Sivu 20 / 59 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 101617181920212223243040 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 286-300/871

Viestiketju: Kuljettajien toiminta

  1. #286
    Karosa avatar
    Liittynyt
    18.10.2011
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    2406

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Pysähdytään siihen kohtaan, jossa on matkustajia
    Niinhän se on, mutta hyvä se on myös ottaa huomioon muut bussit joita kuljettaa teidän kolleeganne, ja (jos mahdollista) niin ajaa pysäkin etupäähän, että taaksekkin mahtuu, bussi tai kaksi parhaimmillaan joillain pysäkeillä

  2. #287
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mihin sinulla oli niin kiire sitten? Pysähdytään siihen kohtaan, jossa on matkustajia
    Täh? Annetaan siis 53:sen matkustajien venailla vapaasti vaikka sekin siihen pysäkille yhtäaikaa mahtuisi? Ok. Ei kuulosta kovin sujuvalta menolta minusta.

  3. #288
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5712

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Pysähdytään siihen kohtaan, jossa on matkustajia
    Kyllä pysäkeillä pitää ajaa etureunaan asti eikä tukkia pysäkkiä perästä tulevilta busseilta.

  4. #289

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    960

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Peilistä kyllä näkee, onko perässä tulossa muita busseja. Jos ei ole, en näe mitään syytä kävelyttää asiakkaita jonkun periaatteen takia.

    Olen kyllä ollut muutaman kerran sellaisessakin kyydissä, että linja-auto on pysäytetty milloin etu- ja milloin takareunaan tai keskelle, mutta aina niin, että matkustaja joutuu kävelemään muutaman metrin.

  5. #290
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Peilistä kyllä näkee, onko perässä tulossa muita busseja. Jos ei ole, en näe mitään syytä kävelyttää asiakkaita jonkun periaatteen takia.
    Juuri näin.
    Varsinkin noilla Toisen Linjan pysäkeillä odottelee usein huonosti liikkuvia ja ikääntyneitä asiakkaita ja he yleensä seisovat juuri sen pysäkkialueen keskellä olevan pysäkkitolpan kohdalla. Minulla ei ainakaan ole sydäntä kävelyttää heitä yhtään enempää kuin on tarpeen.

    Jokainen ammattitaitoinen bussinkuljettaja kyllä tietää ja näkee pelisilmällään missä tilanteessa ja millä pysäkillä pitää mitenkin toimia. Hakaniemessä tai Kurvissa toimitaan erilailla kuin jollain yhden-kahden linjan pysäkillä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani
    Olen kyllä ollut muutaman kerran sellaisessakin kyydissä, että linja-auto on pysäytetty milloin etu- ja milloin takareunaan tai keskelle, mutta aina niin, että matkustaja joutuu kävelemään muutaman metrin.
    Aikanaan eräs vanhempi kollegani tokaisi pysäkkitolpan kohdalla odottaneelle matkustajalle, kun hän ajoi siitä pitemmälle, että: "tolpat ovat koirankusettajia varten".
    Viimeisin muokkaaja vristo; 31.05.2013 kello 10:48.

  6. #291

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Olen laittanut merkille sellaisen asian, että varsin moni kuljettaja saapuu dösäpysäkille huomattavan kovaa, jolloin auto pysähtyy aivan pysäkkilevennyksen päähän. Kuljettajan tarkoitus lienee hyvä, kun ajetaan tehokkaasti ja nopeasti, mutta se kyllä kääntyy väistämättä itseään vastaan: yleensä matkustajat odottavat autoa noin pysäkin keskivaiheille, jolloin ylimääräistä kävelyä bussille kertyy reilusti. Tämä luonnollisesti lisää bussin pysähdysaikaa, joka vaikuttaa suoraan matka-aikaan. Eivätkö kuljettajat ajattele tätä näkökulmaa?

