Kuljettajien toiminta

Juuri äsken katselin kun HelB 921:n seisoi Malmin terminaalim valoissa, lähdössä siis terminaalista sairaalan suuntaan. Kuljettaja oli jäänyt liian kauas valoista seisomaan ja odottamaan vihreitä, n. 3-4 metrin päähän maassa olevista sensoreista. Siinä vaiheessa jäin seuraamaan että kauan kestää enenn kuin tajuaa sen. n. 3 minuuttia se siinä seiso jonka jälkeen ajoi vähän eteenpäin. 10 sekunnin päästä lähti ajaa punasia päin ja n. 10 sekunttia sen jälkeen sille vaihtui vihreät, tosin oli ajanut jo punaisia päin.

Tuossa näkee usein että kuljettajat jäävät turhan taakse, etenkin HelBin autot. Kohta joku kysyy että miksi juuri HelB eikä vaikka Nobina? No siksi koska HelBin linjoilla jotka Malmilla liikennöi on HELMI ja kyseiset valot vaihtuu vihreille myös HELMIn avulla esim. heti kun pysäkiltä lähtee. Useimmat kuljettajat tottuneet siihen, ja kun se HELMI-laite ei toimikkaan niin ovat ymmällään päästä.
 
Juuri äsken katselin kun HelB 921:n seisoi Malmin terminaalim valoissa, lähdössä siis terminaalista sairaalan suuntaan. Kuljettaja oli jäänyt liian kauas valoista seisomaan ja odottamaan vihreitä, n. 3-4 metrin päähän maassa olevista sensoreista. Siinä vaiheessa jäin seuraamaan että kauan kestää enenn kuin tajuaa sen. n. 3 minuuttia se siinä seiso jonka jälkeen ajoi vähän eteenpäin. 10 sekunnin päästä lähti ajaa punasia päin ja n. 10 sekunttia sen jälkeen sille vaihtui vihreät, tosin oli ajanut jo punaisia päin.

Talvisin siinä ei meinaa joskus saada vihreitä valoja millään. Kaikkein varmimmin saa vihreän valon, kun ajaa ihan oikeassa reunassa seisovia takseja nuollen. Vähänkin liikaa vasemmalle, niin punaisissa saa seistä vaikka koko viikon.

H51:n reitillä on vähän samanlainen systeemi, kun Brahen kentän jälkeen käännytään Sturenkadulle. Keula pitää viedä melkein suojatielle, tai valot eivät vaihdu.
 
Talvisin siinä ei meinaa joskus saada vihreitä valoja millään. Kaikkein varmimmin saa vihreän valon, kun ajaa ihan oikeassa reunassa seisovia takseja nuollen. Vähänkin liikaa vasemmalle, niin punaisissa saa seistä vaikka koko viikon.

Talvisin on tosiaan todellakin vaikeaa, kun taksit ovat paljon lähempänä tien keskustaa kuin lumettomana aikana, aurauskin alueella hoidetaan huonosti. Lumikasat pinotaan siihen taksitolpalle suurin piirtein, jonka vuoksi taksit joutuvat järjestäytymään. Eikös jossain puhuttu joskus jostain tuon terminaalin remontista tms. uudelleen järjestelystä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuossa näkee usein että kuljettajat jäävät turhan taakse, etenkin HelBin autot. Kohta joku kysyy että miksi juuri HelB eikä vaikka Nobina? No siksi koska HelBin linjoilla jotka Malmilla liikennöi on HELMI ja kyseiset valot vaihtuu vihreille myös HELMIn avulla esim. heti kun pysäkiltä lähtee. Useimmat kuljettajat tottuneet siihen, ja kun se HELMI-laite ei toimikkaan niin ovat ymmällään päästä.

Pitää viedä keula tarpeeksi oikealle siinä taksien jälkeen, että on tunnistimen päällä. Liian leveästi ajamalla myöskään 76B, 77A, 577 eivät pääse ajamaan toisen suunnan laituriinsa toisten odottaessa valoissa. Hyvin tuosta pääsee, talvellakin, no oli ongelmia joskus viisi vuotta sitten, muttei viime aikoina.
 
Pitää viedä keula tarpeeksi oikealle siinä taksien jälkeen, että on tunnistimen päällä. Liian leveästi ajamalla myöskään 76B, 77A, 577 eivät pääse ajamaan toisen suunnan laituriinsa toisten odottaessa valoissa. Hyvin tuosta pääsee, talvellakin, no oli ongelmia joskus viisi vuotta sitten, muttei viime aikoina.

Noh ei siitä nyt viittä vuotta kuitenkaan ole ;) Ihan viime talvella sama juttu, kun lumikasat kasattu vähän miten sattuu ja kaksi riviä takseja siinä... Vieläkin kun on kaksi riviä takseja, nii bussit joutuvat olemaan liian sivulla etteivät 76B, 77A ja 577 pääse pysäkilleen ennen kuin sairaalan suuntaan menevät pääsevät valoista.

Tarvitsisi kyllä koko terminaali uudestaan suunnittelua. Taksit voisi alkuun yrittää siirtää muualle, tosin eipä taida siinä lähellä olla mitään paikkaa mihin niitä siirtää. Terminaali on ruuhka-aikaan myös todella ahdas, ihan tien viereen harvemmin autoja saa esim. 77A/577:lla on ongelmia kun takana olevalla pysäkillä on auto/autoja (linjat 69, 70/70T, 78, 519/A ja 520). Kaiken lisäksi 519/A & 520 tasaa siinä aikaakin. Miten syksyllä kun ajantasaus taitaa tulla 512:lle myös vai mikä lie nyt olikaan sen numero (Itis-Malmi-69:n reitti Puksuun-Kehä). Vai poistetaankohan ajantasaus kokonaan?
 
Viimeksi olen h78:a ajanut helmikuussa. Silloin Malmin yläterminaalin luoteispään (Malmin sairaalan pään) Helmi-etuus ei vaikuttanut toimivan, siis ledi ei vilkkunut, vaikka muualla samalle autolle etuuksia kyllä jaettiin, eikä tilanne muuttunut, vaikka eri päivinä oli liikkeellä eri autolla. Zige94:n havainnon perusteella tilanne on siis entisellään.

Terminaalin uudelleen suunnittelun kannalla olen minäkin. En ole koskaan käsittänyt, miksi pysäkin reuna on pitänyt tehdä kaarevaksi, vaikka bussin kylki on suora!
 
Terminaalin uudelleen suunnittelun kannalla olen minäkin. En ole koskaan käsittänyt, miksi pysäkin reuna on pitänyt tehdä kaarevaksi, vaikka bussin kylki on suora!

Ehkä suunnittelijat ovat kuvitelleet että 2010-luvulla bussit ovat myös kaarevia ;) Toisekseen jos yrittää edes vähän suoraksi saada bussia siinä pysäkeillä (Sairaalan suuntaan olevilla), niin osutkin pysäkkikatoksiin.
 
Kyllä se HelB osaa, osa 3643

Helsingin Bussiliikenteen rasistikuskit ovat taas päässeet esille. Itsellä sattui henk.kohtaisesti kohtaaminen rasistisen kuljettajan kanssa joku pari vuotta sitten, sen jälkeen olen nähnyt mm. juurikin Varhan varikon linjoilla enemmänkin näitä pellejä, eräs suhtkoht tuore tapaus kun suomalainen (ehkä virolainen?) kuljettaja ei suostunut myymään lippua somalialaiselle matkustajalle, koska, no tämä oli somalialainen ihan kuljettajan sanoja lainaten.

Noh nyt on 79:llä tapahtunut taas, tämä kaverilleni/ja hänen pojalleen, eikä ollut ensimmäinen kerta. Kuvista sensuroitu nimet pois, koska on kyseisen henkilön omalle seinälle, ei HSL:n seinälle, kirjoitettu juttu. Valkoisella sensuroitu on kirjoituksen kirjoittaja, jutussa mainittu Eljas hänen 11v poika (ruskea ihoinen), punaisella sensuroitu valkoisen kirjoittajan veli ja sinisellä sensuroitu valkoisen kaveri.

Eihän tässä mitään, mutta kun näitä näyttää juuri tapahtuvan HelBille, ja vieläpä samalle varikolle.

Screenshot_2013-05-14-22-03-49.jpg
Screenshot_2013-05-14-22-03-54.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä se HelB osaa, osa 3643

Helsingin Bussiliikenteen rasistikuskit ovat taas päässeet esille. Itsellä sattui henk.kohtaisesti kohtaaminen rasistisen kuljettajan kanssa joku pari vuotta sitten, sen jälkeen olen nähnyt mm. juurikin Varhan varikon linjoilla enemmänkin näitä pellejä, eräs suhtkoht tuore tapaus kun suomalainen (ehkä virolainen?) kuljettaja ei suostunut myymään lippua somalialaiselle matkustajalle, koska, no tämä oli somalialainen ihan kuljettajan sanoja lainaten.

Johan oli luettavaa. Tiedetään kuitenkin aiemman viestihistoriasi perusteella, ettet erityisemmin sympatiseeraa HELB:iä, joten onko sinulla jotain tilastoitua tietoa, että rasismia ilmenee Helsingin Bussiliikenne Oy:n kuljettajien keskuudessa enemmän kuin muiden liikennöitsijöiden kuljettajien keskuudessa? Hauskintahan oli nyt, että yksikään mainitsemasi "rasistinen kuljettaja" ei ollut suomalainen. :D
 
Hauskintahan oli nyt, että yksikään mainitsemasi "rasistinen kuljettaja" ei ollut suomalainen. :D

Mä olen ihan made in Finland ja mun mielestä juuri ulkolaiset ovat itse pahimpia "rasisteja".

Tosin en kyllä tuosta enää ymmärrä, kuka sitä bussia nyt ajoi? Serbi, arabi vai somali? Jos somali ajoi, voi hän thoudellakin kieltää pummikyydit vaikka siinä ovella pomppisi kuka tasajalkaa. Jos serbi ei hypännyt puikkoihin, en ymmärrä miksi lupailee ilmaiskyytejä, kun ei voi tietää pääsevätkö oikeasti ilmaiseksi..
 
Johan oli luettavaa. Tiedetään kuitenkin aiemman viestihistoriasi perusteella, ettet erityisemmin sympatiseeraa HELB:iä, joten onko sinulla jotain tilastoitua tietoa, että rasismia ilmenee Helsingin Bussiliikenne Oy:n kuljettajien keskuudessa enemmän kuin muiden liikennöitsijöiden kuljettajien keskuudessa? Hauskintahan oli nyt, että yksikään mainitsemasi "rasistinen kuljettaja" ei ollut suomalainen. :D

Eipä mulla mitään tarkkaa tilastoa ole, voisihan sitä HelBiltä kysyä, mutta tuskin mitään kertovat/myöntävät. Jotenkin niitä vaan osuu aina kyseiselle firmalle ja oikeastaan kyseisen firman yhdella samalle varikolle.. :icon_frown: Että näin. Mitä hauskaa siinä on? Leimaatko siis rasisteiksi kaikki jotka ovat valkoihoisia? Mun tietääkseni kyllä tummaihoinen voi myös olla rasisti, vai?

Pitääkö sympatiseeraa sitä ainutta firmaa, jonka kyydissä ei kohta uskalla mennä? :) Vaikka multa "aikamoisia juttuja" tulee, niin tosiasioita ne on kaikki. Kyllä mä jos Veolialla tai Nobinalla tulee joku kuski, niin siitä kerron... Niillä firmoilla ei vain rasistisia kuskeja ole tullut vastaan (vaikka Nobinalla ainakin Hakunilassa muutama sellainen on, tosin ei rasistineisuuttaan osoita matkustajille vaan pitää mölyt mahassa).
 
Minulla ei ole koskaan ollut ongelmaa matkustaa bussilla, ei edes Helbillä eikä millään muullakaan. :lol:
 
Takaisin
Ylös