Kuljettajien toiminta

Mitä haittaa siitä on esim. kuljettajalle jos kuljetaan vain pysäkin väli? Sitä vartenhan me siellä ajetaan että matkustajat pääsevät paikasta toiseen, riippumatta matkan pituudesta.. :lol:

No just näin. Kuljettajan työn tarkoitus on kuljettaa matkustajia. Se on ainoa syy, miksi johonkin suunnitellaan bussilinja ja liikennöitsijä hankkii kaluston sekä palkkaa kuljettajat. :)
 
Mitä haittaa siitä on esim. kuljettajalle jos kuljetaan vain pysäkin väli? Sitä vartenhan me siellä ajetaan että matkustajat pääsevät paikasta toiseen, riippumatta matkan pituudesta.. :lol:
Ei kai siitä kuljettajalle olekaan haittaa: palkka juoksee kai jokaiselta ajetulta metriltä? ;)
Sen sijaan matkustajat voisivat saada jotain hyötyä/hyötyliikuntaa, jos viitsisivät kävellä tuon yhden pysäkinvälin. On kai suoraan verrannollista joukkoliikenteen tasoon, kuinka herkästi ihmiset valitsevat kävelyn/pyöräilyn joukkoliikennevälinellä matkustamisen sijasta: täällä Kuopiossa tuntuu olevan enemmän ruuhkaa pyöräteillä kuin pk-seudulla.

Ja jottei mene aivan ohi aiheen, niin pakko kai mainita vuoden verran Kuopiossa asuneena, että täällä on valtaosa kuljettajista tasaisesti ajavia sekä kohteliaita. Toki joukkoon mahtuu myös näitä pk-seudulla tutuksi tulleita wanna-be-rallikuskeja sekä jurojakin tapauksia.
 
Mitä haittaa siitä on esim. kuljettajalle jos kuljetaan vain pysäkin väli? Sitä vartenhan me siellä ajetaan että matkustajat pääsevät paikasta toiseen, riippumatta matkan pituudesta.. :lol:

Ei siitä sinänsä mitään haittaa ole, mutta yksi näkökulma on matkaan kuluva aika. Esim. seutulinjoilla matkustavilta matkustajilta olen kuullut narinaa siitä, että yhden pysäkin välin matkustavat Helsinkiläiset hidastavat muutenkin pitkää matka-aikaa. Nythän HSL poistattaa ainakin kolme pysäkkiä kesäliikenteen alusta bussilinjoilta, koska seuraava / edellinen pysäkki on niin lähellä.
 
Esim. seutulinjoilla matkustavilta matkustajilta olen kuullut narinaa siitä, että yhden pysäkin välin matkustavat Helsinkiläiset hidastavat muutenkin pitkää matka-aikaa.

Ja tämä yhden pysäkin matkustaja käyttää aina juuri sellaisia pysäkkejä joilla ei kukaan muu samalla tule kyytiin jää pois? Aika vaikea on todistettavasti mennä väittämään että tämä yhden pysäkinvälin matkustaja hidastaa mitään. Toisaalta voidaan taas ajatella vanhalla kunnon tavalla: Jätetään kaikki matkustajat pysäkeille niin on taatusti nopea bussi.

Miksi se seutumatkustaja kokee aikansa olevan niin paljon arvokkaampaa kuin Helsinkiläisen? Miksi seutumatkustajan ylipäätään pitäisi olla arvokkaampi? Miksi seutumatka automaattisesti olisi pidempi?
 
Ei siitä sinänsä mitään haittaa ole, mutta yksi näkökulma on matkaan kuluva aika. Esim. seutulinjoilla matkustavilta matkustajilta olen kuullut narinaa siitä, että yhden pysäkin välin matkustavat Helsinkiläiset hidastavat muutenkin pitkää matka-aikaa. Nythän HSL poistattaa ainakin kolme pysäkkiä kesäliikenteen alusta bussilinjoilta, koska seuraava / edellinen pysäkki on niin lähellä.
Keskimääräinen pysäkillä viipymisaika on 13.5 sekuntia, siihen kyllä maailma kaatuu :lol: Ja kun se yksi matkustaja otetaan/jätetään, meneehän siihen aikaa kaikki 7 sekuntia, joka sitten seisotaan seuraavissa liikennevaloissa joka tapauksessa, eli käytännössä ei hävitä matka-ajassa yhtään mitään :lol: Ja tuon pysäkeillä viipymisajan olen laskenut monella eri linjalla, monella eri autolla;H14 Säfflellä, H51 Mannilla ja H65 Volvo 8700:lla, kaikissa sama 13-14 sekunnin KESKIMÄÄRÄINEN pysäkillä viipymisaika, ja kokonaisaika pysäkeillä 5-7 minuuttia/sivu! Tunnin matka-ajassa se kahdella pysäkillä pysähtyminen lisää TEORIASSA matka-aikaa siis korkeintaan 30 sekuntia! Hui kamalaa :lol:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Keskimääräinen pysäkillä viipymisaika on 13.5 sekuntia, siihen kyllä maailma kaatuu :lol: Ja kun se yksi matkustaja otetaan/jätetään, meneehän siihen aikaa kaikki 7 sekuntia, joka sitten seisotaan seuraavissa liikennevaloissa joka tapauksessa, eli käytännössä ei hävitä matka-ajassa yhtään mitään :lol: Ja tuon pysäkeillä viipymisajan olen laskenut monella eri linjalla, monella eri autolla;H14 Säfflellä, H51 Mannilla ja H65 Volvo 8700:lla, kaikissa sama 13-14 sekunnin KESKIMÄÄRÄINEN pysäkillä viipymisaika, ja kokonaisaika pysäkeillä 5-7 minuuttia/sivu! Tunnin matka-ajassa se kahdella pysäkillä pysähtyminen lisää TEORIASSA matka-aikaa siis korkeintaan 30 sekuntia! Hui kamalaa :lol:

Asia ei ole välttämättä aina noin yksinkertainen, tietyllä pysäkillä pysähtyminen voi aiheuttaa sen, että seuraavat valot vaihtuvat punaiseksi ja ilman pysähtymistä olisi valoista päässyt läpi vihreään aaltoon. Korostan, että minua henkilökohtaisesti ei matkan pituus kiinnosta, kunhan matkustaa muuten asiallisesti. Ehkä seutumatkustajia vain harmittaa kun bussi on täynnä ja pitää ottaa vielä Helsinkiläiset kyytiin:D Toki osalla seutulinjoista, esim 452 ja 453 matkustajista yli puolet matkustaa Helsingin sisäisen matkan ja tämän HSL on huomioinut Kappatien väliajalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Asia ei ole välttämättä aina noin yksinkertainen, tietyllä pysäkillä pysähtyminen voi aiheuttaa sen, että seuraavat valot vaihtuvat punaiseksi ja ilman pysähtymistä olisi valoista päässyt läpi vihreään aaltoon.
Arvasin että tämä tulee esille :lol: Mites sitten meinaat että kaikki seuraavat liikennevalot toimivat? Ei niitä valoja ole rytmitetty sen pysäkillä käymisen mukaan, eikä pysäkillä käymättömyyden mukaan, valot vaihtuu miten vaihtuu,riipuen muusta liikenteestä.Ja ne vaikuttavat ajoaikoihin aina, ei niinkään pysäkkikäynnit... oikeasti, miettikää asia loppuun asti.
 
Ei niitä valoja ole rytmitetty sen pysäkillä käymisen mukaan, eikä pysäkillä käymättömyyden mukaan, valot vaihtuu miten vaihtuu,riipuen muusta liikenteestä. ei niinkään pysäkkikäynnit...

Kyllä liikennevaloissa on ns. vihreä aalto.Kannattisiko tutustua asiaan hiukan tarkemmin,ennenkuin alat väittelemään?
 
Kyllä liikennevaloissa on ns. vihreä aalto.Kannattisiko tutustua asiaan hiukan tarkemmin,ennenkuin alat väittelemään?
Esim. Helsingissä EI ole vihreää aaltoa vaan liikennevaloilla estetään kaahaaminen, valot rytmitetään niin että ylinopeutta ei voitaisi ajaa. Ota asioista selvää ennenkuin alat väittelemään :lol: Ja 18 vuodessa en ole vielä varmaan kokenut miten ne valot oikeasti toimii...? Ei siinä, pitää ajaa vielä 30 vuotta, ehkä opin... ;)
 
Kyllä se näin on, tosin helmilliset bussit pääsee n. 90% valoista. :D
Pääsääntöisesti kyllä, mutta silloinkaan ei tarvitse kaahata, valot vaihtuvat jossain vaiheessa kuitenkin punaiseksi, oli helmi tai ei... :lol:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:43 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:42 ----------

Vai opitko? :lol:
Ehkä en... :eek:
 
Ja sen takaan että rauhallisella ajotavalla keskinopeus on aina 1-2 km/h suurempi kuin ns. kaahaamalla :lol:

Hyvin mahdollista, ja kyllähän se ärsyttää matkustajan kuin matkustajan kun hirveästä kaahauksesta jarrutetaan pysäkille kuin seinään.. :lol:
 
Pysäkillä käymisen aika vaikuttaa todennäköisyyteen, jolla seuraavista valoista ehtii, jollei vihreä aalto ole käytössä. Jos pysäkillä käynti vie 20 sekuntia ylimääräistä aikaa, bussit todella keskimäärin hidastuvat 20 sekuntia. Osa ehtii vihreällä, jolla muutenkin ehtisi. Osa jää punaisiin valoihin, joista olisi muuten ehtinyt vihreällä ja osa tulee vihreään, kun muuten olisi joutunut odottamaan punaisissa. Kun näiden kaikkien bussien hidastus ja ei-hidastus lasketaan yhteen ja jaetaan bussia kohden, siitä tulee juurikin se 20 sekuntia.

Tämä siis pätee vain jos oletetaan bussien saapuvan niihin valoihin satunnaisesti. Myös vihreässä aallossa on aina jonkin verran satunnaisuutta muusta liikenteestä ynnä muusta johtuen, ja pysäkkiajoissakin on aina joka tapauksessa satunnaisuutta. Mutta kun vaikutuksia tarkastellaan koko seudun tasolla, niiden vaikutus on joka tapauksessa käytännössä täysin satunnainen. Siksi voidaan hyvin puhua siitä, että kun asia x hidastaa bussia y sekuntia, se vaikuttaa matka-aikoihin sen y sekuntia keskimäärin, riippumatta liikennevaloista ehtimisestä.

Toinen asia on sitten, jos vaikka raitiovaunujen (tai bussien) kulku suunnitellaan koko reitille tai koko järjestelmään mahdollisimman epäsatunnaiseksi. Ja satunnaisuuden lisääminen matka-aikoihin on muutenkin ylipäätään huono asia. Meillä kuitenkin bussit kulkevat käytännössä satunnaisesti tämän asian kannalta.
 
Takaisin
Ylös