  7. #292

    Liittynyt
    12.10.2011
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    148

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Olen laittanut merkille sellaisen asian, että varsin moni kuljettaja saapuu dösäpysäkille huomattavan kovaa, jolloin auto pysähtyy aivan pysäkkilevennyksen päähän. Kuljettajan tarkoitus lienee hyvä, kun ajetaan tehokkaasti ja nopeasti, mutta se kyllä kääntyy väistämättä itseään vastaan: yleensä matkustajat odottavat autoa noin pysäkin keskivaiheille, jolloin ylimääräistä kävelyä bussille kertyy reilusti. Tämä luonnollisesti lisää bussin pysähdysaikaa, joka vaikuttaa suoraan matka-aikaan. Eivätkö kuljettajat ajattele tätä näkökulmaa?
    Käveluaspektia en ole jaksanut miettiä, koska puhutaan kuitenkin vain muutamista sekunneista. Pysähdyn joko pysäkin perälle tai asiakkaiden kohdalle, riippuen pysäkin pituudesta ja peileissä näkyvästä bussiliikenteestä.

    En ole koskaan ymmärtänyt, minkä takia pysäkeille ajetaan kovaa ja kulutetaan jarrut loppuun. Vastaavasti liikkeelle lähdettäessä yritetään kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta. Eipä sellainen ole matkustajienkaan mielestä kovin sujuvaa kyytiä.

  8. #293
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5712

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Jokainen ammattitaitoinen bussinkuljettaja kyllä tietää ja näkee pelisilmällään missä tilanteessa ja millä pysäkillä pitää mitenkin toimia.
    Aivan. Tässä esimerkkitapauksessa pelisilmää ei selvästikään ollut, kun kerran perässä tuli toinen samaa linjaa käyttävä bussi, mutta silti bussi pysähtyi pysäkin keskelle.

  9. #294

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    Käveluaspektia en ole jaksanut miettiä, koska puhutaan kuitenkin vain muutamista sekunneista. Pysähdyn joko pysäkin perälle tai asiakkaiden kohdalle, riippuen pysäkin pituudesta ja peileissä näkyvästä bussiliikenteestä.
    Itse asiassa turha "pysäkin pitkäksi ajo" vie kyllä asiakkailta enemmän aikaa talsimiseen kuin vain muutaman sekunnin. Tämä väittämä siis vain omien havaintojeni perusteella. Sen toki hiffaan, että kahden bussin saapuessa samanaikaisesti pysäkille, on ensimmäisen ajettava "pitkäksi".

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Overdriver Näytä viesti
    En ole koskaan ymmärtänyt, minkä takia pysäkeille ajetaan kovaa ja kulutetaan jarrut loppuun. Vastaavasti liikkeelle lähdettäessä yritetään kuluttaa mahdollisimman paljon polttoainetta. Eipä sellainen ole matkustajienkaan mielestä kovin sujuvaa kyytiä.
    Samaa mieltä kanssasi. Ylipäätään turha riehuminen liikenteessä, vaikka se tapahtuisi liikennesääntöjen puitteissa, on raivostuttavaa, epämukavaa, stressaavaa ja vaikka mitä muuta. Keskinopeushan tuollaisella rykimisellä ei kuitenkaan nouse käytännössä yhtään - johtuen esimerkiksi yllä mainitusta pysäkeille pysähtymisistä.

  10. #295
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Aivan. Tässä esimerkkitapauksessa pelisilmää ei selvästikään ollut, kun kerran perässä tuli toinen samaa linjaa käyttävä bussi, mutta silti bussi pysähtyi pysäkin keskelle.
    Mutta, jos niitä liikuntarajoitteisia asiakkaita on pyrkinyt kyytiin? Varsinkin Castréninkadun pysäkiltä heitä tulee huomattavan usein.
    Tai sitten, asia johtui ihan huolimattomuudesta. Mene ja tiedä?

    Toisaalta yritän tällä sanoa, että mielestäni bussinkuljettajan ärsytyskynnyksen tulee olla niin korkealla, etteivät kollegan tai muun liikenteen, tai mitkään muutkaan, mahdolliset pienet huolimattomuudet nosta verenpainetta ja aiheuta tilanteissa sen suurempaa ongelmaa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #296
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    550

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Toisaalta yritän tällä sanoa, että mielestäni bussinkuljettajan ärsytyskynnyksen tulee olla niin korkealla, etteivät kollegan tai muun liikenteen, tai mitkään muutkaan, mahdolliset pienet huolimattomuudet nosta verenpainetta ja aiheuta tilanteissa sen suurempaa ongelmaa.
    Tätä komppaan täysillä'

  12. #297

    Liittynyt
    24.04.2010
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    1069

