaat huomioon ja kunnioita heitä ollenkaan, esim. sellaiset hiljaiset kuljettajat, ketkä eivät vastaa mitään kun asiakas vaikka kysyy neuvoa jne. Itse olen paljon busseilla kulkiessani törmännyt valitettavasti välillä myös vähemmän mukaviin bussikuskeihin ketkä eivät vastaa tervehdyksiin tai vastaa tai reagoi mitään kun mä esim. kehun heidän työkaluaan tyyliin "Hieno bussi tää vanha Iveco" jne.

Kerran täs kesän aikana törmäsin myös yhteen "todelliseen mätämunaan" Nobinalla, joka oikein suuttui mulle kunnolla kun mä vain kysyin häneltä apua linjan reitistä ajon aikana (asia ei tullut vielä mieleen autoon noustessa), ja se kuljettaja sanoi siihen todella aggresiivisesti "Mä en puhu kun mä ajan, voitko olla hiljaa, älä häiritse minua", ja mun oli vain pakko jäädä heti seuraavalla pysäkillä pois, ja odottaa seuraavaa vuoroa kun oli niin kamala bussikuski, jolla ei kyllä ollut mitään käytöstapoja. Laitoinkin heti samana päivänä palautteen HSL:lle, ja toivottavasti kyseinen kuljettaja on saanut pomolta varoituksen tai kenties jo kenkään. Tollainen käytös ei missään nimessä kuulu asiakaspalveluun, selvästi väräällä alalla kyseinen kuljettaja. Ei ollut suomalainen kuljettaja.
 
Tätä se just on.
Normikuskeilla ei mitään vapaa-aikaa, aina duunissa.
Liksa huono duuniin nähden.
Itse kun vielä ajoin bussia, tein viimeiset vuodet vaan arkea ja 8 tuntia.
Sekin liikaa.
Koska Ainoa tauko palkaton safkis siinä 4-5 tunnin ajamisen jälkeen.
Se on pitkä aika kaupunkiajossa.
Liksa oli jotain vajaa tonni kahdessa viikossa.
Ei korvaa kyseistä urakkaduunia.
Joka minuutti ja varmaan sekuntti laskettu.
Tänäpäivänä en ajais hsl bussia vakituisesti edes 50e/tunti.
Mitä sit pitäis tehdä?
Lisää taukoja, sanotaan todelliset tauot 2 tunnin välein.
8 tunnin päivät kaikille jotka niitä haluaa.
Liksaa nostamalla ei parane, juttu vähän sama kun hoitoalalla.
Työolot kuntoon. Ei tule tosin tapahtumaan.
Joten en suosittele alaa kenellekkään, useimmat mitä nähnyt uudet kuskit kyllästyy vuodessa.


"Tänäpäivänä en ajais hsl bussia vakituisesti edes 50e/tunti"

Tänäpäivänä et pääsisi ajamaan vaikka haluaisit, huoli pois!

Hieno homma ettet ole enää alalla. Ja mikäs sitä pakottaa olemaankaan, jollei hommat maistuneet sulle :D

Katoppa, on taas yksi sitruunanaamainen "asiakaspalvelija" sitten vähemmän. Aika monelle soisin ottavan @Rekkakuskista mallia.
Menkää muualle töihin, tyrkkikää soraa tai mitä vaan.

Tai heittäytykää työttömiksi, ette silloinkaan ole pilaamassa muiden työilmapiiriä :)


Minä näin muulta alalta tulleena ihmettelen, että mitä minä näillä jo kertyneillä 38 pekkasvapaalla teen... No joulun seutuna olen pari viikkoa veks, on jo sovittu.
Mutta onhan tässä rutkat vapaat raskaiden työaikojen vastapainona...
 
En ole samaa mieltä kanssasi. Olen perheellinen ja ajan pääkaupunkiseudulla enkä koe sitä ollenkaan noin vastenmieliseksi tai hankalaksi sovittaa arkeen. Tämä on työtä siinä missä muutkin. Pitkiä päiviä on mutta vastapainoksi myös lyhyitä mm. 4-9, 5-10 jne. Koko päivä käytössä
Hienoa, että joku ajattelee, kuten minä. Itselläni on viiden hengen perhe. Vaimonikin tekee vuorotyötä. Ei ole ollut mitään ongelmia. Itse en viihtyisi "8-16-toimistotyössä".
 
Takaisin
Ylös