Kuljettajien toiminta

Kuljettaja ei nykyään tiedä missä on Bassenmäki linjan varrella, ennen tuota kun kysyi, kuljettaja tiesi 90%. Vieressä on Erik Basse niminen pysäkki. Joinakin vappuna nuoret ovat tuota osoitetta kyselleet. "Bassenmäestä on lyhyt matka Palolammelle." paperisessa Linjakartassa on paikalliset "turistinähtävyydet" Halmeen leipomo, Palolampi, Lumenen tehtaanmyymälä, Fiskarsin luonnonsuojelualue.

Aika lailla on pilattu kaikenlainen logistiikka.
Pakkohan täältä on kohta häipyä, alkaa olla sen verran "kansainvälistä"...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuljettaja ei nykyään tiedä missä on Bassenmäki linjan varrella, ennen tuota kun kysyi, kuljettaja tiesi 90%. Vieressä on Erik Basse niminen pysäkki. Joinakin vappuna nuoret ovat tuota osoitetta kyselleet. "Bassenmäestä on lyhyt matka Palolammelle." paperisessa Linjakartassa on paikalliset "turistinähtävyydet" Halmeen leipomo, Palolampi, Lumenen tehtaanmyymälä, Fiskarsin luonnonsuojelualue.

Toi ei ollut vastaus kysymykseeni. Kysyin että miten tää kaikki liittyy Nobinaan yhtiönä...

---------- Viestit yhdistetty klo 23:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:58 ----------

Aika lailla on pilattu kaikenlainen logistiikka.
Pakkohan täältä on kohta häipyä, alkaa olla sen verran "kansainvälistä"...

Ton voin kyllä allekirjoittaa. Olispa ystävällinen, empaattinen ja asiakaspalveluhenkinen bussikuski edelleen itsestäänselvä asia siinä missä kaupan kassakin. Itteä kyllä hävettää todella paljon se yks kuljettaja, joka kesällä hermostui minulle, kun tuli ajon aikana eräs kysymys mieleen linjan reittiin liittyen, ja neuvomisen sijaan päätti karjua aggressiivisesti että "Älä häiritse". Olen onneks pystynyt pitämään mielessä hänen ulkonäkönsä, ja näinollen olen pystynyt välttämään hänen kyytiin astumista. Tuli kerran kohdalle omalle linjalle, tunnistin hänet ja jäin terminaaliin odottamaan linjan seuraavaa vuoroa paremman kuljettajan kera...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vieressä on Erik Basse niminen pysäkki.
Mua kiinnostaa aina historia. Kuka oli Erik Basse? Ja kuka oli Matinkylän Matti?

---------- Viestit yhdistetty klo 09:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:15 ----------

Luin tämän ja mietin, että en kai mä nyt ihan hulluksi ole tullut. Sitten luin eteenpäin ja näin tuon tkp:n siksak-kartan. Onhan tossa kaikenlaista, huh huh. Miten se on päässyt tuolla Kiltakallion kapeilla kaduilla tekemään U-käännnöksen?
Mä otan tuosta selvää ja kun olen nykyään myös liikennevalmentaja Nobinalla, niin valmennan kyseistä kuljettajaa. Tämä asia on syytä käydä läpi.
 
Mua kiinnostaa aina historia. Kuka oli Erik Basse? Ja kuka oli Matinkylän Matti?

Bassenkyläkin löytyy, jonkun bussin määränpäätekstinä olen nähnyt. Huonosti löytyy netistä tietoa, mutta ilmeisesti talonpoika, laivuri ja nimismies Kauklahdesta.

Mä otan tuosta selvää ja kun olen nykyään myös liikennevalmentaja Nobinalla, niin valmennan kyseistä kuljettajaa. Tämä asia on syytä käydä läpi.

Kiva!
 
Bassenkyläkin löytyy, jonkun bussin määränpäätekstinä olen nähnyt. Huonosti löytyy netistä tietoa, mutta ilmeisesti talonpoika, laivuri ja nimismies Kauklahdesta.
Mun kiinnostavat eri paikkojen nimet ja mistä ne ovat saaneet nimensä. Esimerkiksi Bemböle. Mitä "hölmöjä" siellä on asunut?
 
Mun kiinnostavat eri paikkojen nimet ja mistä ne ovat saaneet nimensä. Esimerkiksi Bemböle. Mitä "hölmöjä" siellä on asunut?

Tätä itsekin monesti miettineenä päätin googlata. Olikin aikamoinen antikliimaksi tuo kun se selvisi. Siellä on asunut joku Bengt. Loogisesti se olisi siis Bengtsböle, mutta lienee siitä lyhentynyt. Tai kuka tietää, ehkä tuo Bengt oli joidenkin mielestä vähän höpö.
 
Mun kiinnostavat eri paikkojen nimet ja mistä ne ovat saaneet nimensä. Esimerkiksi Bemböle. Mitä "hölmöjä" siellä on asunut?

Espoon kaupungin nettisivut (https://www.espoo.fi/fi/jarvenperan-nimisto#section-40531) kertovat Bemböle-nimen historiasta seuraavaa:

Bembölen nimi on kirjattu vanhoihin asiakirjoihin muun muassa muodoissa Bennaebölebol (1451), Bendeböle (1540), Benndelä (1575) ja Böndböle (1625). Nimen tausta ei ole aivan selvä. Nimen böle‑jälkiosa on merkinnyt muun muassa ’uudistaloa’, myöhemmin myös ’kylää’. Bem‑alkuosan taustalla saattaa olla Benedictus‑etunimen kansanomainen asu Benne tai Bente. Kylä on voinut saada nimensä suoraan henkilönnimestä (Benne + böle) tai sitten Bemböle‑nimiseltä asumukselta, joka on aiemmin saanut nimensä henkilönnimestä (Benne + böle). Nimi voi olla myös mukaelma jostakin vanhemmasta suomenkielisestä asutusnimestä, kuten Penttalasta, joka olisi ruotsinkielisten puheessa mukautunut lopulta Bemböleksi.


Kaupungin sivuilta löytyy muutenkin kattava listaus Espoon nimistön historiaa.
 
28.12.2022 klo 22:58 H81 peruutti Itäväylällä ajettuaan ohi Hitsaajankadun rampista, onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä takana.
Turvallinen kiertoreitti takaisin linjalle olisi ollut mahdollinen Linnanrakentajantien kautta ilman yhtäkään väliin jäävää pysäkkiä.
 
28.12.2022 klo 22:58 H81 peruutti Itäväylällä ajettuaan ohi Hitsaajankadun rampista, onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä takana.
Turvallinen kiertoreitti takaisin linjalle olisi ollut mahdollinen Linnanrakentajantien kautta ilman yhtäkään väliin jäävää pysäkkiä.
Ei tosiaankaan näin! Pistetään kaveri liikennevalmennukseen.
 
28.12.2022 klo 22:58 H81 peruutti Itäväylällä ajettuaan ohi Hitsaajankadun rampista, onneksi ei ollut juurikaan muuta liikennettä takana.
Turvallinen kiertoreitti takaisin linjalle olisi ollut mahdollinen Linnanrakentajantien kautta ilman yhtäkään väliin jäävää pysäkkiä.

Huh huh. Tai vaikka jäisi pysäkkejäkin välistä, niin olisi huomattavasti pienempi paha kuin alkaa peruutella. Mulla on sellainen tunne, että tietyntyyppiset kuljettajat saattavat pärjätä normaalitilanteessa ihan ookoo, mutta heti, kun tulee jonkunlainen poikkeustilanne, niin homma leviää. Ei ole pelisilmää, kokemusta eikä turvallisuusajattelua. Että nyt mokasin, jotenkin tämä pitää korjata, miten korjaan sen turvallisesti. Se puuttuu kokonaan.

Käydäänkö kuljettajakoulutuksessa läpi tällaisia tilanteita etukäteen? Että mitä pitää tehdä, jos ajaa ohi reitiltä. Ja millaisissa liikenneympäristöissä sen mokan voi korjata milläkin tavalla?
 
Käydäänkö kuljettajakoulutuksessa läpi tällaisia tilanteita etukäteen? Että mitä pitää tehdä, jos ajaa ohi reitiltä. Ja millaisissa liikenneympäristöissä sen mokan voi korjata milläkin tavalla?
Käydään läpi ja korostetaan jatkuvasti. (mm. liitymät ja liikenneympyrät ja yhteys liikennejohtoon). Valitettasti kuljettajat tekevät silti hätäisiä ja vaarallisia päätöksiä. Näihin kyllä puututaan heti kun niitä havaitaan.
 
Käydään läpi ja korostetaan jatkuvasti. (mm. liitymät ja liikenneympyrät ja yhteys liikennejohtoon). Valitettasti kuljettajat tekevät silti hätäisiä ja vaarallisia päätöksiä. Näihin kyllä puututaan heti kun niitä havaitaan.

Kulttuuriero suurimmaksi osaksi, väitän, että pelätään "kasvojen menettämistä" kun "kyllähän se (miehen / suvun jne) kunnia on kaiken a ja o"---> sitten tehdään kaikenlaista hölmöä. Liikenteessä ja muussakin elämässä.
 
Tässä varmaan osaksi vaikuttaa myös paikallistuntemuksen puute. Ei tiedetä mistä pääsee takaisin reitille niin peruuttaminen on sitten ensiksi mieleen tuleva vaihtoehto
 
Tässä varmaan osaksi vaikuttaa myös paikallistuntemuksen puute. Ei tiedetä mistä pääsee takaisin reitille niin peruuttaminen on sitten ensiksi mieleen tuleva vaihtoehto
Meillä on siihen varsin järkevä vaihtoehto: soitto liikennekeskukseen, joka avustaa turvallisesti takaisin oikealle reitille. Itsekin olen ajanut joskus väärin (niitä sattuu kaikille kuljettajille). Olen miettinyt jo valmiiksi mahdollisia kääntöpaikkoja (esimerkiksi liikenneympyröitä tai riittävän tilavia parkkipaikkoja tai muita).
 
Takaisin
Ylös