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Itse asiassa turha "pysäkin pitkäksi ajo" vie kyllä asiakkailta enemmän aikaa talsimiseen kuin vain muutaman sekunnin. Tämä väittämä siis vain omien havaintojeni perusteella.
    Yleisenä jalankulkijan nopeutena pidetään 1,2m/sek.,eli jos auto ajetaan muutama metri pitkäksi pysäkin etureunaan, aikaa kävelyyn kuluu juurikin vain muutama sekunti Ja pääsääntöisesti joku niistä matkustajista havaitsee jo ennen pysähtymistä että pitkäksi mennään, heitä ei tarvitse odottaa yhtään kauempaa. Ja kun tätä ei tapahdu joka pysäkillä, se ei vaikuta juurikaan siihen 13,5 sek. keskimääräiseen pysäkillä viipymisaikaan eikä näin ollen sivun ajoaikaan.

  13. #298
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5712

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Toisaalta yritän tällä sanoa, että mielestäni bussinkuljettajan ärsytyskynnyksen tulee olla niin korkealla, etteivät kollegan tai muun liikenteen, tai mitkään muutkaan, mahdolliset pienet huolimattomuudet nosta verenpainetta ja aiheuta tilanteissa sen suurempaa ongelmaa.
    Tuosta päästäänkin yhteen linja-autokuljettajan ammatin syvimmistä kysymyksistä. Eräs kuljettajakouluttaja totesi kerran, että kun ammatti vaatii korkeaa ärsytyskynnystä, niin monelle käy ennen pitkää niin, ettei aiheellinenkaan palaute enää mene perille, koska kuljettaja on tottunut kuittaamaan olankohautuksella epämiellyttävät asiat.

  14. #299
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3498

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuosta päästäänkin yhteen linja-autokuljettajan ammatin syvimmistä kysymyksistä. Eräs kuljettajakouluttaja totesi kerran, että kun ammatti vaatii korkeaa ärsytyskynnystä, niin monelle käy ennen pitkää niin, ettei aiheellinenkaan palaute enää mene perille, koska kuljettaja on tottunut kuittaamaan olankohautuksella epämiellyttävät asiat.
    Linja-autonkuljettajan, kuten monien muiden elävän elämän kanssa tekemisssä olevien korkean vastuun ammattiryhmien (esim. poliisi ja pelastusalan ammatit) korkea ärsytyskynnys ei mitenkään voi tarkoittaa mitään tuollaista. Asioihin suhtaudutaan niiden vaatimalla vakavuudella ja työt hoidetaan. Asialliset palautteet käsitellään ja vastineet annetaan. Mutta, sillä siisti; ei niistä auta taakkaa harteilleen ruveta kasaamaan ja yöuniaan menettämään. Muuten on syytä miettiä, tarvitseeko apua ja onko sopiva sellaiseen ammattiin, jossa saattaa "rapa ja sylki lentää".
    Viimeisin muokkaaja vristo; 31.05.2013 kello 19:04.

  15. #300

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    559

    oletus Vs: Kuljettajien toiminta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut chauffer Näytä viesti
    Yleisenä jalankulkijan nopeutena pidetään 1,2m/sek.,eli jos auto ajetaan muutama metri pitkäksi pysäkin etureunaan, aikaa kävelyyn kuluu juurikin vain muutama sekunti Ja pääsääntöisesti joku niistä matkustajista havaitsee jo ennen pysähtymistä että pitkäksi mennään, heitä ei tarvitse odottaa yhtään kauempaa. Ja kun tätä ei tapahdu joka pysäkillä, se ei vaikuta juurikaan siihen 13,5 sek. keskimääräiseen pysäkillä viipymisaikaan eikä näin ollen sivun ajoaikaan.
    Uskotaan teoriaa, uskotaan... Mutta käytännössä asia menee niin, että esimerkiksi Koivukylän ostarin kohdalla "pitkäksi ajo" toden totta pidentää pysähtymisaikaa enemmän kuin "joitain sekunteja".

    Oli miten oli, turha hörhöily liikenteessä ja turhan raivokas ajo tuskin palvelee kuljettajaa, matkustajaa, aikatauluja kuin kalustoakaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kuljettajien työergonomia
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 25.09.2013, 14:02
  2. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 23.10.2012, 13:10
  3. Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.11.2011, 10:00
  4. PL:n ja ESLL:n toiminta kilpailutetussa liikenteessä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2008, 20:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •